Publicerat September 24, 201510 yr Utan att vara varken polis, åklagare eller nån annan form av jurist så är jag helt övertygad om att "lurre" har rätt i detta. Finns inget i lag som säger att ett vapenfodral måste signalera att det just är ett vapenfodral. Stoppar polisen mig och frågar så säger jag självklart vad jag har i fodralet och uppvisar min licens och övriga handlingar som krävs för att ordningsmakten ska vara nöjd. Kreti och pleti behöver inte veta vad jag bär på. Lika lite som att jag numera sällan bär min laptop i en väska för just laptop...
Publicerat September 24, 201510 yr Ok då nu är jag endera av vad Otterdalen skriver om. Detta är fakta 1 man får frakta sin pang öppet i valfri väska, utan ammo och vital del om möjligt till och från legal användning, kortaste rimliga väg. 2 man får inga bekymmer med PM om man har id och tillstånd med sig vid en oändligt osannolik kontroll, förutsatt att man inte står på en väldigt brottsutsatt plats på en oändligt olämplig tidpunkt och saknar förklaring på vad man gör där. 3 förvarar man sitt vapen i ett snillrikt döljande fodral så är det i sig ingen brott, men när man sedan stoppas och kontrolleras av PM, en sådan sak sker enbart efter att något skett, dvs PM är redan i ingripande modus så är förklaringsbördan på dig, dvs vad du egentligen sysslar med, på stan med ett dolt vapen och i en redan existerande situation mycket stor, en övervägande risk är att man tas med in för förhör, förvisso upplysningsvis men ändå, saknar man en bra förklaring kan en nitisk åklagare få för sig att man ägnat sig åt någon form av förberedelsebrott. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat September 24, 201510 yr 3an ställer nog till det även om du har bössan på axeln... Jag gömmer bössan väl i bilen när jag ska åka långt. Händer något som involverar polisen så tror jag inte att jag ligger sämre till för att den är dold istället för att ligga öppen på hatthyllan eftersom förklaringen är lika där som i ett klubbfodral på tåget, åtgärden är för att minska stöldrisken!
Publicerat September 24, 201510 yr Ja, jag är också endera av det otterdalen skrev, men det verkar inte spela så stor roll, PMT.s ord är ju alltid rätt enligt de som träffat honom och lärt känna honom. Nog om det, saken är utredd.
Publicerat September 25, 201510 yr Att bära runt geväret i ett innebandyfodral verkar i alla fall inte vara en bra idé. http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/2015/09/24/man-med-gevar-gripen-pa-knutpunkten/
Publicerat September 25, 201510 yr fast det var väll inte att han hade geväret i ett innebandyfodral som verkade vara problemet....
Publicerat September 25, 201510 yr Angående den länkade artikeln, läs även det som står under rubriken, så ser man varför han kontrollerades. Googla inte bara "vapen i innebandyfodral" och klistra in länken utan o läsa.
Publicerat September 25, 201510 yr Jo men det har nog de flesta av oss gjort, den artikeln handlade om något helt annat, oavsett vilket, det är mindre smart att ha pangen "gömd" och med på på stan än att han den i ett tydligt aviserat fodral. /Christian
Publicerat September 25, 201510 yr Kan du förklara av vilken anledning det skulle vara mindre smart? En normal människa med ett jaktvapen han eller hon har licens på kommer ALDRIG ens bli kontrollerade av polis. Men självklart, befinner du dig i en park klockan 03:34 där en galning skjutit någon/några med ett gevär. Blir du då kontrollerad av polis och har ditt vapen med dig, oavsett vilket fodral du bär det i, då kan det bli problem. Du kommer garanterat få följa med in, men du kommer inte få någon påföljd. Men ärligt, hur stor är den chansen? Känns det bättre att åka tunnelbana med ditt jaktvapen dolt i ett fodral det inte står remington på, gör det...
