Publicerat September 10, 201510 yr Hej! Hade slut hagelammuntion så jag for och köpte mer. Hittade inga 36g us5or, så det råkade bli 42g us5 där det står magum på förpackningen.. Skall alltså jaga skogsfågel med dessa. Köpte också winchesters us6 36g. Har googlat utan att bli klokare, därför skulle jag vara tacksam ifall någon här kunde svara på några frågor: Tänkte ha US6 36g undre och öppnare pipan första skottet - samt US5 42g övre trängre pipan andra skottet. Då till den egentliga funderingen... är 42g us5 något att ha till skogsfågeljakt? Blir det LÄGRE eller HÖGRE hastighet på haglen i och med att det är 42g och står MAGNUM på förpackningen? Blir det bara MER KÖTTFÖRSTÖRING eller för låg hastighet till flyktskytte på fågel när det blir tyngre bly? Vad betyder 42g? 1. krut + bly 2. bara bly 3. eller bara krut? Vad betyder magnum?
Publicerat September 10, 201510 yr Hej! Hade slut hagelammuntion så jag for och köpte mer. Hittade inga 36g us5or, så det råkade bli 42g us5 där det står magum på förpackningen.. Skall alltså jaga skogsfågel med dessa. Köpte också winchesters us6 36g. Har googlat utan att bli klokare, därför skulle jag vara tacksam ifall någon här kunde svara på några frågor: Tänkte ha US6 36g undre och öppnare pipan första skottet - samt US5 42g övre trängre pipan andra skottet. Då till den egentliga funderingen... är 42g us5 något att ha till skogsfågeljakt? Blir det LÄGRE eller HÖGRE hastighet på haglen i och med att det är 42g och står MAGNUM på förpackningen? Blir det bara MER KÖTTFÖRSTÖRING eller för låg hastighet till flyktskytte på fågel när det blir tyngre bly? Vad betyder 42g? 1. krut + bly 2. bara bly 3. eller bara krut? Vad betyder magnum? 42 gram anger laddvikten med i detta fall blyhagel, inget mer eller mindre. Magnum betyder i detta fall om det fortfarande är en 12/70 laddning att trycket är högre än för standard ammo, dvs den är inte lämplig för gamla svs eller rappliga hagelgevär i övrigt, på asken står trycket angivet, max XXXX bar och sedan CIP, det som står angivet på din pang skall vara högre, dvs att den klarar ammon. Typiskt sätt så förlorar man V0 med tyngre laddningar, detta kan då justeras, motverkas med hårdare laddningar/högre tryck i viss mån, 42 grams laddningar i bra fart kostar på att skjuta, dvs rekylen stör/förstör skyttet i varje fall för mig, men jag kan vara lite extra vek. Med 42 gram Us 5 kan kan lyxa till det lite och förutsatt att de skjuter fina träffbilden så kan man ta en något öppnare choke och då öka chansen för träff. /Christian
Publicerat September 10, 201510 yr 42 g beskriver enbart vikten bly. Jag kör just nu 32g 6or på skogsfågel. Har du tyngre laddningar så öppna upp chocken är ett tipps.
Publicerat September 10, 201510 yr 42 gram anger laddvikten med i detta fall blyhagel, inget mer eller mindre. Rätt ...... Magnum betyder i detta fall om det fortfarande är en 12/70 laddning att trycket är högre än för standard ammo, dvs den är inte lämplig för gamla svs eller rappliga hagelgevär i övrigt, på asken står trycket angivet, max XXXX bar och sedan CIP, det som står angivet på din pang skall vara högre, dvs att den klarar ammon. ...... Nja - DET är en sanning med mycket stor modifikation....... Det finns sk semi magnums rent standardmässigt där du har ett högre maximalt arbetstryck än normalt - men dessa ser vi i dag bara på stålhagelpatronerna då som högeffektspatronerna, en semimagnum har jag aldrig sett i Sverige. Däremot betyder i dagligt tal "magnum" i 70mm hylsa "fet laddning för korkad kund" då dessa laddas till samma tryck som en 28g laddning...... .......... Typiskt sätt så förlorar man V0 med tyngre laddningar, detta kan då justeras, motverkas med hårdare laddningar/högre tryck i viss mån, 42 grams laddningar i bra fart kostar på att skjuta, dvs rekylen stör/förstör skyttet i varje fall för mig, men jag kan vara lite extra vek. .......... Redan vid 32g börjar man se farten droppa av på "normalplugg", premiumplugg ger även 36g bra fart (typ Gamebore Black Gold). Men 42g kostar fart - så enkelt är det. ........ Med 42 gram Us 5 kan kan lyxa till det lite och förutsatt att de skjuter fina träffbilden så kan man ta en något öppnare choke och då öka chansen för träff. /Christian 42g US5 är i runda tal 261 hagel....... Det ger även med cylinder bra över 100 hagel i din 75cm cirkel på 35 meter - hur mycket hagel vill du spotta ut på tallriken? Personligen tycker jag så mycket hagel gör fåglar oätliga, men det är bara jag det. /T
Publicerat September 10, 201510 yr Författare 42 gram anger laddvikten med i detta fall blyhagel, inget mer eller mindre. Magnum betyder i detta fall om det fortfarande är en 12/70 laddning att trycket är högre än för standard ammo, dvs den är inte lämplig för gamla svs eller rappliga hagelgevär i övrigt, på asken står trycket angivet, max XXXX bar och sedan CIP, det som står angivet på din pang skall vara högre, dvs att den klarar ammon. Typiskt sätt så förlorar man V0 med tyngre laddningar, detta kan då justeras, motverkas med hårdare laddningar/högre tryck i viss mån, 42 grams laddningar i bra fart kostar på att skjuta, dvs rekylen stör/förstör skyttet i varje fall för mig, men jag kan vara lite extra vek. Med 42 gram Us 5 kan kan lyxa till det lite och förutsatt att de skjuter fina träffbilden så kan man ta en något öppnare choke och då öka chansen för träff. /Christian 42g us5orna lämnar jag tillbaka om det går. Hittade bara "84" rätt och slätt på sidan om pipan. Kan det vara högsta tryck angett i MPa kanske? På 42g us5orna står det 900bar på patronen men 75 MPa på internet på gyttorps hemsida. Detta stämmer alltså inte överens enligt mitt googlande. Jag ska hur som helst inte använda dom nu ändå. Winchesterpatronerna, alltså 36g us6orna, så står det inget på asken. Däremot på internet googlade jag fram MAX 740 bar på winchester zz pigeon 12/70 36g us6 (dom jag har köpt). Detta ska alltså vara 90 bar högre än gyttorps motsvarighet Gyttorp Grouse 36g som jag vanligtvis brukar använda. Däremot ska winchesterpatronerna ha 25m/s högre hastighet. Frågan är vilka man ska använda. Eller är trycket så pass lågt ändå så att alla bössor klarar av det? Ska försöka skicka bild.
Publicerat September 10, 201510 yr Tja det dök upp äkta semi magnums från Fiocchi på grannkanalen så sent som för någon vecka sedan, iofs var det av äldre tillverkning men iom att TS inte angav märke är det kanske bäst och motiverat att faktiskt anta att han fått tag på just sådana äkta plugg, det finns mycket saker i lager ute i våra butiker så jag tar inga risker, det överlåter jag åt dem som verkligen kan detta med hagelplugg. /Christian
Publicerat September 10, 201510 yr Författare Tja det dök upp äkta semi magnums från Fiocchi på grannkanalen så sent som för någon vecka sedan, iofs var det av äldre tillverkning men iom att TS inte angav märke är det kanske bäst och motiverat att faktiskt anta att han fått tag på just sådana äkta plugg, det finns mycket saker i lager ute i våra butiker så jag tar inga risker, det överlåter jag åt dem som verkligen kan detta med hagelplugg. /Christian Magnumpatronerna var gyttorps.
