Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bra hagelbock browning uteslutet

Featured Replies

Publicerat

Vad för ammunition har du använt? Hur såg pluggen ut när bössan bröts? Ser stiften ok ut?

Publicerat

Jobbig känsla [emoji19] Hoppas det löser sig, det är i grunden en sund konstruktion!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Nu ska egentligen ett brytvapen vara snudd på helt torrt på insidan, det ska i princip inte kännas att de är oljade - därmed är de ganska tröga nya. Om smeden smort så må det vara hänt, även om jag i alla fall inte hade accepterat att han gjort det då där rakt upp och ner.

Att det skulle ligga lite "bös" kvar efter tillverkningen är inte helt osannolikt, även på en Browning - de har blivit sämre på det med de senaste åren. Även japanerna har börjat slarva dessvärre.

Sedan har vi det andra som vi har att acceptera även i mellanprisklass numera: den lite smårisiga inpassningen. Nu brukar den mest synas i ejektorernas funktion, där man numera villigt och glatt accepterar att det ska ta ett par hundra skott innan de fungerar som de ska. Det ses tom som possitivt på ny bössa. Den som framför den åsikten till mig betraktar jag som halvidiot och babblande fåne - det är ett tecken på att vapnet man köpt bara är halvfärdigt.....

Jag hade på mitt bord för något år sedan en lågprisbock med exakt samma symptom som din Browning hade, i det fallet var det en liten grad på låsregeln som gjorde att förreglingen hängde på typ 1/8 kvadratmillimeters yta. Två smällar och graden nöp fast i lumpen och det var ett mindre helsike att få tillbaka regeln. Nu finns det andra delar som kan nypa om de inte har tillräckligt bra finish eller lite fel släppvinkel.

På den positiva sidan är att sådana saker som regel sliter till sig tämligen snabbt - men i dag kan man inte räkna med att ett vapen i instegsklassen är riktigt som det ska vara förrän efter runt 1000 skott.......

/T

Publicerat
  • Författare

Skotten som satt i bössan hette rio något,och var inhandlade på samma ställe

Åtminstone ena hylsan inspekterades tror jag,hur stift och hylsor såg ut nämndes det inget om.

Det var ju som sagt antingen skräp i mekanismen efter tillverkningen,som dom sa

Eller vapnet ej smörjt före leveran,som jag tänkte

Antar att allt i övrigt såg ok ut,jag vill ju tro att dom är duktiga på sitt jobb,men vad vet jag...

Publicerat
  • Författare

Roligt att pmt nämner detta med ejektorena, kompisen köpte en ny baretta samma dag jag köpte min bössa.

Och den undre ejektorn gör lite som den vill,

Tänkte högglanspolerad alla friktionsytor när jag tar isär bössan, tänker jag rätt eller är det en dålig idee ?

Publicerat

Skotten som satt i bössan hette rio något,och var inhandlade på samma ställe

Åtminstone ena hylsan inspekterades tror jag,hur stift och hylsor såg ut nämndes det inget om.

Det var ju som sagt antingen skräp i mekanismen efter tillverkningen,som dom sa

Eller vapnet ej smörjt före leveran,som jag tänkte

Antar att allt i övrigt såg ok ut,jag vill ju tro att dom är duktiga på sitt jobb,men vad vet jag...

Dom är duktiga på Miroku, men de får inte betalt för att göra den sista inpassningen - då görs den inte heller. Eller ens ngn inpassning alls i ärlighetens namn. Vill minnas att Browning faktiskt är den som lägger längst arbetstid per bössa - runt 5h. Beretta lägger lite över 2h om jag minns rätt.......

Min gissning är att det kan vara en bit sågspån eller en liten ojämnhet på regel eller lump. Öppna och stäng den ett par hundra gånger när du tittar på TV.

Roligt att pmt nämner detta med ejektorena, kompisen köpte en ny baretta samma dag jag köpte min bössa.

Och den undre ejektorn gör lite som den vill,

Tänkte högglanspolerad alla friktionsytor när jag tar isär bössan, tänker jag rätt eller är det en dålig idee ?

Om du inte vet exakt vad gör när du "polerar" så låt bli, risken är att du förstör långt mer än du gör nytta. Låt det ta sin tid, ejektorn kommer sig med tiden......

/T