Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.308 Win - Kort pipa, klass ett?

Featured Replies

Publicerat

Fattar inte riktigt vad som är problemet med klass 1 i 20´pipa?

Hornady Interbond 180 gr

Norma 203-B 43.5 gr

Federal LR

= ca 760-770 m/s i 20´ pipa

Detta funkar och då ligger du klart inom Normas tabell.

Om du läser tråden från början så ser du att det handlar om 150 grains-kulor.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Publicerat

Schlinge, nu är jag visserligen väldigt sent inne i den här tråden men jag ser att du här precis som i en del andra trådar refererar till att bland annat TTSX skulle behöva 2600 fps (eller som vi brukar säga i Sverige 800 m/s) för att expandera tillfredställande.

Eftersom jag har skjutit rätt mycket vilt med dessa kulor och har helt andra erfarenheter så är jag väldigt nyfiken på var du fått denna siffra från?

Min erfarenhet har varit att om dessa kulor träffar viltet med hastigheter på en bit över 600 m/s så har du ett dött djur att undersöka (givet att kulan sitter där den skall). När jag sedan undersökt viltet har jag inte kunnat se några större skillnader med avseende på skadorna om kulan träffat i 850 m/s eller 650 m/s, sedan är jag såklart medveten om att den temporära sårskadans storlek inte är möjlig att analysera i efterhand men jag blir väldigt nyfiken på var du fått din uppgift från?

Vänligen,

Henrik

Tjena, det är Barnes själva, massa tsx användare i amerikanska forum och egna erfarenheter. Men jag har haft fel. Expansionen för tsx är lite olika för olika kalibrar. Men för tex 270 140gr, så påbörjas expansion runt 1700fps och för full krävs 2300fps (och inte 2600 som jag påstod). Sen har jag märkt/upplever att gmx (som jag sköt mkt med förr) har en långsammare expansion än tsx. Skall leta fram en länk till ett mkt intressant dok där man just jämför tsx och gmx vad beträffar expansion och hastigheter.

Jag har själv mest upptäckt problematiken på längre håll med 6mm och gmx. Tog faktiskt en bock med wby270 140gr tsx i morse 06.30. Lung skott och effekten var som vanligt mkt fin. Lungorna var i princip borta, djuret på plats.

Publicerat

Jag har följt de olika X/XLC/TSX/TTSX kulorna i snart 25 år nu och använt dem under lika lång tid.

I alla de Barnes nyhetsbrev och FAQ från Barnes som jag sett genom årens lopp så har de talat om 2000 fps (ca 600 m/s) som lämplig undre gräns för att kulan skall uppträda som förväntat. De 800m/s som du först pratade om låter helt orimliga som undre gräns i mina öron och även 700 m/s är betydligt mer än vad jag har kunnat hitta något underlag för. Då har jag precis som du följt en massa amerikanska forum och användare genom åren.

Däremot har jag ingen egen erfarenhet av 270 kulorna och det är naturligtvis fullt möjligt att dessa är hårdare än kulorna i .308, 8mm och 9,3mm som jag har betydligt större erfarenhet av..

//Henrik

Publicerat

Min erfarenhet av barnes tsx/ttsx (6,5x55 och blandade .30) är iaf att vill man ha fullt expanderad kula, att vingarna fälls ut till fullt räcker inte Barnes publicerade minimihastigheter. Kanske i bog, men genom mjukdelar/bakom bog har det blivit läskigt små hål och flyktsträckor med för dålig fart. Däremot behöver man inte fläska på i onödan, men deras minimihastigheter tar jag med en nypa salt, precis som med Volkswagens utsläppspublikationer :wink:

Publicerat

Jag har följt de olika X/XLC/TSX/TTSX kulorna i snart 25 år nu och använt dem under lika lång tid.

I alla de Barnes nyhetsbrev och FAQ från Barnes som jag sett genom årens lopp så har de talat om 2000 fps (ca 600 m/s) som lämplig undre gräns för att kulan skall uppträda som förväntat. De 800m/s som du först pratade om låter helt orimliga som undre gräns i mina öron och även 700 m/s är betydligt mer än vad jag har kunnat hitta något underlag för. Då har jag precis som du följt en massa amerikanska forum och användare genom åren.