Publicerat September 10, 201510 yr Tja det dök upp äkta semi magnums från Fiocchi på grannkanalen så sent som för någon vecka sedan, iofs var det av äldre tillverkning men iom att TS inte angav märke är det kanske bäst och motiverat att faktiskt anta att han fått tag på just sådana äkta plugg, det finns mycket saker i lager ute i våra butiker så jag tar inga risker, det överlåter jag åt dem som verkligen kan detta med hagelplugg. /Christian Då är det gamla saker någon har hittat i nån gömma - semimagnums med bly har jag inte sett på 20 år........ 42g us5orna lämnar jag tillbaka om det går. Hittade bara "84" rätt och slätt på sidan om pipan. Kan det vara högsta tryck angett i MPa kanske? Mindre sannolikt, bössan ser tysk ut - deras provlagar är extremt enkla att begripa sig på...... http://www.shotguns.se/html/germany.html Det är lite fikonspråk över det hela men i korthet: alla vapen i kaliber 12/70 (eller kortare) provas med patroner som ska ge minst 960bars tryck. all ammunition som tillverkas i 12/70 som INTE är högeffektspatroner får ha ett maximalt arbetstryck om 740 bar. Så det är lite olika VAD man anger VAR. Max arbetstryck (som ska vara UNDER 740 bar) ELLER minsta provtryck (som ska vara minst 960 bar). Sedan för att röra till det så har man lite olika värden beroende på HUR man mäter. Ovan är piezo. Enligt CIP. http://www.shotguns.se/html/cip.html På 42g us5orna står det 900bar på patronen men 75 MPa på internet på gyttorps hemsida. Detta stämmer alltså inte överens enligt mitt googlande. Jag ska hur som helst inte använda dom nu ändå. Minsta provtryck 900bar och 75Mpa som max arbetstryck är enligt ovan samma sak. Winchesterpatronerna, alltså 36g us6orna, så står det inget på asken. Däremot på internet googlade jag fram MAX 740 bar på winchester zz pigeon 12/70 36g us6 (dom jag har köpt). Detta ska alltså vara 90 bar högre än gyttorps motsvarighet Gyttorp Grouse 36g som jag vanligtvis brukar använda. Däremot ska winchesterpatronerna ha 25m/s högre hastighet. Ovan värde är maxtryck för arbetstrycket - sedan får/kan tillverkaren gå ner lite i arbetstryck tryck, om hen nu vill det. Frågan är vilka man ska använda. Eller är trycket så pass lågt ändå så att alla bössor klarar av det? Ska försöka skicka bild. Står det inte High Perfomance Load och 1370/1050 bar (eller i det häradet) så är det så att ALLA vapen med ett giltigt Nitroprov ska kunna skjuta patronerna. Det är därför 42g 12/70 är lite av en "fåntrattspatron" - det är magnumvikt med standardtryck. Men de säljer ofta bra säger många - jag ser det som okunskap hos kunderna. /T
Publicerat September 10, 201510 yr Jag tycker du bankar både axel och fågel onödigt hårt, ingetdera är någon pansarvagn. 27-32g us5 av bättre sort hade jag laddat beroende på kaliber. Övrig fakta står ovan.
Publicerat September 11, 201510 yr Närn jag sköt magnum så öppnade jag upp och fick effektivare bild m lite grövre hagel, nu idag är Gyttorps 42g rätt långsam och har ett lågt tryck . Gamla Fiocchi Semi magnum är oftast gamla trevliga hyllvermare . MEN ! 42g femmor ...... Det innebär att om du skjuter på håll under 30m och med hårdare borrning än en juste IC så blir det trasor av fågel i en ands storlek, dessutom slår dom axeln rejält . 42g i 12/70 är i viss mån en " fåntrattspatron " ( det fanns 46g en gång i tiden åxå ) Men folk köper den ändå och har alltid gjort men dom använder den fel .. Men va fan ! folk köper även 20/76 patroner och det är väl fånigt om något . / P
Publicerat September 11, 201510 yr Närn jag sköt magnum så öppnade jag upp och fick effektivare bild m lite grövre hagel, nu idag är Gyttorps 42g rätt långsam och har ett lågt tryck . Gamla Fiocchi Semi magnum är oftast gamla trevliga hyllvermare . MEN ! 42g femmor ...... Det innebär att om du skjuter på håll under 30m och med hårdare borrning än en juste IC så blir det trasor av fågel i en ands storlek, dessutom slår dom axeln rejält . 42g i 12/70 är i viss mån en " fåntrattspatron " ( det fanns 46g en gång i tiden åxå ) Men folk köper den ändå och har alltid gjort men dom använder den fel .. Eftersom 42g tar den plats 42g tar blir det som regel ganska fjuttiga förladdningar som man får plats med i hylsan vilket gör att man måste hålla tillbaka en hel del på krutet för att patronen inte ska spika. Går du sedan upp till 46g blir det ännu mer korkat rent prestandamässigt - då är det bättre att gå upp i fart och ner i storlek istället. Samma antal piller väger ju mindre om pillerna är mindre..... Men va fan ! folk köper även 20/76 patroner och det är väl fånigt om något . / P Där finns det faktiskt lite logik - man kan med en 20/76 kompensera ren cylinder till det mesta i viltväg ut till 35-45 meter, men över 36g i kaliber 12 är det mycket sällan vett och sans i att använda i en 70mm hylsa eftersom man ligger med för låga arbetstryck för tyngre vikter. /T
