Publicerat April 14, 20179 yr Hejsan, jag har läst en del här senaste veckorna och bestämt mig för att göra en användare då jag behöver tips om gåsjakten 2017. Det var precis det, jag och min kamrat behöver hjälp och tips om i princip allt. Så därför tänkte jag göra en samlingstråd om gåsjakten som täcker in allt. Ni besvarar det ni känner för, och jag ställer följdfrågor om det krävs. Jag skriver en radda neranför med saker jag tycker att jag har koll på och frågar om saker jag inte har koll på. Våra gömslen är ännu inte tillverkade men vi ska göra egna i stil med dom man köper "flip-upps" som en saloondörr liksom dem ska vi kamouflera med juteväv och halm/gönt beroende på om vi jagar stubbåker eller gräsvall. Kom gärna med synpunkter. Bulvaner har jag 10 st från förra året. Ihåliga som du vecklar ut eller blåser upp och kör en pinne igenom som en fot i backen. Vi ska köpa fler, fast det blir från biltema. Vi har även tittar på dyrare bullar via internet som kostar dryga 2500 för 6 st. Dyrt men dom ser skitbra ut! Så det blir blandad kompott. Har även en fråga: ni som har upp emot 60 bullar med er, hur får ni med dem? Släpvagn? Förvaring? Jag har en fundering; att köpa en "bigbag" som byggarbetare använder för att lyfta skrot och skräp med. Dom är enorma och slitstarka lätt att släpa ut på fältet sen gömma den med camonät? Hagelskytte, hagelpatroner, gevär och choker! Vad jag läst så behövs inga dunderladdningar som gyttorp magnum #3 42gram? Ska man hålla sig vid 36g och under? Optimal grovlek på hagel? Vilka choker? Vi vill ha tips på kvalitativa choker, och vilken trångborrning? Min kamrat har en mossberg 930 jm pro, med 60cm pipa. Jag har en benelli montefeltro med 66 cm pipa och originalchoker för tillfället. Min närmaste vapenhandlare säljer mycket Fiocchi hagelpatroner och jag undrar vad ni belästa och beprövade hagelentusiaster säger om fiocchi, bra eller anus? Ge tips på bra gåspipor som är relativt enkla att använda. När gässen landar; landar dom i med eller motvind? Dom brukar alltid cirkulera en aning innan dom låser in och landar? Om ni tycker att jag glömt bort något eller några saker med trådstarten så ta gärna upp det! Hoppas inte trådstarten är för rörig eller så, ha det fint! Mvh
Publicerat April 14, 20179 yr 22 minutes ago Blötjärn sa: Hejsan, jag har läst en del här senaste veckorna och bestämt mig för att göra en användare då jag behöver tips om gåsjakten 2017. Kul! Välkommen till forumet! Det var precis det, jag och min kamrat behöver hjälp och tips om i princip allt. Så därför tänkte jag göra en samlingstråd om gåsjakten som täcker in allt. Ni besvarar det ni känner för, och jag ställer följdfrågor om det krävs. Jag skriver en radda neranför med saker jag tycker att jag har koll på och frågar om saker jag inte har koll på. Våra gömslen är ännu inte tillverkade men vi ska göra egna i stil med dom man köper "flip-upps" som en saloondörr liksom dem ska vi kamouflera med juteväv och halm/gönt beroende på om vi jagar stubbåker eller gräsvall. Kom gärna med synpunkter. Det bästa jag testat är svangömslen. Har ni svanar som slår med gässen så är det kanon. Svangömslen är vanliga ligggömslen med snöcamo och ett egen tillverkat huvud Bulvaner har jag 10 st från förra året. Ihåliga som du vecklar ut eller blåser upp och kör en pinne igenom som en fot i backen. Vi ska köpa fler, fast det blir från biltema. Vi har även tittar på dyrare bullar via internet som kostar dryga 2500 för 6 st. Dyrt men dom ser skitbra ut! Så det blir blandad kompott. Har även en fråga: ni som har upp emot 60 bullar med er, hur får ni med dem? Släpvagn? Förvaring? Jag har en fundering; att köpa en "bigbag" som byggarbetare använder för att lyfta skrot och skräp med. Dom är enorma och slitstarka lätt att släpa ut på fältet sen gömma den med camonät? Är det grågäss ni ska jaga så hade jag låtit bli att köpa biltemabulvaner som inte ens liknar en grågås. Ju mer ni jagar på gässen desto skyggare kommer dom bli och då har ni slängt ut pengar på bulvaner som inte kommer funka längre. Det är dyrt att köpa in bulvaner men är värt det. Hagelskytte, hagelpatroner, gevär och choker! Vad jag läst så behövs inga dunderladdningar som gyttorp magnum #3 42gram? Ska man hålla sig vid 36g och under? Optimal grovlek på hagel? Vilka choker? Vi vill ha tips på kvalitativa choker, och vilken trångborrning? Min kamrat har en mossberg 930 jm pro, med 60cm pipa. Jag har en benelli montefeltro med 66 cm pipa och originalchoker för tillfället. Min närmaste vapenhandlare säljer mycket Fiocchi hagelpatroner och jag undrar vad ni belästa och beprövade hagelentusiaster säger om fiocchi, bra eller anus? Jakt med ligggömslen och bulvaner blir det inte så långa håll. Vi kör med 36g 5:or eller 36g 4:or. Rio tycker jag personligen funkar fint. Men smaken är som baken! Ge tips på bra gåspipor som är relativt enkla att använda. DKWAI har grymma pipor. Deras bulvaner och utrustning är marknadens bästa När gässen landar; landar dom i med eller motvind? Dom brukar alltid cirkulera en aning innan dom låser in och landar? Om ni tycker att jag glömt bort något eller några saker med trådstarten så ta gärna upp det! Hoppas inte trådstarten är för rörig eller så, ha det fint! Mvh Lite svar i citatet. Hoppas ni får det att funka!
Publicerat April 14, 20179 yr Författare Tack! Vi har haft svanar som slagit men inte med gässen, dryga 60m bortom har dom setat och myst. Så vi får se om det blir nått svangömsle, men tack för tipset. Ska definitivt kolla upp DKWAI, Pipor och bullar! Har aldrig sett en riopatron här i kring. Har du någon erfarenhet om fiocchi? Kan kolla med vapenhandlarn om han kan ta hem riopatroner...
Publicerat April 14, 20179 yr 3 minutes ago Blötjärn sa: Tack! Vi har haft svanar som slagit men inte med gässen, dryga 60m bortom har dom setat och myst. Så vi får se om det blir nått svangömsle, men tack för tipset. Ska definitivt kolla upp DKWAI, Pipor och bullar! Har aldrig sett en riopatron här i kring. Har du någon erfarenhet om fiocchi? Kan kolla med vapenhandlarn om han kan ta hem riopatroner... Vart håller du till? Finns massor av skott som funkar. Kommer nog mer tips på skott från andra här på forumet.
Publicerat April 14, 20179 yr Författare Gillar bild nr 4, sånt gömsle vill jag ha!!! Vi håller till i Dalarna, åkrar å vallar i anslutning till den gamla vikingafarleden Dalälven! Jag brukar köpa patroner på staffans vapen & jakt eller jaktia falun. Vildmarks och jafi har desvärre lagt ner verksamheten. Fasiken vad gås ni fått ner! Man blir ju nästan avundsjuk
Publicerat April 14, 20179 yr Författare Hej strävhår, tack! Det var det jag misstänkte! Hur är det annars med väderförhållanderna? Vad gillar gåsen, dimma, regn, klart? En vända i fjol så va det soligt och klart väder men det blåste satans mycket och fåglarna flög jättedåligt vi sköt inget. Såg en gås bara.
Publicerat April 14, 20179 yr 11 minutes ago Blötjärn sa: Hej strävhår, tack! Det var det jag misstänkte! Hur är det annars med väderförhållanderna? Vad gillar gåsen, dimma, regn, klart? En vända i fjol så va det soligt och klart väder men det blåste satans mycket och fåglarna flög jättedåligt vi sköt inget. Såg en gås bara. Generellt sett så är lågt i tak och blåst bra väder för fågeljakt, men inga regler utan undantag. Blå himmel och vindstilla så är det oftast tufft.
Publicerat April 14, 20179 yr Författare Okej! Så mulet, kanske lite dimma med en smula blåst bör vara bra?
Publicerat April 14, 20179 yr Åtminstone mulet och blåst, dimma kan göra det svårt, dels för gåsen att se dina bulvaner och för er att hinna se dem innan det är för sent.
Publicerat April 14, 20179 yr Detta är en populär post. Nu kommer jag verka som en besserwisser men känner att jag har kunskapen för att sätta lite punkt. Gömsleväg är det en enda sak som gäller om du vill lyckas bra med gåsjakten (läs grågäss och cirka 30+ gås minst varje jakt) så är det liggömslen mitt på åker långt ifrån alla träd som gäller. Fullkamouflerade som du knappt knappt ser med det mänskliga ögat. Gällande lockpipor är det dkwais som funke absolut bäst! Finns för mig inget annat alternativ. ( hade dem även 2 år före vi fick sverigeagenturen för dkwai) Bulvanväg är det även där dkwais som funkar bäst, fullflockade, är grågäss inga säd eller bläs och har den absolut mest överlägsna målningen. Skott kör vi alltid med 36g 4or, 3or är perfekt för Kanada, 5or för grå då kör vi en sjukt snabb 4a för att hamna mittemellan. Vi kör winchester zz pigeon. Vill du ha mer info kontakta mig på simon@gasjaktiwest.se
Publicerat April 14, 20179 yr Författare Tokfina bilder. Jag märkte inte av någon besserwisser-tendens, bara raka ord! Det gillar jag. Ska nog köpa sådana bulvaner också
Publicerat April 14, 20179 yr 2 hours ago Blötjärn sa: Tokfina bilder. Jag märkte inte av någon besserwisser-tendens, bara raka ord! Det gillar jag. Ska nog köpa sådana bulvaner också Tack Blivit 1209 gäss denna säsongen Mestadels grågäss Bara maila mig så ska vi lösa något bra, har just nu nästan alla deras grejer på lager
Publicerat April 14, 20179 yr Författare Fasiken va fint! Jag kommer nog köpa vid maj-lönen och juni-lönen. Å det lär bli några! Jag hör av mig