Däremot har jag ingen egen erfarenhet av 270 kulorna och det är naturligtvis fullt möjligt att dessa är hårdare än kulorna i .308, 8mm och 9,3mm som jag har betydligt större erfarenhet av..

//Henrik

Jag tror nog alltid jag skrivit att det behövs för full expansion, iaf så har det varit min avsikt. Undre gräns är ju ganska ointressant, man vill ju ha full expansion och fullt resultat. Det är ju lite svårt med riktiga studier och det ligger Barnes intresse att ha låga gränser, svårt att simulera och det lär skilja rejält var skottet tar och mellan arter. Men vad jag förstår skiljer de sig åt och det vore onekligen smart. En 270 i dess olika former har ju inga problem med de gränserna upp till riktigt långa avstånd, medan en 308 har andra förutsättningar. Det skall även skilja sig såklart mellan vikten. 2000fps är väl ett ganska generellt gränsvärde som tumregel för koppar och gulmetall generellt vad jag förstår?

Kul att du följt dem sen länge, har själv bara kört ttsx och tsx när det gäller barnes koppar.

Publicerat
  • Författare

Vad trevligt att det blev en konstruktiv eller i varje fall informativ diskussion! Jag suger åt mig allt jag läser efter bästa förmåga och uppskattar de erfarenheter som representeras i tråden.

Lång historia kort: Mina TTSX får fortsätta vila på hyllan. Jag får ingen träffbild bättre än snusdosan på 100 meter med någon kula i min 308, så till rådjuren får det bli 6,5:an som alltid skjuter bra om jag gör mitt.

Det gick med COL 71,3 helt utan trycktecken upp till 46 gr 203B i min bössa kan jag meddela. Däremot är ju precisionen inte OK. Vilket är en tragedi för jag är så djupt förtjust i bössan.

Publicerat

Jag anser 203B som ett utmärkt krut, och använder det för tunga kulor både i .308 Win (200 grs) och i .375 H&H (300 grs). För lätta kulor i .308 Win. anser jag att det är för långsamt, och i synnerhet om du har kort pipa. 202 eller till och med 201 skulle jag säga är klart bättre val bland Normas krut (som är vad jag normalt använder). Jag gissar att du får bättre fart och bättre precision om du byter krut.

Publicerat

Vad trevligt att det blev en konstruktiv eller i varje fall informativ diskussion! Jag suger åt mig allt jag läser efter bästa förmåga och uppskattar de erfarenheter som representeras i tråden.

Lång historia kort: Mina TTSX får fortsätta vila på hyllan. Jag får ingen träffbild bättre än snusdosan på 100 meter med någon kula i min 308, så till rådjuren får det bli 6,5:an som alltid skjuter bra om jag gör mitt.

Det gick med COL 71,3 helt utan trycktecken upp till 46 gr 203B i min bössa kan jag meddela. Däremot är ju precisionen inte OK. Vilket är en tragedi för jag är så djupt förtjust i bössan.

Testa ladda upp 5 stycken 42,5 grain n202 och 5 st 43 grain n202. Någon av dom laddningar kommer skjuta bättre än snusdosan om din bössa/pipa är frisk.  

I min .308 har jag inte fått någon kula skjuta bättre än 30mm med .203B. Med 42,5 grain n202 skjuter jag barnes ttsx 150 grain med 14mm cc 5 skotts grupper. .203B är trevlig för farten men om man ändå har så kort pipa som du finns det ingen praktiskt försvarbar vinst med det krutet enl mig.

Publicerat

Till och med troligen tvärtom, eftersom det inte hinner brinna upp helt och generera hastighet  i en så kort pipa... jag får hyfsat bra precision med 203B och 200 grs Oryx, men då är det tyngre kulor med fullång pipa.

Publicerat

Intressant. Vill prova koppar i 9.3x57. Har du skjutit något vilt med 286 gr?

Vill du dela med dig av laddstegen?

Ber om ursäkt då jag missat denna men... bättre sent än aldrig ;)

Till 168grs TTSX laddar jag 44,5grs N203B med col på 73,5mm å Lr primer.

I min korta tjockpipiga Ltr skjuter jag 5 smällar på en klisterlapp om jag håller i å avfyrar som man ska :D

Ha skjutit ett par älgkalvar med 286grs men inte kopparkulor. Bra effekt i Sako HH å Hornady Interlock... :D