Publicerat September 18, 201510 yr Vad gäller egentligen för transport av vapen. Kan jag ta med studsaren på vanlig buss (nedstoppad i fodral såklart)? Finns väl ingen lag som förbjuder det. Hur brukar folk reagera?
Publicerat September 18, 201510 yr Chauffören kan faktiskt vägra att ta med dig, men du skall resa med vapnet delat, i fodral så klart och ammon skild från vapnet. SL har rätt att neka resande om de tror att säkerheten riskeras, andra bussbolag kan ha egna regler, för egen del har jag rest rätt mycket kommunalt tidigare, med få bekymmer, det är mer egna hjärnspöken än faktiska bekymmer. /CHristian
Publicerat September 18, 201510 yr Långt bak i minnet vill jag minnas att gamla Swebus INTE tillät vapen på sina bussar, i vilken form de än må ha varit, man hänvisade till att andra resenärer kunde ta illa upp... Kommer inte ihåg deras policy för övrigt, personligen tar jag illa upp av allehanda företeelser i det offentliga rummet men ingen har någonsin tagit någon hänsyn till det. Du får nog helt enkelt kolla med de transportföretag du avser att använda och fråga hur du ska bete dig.
Publicerat September 18, 201510 yr Detta är en populär post. Köp en så kallad "gigbag", dvs mjukt fodral till gitarr, och låtsas som det regnar........
Publicerat September 22, 201510 yr Vissa bolag tillåter inte explosiva föremål på sina bussar. Läser man resevillkoren så verkar vapen ok men inte ammunition. /Taxfan
Publicerat September 22, 201510 yr Köp en så kallad "gigbag", dvs mjukt fodral till gitarr, och låtsas som det regnar........Jag brukar använda resefodralet till golfbagen. För såväl vapen som kläder. Ammo i väska på ryggen. Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat September 22, 201510 yr Res i jaktkläderna och häng lite fiskedrag på vapenfodralet, tror knappast någon ser skillnad.
Publicerat September 22, 201510 yr När jag flög som mest med vapen så hade jag ett stort Gibson klistermärke på min vapenväska - som i övrigt inte var helt olikt en flightcase för gitarrer - och då var det ingen som höjde på ögonbrynen mer än att min "gitarr" fick lite speciell behandling i säkerhetskontrollen...
Publicerat September 22, 201510 yr Det finns inget lagkrav vad gäller offentliga kommunikationer, utöver att vad som gäller på öppen plats -alltså att det ska vara i fodral. Den lite märkliga konsekvensen med att ha bössan i en golfbag blir att det förmodligen räknas som att man har vapnet dolt - vilket är betydligt värre egentligen. Sedan kan transportören eller vad vi ska kalla det mycket väl ha egna regler för man ska hantera ett vapen man medför på bussen. Dessa får man välja mellan att följa eller inte åka med. Oavsett golfbag eller inte. Jag gör det så enkelt jag kan - jag har fodralet med mig. Får jag inte ha det så får jag välja annat färdmedel. /T
Publicerat September 22, 201510 yr . Den lite märkliga konsekvensen med att ha bössan i en golfbag blir att det förmodligen räknas som att man har vapnet dolt - vilket är betydligt värre egentligen. . /T Kan det verkligen vara så illa? Då är ju Gibsonklistermärket på fodralet också felaktigt iom att det också vilseleder. Märkliga lagar och regler vi har att följa. Då kanske vanligt fodral är bäst ändå. Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat September 22, 201510 yr Vi kan se det så här: OM polisen stoppar dig på allmänn plats med ett vapen så får de i princip bara göra tre saker: kontrollera licens, kontrollera att vapnet inte är laddat och kontrollera ärende. Har man med licensen och är på väg med vapnet mellan två punkter (man får inte lufta eller "kissa" bössan, du måste ha ett syfte med trasporten - som på väg hem från jakt/skytte, på väg till jakt/skytte eller på väg till smed/kompis) så är det ok men en oladdad bössa i fodralet. Har man däremot vapnet förvarat så att det kan antas att man inte kan förvänta sig att det är ett vapen så blir det faktiskt betydligt rörigare - vi har ingen lagtext mot att dölja vapen formellt sett men det finns åtskilliga som åker dit på att de haft ett illegalt vapen dolt även om det sedan är så futtiga straff för det att vapenbrottet som regel alltid försvinner i straffrabatten. Det är ju för att man kan bära vapnet dolt som polisen har så svårt för vikkolvar....... /T
Publicerat September 22, 201510 yr Kan det verkligen vara så illa? Då är ju Gibsonklistermärket på fodralet också felaktigt iom att det också vilseleder. Märkliga lagar och regler vi har att följa. Då kanske vanligt fodral är bäst ändå. Nej ett Gibson klistermärke blir inte fel eftersom väskan är en godkänd vapenväska, men den är "neutralt utformad" om man säger så. Visst är det enklare att göra en väska till en hagelbock än en studsare eftersom storleken blir lite mer anonym, men mig veterligen så finns det inga regler som styr vilka klistermärken man får sätta på en vapenväska En parantes kan ju vara att en adekvat väska har lås, vilket en golfbag kanske inte har, men det är nog bara applicerbart på flyget kanske? Dock tycker jag att man skall åka så lite kommunalt som möjligt med vapen för att undvika att ge något utrymme till fler förbud men har man inget annat val - och det är lagligt - så varför inte?
