Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

375 HH

Featured Replies

Publicerat

Hej, tillverkas nya kaliber 375 HH gevär längre?

Publicerat

Ja, ett flertal tillverkare har bössor i kalibern. Dock kan det finnas möjlighet att göra bra affärer på en begagnad om man letar lite. Av någon anledning är inte den fantastiska 375 H&H tokpopulär i Sverige.....

Publicerat

Köpte mig själv en begagnad Sako Finnbear .375H&H för några år sedan och är supernöjd med den. Bla Sako tillverkar fortfarande bössor i kalibern och kommer troligen fortsätta med det.

Kalibern torde vara jäkligt bra medicin på älg, gris och björn.

Publicerat

Hell Yeah!!! :woot:

Publicerat

Klart det gör :)

Publicerat

Annars tycker jag du åtminståne ska snegla på 375 Ruger som det också tillverkas nya vapen och pipor till... Den är bältlös å ha samma prestanda som HH fast i std låda å du kan ha kortare pipa. Trevlig att skjuta med också :)

Publicerat

Dessutom är Ruger Hawkeye African en riktigt vacker bössa i mina ögon. :)

Publicerat

375 H&H är väl bland den mest prisvärda av alla grövre kalibrar eftersom så många som köpte nya vapen i denna kalibern inte klarade av rekylen, och som skam får de stå kvar i vapenskåpen orörda i flera år... ;)

När dessa vapen letar sig ut på begagnatmarknaden så brukar priserna vara modesta och kvalitén hög.

Hade jag inte varit frälst på 9.3x62 och har en stående plats för en .416 Rigby i framtiden (för blyfritt) så hade jag tveklöst köpt en av dessa begagnade 375 H&H!

Publicerat

Fördelen med 375HH är att ammo är lättare att komma över ( i synnerhet i Afrika), något att tänka på när flygbolaget har slarvat bort din väska med skotten i eller om du åker norrut för att jaga älg och du har glömt skotten hemma.

Min Sako har funkat bra i över 25 år och dräpt Älg, Kron, Dov, Rå för att inte tala om en hel liga med gris.

Ps. Rekyl är något man ska njuta av. :wink:

Publicerat

Tycker inte rekylen i .375H&H är besvärande, en tung knuff ungefär. (Bössan väger 3,9kg) :)

Publicerat

Laddar man själv kan man ju ladda ner dom till 9,3x62 prestanda

och ladda fullt om det skulle behövas.

Publicerat

Recoil: relax and enjoj. ;)

Publicerat

Jag tycker det är synd att jag inte klarar av att använda 375H&H för en fin kaliber är det. Jag har ägt 3st olika 375:or och skjutit ca 700 skott med dom tillsammans och måste bara konstatera att det där med rekyl är ingenting för mig. Numera har jag en 6,5x55 och först nu så börjar jag känna att jag hittat rätt och kan skjuta helt avslappnat och bra, redan en lätt .308:a är för mycket för mig.

Jag har vandra genom 7mm Rem. Mag, .308 Win, 30-06, 375H&H, 6,5x57R och nu då 6,5x55. Dessa kalibrar har jag testat i ett flertal gevär undantaget 7mm Rem. Mag och 6,5x57R som jag bara testat i ett per kaliber. Totalt genom mitt skytteliv så har jag skjutit i runda slängar 80.000 skott så det har inte riktigt med ovana att göra.

Detta är ju något som verkar högst personligt och jag avundas dom som klarar av att skjuta bra med grövre kalibrar. Kanske jag en dag når dit?

Publicerat

Du å jag Johan. ;)

Tur är det att djuren avlider av mindre kalibrar, annars hade en annan fått bli hemma. :yes:

Publicerat

Även jag kan ju sällan mig till er grabbar, har problem med min 30-06 och det känns inte alls betryggande om hållen går över 50m. Kommer att testa RCC's mynningsbroms vid tillfälle för att se om jag kan bli en bättre/tryggare skytt då, annars är det bara till att byta ned sig till något klenare.

Mvh

Joacim

Publicerat

Även jag kan ju sällan mig till er grabbar, har problem med min 30-06 och det känns inte alls betryggande om hållen går över 50m. Kommer att testa RCC's mynningsbroms vid tillfälle för att se om jag kan bli en bättre/tryggare skytt då, annars är det bara till att byta ned sig till något klenare.

Mvh

Joacim

Jag tror enda lösningen är klenare kaliber och gärna med längre pipa för att få lägre mynningstryck. Mynningsbroms tror jag inte kommer hjälpa, i så fall ljuddämpare men jag gillar inte ljuddämpare. Jag har 60cm pipa på min 6,5x55 och kortare än så hade inte varit bra för mig och det blir en bra kompromiss mellan att få ut nog hastighet och inte bli för osmidig i trånga torn m.m.

En .308 Win med ljuddämpare fungerar för mig men inte utan. Jag vet inte vad jag har för problem men problem är det.

Publicerat

En 308 har lägre mynningstryck än 6,5x55 med samma piplängd, så om något borde funka så är det en 308 med längre pipa. Om det nu är knallen som är problemet.

Det finns en hel del parametrar i detta som gör det mer komplicerat. Jag har haft flera 375or och den "värsta" var en Sako AV som var för lätt och med hårdnad bakkappa som inte var nån hit. Medan kompisens Brno 602 var rena drömmen att skjuta med.

Så för mig fungerar det inte bara att jämföra kalibrar rakt av, utan det har mer med vapnets vikt, stockning och bakkappa att göra. Såvida man inte jämför identiska bössor kamrade för olika kalibrar förstås.

Det viktigaste är att känna sina egna begränsningar istället för att envisas med att ha en vissa bössa i en viss kaliber för att impa på sin farsa etc. Bli "han med 9,3:an" etc. Det är ju ingen som vinner på det och allra minst viltet som utsätts för onödigt stora risker för skadeskjutningar.

Publicerat

En 308 har lägre mynningstryck än 6,5x55 med samma piplängd, så om något borde funka så är det en 308 med längre pipa. Om det nu är knallen som är problemet.

Det finns en hel del parametrar i detta som gör det mer komplicerat. Jag har haft flera 375or och den "värsta" var en Sako AV som var för lätt och med hårdnad bakkappa som inte var nån hit. Medan kompisens Brno 602 var rena drömmen att skjuta med.

Så för mig fungerar det inte bara att jämföra kalibrar rakt av, utan det har mer med vapnets vikt, stockning och bakkappa att göra. Såvida man inte jämför identiska bössor kamrade för olika kalibrar förstås.

Det viktigaste är att känna sina egna begränsningar istället för att envisas med att ha en vissa bössa i en viss kaliber för att impa på sin farsa etc. Bli "han med 9,3:an" etc. Det är ju ingen som vinner på det och allra minst viltet som utsätts för onödigt stora risker för skadeskjutningar.

Ja visst är det så med mynningstrycket men för mig är redan .308:an på gränsen till för mycket rekyl. Det var mer en parentes att tänka på om man går ner i kaliber så ska man se till att inte ha för kort pipa och få för högt mynningstryck för det kan också ställa till det, åtminstone för mig.

Publicerat

Jag tror enda lösningen är klenare kaliber och gärna med längre pipa för att få lägre mynningstryck. Mynningsbroms tror jag inte kommer hjälpa, i så fall ljuddämpare men jag gillar inte ljuddämpare. Jag har 60cm pipa på min 6,5x55 och kortare än så hade inte varit bra för mig och det blir en bra kompromiss mellan att få ut nog hastighet och inte bli för osmidig i trånga torn m.m.

En .308 Win med ljuddämpare fungerar för mig men inte utan. Jag vet inte vad jag har för problem men problem är det.

Inbillar mig att det är knuffen bakåt som är problemet i just mitt fall, men kan inte säga säkert då jag aldrig provat mynningsbroms tidigare.

Det är dock klart värt att prova och inga licenshandläggningar och skit som tar tid utan bara pengar som ska fram och sedan beställa :thumbsup:

Publicerat

Inbillar mig att det är knuffen bakåt som är problemet i just mitt fall, men kan inte säga säkert då jag aldrig provat mynningsbroms tidigare.