Publicerat September 11, 201510 yr Ja 46 grammaren var ju Amerikansk på den tiden dom sköt bly och då behöver man ju inte säga mer Jag tycker för 12 att 38g är en fin MAX laddning med bra balans, det är en populär laddning ute i europa och även Gyttorp gjorde en på Shullströms tid som var kanonfin. Tyvärr har vi ju en insnöad tradition på 32 - 36 sen ett jävla hopp till 42gram i Sverige .... tex 34g är en jävla fin laddning och som sagt 38g Men jag laddar ju å andra sidan själv / P
Publicerat September 11, 201510 yr Författare Äsch, det blev gyttorp grouse 32g us6 och gyttorp special 36g us5. Det ska vara mellanmjölk och lagom
Publicerat September 11, 201510 yr Författare Då är det gamla saker någon har hittat i nån gömma - semimagnums med bly har jag inte sett på 20 år........ Mindre sannolikt, bössan ser tysk ut - deras provlagar är extremt enkla att begripa sig på...... http://www.shotguns.se/html/germany.html Det är lite fikonspråk över det hela men i korthet: alla vapen i kaliber 12/70 (eller kortare) provas med patroner som ska ge minst 960bars tryck. all ammunition som tillverkas i 12/70 som INTE är högeffektspatroner får ha ett maximalt arbetstryck om 740 bar. Så det är lite olika VAD man anger VAR. Max arbetstryck (som ska vara UNDER 740 bar) ELLER minsta provtryck (som ska vara minst 960 bar). Sedan för att röra till det så har man lite olika värden beroende på HUR man mäter. Ovan är piezo. Enligt CIP. http://www.shotguns.se/html/cip.html Minsta provtryck 900bar och 75Mpa som max arbetstryck är enligt ovan samma sak. Ovan värde är maxtryck för arbetstrycket - sedan får/kan tillverkaren gå ner lite i arbetstryck tryck, om hen nu vill det. Står det inte High Perfomance Load och 1370/1050 bar (eller i det häradet) så är det så att ALLA vapen med ett giltigt Nitroprov ska kunna skjuta patronerna. Det är därför 42g 12/70 är lite av en "fåntrattspatron" - det är magnumvikt med standardtryck. Men de säljer ofta bra säger många - jag ser det som okunskap hos kunderna. /T Bössan är från bastun och dom tusen sjöarnas land. Valmet. Men om jag förstår dig någorlunda rätt så borde det inte vara några som helst problem med att skjuta ZZ Pigeon Winchester Ammunition Speciality line i bössan. Kaliber 12, 36g, 70mm. Det står inget om magnum eller något annat på asken. Det står CIP M (med M under CIP) på ovan sida asken. Frågar bara så jag inte gör något dum tabbe genom att skjuta fel patroner...
Publicerat September 12, 201510 yr Eftersom 42g tar den plats 42g tar blir det som regel ganska fjuttiga förladdningar som man får plats med i hylsan vilket gör att man måste hålla tillbaka en hel del på krutet för att patronen inte ska spika. Går du sedan upp till 46g blir det ännu mer korkat rent prestandamässigt - då är det bättre att gå upp i fart och ner i storlek istället. Samma antal piller väger ju mindre om pillerna är mindre..... Där finns det faktiskt lite logik - man kan med en 20/76 kompensera ren cylinder till det mesta i viltväg ut till 35-45 meter, men över 36g i kaliber 12 är det mycket sällan vett och sans i att använda i en 70mm hylsa eftersom man ligger med för låga arbetstryck för tyngre vikter. /T Den enklaste vägen till 42g i 12/70 är genom dubbelbaskrut och det finns en mängd bra sådana, Hodgon Longshot Är ett sådant som dessutom har låg volym som medger att normala förladdningar kan användas , 800-X är ett annat Flexibelt krut dock vet jag inte hur volymen är ... Skulle Italienarna få tag på Longshot skulle dom skjuta kråkor på månen ;-P /P
Publicerat September 12, 201510 yr Jag prövade att ladda 40g i 415 m/s femmor. Mmm..... Det gick bra att skjuta uppåt men inte trevligt horisontellt. Gav sjukt bra effekt på grågäss på 35-50m. Men närmre - inte ätbart nästan. Men gässen kom på långt håll då och det är värt mycket med densiteten i svärmen. Skickas från min iPhone via Tapatalk