Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Räffelstigning i 6x45 och .223

Featured Replies

Publicerat

Jag ska ta och slutföra min beställning på en pipbytare i ovanstående kaliber samt 221 Fireball. Jag har förstått att många har 1:10" i 6x45 och är nöjda, dock ser de kulor jag mest tänkt använda ut att vara gränsstabila med den räffelstigningen. Det rör sig om Scenar 90 gr samt Berger VLD hunting 87 gr, eventuellt en lättare Barnes TTSX. Ska jag välja 1:8?

Vidare tänkte jag mig .223 mest för billig övningsammuniton och någon 50 gr varmintkula. Skulle ni tagit 1:10 eller 1:8?

Hälsningar Jacob

Publicerat

vad är det för grain på övningsammon

Publicerat
  • Författare

Det brukar väl vara 62gr. S&L säljer 1:8 för att militär ammunition ska kunna användas, det är kanske tillgängligt i Danmark.

Vad tror du om 6x45?

Publicerat

62 gr kulor stabiliseras med 12 twist.

Skulle valt 10 till 6x45.

Publicerat

När det gäller "Scenar 90 gr samt Berger VLD hunting 87 gr, eventuellt en lättare Barnes TTSX" tro jag, rätta mig om jag har fel, att 1:10 inte kommer funka. Lättaste barnes ligger väl på 80 lr 85? och då är den låång. Jag är också inne på 6x45 och enl smeden tyckte han att jag skulle ta minst 1:8 om det är 80-100 grains kulor. 1:10 är en bra kompromiss men man får räkna med att vissa av de tyngre kulorna inte kommer funka. Vet att 80 grains fmj funkar i 1:10 , och även 85gr N partition. 

Publicerat
  • Författare

Googlar man så hittar man nöjda fågelskyttar med Scenar och 1:10, men varför chansa - du har nog rätt.

Publicerat
  • Författare

62 gr kulor stabiliseras med 12 twist.

Skulle valt 10 till 6x45.

Du brukar ha mycket på fötterna, kan du utveckla resonemanget lite?
Publicerat

Jag har haft två 1:10 6mmbr pipor. Tsx 85 gr och scenar 90 gr har stabiliserat mycket tillfredsställande. Räknar jag kompisars 6mmbr pipor i 1:10 stigning blir det nog tvåsiffrigt och utan problem med scenar. Min nästa br blir i 1:12 just för scenar.

Publicerat

Innebär det att Scenar 90 stabiliserar i min 6 PPC 1-12"? Låter för bra för att vara sant? Hur är det med SST 95 tro? Den är ju i allt väsentligt en flat base.

Publicerat
  • Författare

Det avgör ju saken vad gäller 6x45.

I .223 finns ju Scenar 69 gr också, även den i teorin inte perfekt i 1:10 - Litz listar bara upp till 1:9. Vet att saken dryftats tidigare, men finns det några mer åsikter?

Publicerat

Innebär det att Scenar 90 stabiliserar i min 6 PPC 1-12"? Låter för bra för att vara sant? Hur är det med SST 95 tro? Den är ju i allt väsentligt en flat base.

Jag är redo att chansa på nästa br pipa iaf. Sst 95 gr funkar i min 1:10 men kommer inte att köra den mer. Tsx 85 gr och scenar 90 gr täcker mina behov
Publicerat

Har ju också en ppc med samma stigning som dig R, och sierra kulan 1535 i 90 gr med 202 krut går bra i min enligt utsago från föregående ägare. Inte samma kula som ni pratade om i detta fallet, men tror att vi rör oss lite viktmässigt vad som är på gränsen.

Publicerat

Jag tror tyvär inte det har testat i två 12" ingen klarade att stabilesera 90gr Scenar. Men finns bara ett sätt att vara säker :wink:

Sierra 90gr fmj kan troligen fungera den är ungefär 4mm kortare än Scenar i samma vikt

Publicerat

OT kanske, men ändå.... Var försiktig med .221B om det är så att du bygger på en remington. För kort hylsa för att kasta ut bra. Det blir säkert bra i en Sako eller liknande. 

Publicerat
  • Författare

OT kanske, men ändå.... Var försiktig med .221B om det är så att du bygger på en remington. För kort hylsa för att kasta ut bra. Det blir säkert bra i en Sako eller liknande.

Inte alls OT, eller mycket intressant för mig i alla fall. Det är en Schulz och Larsen Legacy jag beställer, med en custompipa i .221 Fireball. De varnade för att matningen kunde bli tveksam, dock ska den ju fungera med .300 whisper med lätta kulor vilket borde ge snarlik COL tänker jag. Om inte annat så är jag villig att ta risken för att få en mer mångsidig bössa än en ren rippang, det blir inte lika frekventa besök i fjällen sedan man bildade familj.

Börjar tröttna på att handlaren är seg med att svara på mail, annars hade det varit beställt och klart nu.

Publicerat

Inte alls OT, eller mycket intressant för mig i alla fall. Det är en Schulz och Larsen Legacy jag beställer, med en custompipa i .221 Fireball. De varnade för att matningen kunde bli tveksam, dock ska den ju fungera med .300 whisper med lätta kulor vilket borde ge snarlik COL tänker jag. Om inte annat så är jag villig att ta risken för att få en mer mångsidig bössa än en ren rippang, det blir inte lika frekventa besök i fjällen sedan man bildade familj.

