Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt&Jägares test av blyfria kulor

Featured Replies

Publicerat

Det ser ut som om kulorna är skjutna i en grusvall,koppar kulor kräver blött medium (kött) för att expandera som dom skall.

Blöta telefonkataloger eller 6-7 st 25l vatten dunkar på rad eller en 200l vattentunna som du skjuter i på längden så att så kan du fånga kulan.

Se upplägget nedan.

Kulan ser för övrigt ut son en hydrostatiskt stabiliserad kula vilket ger en mkt bra effekt i viltet.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=9&t=206927#p2451651

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=9&t=139403#p1599149

• Svar 60
  • Visningar 19,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Christian har utan tvekan flera poänger i det han skriver och den kanske allra viktigaste är att ALLA som börjar använda blyfria kulor måste utbilda sig så att de vet vad de ger sig in på. Några av d

• Det känns som ett vettigt upplägg att koppla verkliga jaktsituationer till tester i ballistisk tvål   För egen del har jag alltid haft synpunkter på det faktum att vår nuvarande klassindelning gör

• Ska försöka hitta denKalibern är iaf 338-06 och var 820 m/s vad jag minns kanske något till.

Posted Images

Publicerat

Det ser ut som om kulorna är skjutna i en grusvall,koppar kulor kräver blött medium (kött) för att expandera som dom skall.

Blöta telefonkataloger eller 6-7 st 25l vatten dunkar på rad eller en 200l vattentunna som du skjuter i på längden så att så kan du fånga kulan.

Se upplägget nedan.

Kulan ser för övrigt ut son en hydrostatiskt stabiliserad kula vilket ger en mkt bra effekt i viltet.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=9&t=206927#p2451651

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=9&t=139403#p1599149

https://www.youtube.com/watch?v=CwR9SctjCts

Jag sköt i vattendunkar på rad men för få bara så dom åkte in i vallen det sista dom gjorde.
Publicerat

Gissar vilt men 640-650 m/s kanske

OK, tänkte du räknat på det och hade järnkoll :wink:

Jag la in den i Shooter och med en V0 på 820 håller den sig precis över 600m/s på 300m.  Personligen tycker jag man bör kunna förvänta god expansion vid 600, gärna ännu lägre, även av en kopparkula. Men det är som sagt min högst personliga åsikt. 

Sedan kan man såklart diskutera värdet av en enda kula, men de ska väl vara jämna i produktionen för att kunna leverera varje gång tycker man. Skillnaden mellan de två är i alla fall påtaglig.

Publicerat

OK, tänkte du räknat på det och hade järnkoll :wink:

Jag la in den i Shooter och med en V0 på 820 håller den sig precis över 600m/s på 300m.  Personligen tycker jag man bör kunna förvänta god expansion vid 600, gärna ännu lägre, även av en kopparkula. Men det är som sagt min högst personliga åsikt. 

Sedan kan man såklart diskutera värdet av en enda kula, men de ska väl vara jämna i produktionen för att kunna leverera varje gång tycker man. Skillnaden mellan de två är i alla fall påtaglig.

Enligt Hornadys hemsida så ska GMX fungera bra ner till 2000fps/609ms.

http://www.hornady.com/store/GMX/?page=2

Publicerat

Jag tror många skulle behöva testa expansionen på sina laddningar på 2 och kanske även 300 meter. Det händer ganska mycket redan mellan 100 och 200 i exempelvis .308 Win. Både med bly- och kopparkulor...

Publicerat

Jag tror många skulle behöva testa expansionen på sina laddningar på 2 och kanske även 300 meter. Det händer ganska mycket redan mellan 100 och 200 i exempelvis .308 Win. Både med bly- och kopparkulor...

Om jag inte mins fel så sa Åke på Norma att Oryxen i 308w inte alltid öppnade upp på 200m. Kanske därför de ändrat på mantelen? 

Publicerat

Det tror jag du har helt rätt i. Det skulle kunna vara en baksida av Jägareförbundets kampanj för hårdare kulor iom blydebatten. Jaktladdningar med V0 på en bra bit under 800 är ju inget ovanligt, dessutom har många jaktkulor, ex Oryx eller Mega, usla BC som gör att farten snabbt sjunker.

Frågan är om det verkligen har någon praktisk betydelse. Skottverkan är kanske tillräcklig utan fullständig expansion. Vi som nördat in oss på detta kanske gör det till ett större problem än nödvändigt.

Diskussionen är oavsett intressant och kan leda till kunskap. :-)

tapatalk på Xperia

Publicerat

Helt ärligt tror jag att kulor som Kalahari mfl där den främre delen alltid, i praktiken imploderar och släpper runt 40% av kulans vikt i splitter och resten står för ett genomslag kommer att vara normen när förbundet får som de vill,

effekten i vilt är då säkerställd, därefter kommer utbildningen av svensk allmogejägare på de nya skjut och riskvinklarna som kommer med att skjuta med den formen av ammo/kula, det lär ta ytterligare ett stort antal år.

Jag är personligen negativ till dessa kulor, av ett flertal skäl som jag inte ens orkar att dryfta igen men det är ju mitt bekymmer, det stora bekymret är som sagt de väsentliga förändringar i risk/skjutvinkel hantering som ovillkorligen måste in i allmogejakten för att förhindra en väsentlig ökning av antalet olyckor.

Angående testet att ladda ner ammo så är jag rejält skeptiskt till det, när man simulerar i en simulering så hanterar man sådana osäkerhetsfaktorer att det inte längre står klart om man har ett test, ett relativt test eller ens någon form av validitet i det man har utfört.

Det är inte svårt att hantera 300 meter om man nu anser att att man skall presentera resultat från 300 meter. /CHristian

Publicerat

Det tror jag du har helt rätt i. Det skulle kunna vara en baksida av Jägareförbundets kampanj för hårdare kulor iom blydebatten. Jaktladdningar med V0 på en bra bit under 800 är ju inget ovanligt, dessutom har många jaktkulor, ex Oryx eller Mega, usla BC som gör att farten snabbt sjunker.

Frågan är om det verkligen har någon praktisk betydelse. Skottverkan är kanske tillräcklig utan fullständig expansion. Vi som nördat in oss på detta kanske gör det till ett större problem än nödvändigt.

Diskussionen är oavsett intressant och kan leda till kunskap. :-)

tapatalk på Xperia

Läser man DiMaio igen så hävdar han att det inte går att se skillnad på sårskadorna från en helmantel eller en halvmantel som håller ihop. Däremot är skillnaden enorm mellan en kula som är stabil vid träff resp en som är instabil, eller en kula som splittras. Men eftersom splitter fördärvar kött så är det som regel inte det vi vill ha.....

Själv har jag - med visst stöd av ovan - en teori om tiderna och snittytan. En långsamkula penetrerar en kropp under längre tid än en snabb, det är ett ofrånkomligt faktum att en ganska "fjäsig" kaliber som 45ACP har en helt oprortionerlig dödlighet relativt den energi den avger relativt andra pistolkalibrar.

Jag har nu absolut inga större data för att bevisa teorin, men viltet blir som regel alltid på platsen med min drilling i 8x57IR (en kaliber med mycket måttlig prestanda - det är klass 1 med ett nödrop i min ganska korta pipa). 6,5x55 eller andra betydligt snabbare kalibrar ger större sårskador och fler dödsök, det ger min jaktdagbok vid handen.

/T

Publicerat
  • Författare

Christian har utan tvekan flera poänger i det han skriver och den kanske allra viktigaste är att ALLA som börjar använda blyfria kulor måste utbilda sig så att de vet vad de ger sig in på.

Några av de viktigaste punkterna som vi måste tänka till kring anser jag efter drygt 20 års användande av kopparkulor är följande:

•  SÄKERHET, givetvis är säkerheten A och O och vi kan nog slå fast att rikoschettrisken ökar med i vart fall de homogena kopparkulorna om man jämför med blöta blyspetsar. Samtidigt så har jag varit med om några incidenter genom årens lopp där rikoschetter förekommit trots att man då använt ”vanlig ammunition” så ett ordentligt uppryckande kring säkerhet krävs enligt mig ändå. Den stora förändringen såg jag när allmogejakten började innebära kulskott mot löpande vilt på samma pass där man tidigare skjutit på rådjur med hagelbössa.
  • KULVIKTEN, konsensus bland många förståsigpåare har under en följd av år varit att man skall ladda tunga kulor för bästa effekt och lindrig köttförstöring. Det behövs uppenbarligen en utbildningsinsats för att få jägarna att förstå att med kopparkulorna är det direkt felaktigt. Man skall gå ned ordentligt i kulvikt med kopparkulorna för att få vettig effekt. Skjuter man 308/30-06 så är lämplig kulvikt 150 grain. Vi skjuter numera en del 358 win med 180 TTSX vilket är en betydligt lättare kula än de 225-250 grains kulor som normalt förespråkas. För vissa kalibrar som t. ex. 6.5x55 ställer den nuvarande klassindelningen därmed till med problem, en helkopparkula till 6.5x55 ligger lämpligen i viktintervallet 110-130 grain och är därmed inte laglig. Här får vi hoppas att NVV med hjälp av oss jägare förmår revidera klassindelningen den dag vi har ett eventuellt blyförbud.
  • VARIERAT KULUTBUD, om vi pratar om blyspetsar så är det stor skillnad i hur t. ex en av Normas oryxkulor uppträder gentemot en Ballistic Tip eller en Berger Hunting för att nämna några, det innebär att jägaren har goda möjligheter att välja en blykula som passar hens jakt och de preferenser hen har gällande hur de vill att kulan skall uppträda. När det gäller de blyfria alternativen är utbudet oerhört mycket mindre även om det börjar röra på sig på marknaden, vi behöver komplettera de kulor som TTSX, Naturalis, GMX etc med mer lättexpanderande kulor och fler kulor som t. ex Kalahari och kanske RWS Evo Green (som jag vet alldeles för lite om).

För egen del blandar jag numera blyat och blyfritt efter situation och patron och ser klara fördelar med bägge alternativen.

Att vi som jägare både bör och i det närmaste har en skyldighet i att skaffa oss kunskap och insikt i hur det vapen och den ammunition vi tänker använda till jakt fungerar i olika tänkbara scenarier borde naturligtvis vara en självklarhet och om man har svårighet i att träffa några blöta telefonkataloger på 300m är den självklara slutsatsen att min inte skall skjuta på 300m!

//Henrik

Publicerat

Jag har precis gått utbildning  för ban besiktningsman  enligt SÄK B2015 .

Den baserar sig helt och hållet på att man skjuter konventionella kulor

vi tog upp frågan om alternativ kulor och fick svaret att dom kräver helt andra riskområden.

Och att i dag saknas tillräcklit med underlag för att ta fram skjutbaneregler som täcker alternativ kulor.

Publicerat

Jag har precis gått utbildning  för ban besiktningsman  enligt SÄK B2015 .

Den baserar sig helt och hållet på att man skjuter konventionella kulor

vi tog upp frågan om alternativ kulor och fick svaret att dom kräver helt andra riskområden.

Och att i dag saknas tillräcklit med underlag för att ta fram skjutbaneregler som täcker alternativ kulor.

Menar du att skjutbanor i praktikten inte är "godkända" för monometallkulor?

Publicerat

Dom är godkända för det men på sikt så kommer SÄK B få lov att ta hänsyn till nya kultyper .

I och med stålhagelskyttet så har regler för skjutbanor ändrats och över tid det kommer att bli så även på

kulskyttet.

Bara

Publicerat
  • Författare

Jag har svårt att se att de nya kultyperna som vi pratar om här på något sätt skulle vara förknippade med större säkerhetsproblem än de helmantelkulor som redan idag omfattas av SÄK B.

//Henrik

Publicerat

Jag har svårt att se att de nya kultyperna som vi pratar om här på något sätt skulle vara förknippade med större säkerhetsproblem än de helmantelkulor som redan idag omfattas av SÄK B.

//Henrik

Det har inte jag - homogena kulor studsar som ping-pong-bollar......

/T

Publicerat

Jag tror att det blir en lika utdragen process som med blyförbudet.

Publicerat

Inte enligt den omfattande studie som nyligen utfördes i Tyskland, PMT. Mer än 2000 skott lossades, vill jag minnas. Där rikoschetterade kopparkulor ungefär som hårda blykulor, medan det däremot fanns skillnader mellan mjuka blykulor och hårda kulor (oavsett bly eller koppar). Myndigheternas slutsats var att skillnaderna inte föranledde något behov av större riskområde med kopparkulor, utan att det handlar om att ha kulfång som vid all jakt.

Vilken studie baserar du ditt påstående på?

Publicerat

Vilken studie baserar du ditt påstående på?

Vill minnas att det var en skjutning man gjorde på provanstalten i Karlsborg för ett knippe år sedan. Där fann man i alla fall att en homogen kula studsar mer och lättare än en mantlad...... Men minnet sviker mig lite kring vilken ammunition man provad - urvalet var nog inte annat än strikt militärt - läs 7.62NATO och 5.56NATO. Man fick vad jag vet justera riskmallarna för den nya miljöammunitionen. Jag antar att det är där ryktet om nya avstånd/mallar i SäkI kommer från.

Sedan om det rakt av är överförbart till jaktammunition är en annan femma - jag vågar dock misstänka det, men utifrån det lilla jag testat (och det är som sagt inte så mycket alls) så är nog känslan att de "visslar" lätt de där koppartorpederna.

Sedan kan det - nu när jag tänker efter lite - det mycket väl vara så att de gamla värdena var i underkant med den gamla Ptr10 av helt andra anledningar med. Den tanken slog mig inte när jag läste resultatet då i alla fall.

/T

Publicerat

Den nya militära miljöammunitionen som används nu är konstruerad för att brytas upp, genom att stålkärnan är tudelad. Just för att minska riskområdet.

Sedan ska jag väl vara tydlig med att de resultat jag refererade till ovan avser expanderande koppar/tombakkulor. Äkta "solids" ger säkert en annan effekt kan jag tänka mig. I Tyskland finns det faktiskt inget krav på expanderande kulor som här, men varken i Sverige eller Tyskland lär riktiga "solids" vara vanliga.

Publicerat

Vänta nu här får tyskarn jaga typ hjort med helmantel??

Publicerat

Ja, men de gör det inte... de är extremt sugna på att minimera flyktsträcka.

Dock ser man nu över hela det tyska systemet, och kommer med största säkerhet att gå över till krav på avgiven energi i målet istället för anslagsenergi. Vilket självfallet är helt överlägset, i mina ögon.

Publicerat

Ja, men de gör det inte... de är extremt sugna på att minimera flyktsträcka.

Dock ser man nu över hela det tyska systemet, och kommer med största säkerhet att gå över till krav på avgiven energi i målet istället för anslagsenergi. Vilket självfallet är helt överlägset, i mina ögon.

Låter mycket intressant det där med avgiven energi istf anlagsenergi. Men det måste vara en stor utmaning att ta fram en standard för att fastställa kriterierna? Eller finns redan tillförlitliga metoder och isf hur lyder dessa?

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Publicerat

De har gjort ett mycket omfattande arbete med att testa hur olika kulor fungerar och avger energi i ballistisk tvål. Man har undersökt flyktsträckor och hur nöjda jägare är med kulornas effekt för mer än 13 000 skjutna vilt, samt relaterat detta till hur kulorna avger energi. Utifrån detta har man kunna konstatera ett tydligt tröskelvärde för hur mycket energi som behöver avges i tvålen för att få vad jägarna anser vara acceptabla flyktsträckor.

Kriterierna som nu diskuteras är att en viss mängd energi ska avges i de första 15 cm av tvålen, samtidigt som kulan måste penetrera minst 30 cm. Det gör att varken kulor som knappt expanderar eller de som snabbt totalfragmenterar klarar kraven.

Vad som krävs om systemet införs är att tillverkarna av ammunition istället för anslagsenergi skriver ut hur mycket energi som avges på askarna. För kulor kommer det på motsvarande sätt att krävas att tillverkare anger att kulan uppfyller kraven inom ett visst hastighetsintervall.

Publicerat

Skulle detta gälla allt vilt i Tyskland eller bara hjort och liknande?

Känns annars märkligt att förbjuda V-Max för rådjur, exempelvis.

Publicerat

De diskuterar nog i första steget motsvarande klass 1 vilt, tror jag. Jag vet att de testat metoden på rådjur, men inte på mindre vilt. Inget var dock bestämt senast jag kollade.