Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.308 Win - Kort pipa, klass ett?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag har en ask TTSX 150 grain liggandes hemma sedan en tid tillbaka. Jag tänkte ursprungligen ladda dessa till min förra .308 men nu har den bytte bort mot en kort historia med 20" pipa. Det verkar vara knivigt att nå klass ett med denna kombination, så nu är jag kluven: Vad ska jag använda i stället?

Jag funderar i banorna att 165gr bondade kulor borde fungera hyfsat bra som ersättning för en säker laddning för klass ett? Det är inget långhållsskytte jag kommer syssla med och jag vill ogärna ha massor av splitter i köttet.

Sammanfattningsvis, min önskelista på vad kular bör ha:

• Klass ett med 20 tums pipa i .308 Winchester utan att ligga på eller över maxladdning
  • Så lite blysplitter som bara möjligt
  • Säker expansion och bra "död" (förstår att det kan vara svårt att kombinera med punkten ovan)

Tips på kula? AccuBond? Scirocco II?

Publicerat

Förlåt för motfråga som inte direkt hjälper dig, men har du problem att få upp TTSX 150 grain i klass 1 med 50cm pipa? Låter jättekonstigt i mina öron, vad baserar du det på?

Publicerat
  • Författare

Förlåt för motfråga som inte direkt hjälper dig, men har du problem att få upp TTSX 150 grain i klass 1 med 50cm pipa? Låter jättekonstigt i mina öron, vad baserar du det på?

Jag saknar kronograf och litar inte alls på de utgångshastigheter som uppges i de tabeller jag har tillgång till - främst då Ladeboken 7 - då de hastigheter som listas där är från en betydligt längre pipa. Har den inte framför mig just nu men spekulerar mest i allmänna termer. Så du kan gott kalla mig nojig utan att överdriva eller förolämpa mig. :)

Men om man bortser från det, är det då rimligt att ha TTSX 150gr som en allroundkula i .308 med en kort pipa? För rådjur och uppåt. Är det bara för mig att ladda för precision och ignorera eventuella gränsfall i klassindelning av ammunitionen?

Publicerat

Jag saknar kronograf och litar inte alls på de utgångshastigheter som uppges i de tabeller jag har tillgång till - främst då Ladeboken 7 - då de hastigheter som listas där är från en betydligt längre pipa. Har den inte framför mig just nu men spekulerar mest i allmänna termer. Så du kan gott kalla mig nojig utan att överdriva eller förolämpa mig. :)

Men om man bortser från det, är det då rimligt att ha TTSX 150gr som en allroundkula i .308 med en kort pipa? För rådjur och uppåt. Är det bara för mig att ladda för precision och ignorera eventuella gränsfall i klassindelning av ammunitionen?

Om frågan är kommer polisen i samband med en allmän kontroll av jakten att plocka ut 5 skott av dig, provskjuta 3 över cronograf, spara 1 som bevis och analysera 1 patron för innehåll, kula så är svaret nej,

Om frågan är orsakar jag onödigt lidande på grund av att min laddning saknar någon m/s eller joule så lär svaret vara nej om du skjuter på av Svenska Jägarförbudet rekommenderade avstånd, på riktigt långa håll är Tsx o Ttsx lite tvivelaktiga i sin expansion. Men det ligger förbi 400 meter, ge och ta en meter eller två.

Frågan är således inte teknisk eller juridisk utan moralisk och svaret finner du inom dig själv. Christian

Publicerat
  • Författare

Tack för ett utmärkt svar, Christian.

Publicerat

Om frågan är kommer polisen i samband med en allmän kontroll av jakten att plocka ut 5 skott av dig, provskjuta 3 över cronograf, spara 1 som bevis och analysera 1 patron för innehåll, kula så är svaret nej,

Om frågan är orsakar jag onödigt lidande på grund av att min laddning saknar någon m/s eller joule så lär svaret vara nej om du skjuter på av Svenska Jägarförbudet rekommenderade avstånd, på riktigt långa håll är Tsx o Ttsx lite tvivelaktiga i sin expansion. Men det ligger förbi 400 meter, ge och ta en meter eller två.

