Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Reda ut lite begrepp.

Featured Replies

Publicerat

Har haft en del samtal och mailkorr med mina vapenhandläggare och vi strular bara till det. Vi tänker inte lika i våra resonemang om kalibrar...

Kaliber- kulans diameter som klassar in flera olika patroner till en kaliber. Tex 7mm/.284 som kan vara 7mm-08, 7mm rem mag, 284 win, 7x57 osv.

Patron- den lilla färdiga enheten, i olika kalibrar, bestående av kula hylsa, krut och tändhatt som smäller och är farlig. Två patroner kan ha samma kaliber men vara otroligt olika i prestanda och ha mycket olika användningsområden.

Tänker ni så också?

Publicerat

Nu är jag inte helt säker på vad du menar.

Kaliberbeteckningen på licensen angiven i metriska mått kan rymma flera kalibrar, men olika hylsform.  Exempelvis min 338-06Ai som i licensen heter 8,6X63. Det gäller väl alla kalibrar som kräver formskjutning.

Jag antar att 338fed heter 8,6X51mm?

Publicerat
  • Författare

Jo, jag undrar bara om polisen tänker fel på licenserna. Jag menar att polisen har väl haft fel förr. I alla fall inte alltid rätt...

För mig är kalibern grovleken.

Publicerat

Det är väl själva kulkalibern som intresserar tillståndsgivaren, själva beskaffenheten på patronen, alltså är de väl ganska ointresserade av!? Håller jag mig till min tillståndsgivna 7,62 X 63 så spelar det ju ingen roll hur patronen är laddad eller vilken slags kula jag använder. Skulle jag däremot få tag på 7,62 X 51 så inte nog med att den inte funkar i min bössa har jag väl också begått "vapenbrott" efter vad jag kan förstå...

Publicerat

Det hänger också ihop med att man inte får ha ammo i annan kaliber än det man har licens för. Står det 6,5X55 på licensen och bössan är brotchad för en improved variant så har jag rätt att ha standard 6,5X55 ammo, vilket jag också måste för att kunna formskjuta. 

Alla firmanamnkalibrar förenklas till metriska beteckningar med kuldiameter och hylslängd.  Enkelt, logiskt och bra.

Publicerat
  • Författare

Det var inte helt lätt att förklara att 284 win var 7 mm och att det verkligen var en patron som var klass 1 och gick att skjuta älg med. Den fanns ju inte med i Naturvårdsverkets lista över godkända kalibrar. Att .284 var det samma som nästan 7 mm och att det var en riktig patron är lite klurigt att förklar för dom som int begrip!

Publicerat

Det man dock måste tänka på är att dessa personerna som sitter och arbetar med att utfärda våra licenser trots allt inte delar vårt intresse, vilket kanske för en del kan tyckas vara lite märkligt med tanke på vilket jobb de har, men så är fallet.

För oss är det självklart att .308 win är mer eller mindre samma sak som 7.62x51 (om vi ser till dimensionerna) men så är det inte för den oinvigde.

Skulle jag upptäcka att det gick att tjäna grova pengar på att sälja knypplingsverktyg så skulle förmodligen även jag vara helt lost när frågorna började dyka upp från purkna kunder som fått fel prylar ;)

Publicerat

Det man dock måste tänka på är att dessa personerna som sitter och arbetar med att utfärda våra licenser trots allt inte delar vårt intresse, vilket kanske för en del kan tyckas vara lite märkligt med tanke på vilket jobb de har, men så är fallet.

För oss är det självklart att .308 win är mer eller mindre samma sak som 7.62x51 (om vi ser till dimensionerna) men så är det inte för den oinvigde.

Skulle jag upptäcka att det gick att tjäna grova pengar på att sälja knypplingsverktyg så skulle förmodligen även jag vara helt lost när frågorna började dyka upp från purkna kunder som fått fel prylar ;)

Visst är det så. Det kan vara en skröna, men det är ofta som jag hört att vapentekniskt kunnande inte är meriterande, snarare tvärt om.

