Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hittade en hagelammo-gömma

Featured Replies

Publicerat

Som titeln hintar om. Hittade en nästan söndervittrad plastpåse med massa skott i uppe på en vind. Onekligen ett par år gamla. Nästan uteslutande papphylsor. Funderar på om de är märkta enligt den gamla svenska noteringen. Så att ettorna inte är US 1:or utan typ sjuor istället? Bifogar lite bilder, kan ta nya om det behövs.

post-3804-0-41576000-1442600376_thumb.jp

post-3804-0-23223000-1442600387_thumb.jp

post-3804-0-74831500-1442600395_thumb.jp

post-3804-0-38970000-1442600417_thumb.jp

Publicerat

Tror det där är svenska numreringen, kommer jag inte ihåg fel så motsvarade väl 00 dagens 9or.

Publicerat
  • Författare

Så då skulle det vara en ganska schysst giva till fågeljakten! Då det mesta är ettor tvåor och treor.

Publicerat

De stjärnstukade kan du väl pilla upp och kolla haglen i.

De rulstukade är säkert svenska nr.

Publicerat

Hippen är tämligen ofarlig, det är Mike som är hagelgömmornas Boko Haram. :biggrin:

Publicerat

Personligen hade jag inte använt de patronerna till jakt för det finns ingen garanti för hur den enskilda patronen fungerar i dagsläget och då riskerar du att stå där med en skadeskjuten fågel som du inte kan åtgärda.

Visst går det att provskjuta en handfull mot en slamtavla eller liknande men jämfört med vad en ask Gafab t ex kostar så hade jag inte bemödat mig - om det inte var så att det stod Hull Sovereign på patronerna, men då pratar vi helt andra puppor ;)

Gammal ammunition har bara givit mig huvudvärk i mina dar - både hagel, kronplugg och gamla silverpilen eller vad sjutton de nu hette. Kanske funkar skapligt på 40 meter men sen blev det lotteri...

Är rätt säker på att du kan byta ut dessa patronerna till någon samlare mot premiumplugg i 1:1 förhållande!

Publicerat

1:1 är taget  :biggrin:

Seriöst.. Du ska inte jaga med dessa.

Jag har en samling och sorterade ut dubletter vid något tillfälle och körde ut på jakt. Tappade fågel efter fågel, flera totalbom, flera skammade. Övergav dem reptilsnabbt faktiskt. Så ge bort dem eller spara dem är mitt hetaste tips!

De gröna som det står nr 6 på får du gärna plåta lite mer i närbild. Även den där med låg culot..  :thumbsup:

Bara Gyttorp och Olympic?

Såg några som ev kan vara av lite modernare snitt, ev att det skulle kunna gå att jaga med.. svårt att se på bilderna.

Publicerat
  • Författare

Allt är gyttorp FÖRUTOM den du ville se ny bild på den står det Sterling London på. 9:orna står det skeet på och de som ligger centrerat i 1 och 3 högarna är lite modernare Gyttorp special heter dem. Fixar bilder!

Publicerat
  • Författare

Sterling patronen: Dess undersida syns i tidigare bild med ett K i botten.

post-3804-0-37387500-1442655529_thumb.jppost-3804-0-87915800-1442655550_thumb.jp

Gyttorp Special 3:or (US 3:or?)

post-3804-0-89009000-1442655589_thumb.jp

Gyttorp Game, gröna 6:or. Står även "Nickel" på sidan av dessa.

post-3804-0-29153600-1442655659_thumb.jppost-3804-0-13247300-1442655675_thumb.jp

Publicerat

Allt är gyttorp FÖRUTOM den du ville se ny bild på den står det Sterling London på. 9:orna står det skeet på och de som ligger centrerat i 1 och 3 högarna är lite modernare Gyttorp special heter dem. Fixar bilder!

Nja.. jag ser en Olympic på bilderna.. hagelnummer 9.

Möjligt att du kan ge dej på vilt med de patroner som är stjärnstukade, borde vara lite modernare snitt på dem men samtliga verkar vara rätt gamla. Gyttorp Fasan finns en puppa.. Likaledes Nickel Magnum.. där är gamla men inte svingamla som övriga. Men klokast är nog att avstå trots allt..

Publicerat
  • Författare

Yes, det stämde bra det.

• 4 weeks later...
Publicerat

Önskar att jag hade bunkrat Gyttorp Special i 12/65 när dessa fortfarande tillverkades..

Publicerat

Jag har en del gamla hagelskott också.

Jag misstänker att de inte har något samlar intresse för sig, men hur ser man det?

Är det några speciella som man ska titta efter?

Publicerat

Önskar att jag hade bunkrat Gyttorp Special i 12/65 när dessa fortfarande tillverkades..

Har en skvätt sådana, 30g us5. Laddas i farfars hanbössa vid särskilda tillfällen. :)

Publicerat

Det är prima nostalgi..:)

Publicerat

Jag har en del gamla hagelskott också.

Jag misstänker att de inte har något samlar intresse för sig, men hur ser man det?

Är det några speciella som man ska titta efter?

Beror på vem du frågar  :yes:

Allt gammalt är kul tycker jag men om dina plugg är av intresse är svårt att veta utan en vettig bild  :thumbsup:

Publicerat

Beror på vem du frågar :yes:

Allt gammalt är kul tycker jag men om dina plugg är av intresse är svårt att veta utan en vettig bild :thumbsup:

post-4850-0-06421200-1445189415_thumb.jp

Ett potpurri av lite gamla patroner

Publicerat

attachicon.gifDSC_0084.JPG

Ett potpurri av lite gamla patroner

Coolt.. ställ dem, minska avståndet och autofocus?  :tongue:

Publicerat

B-) vilken sunkig bild!

Det såg jag inte..

Publicerat

post-4850-0-70095900-1445269324_thumb.jppost-4850-0-44273900-1445269390_thumb.jppost-4850-0-85110500-1445269421_thumb.jp

Lite axplock av dem.

Hoppas bilderna är lite bättre.

Publicerat

Den blåa gyttorpen var fin! Tror jag har samtliga dock..

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

post-4850-0-65543000-1445283413_thumb.jp

Några till :-)

Publicerat

Längst fram till höger, plast.. Vad är det??? Känner igen delar, gammal Gyttorp i plast? Högintressant!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat
post-4850-0-81018900-1445284292_thumb.jpkanske en bättre vy.