Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Studsare till följande kravspecifikation...

Featured Replies

Publicerat

Funderar så smått på ny bössa. Har idag en cz 557 Lux. Skjuter fina träffbildet, känns pålitlig, skaplig finish och en stock jag gillar. Är med andra ord nöjd.Men. Det finns några saker jag Saknar.

1, säkring som även låser slutstycket och går att plundra i säkrar läge.

2, kaliberanpassad låda

3, löstagbart mag (som helst inte sticker ut från kolven)

4, får gärna vara lite mjukare slutstycksgång än på cz. Det är helt ok men något grovt.

5 ljuddämpare

Ljuddämpare kan jag ju sätta på cz:an men då måste jag ta bort de fina fasta riktmedlet vilket känns lite som att göra våld på den. Köper helre en bössa utan fasta från början då.

Vill att bössan ska ha finish minst motsvarande min nuvarande.

Min huvudsakliga jakt är rådjur (smyg och vakt) älg (vakt och drev) samt lite åtel på räv och grävling. Nån gång per År har jag möjlighet på gris också.

Vad rekommenderar ni?

Är det skillnad på olika kalibrar vad gäller ljuddämpare? Vill ha en kaliber motsvarande 308.

Kör hårt!

Publicerat

Mauser M12 titta och kläm på den

Publicerat

CG 3000

Har 2st 6,5, kommer inte att sälja nån.

Vet inte vad du menar med 2:an, och har inte testat någon cz, men slutstycksgången på 3000 är mycket fin.

Kraven 1, 3, 4 och 5 är således inga problem, säkert 2:an också.

Publicerat

Låter som att det är Sako 75 su söker.

Publicerat

Låter som att det är Sako 75 du söker.

Publicerat

Jag håller med Sidelock, det du specat är en kort Sako 75..

//Henrik

Publicerat
  • Författare

Tack för responsen! Är det nån större skillnad på Sako 75 och Sako 85. Eller funkar båda tycker ni?

Cg3000, är det motsvarande någon av sauers bössor?

Publicerat

Sako 85 är en dyrare och mer produktionsanpassad produkt, spontant är 75:orna helt enkelt bättre, både tekniskt och i utförande. /Christian

Publicerat

Lägger också min röst på Sako75. Är supernöjd med min! :)

Publicerat
  • Författare

Får kolla en 75:a. En kompis har en, men han är bara halvnöjd, tycker att den är tung och med tveksam balans. Är det nån som har samma erfarenhet?

Ska försöka ta mig till Torsbo nån dag och kolla lite. Är Lite sugen på en Blader också. Gillar rakrepiterigen. Har inte kollat spexarna dock...

Publicerat
  • Författare

Blader låter ju som en av de sju dvärgarna. Blaser ska det vara

Publicerat
  • Författare

Ha ha och spexarna är nog roliga! Men specarna funkar ju bättre i inlägger. Jag går och lägger mig!

Publicerat

Visst väger Sako75 en del, men det är en jäkligt gedigen och pålitlig bössa. Tycker balansen är helt acceptabel faktiskt.

Har en 30-06 Deluxe, väger 3,6kg utan kikare.

Publicerat

Sako 75 finnlight i 308. Sjukt nöjd med min, men man får leta lite för att få tag på en.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Har varit och kollat på några olika modeller nu. En Sako 85, en Sako 75 , en mauser m12 (tror jag den hette...

Sen tittade jag på en Blaser proffessional helstock i somras. Sen var ju riktigt din och läcker. Men då tyckte jag att den var för dyr. Men kanske ändå, har alltid drömt om en helstock. Sako 85 finns ju också i en snygg variant om än i mer klassisk stil än Blasern...

Men så var det det sfär med ljudsämpare. Vet inte om jag vill ha det. Anledningen till att jag funderar är för att slippa mynningsflamma vid åtel.

Går det ens att montera dämpare p en helstock utan att förstöra stocken? ( att man förstör det estetiska är ju otvivelaktigt)

Publicerat

Ljuddämpare i kombination med helstock är väl som att fundera på att köpa raffset till svärmor, det är helt enkelt FEL :dry:

När det gäller balans så måste man ha klart för sig hur otroligt subjektivt det är, det som jag uppfattar som bra balans känns odugligt för någon annan och vice versa.

Tittar du t ex på sako 75 så upplever jag "308 varianten" av standarstudsaren som rätt välbalanserad medan "30-06 varianten" är ett riktigt järnspett, men det är MIN uppfattning och med en annan kroppsbyggnad eller andra preferenser så kan du såklart komma till en helt annan slutsats.

Du måste alltså själv känna på bössorna för att känna vad som känns trevligt FÖR DIG.

//Henrik

Publicerat

Sako 75 har väl inte "säkert läge"? Men 85 har de, även cg3000

Publicerat

Vad menar du med säkert läge?

Publicerat
  • Författare

Antar att det handlar om att den inte går att plundra i säkrat läge?

Publicerat

Antar att det handlar om att den inte går att plundra i säkrat läge?

Exakt, tror INTE sako 75 har de.

Publicerat

Det tror jag att sako 75 har ;-)

Publicerat

Det tror jag att sako 75 har ;-)

Njaaa har för mig att du måste upp i 85 för att få de, men de lär jag kolla upp!

Publicerat

Man kan plundra Sako 75 i säkrat läge.

Publicerat

Även jag är säker på att man kan plundra en 75:a i säkrat läge för det har jag gjort i sisådär 15 år [emoji6]

Publicerat
  • Författare

Har känt på ytterligare en sako 75, den här gången i 30-06. Fint vapen som fyller mina spec men som ändå inte kändes helt rätt i anlägget för mig. Kände på en annan modell som heter Sako 85 Grizzly. Lik min cz men lite högre finish, och lite finare i det mesta. Som det är nu är det nog den hetaste kandidaten att ersätta CZ:an i vapenskåpet. Om jag ska ha ljuddämpare eller ej har jag inte bestämt mig för än....