Det är dock klart värt att prova och inga licenshandläggningar och skit som tar tid utan bara pengar som ska fram och sedan beställa :thumbsup:

Hoppas att det är så.

Jag skulle vilja veta vad det är som gör att visa personer skjuter obehindrat med grövre kalibrar och vissa som mig som inte tål någonting.

Publicerat

Även om jag jagar med 375HH och 9,3-64 Brenneke så behöver det inte innebära att man är okänslig för rekyl.

Har tex en broms på min plinkingpang i 308a.

Men så länge jag klarar av att skjuta guldserier på älgbanan, fixar frihandskyttet och skyttet med jägarmässigt stöd (skjutpinnar, tornsarg)

så funkar det i alla fall för mig. Mycket försvinner ju om bössan är rätt stockad och jag ska villigt erkänna att jag hellre använder kolven med

mjukisbakkappa till 9,3an än den med stålkappan.

Generellt är det ju bättre med ett skott i femettan med en 6,5a än ett skott i röva med en grövre kaliber.

p1010747.JPG

Publicerat

Tycker min Sako Finnbear .375H&H är bra stockad, blir inget överdrivet uppslag. Håller ändå bara med en hand runt pistolgreppet när jag skjuter med stöd fram under bössan.

Alltså ingen hand runt förstocken.

mRreS.jpg

Publicerat

Under jakt är jag helt rekylokänslig och faktum är att jag föredrar när det rör lite på sig och med tanke på hur många hagelsmällar jag har skjutit i mitt liv så vore det nog konstigt om jag påverkades så mycket av rekyl...

Men när jag ligger på skjutvallen och skall skjuta så vill jag inte ha någon rekyl alls! Och då menar jag näst intill helt rekylfritt, därav en av anledningarna till varför jag har så tunga riggar för det ändamålet.

Jag skjuter helt enkelt så mycket bättre rekylfritt och med en så lätt avtryckare att den går av om en fluga fiser! :P

Det betyder dock inte att jag kan stå och mata på pappälgen med 9.3x62 i några många serier innan jag är mör, och ärligen brukar det kännas även första serien, men inte som när man skjuter på jakt för då känner jag inget alls.

Har man lite mer kroppsvolym är det lättare att ta upp rekyl och det är ingen slump att många av de bästa hagelskyttarna i England har "några" kilon övervikt, men så tycker jag CPSA hållningen är bättre anpassad för rekyl än den ställning man lär ut på andra ställen i Europa.

Jag har testat att ha samma ställning vid kulskytte men det funkar inte så bra med stockningen, fast 9.3x74R i DS kan jag skjuta bra mycket längre serier än vad vapnen tål värme så det är helt klart stor skillnad i ställning där!

Det sägs att en korrekt stockad bössa, och korrekt anläggning, tar bort rekylen. Det är inte hela sanningen men det gör helt klart skillnad.

Publicerat

Så här livlig var min Sako 375:a i bänk. Nu skjuter jag alltid utan att veta när det smäller i bänk, så det är delvis därför det ser så brutalt ut. Rycker man av skotten så möter man bössan med axeln och bössan kommer inte lika långt bak. Jag vet, för jag gjorde så första åren med första bössan (Tikka M65 i 300 Win Mag) innan jag mentalt kom över det och började skjuta avslappnat. När man rycker av skotten gör det betydligt mer ont i axeln och så sprider det mer på tavlan också. Enligt min erfarenhet i alla fall.

Publicerat

Nu har vi ju kört tråden riktigt OT men jag fortsätter ändå. Jag har aldrig egentligen fått ont men det är någon låsning i hjärnan som spökar och jag kan inte göra en mjuk och fin avfyrning utan jag måste "klippa" av skottet. Inte rycka direkt utan mer "klippa" problemet med att "klippa" är att kroppen exakt vet när smällen kommer och då blir det ju lätt att man får reaktioner i övriga kroppen så som att möta med axeln eller doppa pipan vid fristående.