Börjar tröttna på att handlaren är seg med att svara på mail, annars hade det varit beställt och klart nu.

I den lilla lådan funkar det nog bra.

Följer detta med stort intresse då denna bössa i 221 fireball är den ända standarbössan på planeten som intresserar mig just nu. :)

Säg till om du behöver laddhjälp.

Tog du 1:10 eller 1:12 i stigning på fireball pipan.

Publicerat
  • Författare

1:12 enligt din rekommendation [emoji16].

Nu hoppas jag Ole hittar mailprogrammet och svarar snart bara.

Tog för övrigt 1:8 i .223, så kan man skjuta Scenar 69 gr garanterat. Kanske dumt men det verkar som att 50 gr kulor fungerar bra i den stigningen också.

Publicerat

Byter till en 1:8 i slutet av månaden på min TC precision hunter i 223 rem  från tidigare1:12.  Två av mina jaktkamrater har 1:9 respektive 1:8 och båda skjuter gudomligt med 50 gr v-max och även med normas jaktmatch. Det gör inte min i dagsläget kan jag säga. Så mitt förslag blir då 1:8 eller 1:9 beroende på hur tungt du vill skjuta. Har fått för mig att varmintkulorna splittras bättre av en snabbare stigning baserat på hur rävarna jag skjutit respektive de som jaktkamraterna skjutit. Kan inte bevisa det på något sätt men jag sätter en 1:8 i alla fall.

Publicerat

Har själv en 221Fb byggd på en sako L461 A1 och den fungerar klanderfritt vad gäller matning och utdragning. Fin liten kaliber men smäller ju värre än f-n!

Har ingen förståelse varför man inte ska få montera dämpare på den men nu är regelverket som det är. En bekant har byggt en på en gammal tikka mod55 om jag inte minns fel och den trasslar lite men skjuter förjävligt bra. Satsa på ett vapen med kryssmagasin så blir det inget trubbel med den korta hylsan.

Publicerat
  • Författare

Byter till en 1:8 i slutet av månaden på min TC precision hunter i 223 rem från tidigare1:12. Två av mina jaktkamrater har 1:9 respektive 1:8 och båda skjuter gudomligt med 50 gr v-max och även med normas jaktmatch. Det gör inte min i dagsläget kan jag säga. Så mitt förslag blir då 1:8 eller 1:9 beroende på hur tungt du vill skjuta. Har fått för mig att varmintkulorna splittras bättre av en snabbare stigning baserat på hur rävarna jag skjutit respektive de som jaktkamraterna skjutit. Kan inte bevisa det på något sätt men jag sätter en 1:8 i alla fall.

Där ser man, intressant! Har att välja mellan 1:8 och 1:10. Den förra verkar de tillverka för att den uttryckligen ska hantera militär ammunition, jag förmodar att danska hemvärnsgubbar har tillgång till dylik eller något i den stilen. Oavsett så känns det som att det finns mer att vinna än att förlora på stigningen i fråga.
Publicerat

Möjligheten att skjuta de allra lättaste kanske försvinner men med en 221 fireball i skåpet så är inte det någon förlust så välj därefter. De allra tyngsta och längsta krävs ju en längre throat för att det ska gå ändå så snabbare än 1:8 finns ingen anledning att köra. Finns ju lite info om 223 och stigning på 6mmbr.com om du vill läsa vad andra skrivit.

Publicerat

1:12 enligt din rekommendation [emoji16].

Nu hoppas jag Ole hittar mailprogrammet och svarar snart bara.

Tog för övrigt 1:8 i .223, så kan man skjuta Scenar 69 gr garanterat. Kanske dumt men det verkar som att 50 gr kulor fungerar bra i den stigningen också.

Ett bra val, jag var mer än nöjd med den stigningen själv kommer att välja den igen på nästa fireball pipa.

Dvs kanske en Legacy. ;)

Publicerat

Vet inte hur S&L fungerar men i en Remington hänger hylsan mot lådans vägg tills dess den når utkastaröppningen. Hade en pipbytare (221FB och 300Whisper) som repeterade ut .300Whisper men inte .221Fireball. Med .300WHisper hade en bredare hylshals, så det blev inte så tvär vinkel när hylsan låg an mot lådan. För .221FB tappade utdragaren hylsan och förstörde repeteringen. 

Publicerat
  • Författare

Vet inte hur S&L fungerar men i en Remington hänger hylsan mot lådans vägg tills dess den når utkastaröppningen. Hade en pipbytare (221FB och 300Whisper) som repeterade ut .300Whisper men inte .221Fireball. Med .300WHisper hade en bredare hylshals, så det blev inte så tvär vinkel när hylsan låg an mot lådan. För .221FB tappade utdragaren hylsan och förstörde repeteringen.

Jag har bara känt på bössan vid ett tillfälle så jag har ingen aning, får hoppas det fungerar så att jag inte lägger sex lakan på en enskottare.

Publicerat

Testa :tongue:

Jag är grymt imponerad över .221FB. Det var inga problem att skjuta 62-grain-kulor (Norma SP) med bra hastighet (ungefär .222-nivå) utan trycktecken. Rent magiskt. Nåja, Rem700 var helt fel plattform så jag lät brotscha upp pipan till .22-250 i stället, fick magiska resultat där också.  :biggrin: