Publicerat September 24, 201510 yr Författare Det känns som ett vettigt upplägg att koppla verkliga jaktsituationer till tester i ballistisk tvål För egen del har jag alltid haft synpunkter på det faktum att vår nuvarande klassindelning gör det något märkliga antagandet att alla jaktkulor beter sig likadant när de träffar viltet. Det är ju bara tre parametrar som skall uppfyllas, diameter på kulan, vikt på kulan och hastigheten på densamma på 100m (eller energi men det blir ju i praktiken samma sak). Samtidigt kan vi nog slå fast att det som spelar roll för hur effektiv/ineffektiv den av oss valda beväpningen är den permanenta sårskadans storlek, form och placering. Placeringen av sårskadan försöker vi såklart komma tillrätta med genom diverse olika former av skytteträning, här finns det fortfarande en del att önska men det är ämne för en helt annan tråd. Återstår följaktligen sårskadans form och storlek, båda dessa parametrar styrs såklart till stor del av hur den kula vi väljer att använda är konstruerad men även av farten som projektilen har när den träffar det aktuella viltet. Kan vi komma fram till en klassindelning som tar hänsyn till kulans konstruktion och den faktiska sårskada som den ger upphov till så tror jag att mycket är vunnet. Tolkar jag dig rätt Fredrik i att man i princip inte längre kommer at tala om diametrar eller kulvikter utan istället fokusera på hur mycket den aktuella kulan avlämnar i ballistisk tvål (givet att den har en för det valda viltet adekvat penetration). Spontant känns det i sådana fall som ett steg i rätt riktning även om vi även framöver förmodligen kommer att ha en del kantbollar. //Henrik
Publicerat September 24, 201510 yr Om man släpper sargen helt när det gäller vikt ska jag låta vara osagt, men en del av våra nuvarande kantbollar kommer att hamna inne om vi skulle tillämpa samma system. Och även en del som är ute med viss marginal. Samtidigt kan mycket riktigt en del extremfragmenterande bli kantbollar eller vara ute. Jag ser dock diskussionerna som ett klart fall framåt. Vi är många som tror oss veta kombinationer som funkar alldeles utmärkt, men som idag är no no...
Publicerat September 24, 201510 yr Författare Det som jag gillar mest är naturligtvis tanken på att man slutar klassificera ammunition på grund av dess egenskaper innan kulan träffar viltet och istället fokuserar på vad som händer när kulan väl skall göra sitt jobb[emoji1] Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Publicerat September 24, 201510 yr En 130 gr ttsx i 6,5 skulle jag inte ha problem att skjuta ett dov med precis. Tur att klass ett kravet försvann på säl iaf
Publicerat September 24, 201510 yr Den nya militära miljöammunitionen som används nu är konstruerad för att brytas upp, genom att stålkärnan är tudelad. Just för att minska riskområdet. ...... Ja den som har numera gör det. T
Publicerat September 25, 201510 yr Hade inte så mycket med tur att göra, Maddog ;-)...Förnuftet segrade.
Publicerat September 25, 201510 yr En 130 gr ttsx i 6,5 skulle jag inte ha problem att skjuta ett dov med precis. Tur att klass ett kravet försvann på säl iaf Torde rimligen funka med 257 Roberts också. För att inte tala om 257 Wby Mag...
Publicerat September 25, 201510 yr Författare Om vi nu gud förbjude hamnar i en situation med förbjud mot bly i kulammunition så känns det vettigt att då försöka få till en ordentlig översyn av klassindelningen så att den mer svarar mot ammunitionens faktiska effekt i viltet. Alla som provat de blyfria alternativet i någon större omfattning har såklart insett att de gamla kulvikterna inte längre är helt relevanta, i vart fall så länge som vi inte hittar alternativ med samma densitet som bly. Vi kommer alltså att behöva använda lättare kulor än vad vi gör idag, baserat på min egen erfarenhet så skulle jag tro att vi går mot en utveckling med relativt sätt lättare kulor men med större kaliber. Om vi skall få lika stor expanderad diameter på en kopparkula som vi idag får med en bondad blykula så måste vi helt enkelt ha en större diameter på kulan redan innan den börjar expandera. För de som idag använder en 308 win med 180 grains oryx till exempel så kommer de att få minst lika bra effekt av en 180 grains kopparkula i 338 federal eller 358 win. Här finns alltså en möjlighet för vapenfabrikanterna att sälja på jägarkåren nya bössor! När det gäller dov och lätta kopparkulor har jag skjutit både dovhjort och skotska hjortar med 120 tsx i 6.5x55 så visst sjutton funkar det alldeles förträffligt. //Henrik
Publicerat September 29, 201510 yr Jag bara tänker och väntar på dit nästa projekt Henrik.... Snart, när du är färdig med ditt kikarsiktestest, kanske det är dags för ett kultest också! Hur blyfria kulor expanderar på 300 meter. Det blir väl på alla avstånd och i olika vinklar och farter med tanke på noggrannheten man vant sig vid när du skriver något. Ser fram emot det testet Tack för testet på kikarsiktena föresten!