Publicerat November 10, 200619 yr Använder en Hqv .30-06 då jag toppjagar just nu men börjar bli lite less på rekylen! Funderar skarpt på att sätta in en ny pang i skåpet. Hade förut en Remington Mohawk i .222R som jag var mkt nöjd me tills den börja sprida. Bytte bort den :'( o först då insåg jag att de var kikaren som var felet :'( :'( Vad använder/rekomenderar ni för kaliber/märke till ändamålet? Är inne på allt från Hornet-6,5-55. Det absolut viktigaste e: *flack kulbana *precision *liten sprängverkan/köttförstöring! ;D *Bra utbud på köpeammunition Sneglat åt en sako vixen .222r
Publicerat November 10, 200619 yr min 6,5x55 sporter passar in bra på dina önskemål. har själv haft lite otur med 222 på fågel.
Publicerat November 11, 200619 yr Det här har ju diskuterats otaliga gånger men jag hävdar fortfarande att en 243:a är precis vad du söker. Ladda den med Normas FMJ (Hornady 80gr) så har du lösningen på alla dina önskemål!
Publicerat November 11, 200619 yr Ska du ha en renodlad topp-bössa är 222:an bra tycker jag. Rekylen är ju obefintlig och träffbilden ofta sjukt bra. Men allt detta vet du ju eftersom du haft en...
Publicerat November 11, 200619 yr 222'an ger ofta ett lättare vapen, och det är inte helt oviktigt vid toppfågeljakten, det kan bli långa sträckor att bära vapnet. 6.5'or finns det gott om på beg marknaden, bra priser och bra effekt i viltet. 243'an är ett bra val för det mesta i klass 2, men kräver nästan handladdning för att komma till sin rätt fullt ut, å andra sidan kan man nog säga det samma om alla centralantända patroner!
Publicerat November 11, 200619 yr Författare .222r känner jag bra till men sen finns de ju 223, 243, 22-250 mfl roliga kalibrar. Finns de nån bössa/märke som har oförskämt bra rykte, kvalite o precisionmässigt? Kollat in 2 varberger i .222r o 6,5x55. Bara hört bra tidigare om dem men sen hitta jag massa negativa inslag på nätet. Nån erfarenhet här?
Publicerat November 11, 200619 yr Jimmy min vän....nu é det så här ;D....du ska givetvis ha en .243win....därför att: *flack kulbana = Japp, min toppjaktsladdning ligger ca 1,5cm högt på 100m och 2 cm lågt på 200m *precision = Testade min toppjaktsladdning idag....resultatet blev en träffbild på 3,4mm (3 skott@100m) det duger tycker jag : *liten sprängverkan/köttförstöring = Har skjutit en kråka med denna kulan som jag använder (Hornady FMJ 80grs) var bara ett litet hål rakt igenom. *Bra utbud på köpeammunition = Jepp, de flesta tillverkare har både FMJ och blyspets till .243win. övertygande nog?? ;D sen som en parantes måste jag nog nämna att dom kan vara otroligt kinkiga i ammo väg...min skjuter bäst med knökfull hylsa (maxladdning + moms)...men eftersom jag laddar själv så är det inga som helst problem att hitta laddningar som funkar. /Fredde
Publicerat November 11, 200619 yr Författare 6mm ppc eller vad de nu heter e ju en kaliber ja e mkt nyfiken på o även 22-250. Några erfarenheter? Laddar ej själv men har känningar där ja kan få laddat. Men enklast vore med köpeammo! De här kalibrarna e väl inte sååååå vanlig direkt!
Publicerat November 12, 200619 yr Ger mig in i den tråd Jimmy (sorry) men jag skulle vilja veta vad ni är beredd att ge för en sako wixen .222? Beror såklart på kvalitén men i runda slängar...? Jag har ingen själv men som ren upplysning skulle det vara kul att höra vad de ligger i för prisklass ungefär... ;D /Erik
Publicerat November 12, 200619 yr Författare 0-3000:- beroende på skick skulle jag ge. Finns massor till salu mellan 3-5000 på butik. Då lär man ju säkerligen kunna få en billigare än så på blocket tex.