Publicerat

Jag har också hört att de som ska vara licenshandläggare inte får vara jägare/skyttar själva.   Någon som kan bekräfta/dementera det?

Publicerat

Det tror jag inte på, vore konstigt om arbetsgivaren får bestämma din hobby.

Publicerat

Det tror jag inte på, vore konstigt om arbetsgivaren får bestämma din hobby.

Den bestämmer inte din hobby. Däremot kan en arbetsgivare välja själv vem man anställer samt vilka förkunskaper man önskar.

Publicerat

Jo, absolut! Men hobbies förändras över tid och staten är reglerade av LOA när de rekryterar.

Det påståendet är lite som "jag har hört att de som jobbar som handläggare måste vara pappersallergiker och datafobiker för att få tjänst". Detta enbart för att vi ska jävlas med jägarna och skyttarna i Sverige.

Kan bara svara för min stad, men jag VET att man får vara jägare/skytt, intresserad av vapen osv och även vara handläggare.

Publicerat

Jag vet också av handläggare som är jägare, där dessutom licenshanteringen funkar bättre än på andra ställen.

Det var ingen som påstod att det är ett officiellt nedskrivet förhållningssätt.

Men faktum kvarstår. Ryktet finns. Om det inträffat eller inte vet du lika lite som jag.

Publicerat

Ne, jag har ingen aning men jag hoppas du har fel. Det är ett ett rykte...

Publicerat

Framförallt är handläggarna (eller dess överordnade) helt ointresserade av lagar och regler som vi dödliga måste respektera.

Jag och flera andra har fått våra patronlägen ombrotchade av Polisen av någon outgrundlig anledning. En eller två ggr ids man rätta dem, sen lessnar man..

Skickat från min iPad med Tapatalk

Publicerat
  • Författare

I Östersund vet jag inte om de har världens största intresse för vapen. Vi har pratat en del och jag tror inte att någon av dem jagar eller har skytte som hobby. Det är bara ett jobb (som de iof är bra på). De beklagade att de inte var bättre men sa samtidigt att det som vanligt beror på ekonomi. De ville visst lära sig mer. För flera år sedan, kommer inte ihåg exakt hur många, hade de haft två utbildningsdagar som innehöll både föreläsningar och skytte med olika vapen och kalibrar. Christer Pettersson, mannen bakom listan för godkända jaktvapen, ljuddämparna osv, som sist jobbade på Naturvårdsverket (tror jag), höll i utbildningen. Det hade varit mycket bra och gett svar på många frågor för de som varit oinvigda vapnens och skyttets värld. Men, nu snackar vi någon stans runt 15 år sedan. Som jag förstod saken har man inte haft något "steg två" av den utbildningen utan väntar fortfarande. Det verkar som polisen till och med är sämre än landstinget på att följa upp utbildningar... :-D

Publicerat

......
För mig är kalibern grovleken.

Det är den - också, eller kanske ursprungligen.

Kaliber är en egentligen en fråga, på latin: que libra? Vilket betyder vilken vikt. Därav att den enda kvarvarande kalibermåttet vi använder i dag i dess ursprungsform är på hagelvapen där det därmed fullt logiskt blir så att kaliber 20 är mindre än kaliber 12 eftersom "kaliber" där ska läsas som "12 på skålpundet" eller "20 på skålpundet" vilket anger en vikt: 1/12 skålpund resp 1/20 skålpund.

Därmed kan ett lopp eller en pipa kan ha en kaliber - som då vanligen är bommåttet (men bottenmåttet förekommer traditionsenligt på 9,3-kalibrarna som ju inte 9,3 utan 9 i bommarna) utom på pistol där det är omvänt av tradition.

