Publicerat November 9, 200619 yr Hade en kille här på spårträning. Nu har han ju ingen riktig hund utan en av den där rasen som börjar på T och slutar på ax : Under tiden vi var ut så fick jag ett MMS med en bild på en av"mina" valpar som är 4 år nu, på fotot är hon intim med en gris! Så när vi har på väg hem, så ringde telefonen och det var en valpköpare från sista kullen som rapporterade att allt bara var "glimrande". Lasse utbrister: "Tänk om jag hade en uppfödare som bryde sig såååå mycket!" -Men vad 17, det var ju inte jag som bad om bild eller ringde det var ju valpköparna, så när hörde du av dej till din uppfödare sist? (Lasses hund är 3 år) Nja, då kröp det ju fram att det var ju flera år sedan! Men han har fotat med mobilen i skogen och skickat till grannen & gubbarna på jobbet, hunden jagar mycket bra och det är bra skjutet för den (trots ras!). Så handen på hjärtat: hur länge sedan är det som du hörde av dej till DIN uppfödare?
Publicerat November 9, 200619 yr Har forfarande kontakt med "min" uppfödare trots att dom gått skilda vägar samt att min hund dog under hösten, den nya uppfödaren håller jag kontakten med nu och kommer så att göra framledes, hör till vett och etikett anser jag.
Publicerat November 9, 200619 yr Allt för sällan, men inte bara mitt fel. Uppfödarna är ofta väldigt måna om att man skall meritera hundarna men tycks inte riktigt ha tiden att stötta under resans gång alla gånger. Men som sagt, först självransakan
Publicerat November 9, 200619 yr Mer förr....Men pga bristande intresse från de så har jag slutat. Sista samtalet lät hon bara besvärad. Fast hon ringde och var sååååååååå putti-nuttig när hunden fyllde 2 år för 2 och 1/2 år sen. Drituppfödare lurendrejare etc........
Publicerat November 9, 200619 yr Är ju lite skillnad på en uppfödare med en kull varannat år och en med 10 kullar per år också. Jag har bra kontakt med uppfödaren till laikan. Men dreveruppfödaren har jag inte varit i kontakt med på 5år.
Publicerat November 9, 200619 yr Allt för mycket med dom som har far och mor till stövarn ;D men kan tyvärr inte prata finska så det blir mest att skicka e-post med bilder i stället till terrier uppfödaren.
Publicerat November 10, 200619 yr Ja du det är lite olika. Men senast var för 4dagar sedan ;D Men i övrigt så brukar jag höra av mig till uppfödaren om jag fått pris på hunden och även lite då och då hur det går för oss + givetvis någon bild. Det blir naturligtvis mer kontakt under jaktsäsongen än övrigt! Och det är mindre nu än de första åren........men hunden är ju faktiskt 6år nu så............ Sedan tar jag kontakt med mina egna valpköpare lite då och då och hör hur det går för dem och får även spontant tillbaka rapporter med jämna mellanrum. Det är ju enormt roligt att höra hur valparna utvecklas!
Publicerat November 10, 200619 yr Det beror ju på en massa orsaker. Min uppfödare har jag jobbat och fiskat med, sedan köper han foder i vår butik. Då är det lätt, med andra uppfödare är det svårare beroende på olika saker. Dock är väl mkt ens eget fel precis som påpekats, händer det något kan det vara kul att berätta inte bara för kompisar utan även för uppfödaren. Om inte annat uppskattas gesten och man visar sig från sin bättre sida som valpköpare.
Publicerat November 10, 200619 yr jag brukar prata med mina en gång i veckan förutom en han har jag inte pratat med på 3 år men jag känner mina uppfödare
Publicerat November 10, 200619 yr Brukar tjöta någon gång i månaden via mail med min uppfödare om det gjorts nåt framsteg t ex. Kan ju vara intressant för honom att få nån form av kvitto på kullen. Den första uppfödaren däremot skulle jag inte ta i med tång ens under pistolhot...Det sista jag hörde av den klåparen var att han jagats till Norge av uppretade/ lurade kunder- Namnet ska man kanske inte nämna, men det börjar på "Best" och slutar på "Drivers", och är helt missvisande...
Publicerat November 10, 200619 yr Hade en kille här på spårträning. Nu har han ju ingen riktig hund utan en av den där rasen som börjar på T och slutar på ax :Under tiden vi var ut så fick jag ett MMS med en bild på en av"mina" valpar som är 4 år nu, på fotot är hon intim med en gris! Så när vi har på väg hem, så ringde telefonen och det var en valpköpare från sista kullen som rapporterade att allt bara var "glimrande". Lasse utbrister: "Tänk om jag hade en uppfödare som bryde sig såååå mycket!" -Men vad 17, det var ju inte jag som bad om bild eller ringde det var ju valpköparna, så när hörde du av dej till din uppfödare sist? (Lasses hund är 3 år) Nja, då kröp det ju fram att det var ju flera år sedan! Men han har fotat med mobilen i skogen och skickat till grannen & gubbarna på jobbet, hunden jagar mycket bra och det är bra skjutet för den (trots ras!). Så handen på hjärtat: hur länge sedan är det som du hörde av dej till DIN uppfödare? Flög ut på fjället o jaga in min unghund tillsammans med uppfören/-na på premiärveckan Jämn kontakt o ibland besök! Men de gäller ju att uppfödaren är av samma virke! Jäkligt kul. Försöker även följa framgångarna för kullsyskonen!
Publicerat November 13, 200619 yr Jag pratade med uppfödaren till min TAX i sommras flera gånger eftersom han är valp. Ska skicka bilder men tänkte göra det via posten. Lilla Zingo (TAX:en) är enormt fin och snäll hund ;D /Svinhagen
Publicerat November 14, 200619 yr Vad är det att prata om ??? Man har köpt en hund, hund funkar och sen då...inget uppfödaren eller jag kan göra ngt åt om man inte skulle vara nöjd med det ena eller andra, eller? Nåväl, vägarna korsas väl lite då och då... /Vänligen
Publicerat Februari 4, 200719 yr Som oppdretter selv, så må jeg si at jeg setter STOR pris på tilbakemeldinger fra valpekjøpere, i form av telefoner, besøk, e-poster, å treffes på ulike arrangement osv. Det er selvsagt varierende hvor mye kontakt enkelte ønsker å ha. Selv inviterer vi til kenneltreff/sosialt samvær her hos oss (en ganske ny tradisjon), og vi sender ut et lite brev i slutten av hvert år hvor vi oppsummerer hvordan det har gått med hunder fra de ulike kullene. Noen valpekjøpere har blitt som nære venner, andre tar kontakt 3-4 ganger i året, og andre har vi ikke hørt i fra siden dem hentet valpen. Bildet er fra kenneltreffet i 2006:
Publicerat Februari 4, 200719 yr jag har bjudit min uppföder för lite gryt jakt och det tycker jag hör till,men sen blir det väl å lägga ett provgryt tillsamnas i vår för visa vem som är kullens raket