Publicerat September 22, 201510 yr Då blir det väl synligt nästa gång jag åker tåg till kompisens mark. Annars är det alltid bil. Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat September 22, 201510 yr Ne, det blir inte värre om du som jägare bär ditt vapen i ett fodral som inte är gjort för vapen. I USA ja, men inte i Sverige. Och det är heller ingen skillnad att bära ett illegalt vapen dolt eller ej (hur nu det har med saken att göra), "straffet" blir detsamma.
Publicerat September 22, 201510 yr Ne, det blir inte värre om du som jägare bär ditt vapen i ett fodral som inte är gjort för vapen. I USA ja, men inte i Sverige. Och det är heller ingen skillnad att bära ett illegalt vapen dolt eller ej (hur nu det har med saken att göra), "straffet" blir detsamma. Jo, faktiktiskt är det så...... Dessvärre. /T
Publicerat September 22, 201510 yr Pratade precis med SJ. Ok i fodral med vital del i fickan motsv. Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat September 22, 201510 yr Pratade precis med SJ. Ok i fodral med vital del i fickan motsv. SJ har aldrig varit några problem mig veterligen men för min egen, och alla andras skull, så reser jag helst anonymt om man säger så men visst har jag åkt tåg till älgjakten ett par gånger och då var det inga gäng på centralstationen som tordes gå nära en när man kom med två vapenfodral på axeln samt kamokläder och ryggsäck modell "grön"
Publicerat September 22, 201510 yr Reser man kommunalt i Skåne län just nu, kan man förvisso förvänta sig att få vara ifred men väl även att det kommer att göra stor påverkan med storväxt, grönklädd och vapenfodral, antalet nyanlända flyktingar är enormt och de är i många fall väldigt krigsskadade. Exempelvis flyr de inledningsvis även för svensk polis osv. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat September 22, 201510 yr Jo, faktiktiskt är det så...... Dessvärre. /T Åh herregud...åter igen... Du kan verkligen allt... Tror du Orkar inte ens skriva mer.
Publicerat September 22, 201510 yr Detta märke sitter på mitt fodral. Har inte flugit med det men rest mycket. Inga frågor alls. S.
Publicerat September 24, 201510 yr Åh herregud...åter igen... Du kan verkligen allt... Tror du Orkar inte ens skriva mer. Om du träffat PMT och lärt känna honom lite hade du insett att han är väldigt kunnig och påläst om väldigt mycket. /Taxfan
Publicerat September 24, 201510 yr Om du träffat PMT och lärt känna honom lite hade du insett att han är väldigt kunnig och påläst om väldigt mycket. /Taxfan Det tvivlar jag inte på en sekund, han är grymt kunnig!Men uppenbarligen inte om allt. Du har varken träffat eller pratat med mig heller gissar jag? Så du vet ju varken vad jag gör eller jobbar med eller hur?
Publicerat September 24, 201510 yr Om du träffat PMT och lärt känna honom lite hade du insett att han är väldigt kunnig och påläst om väldigt mycket. /Taxfan Det tvivlar jag inte på en sekund, han är grymt kunnig! Men uppenbarligen inte om allt. Du har varken träffat eller pratat med mig heller gissar jag? Så du vet ju varken vad jag gör eller jobbar med eller hur? Så är det på "anonyma" diskussionsforum (även om jaktsidan är ett av de minst anonyma forumen i världen kanske... ) Det finns inga krav på att vara överens och vissa diskussioner som är subjektiva kommer aldrig att få konsensus. Så är det. Vissa här känner jag privat utanför forumet, andra har jag "lärt känna" under åren här inne och en del har jag ingen aning om (än) vilka filurer som döljer sig bakom sin profil men när personer har en annan uppfattning än vad jag har så tycker jag inte det är något konstigt med det hela eftersom vi alla har olika preferenser, och skulle någon totalsåga Brownings B25 koncept så får jag acceptera det - även om jag skulle skaka på huvudet en smula... Vissa "fakta" kan också vara tolkningsbara och möjligen inte helt konkreta - beroende på vilken infallsvinkel man har - och menar man då kanske inte till 100% samma sak men använder samma terminologi så kommer man aldrig att förstå den andra parten. Ibland får man helt enkelt bara vara överens om att man inte är överens. Jag själv är t ex en person som brukar försöka hålla koll på regler och lagar - och för mig är det viktigt och intressant. Även om man nu kanske inte fälls för att bryta mot en av dessa lagarna eller regler - har man då gjort fel eller "rätt"? Det kan vara subjektivt om man ser till resultatet. Nu har jag bara koll på en bråkdel av det jag gärna hade kunnat och därför är det så bra här eftersom man då kan lära sig mer. Vidare finns det ju en hel del lagar och regler som lämnar lite väl mycket öppet för subjektiva diskussioner och då blir det inte helt lätt att avgöra vart det pekar. Så är ni inte överens så är ni inte det. Ni kanske inte ens menar samma sak men använder samma terminologi. Sånt är livet helt enkelt! Lyckligtvis går livet vidare!
Publicerat September 24, 201510 yr Nu handlade det inte om olika åsikter eller hur, PMT skriver "jo, faktiskt är det så....Dessvärre" Det påståendet(det är ingen åsikt) är fel, det är fakta. Men de som verkligen tror att de ens kommer bli straffade för ni bär ert jaktvapen ni har licens på i ett fodral gjort för innebandyklubbor kan ju fortsätta tro det, eftersom PMT sagt det... Det illegala vapenbärandet behöver vi inte diskutera i ett jaktforum, men samma gäller där, dolt eller ej, samma sak.