Ett vapen eller en patron sägs även den ha en kaliber - då avses hela enhetspatronen dvs mått på kula och hylsa, som regel har dessa inga värden utan det är bara "namn" som inte har speciellt med verkligheten att göra.

För att sedan gör skiten än värre så var det ngn byråkrat på NVV som i akt och mening ville underlätta för alla men inte begrep vad hen gjorde som "översatte" alla kalibrar till den tyska sk metriska beteckningen. Och då blir det lätt lite tossigt.......

308Win är 7,62x51

7.62NATO är 7,62x51

.30-30 är 7,62x51R

22 Savage High Power kallas därmed 5,6x52R (vilket är dess kommersiella namn i tyskland) men inte 5,8x52R vilket den skulle heta

9,3x72R kallas därmed 9,3x72R (vilket är dess kommersiella namn) vilket den inte är utan den borde kallas 9,2x72R för det är vad den är

osv

osv

osv

Hur tänkte man att det ska gå att hålla i sär det när kalibern på vapnet som regel graveras med dess kommersiella namn "308Win", "7,62NATO" eller "30-30" men på licens ska man skriva ut NVVs "förenklade och begripliga" lista. Jag vet mer än en som haft grava problem med tullen i många länder när "vapenkaliber" och licensens kaliber inte överstämmer för att den svenska ovanan att kalla 308Win för 7,62x51 inte är internationellt accepterad. Han löste det genom att gravera om vapnet för handläggarna kunde aldrig förstå varför en tullare i afrika inte följde svenska regler......

Ne, jag har ingen aning men jag hoppas du har fel. Det är ett ett rykte...

Det är ett faktum...... Handläggare rekryteras uteslutande bland de som INTE jagar, skjuter, samlar eller har militär erfarenhet. Risken för jäv eller "mjuk" behandling anses föreligga.......

/T

Publicerat

Lite konstigt att:

handläggaren skall vara "opartisk", vilket i och för sig är rätt då handläggningen skall ske utan egna värderingar etc

MEN

högre upp så är det en merit att "tänka rätt" och agera utan stöd i lag och förordning.

Publicerat
  • Författare

Oj, oj, oj vilken soppa poliserna kokat ihop. Tack pmt för en bra förklaring.

Publicerat

Handläggningen ska vara opartisk, men hur man ser det som argument till att man ska sakna kunskaper på området är en gåta.

Som att domare och jurister inte ska ha koll på lagen för att vara opartiska.

Publicerat

Handläggningen ska vara opartisk, men hur man ser det som argument till att man ska sakna kunskaper på området är en gåta.

Som att domare och jurister inte ska ha koll på lagen för att vara opartiska.

Nja - det är resultatet eller vad vi ska kalla det från tiden när LYE var både polisens expert OCH generalagent för Ruger..... Efter det ska det inte få finnas NÅGON intressemässig konflikt i systemet, vilket i grund och botten är en mycket sund princip i offentlig förvaltning. Vem fan som därmed ska lära sig ngt om vapen om hen totalt saknar intresse och innehav innan en ev anställning ligger över min horisont - alltså blir konsekvensen att man rekryterar aktivt okunskap.

Och så gör man i många andra fall med i myndighetssverige - men där finns det kurser man kan skicka de anställda på i allt från EUs regler för lekplatser till redovisningsregler för offentlig verksamhet mellan kommuner. "Vapenkunskap" är ingen kurs du kan gå - det är inte ens ett ämne som sådant...... Däri ligger problemet och handläggarna gör så gott de kan - de googlar. Den seriösa litteraturen som finns på området är på engelska eller tyska och ganska fikonspråkig med mycket komplicerade smurford vilket gör att språkbarriären gör sitt till även för enskilda studier i frågan, så det är liksom inte mycket man egentligen kan göra. Utöver att man till varje handläggande kontor knöt en "kompetensperson" som inte handlade licenser men som handläggarna kan fråga - denna person skulle kunna ha kopplingar (verksamhet/intresse) till jakt/skytte/samling men det är en ganska långsökt lösning..... Jag vill minnas att den lösningen övervägdes i Malmö där man tydligen var på väg att anställa en viss ytterst kompetent person välkänd i branchen vid namn Fransson - men det sprack.