Publicerat September 25, 201510 yr Lurre- jag får nog be dig att läsa mitt tidigare rätt klara och utvecklande inlägg, det finns ingen positivt med att ha ett fodral som döljer att det är ett vapen man transporterar, det finns enbart negativa, möjliga utfall. Du kanske uppskattar att följa med PM in för förhör, om än upplysningsvis det gör inte jag. Så vitt jag känner till och det borde jag göra så är det få/inga som har fått eller får sina vapen stulna från den för handen, ie rånade på vapnen, de vapenstölder som sker årligen är ur fordon och hem. Återkom gärna om det är så att du kommer på något som är bra med att dölja vapnet så lovar jag att lyssna på de argumentet./Christian
Publicerat September 25, 201510 yr Läs din punkt 3 själv igen... Man blir aldrig kontrollerad om inget har hänt på platsen eller hur? Det är inget brott att bära det i fodral ej avsett för vapen. Hur ofta hamnar man i sådana situationer egentligen? Är det 1 gång i veckan? 1 gång i månaden? Skulle det hända mig 1 gång i livet(men även 1 gång i livet är starkt överdrivet) att jag råkar passera en brottsplats med mitt jaktvapen i ett innebandyfodral, då skulle jag inte ha några problem med att förklara vad jag gör där, ej heller ha några problem med att följa med in på eventuellt förhör.... Jag vet inte vilken i vilken del av rättskedjan du jobbar i, men du kan alltså inte se något som är positivt med att bära ett jaktvapen du har livens på, dolt när du går tex till o från bilen i centrum?? Eller ska åka buss/tåg? Helt allvarligt? Själv kan jag inte komma på en sak som skulle vara negativt.
Publicerat September 25, 201510 yr Helt allvarligt så ser jag inget positivt i att för samhället dölja att jag är jägare, att jag har vapen, att jag kommer att frakta vapen, i fodral på allmän plats, allmänna färdmedel och i bil. Att dölja detta, är att minska acceptansen av mina vapen och vapen i allmänhet i samhället, vilket inte på något sätt är positivt. För det fall att jag uppfattade det som farligt för mig, eller för risken att bli rånad på vapnen att ha den i ett sedvanligt fodral under transport, hade jag självfallet fått överväga saken igen. I och med att jag nu har varit vänlig och förklarat mig, kan du berätta vad som är fördelaktigt med att smussla med ditt vapen under transport så att allmänheten kan komma att se det, fodralet vill säga. /Christian
Publicerat September 25, 201510 yr Tror vi pratar om olika saker! Det började med att nån påstod att man fick högre straff eller att man kunde bli straffad om man bar sitt vapen i "dolt" fodral. Det påståendet är fel, där verkar vi vara överens eller hur? Vad gäller att öka acceptansen hos allmänheten och visa att jag är jägare håller jag helt med dig!! Men det var inte det frågan handlade om från början! Vi verkar vara helt överens om alla punkter trots allt! Jag pratar ju inte om att smussla, eller dölja, eller ljuga osv. Jag pratar om att du får bära ditt vapen i vilket jäkla fodral du vill... Kändes som du menade att det inte var helt ok eller positivt ur polisiär syn, missuppfattade jag dig då? P1. Bär vapnet i vilket fodral du vill, inget brottsligt, inget fel, du kommer inte få problem. Du behöver inte skylta med det om du inte vill...p2 P2. Vill du visa att du är jägare, att du har vapen för att öka acceptansen hos allmänheten så gör det, vill själv vad som känns bäst för dagen. Ne, nu orkar jag inte skriva mer, ska åka till skjutbanan med mitt vapen i ett helt vanlig vapenfodral...
Publicerat September 25, 201510 yr Språket är ett trubbigt verktyg men ja som framgår av vad jag har angett ovan finns inga fördelar med att dölja att det är ett vapen man transporterar, bara negativa aspekter och en risk för möjlig lagföring, den är rejält osannolik men inte så osannolik att den är otrolig, det vill säga det har eller kommer att hända, tidningsartikeln undantagen, den handlar om något annat. Får PM helt fel uppfattning om vad man har gjort på stan med sitt innebandyfodral dolda puffra, dvs någon form av förberedelsebrott, ja då har man en helt fantastiskt uppförsbacke i tillvaron därefter och de legala efterverkningarna kommer eventuellt inte att bli så allvarliga men enbart processen är rätt påfrestande, alla som har blivit delgivna misstanke och suttit i förhör vet precis hur det är med den saken. Så nej, vi är inte överens om den saken, du förefaller tro att det är helt riskfritt att köra golfbag/innebandyfodral/gittarfodral metoden och jag säger att det är en aningens obetänksamt, men oaktat vad du anser så var det någon i tråden som påstod att det inte alls kunde ha en påverkan detta med en dold transport, vilket det de facto kan ha. För det fall att någon inte förstår detta eller hur PM agerar, alternativt ser på en sak som denna så lovar jag att ringa upp efter ett PM och förklara saken så att den framgår med tydlighet, eller i varje fall försöka att klargöra det. /Christian
Publicerat September 25, 201510 yr En notis till debatten: Långt ifrån alla poliser jag har träffat och språkat med i mina dar har adekvata kunskaper om vad som faktiskt gäller när det kommer till civila vapen och vad som gäller under transport. I Jämtland var det sällan några frågetecken med tanke på att så många poliser också jagade älg, men så är det nog inte i alla län - hufvudstaden närmast inkluderad då Jag skulle inte våga packa ner min hagelbössa i ett fiolfodral även om det gick av rädslan att någon person skulle dra en parallell till 20-talets gangsters i Amerika för kunskaperna om vilka lagar och regler som styr vårt civila vapeninnehav är tämligen skrala - vilket massmedia och även vissa inom PM har bevisat de senaste åren. Ett klistermärke på min case när jag flög omkring och tävlade var min metodik som fungerade för ni kan tro att det inte var helt solklart för alla resenärer att man ens fick flyga med vapen, och somliga trodde att man till och med hade dessa vapen som handbagage på planen! Detta kring vansinnet efter den 11:e september och då kändes det bättre om alla på flygplatsen utom säkerhetspersonalen trodde det var en Gibson gitarr - men dock i korrekt och låst flightcase för vapen.
Publicerat September 25, 201510 yr Varför inte göra saken än mer grumlig genom att med vapnet (som också ligger i ett tunt smidigt vapenfodral) även lägga ner en innebandyklubba i väskan som är gjord för innebandyklubbor.
Publicerat September 25, 201510 yr Jag anser mig efter rätt många år av praktiskt jobb inom rättsväsendet kunna säga att, bär ditt vapen i vilket fodral du vill, helt riskfritt! Är du på väg till jakt eller en skjutbana, smed o.d och råkar hamna mitt på en brottsplats, eller råkar passera en brottsplats (sen kan ju alla reflektera själva hur ofta det skulle kunna hända just dig) och bär ditt vapen i ett fodral gjort för något annat. Kan du prata utan att vara uppkäftig och ifrågasättande, kan du ge en bra förklaring, är du normal osv.... Då händer det inget. Man kan även reflektera över hur ofta man blivit kontrollerade av en polis överhuvudtaget. Sen om en teoretiker eller en bok påstår annat må så va hänt, men använd sunt förnuft hjärnan så löser det sig nog även i praktiken. Mig veterligen finns det inte en enda dom där någon fällt för förberedelse till mord, allmänfarlig ödeläggelse osv osv osv enbart för man haft sitt vapen i ett annat fodral än ett vapenfodral. Det finns nog inte ens ett åtal i frågan. Slut från mig i denna fråga.
Publicerat September 26, 201510 yr Ge nu inte PM några idéer om att vapenfodral också ska hålla en viss estetisk standard för någon sådan finns mig veterligen inte. Finns väl ändå inget krav att man ska ska vifta runt med en väska med Glock eller Tikka logga på, om man kan ha vapnet t,ex i en neutral ryggsäck? Hade jag behövt frakta vapen på bussen, så hade jag valt ett lätt isärtagbart som ryms i en vandringsryggsäck. Vem i hela världen reagerar över en skogsklädd filur med Fjällrävenrygga? Rimligen borde hanteringen tolkas ungefär som knivlagen, har du en vettig anledning att transportera vapnet så är det OK. Enda gången jag känt mig obekväm var som vilsekommen Norrlänning iförd uniform på Stockholm C med HV's Anschutz 22lr i låst plastkoffert, med uppmaning att svara "musikinstrument" om någon frågade.. Utan uniformen hade antagligen ingen höjt på ögonbrynen åt våra väskor.. Skickat från min iPad med Tapatalk
Publicerat September 26, 201510 yr Nu handlade det inte om olika åsikter eller hur, PMT skriver "jo, faktiskt är det så....Dessvärre" Det påståendet(det är ingen åsikt) är fel, det är fakta. Men de som verkligen tror att de ens kommer bli straffade för ni bär ert jaktvapen ni har licens på i ett fodral gjort för innebandyklubbor kan ju fortsätta tro det, eftersom PMT sagt det... Det illegala vapenbärandet behöver vi inte diskutera i ett jaktforum, men samma gäller där, dolt eller ej, samma sak. Det var värst vilket liv det bidde här då....... Läs nu igen vad jag skrev - och ryck inte enstaka inlägge ur kontexten. Jag skrev "vi har inga lagar mot dolt vapen" on ni läser det en bit upp. Och det är fan i mig fakta. För det finns inga sådana lagar. Däremot så bär vad som kan förväntas vara ett vapen i fodral - för se det föreskriver lagen i ganska många fall där vi kan röra oss med vapen - så kan man faktiskt med lagstöd bli stoppad av en polis som kan kräva att får se licensen. Liksom att vi vid jakt ska kunna uppvisa licens, jaktkort och i förekommande fall intyg om jakträtt. Det sista tror jag ALDRIG man kan reda ut med ngn reda. Och jo - det finns faktiskt de som råkat illa ut (läs rätten har haft det uppe) för att de haft vapnet dolt rent rättsligt. Nu kommer vi till praktiken i detta. Ponera att ni av en anledning vi bara kan spekulera i förvarar ett vapen i en fiollåda - låt oss för sakens skull anta att det är en Glock som ni har på målskjutningslicens - som när bär mer er när ni går på stan efter eller innan ni ska på skjutbanan. Sannolikheten att någon polis ska stoppa er är inte mikroskopisk - den är noll - ingen ser vapnet och ni känner er trygga med det. Fine. Ponera