Frågan är således inte teknisk eller juridisk utan moralisk och svaret finner du inom dig själv. Christian

Tsx kräver minimum 2000 fps vid träff för att ens kunna expandera, för optimal effekt minst 2600 fps. Bara o mäta hastigheten och kolla i ett balistikprog hur det ser ut på 100m etc. För övrigt en kanonkula för "höghastighets vapen", men ganska tveksam på lite långsammare kalibrar, åtminstonde på längre håll.

Publicerat

Jag slog dina parametrar i QL,nu vet jag inte vilket krut du använder men med 46gr 203B får du ett V0 på 850m/s och 2735joule på 100m och således klass1.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Guld, Mike! Tack så mycket!

Eventuellt kommer det in en kronograf på lån denna vecka också.

Stort tack till er som tar er tid att hjälpa alla kanske inte unga men ack så oförståndiga.

Publicerat

Jag har laddat och kronat GMX 150gr med 43 gr 202 + magnumhatt och får 820ms = strax över gränsen för klass 1. Vad jag läst mig till så bör man hålla minst 820-850ms för att få bra effekt av GMX och andra blyfria kulor. 

Min pipa är 50-52 beroende på hur man mäter

Publicerat

Jag laddar 168gr ttsx med 203B å får ca 800m/s i v0 genom den korta ltr pipan. Skjutit 2 grisar å klagar inte på effekten. Ena på ca 70kg gick ca 40m innan de va slut å den andra blev på plats då kulan klöv hela halskotpelaren å gick ut bak i låret. Inga köttskador att tala om... :) Jag köpte dessa på kul för att prova men kommer köra Hornady Interlock sen. En bra kula för allt vilt å dessutom till bra pris. Kör den även i 286grs i min 9,3x57

Publicerat
  • Författare

Ni som har skjutit en del med TSX/TTSX, är det så illa med mantlingen i pipan som en del belackare vill hävda?

Vissa säger att TSX/TTSX inte är värre än vanliga jaktkulor medan belackare säger att efter 10 skott måste man rengöra pipan grundligt för att undvika höga tryck och för att över huvud taget få precision.

Gissningsvis ligger sanningen någonstans däremellan?

Publicerat

Sanningen ligger i att det har mycket mer med pipan att göra än kulan.

Vissa pipor drar koppar som det heter vissa inte,bara att prova så märker du.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Tack Mike. Det blir till att ladda upp en första stege i kväll med 43 till 45 gr 203B i steg om 0,5gr.

Publicerat

Köp en 30-06 ;-) Den skyfflar upp 165/168-grainare i 850 m/s och 150 grainare i 900 m/s (URP) utan att anstränga sig. Den långa hylshalsen sväljer dessutom de långa kopparkulorna fint. 308an är lite anemisk och måste pressas med höga tryck för bra effekt med kopparkulorna :-P Ha haa...gubbkalibern är modernare än ni tror ;-)

Publicerat

Till 308 win skulle jag själv välja en bra bondad kula med blykärna i 165 grains. T.ex Interbond, Scirocco, Oryx, A-frame (om du vill ha nåt lite tuffare) :-)

Publicerat

Har själv mycket bra erfarenheter av terminalballistik med Interbond 180 grains ur en 308 win (Vo 785 m/s) på älg och björn (std piplängd). Men 165 grains passar bättre i kort pipa :-)

Publicerat
  • Författare

Svårt att klämma ner .30-06 i en Remington Seven-mekanism skulle jag tro. ;) Men jag begriper ditt resonemang fullt ut, Krall. Jag satt och letade 165gr bondade kulor (Scirocco II?! Woodleigh?! Interbond?!) innan jag insåg att jag hade en oöppnad ask 150gr TTSX liggandes på hyllan, så nu testar jag de här. Om de inte funkar som jag vill kommer jag leta efter något annat och då blir det nog just en 165-grainare.

Publicerat

Till 308 win skulle jag själv välja en bra bondad kula med blykärna i 165 grains. T.ex Interbond, Scirocco, Oryx, A-frame (om du vill ha nåt lite tuffare) :-)

varför inte en trohpy bonded bear claw, billig köpe ammo!