/T

Publicerat

Oj, oj, oj vilken soppa poliserna kokat ihop. Tack pmt för en bra förklaring.

Här skulle jag nog säga att polisen i ärlighetens namn är HELT oskyldiga.

Traditioner och framförallt klåfingriga byråkrater på NVV är vad som kokat ihop kalibersoppan i dess nuvarande form.

Det är polisens ledning som däremot kokar ihop licenssoppan med sin strävan att avväpna sverige i de direktiv de ger handläggarna lokalt som de sedan totalt saknar kompetens att reda ut. Det är ju därför Polisen vill använda SJF som remissinstans för att "tolka" NVVs regelverk - för att man inte kan på handläggarnivå.

/T

Publicerat

Kaliber är en egentligen en fråga, på latin: que libra?

Eller snarare qua libra, om man ska vara korrekt? Annars skulle det rimligen heta keliber :tongue:

Ordet kaliber har de facto fått betydelsen patron i folkmun. Frågan "vilken kaliber har du på bössan?" besvaras med exempelvis "30-06" när det korrekta svaret egentligen är "30"/"308" eller "7,62"/"7,82" beroende på om man menar måttet mellan bommarna eller loppets maximala diameter. 308 Win heter ju 7,62x51 med metrisk beteckning men mäter man kulorna är de 7,82 mm i diameter.

Om man inte är nörd så är det förstås lätt att bli förvirrad när 30-06, 308 Winchester och 300 Winchester Magnum skjuter kulor av exakt samma diameter. Och sen har vi Roy Weatherby som krånglat till det ytterligare genom att kalla sina mest potenta kalibrar för 340, 378 och 460 Weatherby Magnum, trots att de "borde" heta 338, 375 och 458 Weatherby Magnum. 340, 378 och 460 låter helt enkelt lite coolare. Tydligen gick inte sonen Ed Weatherby på samma spår när han lät introducera 416 Weatherby Magnum; 418 Weatherby Magnum låter lite fjantigt kanske. Och 338-378 Weatherby Magnum borde med Weatherbylogik hetat 340-378 Weatherby Magnum egentligen, men då blir det bara ännu krångligare.

Som kulkalibernörd kokade jag inombords när en son på skjutbanan för tiotalet år sedan frågade sin pappa: "Det här 30-06 - betyder det nånting?" varpå pappan efter en kort stund svarade "Nä, det betyder ingenting". Då ville jag dra fram min Kaliber Einsatzkommando-bricka och göra en insats för att läxa upp främst pappan :D

Publicerat

Eller snarare qua libra, om man ska vara korrekt? Annars skulle det rimligen heta keliber :tongue:

Ordet kaliber har de facto fått betydelsen patron i folkmun. Frågan "vilken kaliber har du på bössan?" besvaras med exempelvis "30-06" när det korrekta svaret egentligen är "30"/"308" eller "7,62"/"7,82" beroende på om man menar måttet mellan bommarna eller loppets maximala diameter. 308 Win heter ju 7,62x51 med metrisk beteckning men mäter man kulorna är de 7,82 mm i diameter.

Om man inte är nörd så är det förstås lätt att bli förvirrad när 30-06, 308 Winchester och 300 Winchester Magnum skjuter kulor av exakt samma diameter. Och sen har vi Roy Weatherby som krånglat till det ytterligare genom att kalla sina mest potenta kalibrar för 340, 378 och 460 Weatherby Magnum, trots att de "borde" heta 338, 375 och 458 Weatherby Magnum. 340, 378 och 460 låter helt enkelt lite coolare. Tydligen gick inte sonen Ed Weatherby på samma spår när han lät introducera 416 Weatherby Magnum; 418 Weatherby Magnum låter lite fjantigt kanske. Och 338-378 Weatherby Magnum borde med Weatherbylogik hetat 340-378 Weatherby Magnum egentligen, men då blir det bara ännu krångligare.

