Publicerat September 2, 201510 yr Nu när man nästan helt säkert konstaterat att vargarna som rivit får i Krokom har skabb, får man då skjuta en skabbvarg? Vad händer om man som privatperson skjuter en skabbvarg? Måste man ringa och få tillstånd först ryker antagligen tillfället för avlivning. Det säkraste, om man vill ha bössor och frihet kvar, är väl antagligen att bara fånga den för några schamponeringar. Fast, det lär väl också vara förbjudet...
Publicerat September 2, 201510 yr Detta är en populär post. Även om förutsättningarna är exakt de samma som för övrigt vilt, ie sjukt och skadat som lider och kommer att dö plågsamt så hade jag aldrig riskerat min person och utsatt mig för den garanterade vidare granskningen som kommer att bli resultatet av en sådan avlivning. Det är mitt enkla svar. /Christian
Publicerat September 2, 201510 yr Forskare söver väl vargen å "tvättar den frisk" om dom skulle vilja de utan betänkligheter. Det är lika hemskt att se skadade/sjuka djur oavsett vilket och jag har inga problem med att förkorta ett djurs lidande i sådana fall MEN... Personligen kommer jag ALDRIG avliva en skadad/sjuk varg även om polisen skulle säga att de va ok. Det skulle nån av länsstyrelsens personal få göra i så fall. Jag litar inte för 5 öre på att slippa hamna i rättsapparaten om Åse eller hennes kollegor finge nys om att man som icke myndighetsperson eller forskare gjort detta. Jag pantsätter inte min livsstil för en sjuk/skadad vargs skull. I Krokomfallet lär väl vargarna vilja ha mer mat och sker avlivning i samband med ett angrepp går ju även pgf 28 att hänvisa till... Hoppas tråden hålls på en bra nivå då jag tycker trådämnet är intressant och högst aktuellt då det uppenbarligen finns skabb bland varg på flera ställen i Sverige...
Publicerat September 2, 201510 yr Jag är helt säker på att det tom finns människor som utfört helt korrekta avlivningar på varg av djurskydds skäl alternativt enligt paragraf 28 utan att för den sakens skull vågat anmäla händelsen.
Publicerat September 2, 201510 yr Juridiskt så har du rätt att avliva den enligt Jaktförordningen 40b. Men då ligger det på dig att bevisa att djuret var så illa däran att ingen annan utväg fanns. En hårt skabbangripen varg borde inte vara några tveksamheter, men nitiska åklagare kan ha andra åsikter. Vidare så har jag en svag aning om att det inte finns något direkt lagstöd för att t ex länsstyrelse att besluta om skyddsjak då det grundar sig på den bedömning som skytten gör..
Publicerat September 2, 201510 yr Personligen så hade jag nog inte skjutit.. Hade bedömt risken att även om jag är oskyldig så blir jag av med bössorna tills åklagaren beslutat... Sånt kan tydligen ta tid...
Publicerat September 2, 201510 yr I min värld så finns det två sätt att hantera detta, egentligen solklara och enkla problem... Ja, enkelt så till vida att det ju är solklart att förkorta ett djurs lidande! Men, då det gäller varg, lo och kanske också björn så följer det ett särskilt stigma för den godhjärtade och laglydige jägare som gör alla rätt! Två olika sätt alltså... Avliva djuret och rädda det från lidande och hoppas ingen annan någonsin får reda på det eller så vända bort blicken och försöka glömma vad man sett. Att skjuta djuret, helt lagligt och meddela att man har gjort så är inget jag skulle göra! Kort sagt, oavsett hur rätt man än gör så kan (kommer?) det bli fel!
Publicerat September 2, 201510 yr Så tragiskt att verkligheten är så beskaffad nu att sådana här diskussioner kan uppstå.
Publicerat September 2, 201510 yr Författare Skall ha rivit får i Aspås... Intressant att höra hur ni resonerar. Lutar nog åt att jag också hade tittat bort. Kanske slagit en signal till länsstyrelsen och sagt till men inte skjutit.
Publicerat September 2, 201510 yr ...jag hade inte petat på "situationen" ens med en 5 meter lång pinne! Det ligger för mycket i vågskålen - även om man gör allting korrekt!
Publicerat September 2, 201510 yr ...jag hade inte petat på "situationen" ens med en 5 meter lång pinne! Det ligger för mycket i vågskålen - även om man gör allting korrekt! Sjukt egentligen hur samhällsklimatet "tvingar" jägare att bli "brottslingar" och medhjälpare till djurplågeri!
Publicerat September 2, 201510 yr Lite OT men appropå medhjälp till djurplågeri... Att poliser ibland står som fån å vägrar avliva djur vid trafikolyckor retar mig nåt så in i bängen! Jag VET att det ha INGENTING med att skriva rapport om avlossat tjänstevapen, (som vissa hävdar) att göra för dom behöver inte skriva något alls om just det! Dom är bara "inte tvingade" att avliva skadade djur även om dom är på plats å har möjlighet... Vore intressant att hör om någon här ha avlivat något av de större rovdjuren INNAN polis kontaktats... Bara för att höra hur turerna gick kring de hela efteråt.
Publicerat September 2, 201510 yr Lite OT men appropå medhjälp till djurplågeri... Att poliser ibland står som fån å vägrar avliva djur vid trafikolyckor retar mig nåt så in i bängen! Jag VET att det ha INGENTING med att skriva rapport om avlossat tjänstevapen, (som vissa hävdar) att göra för dom behöver inte skriva något alls om just det! Dom är bara "inte tvingade" att avliva skadade djur även om dom är på plats å har möjlighet... Vore intressant att hör om någon här ha avlivat något av de större rovdjuren INNAN polis kontaktats... Bara för att höra hur turerna gick kring de hela efteråt. Eller så har de helt enkelt inte kunskaperna att kunna göra det på ett säkert sätt. Och då ska man väl rimligtvis avstå, även om det inte är raketforskning direkt. Det pratades en del här i trakterna efter att en polis skjutit 6 skott i en påkörd älg utan att få död på den.
Publicerat September 3, 201510 yr Författare Sköt inte Maud Olofssons säpo-män ett tiotal skott i magen på en ren de kört på uppe i Västerbotten? Verkar i alla fall inte som säpo har någon jägarexamen i utbildningen.
Publicerat September 3, 201510 yr Sköt inte Maud Olofssons säpo-män ett tiotal skott i magen på en ren de kört på uppe i Västerbotten? Verkar i alla fall inte som säpo har någon jägarexamen i utbildningen. Nja, han avlossade 2 skott - det ena missade renen och med det andra skadesköt han renen i mulen varpå en annan bilist fick avsluta med en yxa - om jag minns rapporteringen rätt...
Publicerat September 3, 201510 yr Hm! Låter som ett nytänk i skjutproven för rikets säkerhetstjänst är på sin plats
Publicerat September 3, 201510 yr Hm! Låter som ett nytänk i skjutproven för rikets säkerhetstjänst är på sin plats Vad menar du? Han gjorde som han lärt sig; sittande på knä bakom en tall första skottet och rullade sedan 2 varv till höger innan det efterföljande skottet...
Publicerat September 3, 201510 yr Skulle inte avliva ett stort rovdjur oavsett sort eller omständighet. Inte värt att hamna i den apparat som kommer efteråt i dagens klimat i dessa frågor. Notera, rapportera om möjligt och gå vidare.