Jump to content

Vad är rimlig ersättning?

qvarnhill
 Share

Recommended Posts

Har blivit ombedd att ta itu med X-antal grävlingar under en ladbotten, har väl drygt en mil enkel väg att åka men slipper inspektera fällan, bara rycka ut när fångstlyckan varit god. Vad kan anses som rimlig ersättning för den viltvårdande och byggnadsvårdande insatsen? Egentligen så skulle man ju kunna bokföra denna aktivitet på nöjeskontot men fällan, bensinen och skotten är/var ju inte gratis...

Input mottages tacksamt!

Alltså vafan, 1mil? Det är mindre än ett stenkast när vi pratar jakt. Den summan detta kan tänkas kosta är nog bäst att svälja och hoppas att du får något gott efter avslutat arbete och en god renommé istället för att be om 100kr.

Gör sånt gratis men blivit erbjuden pengar. Ser det som bra kontakter i om jakten för framtiden eventuellt o bjuder de på nöjeskontot.

Man kan ju bli erbjuden nå rådjur eller annat i framtiden ;)

Hade det handlat om en markägare hade jag inte tvekat ett ögonblick, hade då utnyttjat möjligheten till en win/win situation men nu handlar det om en "torpare" med några tusen kvadratmeter som har en flock hästar, inga jaktbara arealer alltså.

En hundring/grävling låter fullt rimligt tycker jag!

För några år sedan var jag tvungen att anlita en sprängare att borra några hål i en berghäll, det hela var nästan över innan det började... Han kanske inte tyckte det hela kunde bokföras på nå't nöjeskonto och skämdes inte alls för att sno mig på 2000:-, rätt ner i vänsterfickan för typ 15 minuters jobb och 12 hål á 15 cm.

All viltvård kan inte och ska inte tas på "nöjeskontot" tro mej blir svindyrt i slutänden när varenda jävel med hästgård inom några mil vill ha hjälp med nått varenda helg även 22lr blir dyra i längden när man åker runt och avlivar olika djur utan nån typ av ersättning

Sen fällor är inte gratis precis heller

Så ta ut vad du anser är skäligt för att sköta jobbet snyggt

• Like 1

Äsch, den här diskussionen kommer spåra ur. Nvr killarna ska kämpa för varje krona men vi ska ha hundralappar för viltvård vid enstaka tillfällen. Lämna över till någon som vill göra det.

Var det inte så att detta var en kommunal service i princip, tills helt nyligen... Tror så i Uppsala kommun i alla fall. Nu ställer i alla fall inte kommunen upp längre utan hänvisar till "privata aktörer" i stället. Kan svårligen tänka mig vad en "privat aktör" skulle ta för jobbet men det lär knappast räcka med ett par hundringar... Nåja, ingen idé att räkna på eventuell ersättning innan någon grävling gått i fällan.

Märker ju att det finns två klara linjer i alla fall...

Du menar när jag inte ätit frukost på söndagmorgonen, när jag är tvungen att arbeta hela dagen och när jag hör hur kajorna drar förbi i flockar där ute. Med det som utgångspunkt, ja men mer från hjärtat kan det nog inte bli, inget socker på mitt beska piller inte. /Christian

En hundring per grävling känns ju inte som något överpris. Är det inte de allra närmast bekanta så känns det då inte fel att ta någon ersättning. Annars finns väl Anticimex eller liknande och då tror jag det blir andra pengar.

Problemet är väl hur man ser på det.... Viltvård eller fastighetsskötsel.

Om det inte gynnar min egen jakt, det inte är någon god vän som bjuder tillbaka på något vis, då är det enligt mig att jämställa med vilket jobb som helst.

• Like 1

Var det inte så att detta var en kommunal service i princip, tills helt nyligen... Tror så i Uppsala kommun i alla fall. Nu ställer i alla fall inte kommunen upp längre utan hänvisar till "privata aktörer" i stället. Kan svårligen tänka mig vad en "privat aktör" skulle ta för jobbet men det lär knappast räcka med ett par hundringar... Nåja, ingen idé att räkna på eventuell ersättning innan någon grävling gått i fällan.

Märker ju att det finns två klara linjer i alla fall...

Hejsan !

Verkar fortfarande som om de sk kommunjägarna är kvar i U-sala : https://www.uppsala.se/boende-och-trafik/felanmalan/skadade-djur-och-skyddsjakt/

De flesta kommuner har som regel några sk kommunjägare.

MVH: Tjäder

Tjäder- så är nog fallet men deras avtal omfattas inte alltid eller säkert uppdraget att sätta fälla och för det fall att det gör det så är det av naturliga skäl begränsat till mark som kommunen äger.

privat mark=privat uppdrag=kostar pengar. /Christian

Vet inte om "min" kommun är insnöad eller något men de hävdar att grävlingars skada på gräsmattor och under hus/altaner inte är en kommunal angelägenhet utan egendomsräddning och de bekostar det således inte utan där får vi göra upp direkt med anmälaren. Däremot fågel som skitar ned och förstör sömn och vad det nu kan vara där får vi en symbolisk ersättning. Likaledes skabbräv men det är så urbota jävla dumt så det finns inte, vi får betalt för fimpade rävar och erfarenhetsmässigt så brukar dessa vara gruvligt svåra att få tag på så det blir ofta mängder med bomkörningar. 

Tjäder- så är nog fallet men deras avtal omfattas inte alltid eller säkert uppdraget att sätta fälla och för det fall att det gör det så är det av naturliga skäl begränsat till mark som kommunen äger.

privat mark=privat uppdrag=kostar pengar. /Christian

Mja !

Om man ringer (till miljö- och hälsa) och anmäler / klagar på skadedjur och att djuren utgör en sk olägenhet så ska du nog se att de byråkratiska kvarnarna börjar mala i rätt riktning.

Att det sedan IBLAND tas ut en ersättning/avgift för utfört uppdrag varierar från kommun till kommun / kommunjägare till kommunjägare. Vissa kommuner LÅNAR t.om ut olika typer av fällor helt gratis om jag inte missminner mig.

Vissa kommuner LÅNAR t.om ut olika typer av fällor helt gratis om jag inte missminner mig.

Säker på det? kontrollerar dom även att låntagaren har jägarexamen och statligt jaktkort samt vid behov skottlossningstillstånd :wink:

Låter som ett recept på katastrof.

För övrigt så självklart skall man ta betalt om jobbet inte ligger i egenintresset!!

Själv tar jag 600 per grävling eller så kan dom anlita någon annan.

/Mike

• Like 1

Säker på det? kontrollerar dom även att låntagaren har jägarexamen och statligt jaktkort samt vid behov skottlossningstillstånd :wink:

Låter som ett recept på katastrof.

För övrigt så självklart skall man ta betalt om jobbet inte ligger i egenintresset!!

Själv tar jag 600 per grävling eller så kan dom anlita någon annan.

/Mike

JA !

Jag är SÄKER på att så har skett då det var JAG som lånade ut den :-) i min tidigare yrkesroll. (f d miljö- och hälsoskyddsinspektör)

Men nu är ju detta lite off topic från trådstarten, men jag kände att jag blev tvunget att replikera.

JA !

Jag är SÄKER på att så har skett då det var JAG som lånade ut den :-) i min tidigare yrkesroll. (f d miljö- och hälsoskyddsinspektör)

Men nu är ju detta lite off topic från trådstarten, men jag kände att jag blev tvunget att replikera.

Eftersom du inte verkade helt säker i ditt förra svar på om så har inträffat så frågade jag,ditt svar med versaler är noterat.

/Mike