Som kulkalibernörd kokade jag inombords när en son på skjutbanan för tiotalet år sedan frågade sin pappa: "Det här 30-06 - betyder det nånting?" varpå pappan efter en kort stund svarade "Nä, det betyder ingenting". Då ville jag dra fram min Kaliber Einsatzkommando-bricka och göra en insats för att läxa upp främst pappan :D

30-06 betyder väl DÖD! :)

Publicerat

Det är den - också, eller kanske ursprungligen.

Kaliber är en egentligen en fråga, på latin: que libra? Vilket betyder vilken vikt. Därav att den enda kvarvarande kalibermåttet vi använder i dag i dess ursprungsform är på hagelvapen där det därmed fullt logiskt blir så att kaliber 20 är mindre än kaliber 12 eftersom "kaliber" där ska läsas som "12 på skålpundet" eller "20 på skålpundet" vilket anger en vikt: 1/12 skålpund resp 1/20 skålpund.

Därmed kan ett lopp eller en pipa kan ha en kaliber - som då vanligen är bommåttet (men bottenmåttet förekommer traditionsenligt på 9,3-kalibrarna som ju inte 9,3 utan 9 i bommarna) utom på pistol där det är omvänt av tradition.

Ett vapen eller en patron sägs även den ha en kaliber - då avses hela enhetspatronen dvs mått på kula och hylsa, som regel har dessa inga värden utan det är bara "namn" som inte har speciellt med verkligheten att göra.

För att sedan gör skiten än värre så var det ngn byråkrat på NVV som i akt och mening ville underlätta för alla men inte begrep vad hen gjorde som "översatte" alla kalibrar till den tyska sk metriska beteckningen. Och då blir det lätt lite tossigt.......

308Win är 7,62x51

7.62NATO är 7,62x51

.30-30 är 7,62x51R

22 Savage High Power kallas därmed 5,6x52R (vilket är dess kommersiella namn i tyskland) men inte 5,8x52R vilket den skulle heta

9,3x72R kallas därmed 9,3x72R (vilket är dess kommersiella namn) vilket den inte är utan den borde kallas 9,2x72R för det är vad den är

osv

osv

osv

Hur tänkte man att det ska gå att hålla i sär det när kalibern på vapnet som regel graveras med dess kommersiella namn "308Win", "7,62NATO" eller "30-30" men på licens ska man skriva ut NVVs "förenklade och begripliga" lista. Jag vet mer än en som haft grava problem med tullen i många länder när "vapenkaliber" och licensens kaliber inte överstämmer för att den svenska ovanan att kalla 308Win för 7,62x51 inte är internationellt accepterad. Han löste det genom att gravera om vapnet för handläggarna kunde aldrig förstå varför en tullare i afrika inte följde svenska regler......

Det är ett faktum...... Handläggare rekryteras uteslutande bland de som INTE jagar, skjuter, samlar eller har militär erfarenhet. Risken för jäv eller "mjuk" behandling anses föreligga.......

/T

Ok, säger DU det så då måste det vara sant. Antar att du har koll på hela Sveriges rekrytering eftersom du säger så? Jag har inte koll på mer är de 4-5 stationer jag jobbar/jobbar på så du kan såklart ha rätt också (ingen ironi utan jag menar det)..

Att de är många som är okunniga håller jag med om. Men det beror nog mer på att "Eva" som jobbat 20 år i receptionen vill testa ny tjänst och söker handläggare, då får hon den eftersom hon jobbat längst inom staten av dem som sökte. Sen måste man såklart skicka Eva på de här "hittepåkurserna" du också nämner, det är vi överens om.