Publicerat November 12, 200619 yr Jag är kanonnöjd med min 6,5-06. Flack kulbana och liten rekyl med 8 grammare. Ibland känns det som att det är lite overkill på fågel bara. Sneglar åt en 6mm kaliber, 22 kulorna blir så förbaskat vindkänsliga.
Publicerat November 13, 200619 yr Jag tror nog 6PPC med handladdad ammo är det optimala för toppfågel, men själv har jag sålt min pga för lite toppjakt, så nu tänkte jag prova .22 Hornet istället. Om man bara begränsar sina skott till ca 150m skall det vara en väldigt bra kaliber.
Publicerat November 13, 200619 yr Har själv börjat funder på en lätt bössa till fågel har en Sako vixen 222 inom familjen men får se om brosan vill ha den. Men är sugen på en 243 men vilket märke eller när det blir får vi se. Men jag är inne på en 243 om det blir nån bössa, min 300WM är lite tung och bära med sig en dag i skogen.
Publicerat November 13, 200619 yr Jag tror nog 6PPC med handladdad ammo är det optimala för toppfågel, men själv har jag sålt min pga för lite toppjakt, så nu tänkte jag prova .22 Hornet istället. Om man bara begränsar sina skott till ca 150m skall det vara en väldigt bra kaliber. Så tänkte jag också när jag sålde min förra 243a. Kom inte in på rätt avstånd så nu står det en 243a i skåpet igen
Publicerat November 13, 200619 yr Jag har använder en Sako 6ppc och tycker den funkar utmärkt laddad med 80grains hornady kula
Publicerat November 14, 200619 yr köp min vixen för ynka 3500:- finns på annons Här på forumet eller?
Publicerat November 14, 200619 yr Den som rekommenderar 222 för toppjakt på fågel har nog aldrig använt den för jakt. Varför? Den är mycket vindkänslig. Kulbanan är bedrövlig på längre avstånd, och skulle man skjuta en orre inom 80 meter så blir det i regel en kraftig sönderskjutning. Av de jag provat , 222, 6,5x55, 308 och 30-06. Är 6,5x55 med 9 grams helmantel mitt val. Har själv haft en .222:a tidigare...att den skulle skjuta sönder en orre inom 80m synar jag...isf om du har träffat en kvist eller något annat hinder i kulans väg....men inte annars...min far har använt 222 till toppfågel i snart 25 år...han lovordar bara kalibern...och han har aldrig varit med om en "sprängd" fågel...använder du en helmantel så är det inga problem. att kulbanan är bedrövlig på längre avstånd...definera längre avstånd. den skjuter flackare än en 6,5x55, .308 och 30-06... den har ofta god "egenprecision"...vindkänsligheten är som med alla .22 kalibrar...ganska stor, men den minskas med en kula med högt BC och med mera fart.....åsså måste vi ju ha i åtanke att fåglarna oftast inte sitter i topp en dag då det blåser så mycket att en .222:a inte går att skjuta med trots att jag nu försvarade .222:an så tycker jag fortfarande att du ska satsa på en .243win istället ;D... Mvh
Publicerat November 14, 200619 yr Eller så gör du som jag. Skaffar en 222rem, 243a och 22 hornet. Bara att välja
Publicerat November 14, 200619 yr Författare Vad tror ni om denna pang då. De rycker otroligt i avtryckarfingret då jag ser den :P http://www.blocket.se/vi/9754300.htm?ca=4_s
Publicerat November 15, 200619 yr Den var inte helt fel, i synnerhet inte med det siktet och benstödet..
Publicerat November 15, 200619 yr Tror att det kan vara min gamla lumparkompis som säljer den....i så fall har jag skjutit med den ;D ;D Måste ringa och kolla med han nu..
Publicerat November 15, 200619 yr Författare Tror att det kan vara min gamla lumparkompis som säljer den....i så fall har jag skjutit med den ;D ;D Måste ringa och kolla med han nu.. Ahhhh. Rabattdags ;D ;D ;D Vill ha ett uttömande svar om upplevelsen/kvalliteè av den!