Publicerat Augusti 20, 201510 yr Om jag tolkar dig rätt verkar du egentligen inne på en vorsteh. Jag hade personligen valt vorsteh över labbe varje dag givet att hunden är tänkt till något mer än apporteringsarbete. Jag stod själva i liknande val, spaniel vs labbe vs vorsteh. Det blev en kleiner münsterländer för att jag ville ha en vorsteh som såg ut som en spaniel. Det är kanske ingen exakt sanning att det var det jag fick men det blev i vart fall i linje med mina förhoppningar. Flertalet kleiner som jag träffat på har kommit från danmark. Fuglevang är en bra kennel. Hedeskovs Guffe är en bra hane som används mycket i aveln just nu. Angående vorsteh så har de bra lokalavdelningar, gå till ett prov och se hur hundarna är (finns ofta klm men även andra raser kan vara med) och välj ras/kennel/parning efter det. Jag försökte läsa mig till hundras men efter en massa velande åkte jag och tittade på hundarna live. Väl ute i verkligheten var det ingen tvekan om vilken ras det skulle bli.
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Författare Om jag tolkar dig rätt verkar du egentligen inne på en vorsteh. Jag hade personligen valt vorsteh över labbe varje dag givet att hunden är tänkt till något mer än apporteringsarbete. Jag stod själva i liknande val, spaniel vs labbe vs vorsteh. Det blev en kleiner münsterländer för att jag ville ha en vorsteh som såg ut som en spaniel. Det är kanske ingen exakt sanning att det var det jag fick men det blev i vart fall i linje med mina förhoppningar. Flertalet kleiner som jag träffat på har kommit från danmark. Fuglevang är en bra kennel. Hedeskovs Guffe är en bra hane som används mycket i aveln just nu. Angående vorsteh så har de bra lokalavdelningar, gå till ett prov och se hur hundarna är (finns ofta klm men även andra raser kan vara med) och välj ras/kennel/parning efter det. Jag försökte läsa mig till hundras men efter en massa velande åkte jag och tittade på hundarna live. Väl ute i verkligheten var det ingen tvekan om vilken ras det skulle bli. Jag skulle inte tveka en sekund på ett strävhår, om det rörde sig om att jag skulle ha 1 hund.Nu har jag dessutom en basset, och en gråhund. En Vorsteh är såpass krävande, vilket gör att valet föll på lab. Tror det passar bättre i hund/familje flocken, som min situation är nu. Det är hjärtat som säger strävhår,.....förnuftet segrade denna gång! [emoji6]
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Obs!!! Det är inte alltid så att fruar har rätt, tvärt om faktiskt . (Duckar)Ungkarl, eller blivande sådan?;-)
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Bara du kan din egen situation så hundvalet är säkert rätt för dig. Lycka till med det lilla livet.
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Detta är en populär post. Hade du bott hemma 24/7 så hade läget varit ett annat, men en labbe skulle förmodligen vara en bra start för Erik gällande hundlivet.
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Ok kan hålla med om att en labbe kanske är bästa valet för familjesituationen. Men vad vill Erik då? Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Författare Detta är en populär post. Pratade med erik nyss. Så valpen är bokad! Vi ska dit på lördag!
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Författare Jaktkulans kennel. Uppfödaren är yrkesjägare, och kör mycket andjakter, så jag tror det blir bra....!
Publicerat Augusti 21, 201510 yr Jaktkulans kennel. Uppfödaren är yrkesjägare, och kör mycket andjakter, så jag tror det blir bra....! Kul med ny valp, lycka till!
Publicerat Augusti 21, 201510 yr Tja, hade jag haft en hundintresserad sambo hade jag haft fler. Just nu känns två för mkt.. Eller iaf en hundintresserad inneboende..
Publicerat Augusti 21, 201510 yr Författare Detta är en populär post. Jag kan ju inte påstå att jag har en fru som är hundintresserad direkt... Snarare raka motsatsen! Men hon är väldigt snäll!! [emoji6]
Publicerat Augusti 21, 201510 yr Detta är en populär post. Tja, hade jag haft en hundintresserad sambo hade jag haft fler. Just nu känns två för mkt.. Det är ju kanske trevligt med fler sambos men personligen hade jag satsat på flera hundar istället [emoji6]
Publicerat Augusti 21, 201510 yr En liten sucktare. Jag skulle vlija presentera Sören som vi kallar honom, igentligen så heter han Black Arrow 4 mån. En stabil pojke efter väl meriterade föräldrar. Klart som f-n du ska ha en Labbe . Här bredvid sin sin far Qs Det kommer att bli en stor och ståtlig hane. Qs ägs av en bra kompis till mig. En fantastisk hund!
Publicerat Augusti 21, 201510 yr Tommy sov över här i natt och levererade ett par backar öl ifrån färjan .
Publicerat Augusti 21, 201510 yr Tommy sov över här i natt och levererade ett par backar öl ifrån färjan . De där leveranserna saknar jag Haft Qs inne skarpt på Harg och skjutit på prov för honom några gånger, riktigt bra hund!
Publicerat Augusti 21, 201510 yr Författare Snacka om urspårning! Från hundfunderingar till pilsnerleveranser. I morgon ska vi iaf åka och välja valp. Den ena har ett underbett, och är diskvalicifierad i aveln.... Är lite osäker.?.. Visst... Lägre pris, och jag är inte intresserad av prov! Tror det blir den som faller oss i smaken....
Publicerat Augusti 22, 201510 yr Back on track . Ofta så väljer man inte, utan det brukar vara valparna som väljer sin nya familj. Men tänk om du riktigt fastnar för labbe träning och får en jävligt duktig hund. Så vore det tråkigt om han har avelsförbud. Men gå på känn ni och lycka till med er nya familje medlem .
Publicerat Augusti 22, 201510 yr Detta är en populär post. Det blir roligt att läsa om när Urban går och stöter med sin fågelhund, jag längtar
Publicerat Augusti 22, 201510 yr Författare Det blir roligt att läsa om när Urban går och stöter med sin fågelhund, jag längtar Du skulle må då....!![emoji6] In your dreams..! Stöta ska den få göra... Men bara fågel, det andra får jakthundarna ta hand om![emoji3]
Publicerat Augusti 22, 201510 yr Författare Nu är det nära......Ska vara hos uppfödaren halv sex![emoji3]
Publicerat Augusti 22, 201510 yr Författare Detta är en populär post. Nu har funderingarna övergått till konstaterande... Säg hej till jaktkulans max Till vardags kallad atlas[emoji3]