nu att ni av ngn anledning råkar röra er på stan samtidigt som polisen av helt andra anledningar letar efter en person med ungefär er klädsel och med just ett fiolfodral. Nu plötsligt har polisen rätt att öppna ert fodral. Om det är så att den fiolspelande eftersökte är förvirrad och på rymmen från gruppboendet - så lär ni aldrig behöva visa mer än ett körkort. Men om hen är något som bedömts farligt - så kan jag garantera er att om då ser en pistol i fiollådan så kommer ni INTE att kunna prata er ur den saken där och då oavsett vad ni visar upp för papper. Jag har nämligen blivit tagen i en snarlik situation för inte så fasligt länge sedan - dock helt utan vapen på mig. Det tog en stund innan man insåg att jag var jag och inte ngn annan. Vilket på intet vis ska tas som kritik mot polisen i just det fallet - de gjorde stt jobb, alldeles utmärkt tom. Och de ska ha all heder av det. Därför är det långt smidigare att man har sitt vapen som lagen föreskriver - i fodral/vapenväska och inte tramsar till det med annat för att dölja det. Mig veterligen har ingen jägare eller skytt slagits ner på stan för att hen har ett fodral på ryggen....... T
Publicerat September 26, 201510 yr Du skriver såhär i samma inlägg... ------- Jag skrev "vi har inga lagar mot dolt vapen" on ni läser det en bit upp. Och det är fan i mig fakta. För det finns inga sådana lagar. Därför är det långt smidigare att man har sitt vapen som lagen föreskriver - i fodral/vapenväska och inte tramsar till det med annat för att dölja det. Mig veterligen har ingen jägare eller skytt slagits ner på stan för att hen har ett fodral på ryggen....... -------- Sen gällde ju faktiskt frågan ett gevär, så att jämföra det med en glock(som man kan ha i en väska, men det kanske inte heller är lagligt?) i ett fiolfodral, ja, men även där skulle du inte få några problem om du kan prata, men det är klart svara du alla frågor med "det ska du skita i" eller "dra åt helvete" ja, då får du nog åka med in... Alla som har blaser då? Får man inte montera isär sitt gevär och frakta det i en väska menar ni? Tänk igen.
Publicerat September 26, 201510 yr Varför krångla till allt så mycket . Köp en gevärskoffert för 600 kr på Biltema http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Vapenvard-och-tillbehor/Gevarskoffert-2000023709/ och man slipper alla funderingar. Inte en kotte kommer att reagera på vad man har i kofferten. Naturligtvis ska man följa ev, bestämmelser hos transportföretaget.
Publicerat September 26, 201510 yr Varför krångla till allt så mycket . Köp en gevärskoffert för 600 kr på Biltema http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Vapenvard-och-tillbehor/Gevarskoffert-2000023709/ och man slipper alla funderingar. Inte en kotte kommer att reagera på vad man har i kofferten. Naturligtvis ska man följa ev, bestämmelser hos transportföretaget.Hörru, nu gör du det hela alldeles för enkelt! [emoji1]
Publicerat September 26, 201510 yr Angående den länkade artikeln, läs även det som står under rubriken, så ser man varför han kontrollerades. Googla inte bara "vapen i innebandyfodral" och klistra in länken utan o läsa. Som polisen sa angående varför han kontrollerades: - Han är inte känd för att spela innebandy. Nu hade han kanske blivit stoppad även med ett vanligt vapenfodral men jag tyckte det var lite småroligt att artikeln dök upp i lokaltidningen samma dag som diskussionen pågick här. Du verkar för övrigt vara en riktigt trevlig prick lurre. Puss och kram!
Publicerat September 26, 201510 yr Som polisen sa angående varför han kontrollerades: - Han är inte känd för att spela innebandy. Nu hade han kanske blivit stoppad även med ett vanligt vapenfodral men jag tyckte det var lite småroligt att artikeln dök upp i lokaltidningen samma dag som diskussionen pågick här. Du verkar för övrigt vara en riktigt trevlig prick lurre. Puss och kram! Jodå, jag är mycket trevlig!