Publicerat

Jag laddar 168gr ttsx med 203B å får ca 800m/s i v0 genom den korta ltr pipan.............Kör den även i 286grs i min 9,3x57

Intressant. Vill prova koppar i 9.3x57. Har du skjutit något vilt med 286 gr?

Vill du dela med dig av laddstegen?

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Sanningen ligger i att det har mycket mer med pipan att göra än kulan.

Vissa pipor drar koppar som det heter vissa inte,bara att prova så märker du.

/Mike

Hej Mike!

Det tog ett tag men nu jag har laddat upp en liten stege från 43 till 46 grains 203B (utgick från Ladeboken 7 som uppger 43-45 och 71mm). Vad använde du för COL i din QL-beräkning? Redan vid 44,5 börjar det krasa lite smått när  jag sätter kulan till 71,3mm. 73,5 är pang i bommarna och vad jag har förstått mår TTSX bra av att få flyga en bit innan de hamnar i räfflingen.

Fick dessutom detta från Norma:

Ni kan ladda med 203 B krut max 44,5 grain det ger 825 m Vo min 43,0 grain ger 804 m 

Patronlängd 71 mm

Publicerat

Ni som har skjutit en del med TSX/TTSX, är det så illa med mantlingen i pipan som en del belackare vill hävda?

Vissa säger att TSX/TTSX inte är värre än vanliga jaktkulor medan belackare säger att efter 10 skott måste man rengöra pipan grundligt för att undvika höga tryck och för att över huvud taget få precision.

Gissningsvis ligger sanningen någonstans däremellan?

Denna kritik kommer från gamla Barnes X som inte hade rillorna.

Att TSX/TTSX skulle kräva rengöring efter 10 skott är helt befängt. De skitar inte ner mer än vanliga kulor - snarare mindre tack vare rillorna.

Det finns mycket okunskap i jägarleden som kommer från hörsägen etc. Träffar bl.a. folk ibland som ser en med ljuddämpare och undrar "ä dä verkligen gooschännt?"...

Publicerat

Hej Mike!

Det tog ett tag men nu jag har laddat upp en liten stege från 43 till 46 grains 203B (utgick från Ladeboken 7 som uppger 43-45 och 71mm). Vad använde du för COL i din QL-beräkning? Redan vid 44,5 börjar det krasa lite smått när  jag sätter kulan till 71,3mm. 73,5 är pang i bommarna och vad jag har förstått mår TTSX bra av att få flyga en bit innan de hamnar i räfflingen.

Fick dessutom detta från Norma:

Ni kan ladda med 203 B krut max 44,5 grain det ger 825 m Vo min 43,0 grain ger 804 m [/size]

Patronlängd 71 mm

Är på älgjakt denna vecka så kommer inte åt QL men det var säkert cip måttet på 71.12

/Mike

Publicerat

Schlinge, nu är jag visserligen väldigt sent inne i den här tråden men jag ser att du här precis som i en del andra trådar refererar till att bland annat TTSX skulle behöva 2600 fps (eller som vi brukar säga i Sverige 800 m/s) för att expandera tillfredställande.

Eftersom jag har skjutit rätt mycket vilt med dessa kulor och har helt andra erfarenheter så är jag väldigt nyfiken på var du fått denna siffra från?

Min erfarenhet har varit att om dessa kulor träffar viltet med hastigheter på en bit över 600 m/s så har du ett dött djur att undersöka (givet att kulan sitter där den skall). När jag sedan undersökt viltet har jag inte kunnat se några större skillnader med avseende på skadorna om kulan träffat i 850 m/s eller 650 m/s, sedan är jag såklart medveten om att den temporära sårskadans storlek inte är möjlig att analysera i efterhand men jag blir väldigt nyfiken på var du fått din uppgift från?

Vänligen,

Henrik

Publicerat

Fattar inte riktigt vad som är problemet med klass 1 i 20´pipa?

Hornady Interbond 180 gr

Norma 203-B 43.5 gr

Federal LR

= ca 760-770 m/s i 20´ pipa

Detta funkar och då ligger du klart inom Normas tabell.

Publicerat

Jag har god lust att skriva 130 grain ttsx i och med att du får ut både fin "koppar"-hastighet och bra förbränning i 20' tums pipa,  men nu är det ju Sverige så, jag skriver inte så. :wink: