Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Här tar vi upp ALLT om gåsjakten!

Featured Replies

Publicerat

Hejsan, jag har läst en del här senaste veckorna och bestämt mig för att göra en användare då jag behöver tips om gåsjakten 2017.

Det var precis det, jag och min kamrat behöver hjälp och tips om i princip allt. Så därför tänkte jag göra en samlingstråd om gåsjakten som täcker in allt. Ni besvarar det ni känner för, och jag ställer följdfrågor om det krävs. Jag skriver en radda neranför med saker jag tycker att jag har koll på och frågar om saker jag inte har koll på. 

Våra gömslen är ännu inte tillverkade men vi ska göra egna i stil med dom man köper "flip-upps" som en saloondörr liksom :D dem ska vi kamouflera med juteväv och halm/gönt beroende på om vi jagar stubbåker eller gräsvall. Kom gärna med synpunkter.

Bulvaner har jag 10 st från förra året. Ihåliga som du vecklar ut eller blåser upp och kör en pinne igenom som en fot i backen. Vi ska köpa fler, fast det blir från biltema. Vi har även tittar på dyrare bullar via internet som kostar dryga 2500 för 6 st. Dyrt men dom ser skitbra ut! Så det blir blandad kompott. Har även en fråga: ni som har upp emot 60 bullar med er, hur får ni med dem? Släpvagn? Förvaring? Jag har en fundering; att köpa en "bigbag" som byggarbetare använder för att lyfta skrot och skräp med. Dom är enorma och slitstarka lätt att släpa ut på fältet sen gömma den med camonät? 

Hagelskytte, hagelpatroner, gevär och choker! Vad jag läst så behövs inga dunderladdningar som gyttorp magnum #3 42gram?  Ska man hålla sig vid 36g och under? Optimal grovlek på hagel? Vilka choker? Vi vill ha tips på kvalitativa choker, och vilken trångborrning? 

Min kamrat har en mossberg 930 jm pro, med 60cm pipa. Jag har en benelli montefeltro med 66 cm pipa och originalchoker för tillfället.

Min närmaste vapenhandlare säljer mycket Fiocchi hagelpatroner och jag undrar vad ni belästa och beprövade hagelentusiaster säger om fiocchi, bra eller anus? 

Ge tips på bra gåspipor som är relativt enkla att använda. 

När gässen landar; landar dom i med eller motvind? Dom brukar alltid cirkulera en aning innan dom låser in och landar?

Om ni tycker att jag glömt bort något eller några saker med trådstarten så ta gärna upp det! 

Hoppas inte trådstarten är för rörig eller så, ha det fint! 

Mvh

Publicerat
22 minutes ago Blötjärn sa:

Hejsan, jag har läst en del här senaste veckorna och bestämt mig för att göra en användare då jag behöver tips om gåsjakten 2017.

Kul! Välkommen till forumet! :) 

Det var precis det, jag och min kamrat behöver hjälp och tips om i princip allt. Så därför tänkte jag göra en samlingstråd om gåsjakten som täcker in allt. Ni besvarar det ni känner för, och jag ställer följdfrågor om det krävs. Jag skriver en radda neranför med saker jag tycker att jag har koll på och frågar om saker jag inte har koll på. 

Våra gömslen är ännu inte tillverkade men vi ska göra egna i stil med dom man köper "flip-upps" som en saloondörr liksom :D dem ska vi kamouflera med juteväv och halm/gönt beroende på om vi jagar stubbåker eller gräsvall. Kom gärna med synpunkter.

Det bästa jag testat är svangömslen. Har ni svanar som slår med gässen så är det kanon. Svangömslen är vanliga ligggömslen med snöcamo och ett egen tillverkat huvud 

Bulvaner har jag 10 st från förra året. Ihåliga som du vecklar ut eller blåser upp och kör en pinne igenom som en fot i backen. Vi ska köpa fler, fast det blir från biltema. Vi har även tittar på dyrare bullar via internet som kostar dryga 2500 för 6 st. Dyrt men dom ser skitbra ut! Så det blir blandad kompott. Har även en fråga: ni som har upp emot 60 bullar med er, hur får ni med dem? Släpvagn? Förvaring? Jag har en fundering; att köpa en "bigbag" som byggarbetare använder för att lyfta skrot och skräp med. Dom är enorma och slitstarka lätt att släpa ut på fältet sen gömma den med camonät? 

Är det grågäss ni ska jaga så hade jag låtit bli att köpa biltemabulvaner  som inte ens liknar en grågås. Ju mer ni jagar på gässen desto skyggare kommer dom bli och då har ni slängt ut pengar på bulvaner som inte kommer funka längre. Det är dyrt att köpa in bulvaner men är värt det.

Hagelskytte, hagelpatroner, gevär och choker! Vad jag läst så behövs inga dunderladdningar som gyttorp magnum #3 42gram?  Ska man hålla sig vid 36g och under? Optimal grovlek på hagel? Vilka choker? Vi vill ha tips på kvalitativa choker, och vilken trångborrning? 

Min kamrat har en mossberg 930 jm pro, med 60cm pipa. Jag har en benelli montefeltro med 66 cm pipa och originalchoker för tillfället.

Min närmaste vapenhandlare säljer mycket Fiocchi hagelpatroner och jag undrar vad ni belästa och beprövade hagelentusiaster säger om fiocchi, bra eller anus? 

Jakt med ligggömslen och bulvaner blir det inte så långa håll. Vi kör med 36g 5:or eller 36g 4:or. Rio tycker jag personligen funkar fint. Men smaken är som baken! :) 

Ge tips på bra gåspipor som är relativt enkla att använda. 

DKWAI har grymma pipor. Deras bulvaner och utrustning är  marknadens bästa :) 

När gässen landar; landar dom i med eller motvind? Dom brukar alltid cirkulera en aning innan dom låser in och landar?

Om ni tycker att jag glömt bort något eller några saker med trådstarten så ta gärna upp det! 

Hoppas inte trådstarten är för rörig eller så, ha det fint! 

Mvh

Lite svar i citatet. Hoppas ni får det att funka! :) 

Publicerat
  • Författare

Tack! Vi har haft svanar som slagit men inte med gässen, dryga 60m bortom har dom setat och myst. Så vi får se om det blir nått svangömsle, men tack för tipset. Ska definitivt kolla upp DKWAI, Pipor och bullar! Har aldrig sett en riopatron här i kring. Har du någon erfarenhet om fiocchi? Kan kolla med vapenhandlarn om han kan ta hem riopatroner...

Publicerat

Lägger in lite bilder också :) 

20161214_075444.jpg

20170216_070437.jpg

20161021_092730.jpg

20160917_061427.jpg

20160917_062409.jpg

20170216_102212.jpg

20161021_101139.jpg

Publicerat
3 minutes ago Blötjärn sa:

Tack! Vi har haft svanar som slagit men inte med gässen, dryga 60m bortom har dom setat och myst. Så vi får se om det blir nått svangömsle, men tack för tipset. Ska definitivt kolla upp DKWAI, Pipor och bullar! Har aldrig sett en riopatron här i kring. Har du någon erfarenhet om fiocchi? Kan kolla med vapenhandlarn om han kan ta hem riopatroner...

Vart håller du till? Finns massor av skott som funkar. Kommer nog mer tips på skott från andra här på forumet. :) 

Publicerat
  • Författare

Gillar bild nr 4, sånt gömsle vill jag ha!!! Vi håller till i Dalarna, åkrar å vallar i anslutning till den gamla vikingafarleden Dalälven! Jag brukar köpa patroner på staffans vapen & jakt eller jaktia falun. Vildmarks och jafi har desvärre lagt ner verksamheten. Fasiken vad gås ni fått ner! Man blir ju nästan avundsjuk :wub:

Publicerat

Fåglar landar i motvind och vill starta så oxå.

Välkommen till forat.

Publicerat
  • Författare

Hej strävhår, tack! Det var det jag misstänkte! Hur är det annars med väderförhållanderna? Vad gillar gåsen, dimma, regn, klart? 

En vända i fjol så va det soligt och klart väder men det blåste satans mycket och fåglarna flög jättedåligt vi sköt inget. Såg en gås bara. 

Publicerat
11 minutes ago Blötjärn sa:

Hej strävhår, tack! Det var det jag misstänkte! Hur är det annars med väderförhållanderna? Vad gillar gåsen, dimma, regn, klart? 

En vända i fjol så va det soligt och klart väder men det blåste satans mycket och fåglarna flög jättedåligt vi sköt inget. Såg en gås bara. 

Generellt sett så är lågt i tak och blåst bra väder för fågeljakt, men inga regler utan undantag. Blå himmel och vindstilla så är det oftast tufft.

Publicerat
  • Författare

Okej! Så mulet, kanske lite dimma med en smula blåst bör vara bra?

Publicerat

Åtminstone mulet och blåst, dimma kan göra det svårt, dels för gåsen att se dina bulvaner och för er att hinna se dem innan det är för sent.

Publicerat
  • Författare

Tokfina bilder. Jag märkte inte av någon besserwisser-tendens, bara raka ord! Det gillar jag. Ska nog köpa sådana bulvaner också :)

Publicerat
2 hours ago Blötjärn sa:

Tokfina bilder. Jag märkte inte av någon besserwisser-tendens, bara raka ord! Det gillar jag. Ska nog köpa sådana bulvaner också :)

Tack :) Blivit 1209 gäss denna säsongen :) Mestadels grågäss :) 

Bara maila mig så ska vi lösa något bra, har just nu nästan alla deras grejer på lager :) 

Publicerat
  • Författare

Fasiken va fint!  Jag kommer nog köpa vid maj-lönen och juni-lönen. Å det lär bli några! Jag hör av mig :)