Hoppa till innehåll

Drillingfunderingar


M-Ola

Recommended Posts

Hoppas att ämnet hamnar rätt nu.

 

Var på väg till ett möte i dag när telefonen ringde och jag fick reda på att det inte skulle bli något möte. När jag ändå var i bilen och hade förmiddagen uppbokad så svängde jag förbi en av skånes vapenaffärer. Har ju länge funderat på en drilling så jag undrade vad som fanns i kasunen och vi gick in och började rota. Fanns en hel del men inget som riktigt tilltalade mig. Dock så hittade jag längst in i ett hörn en Merkel 20/20-6,5x55 som såg ganska trevlig ut. Efter att ha pillat lite på den och ställt några frågor så fick biträdet springa i väg för att "kolla upp" bössan. När han kom tillbaka så visade det sig att bössan var ny men stått i butiken hela tiden. De sålde den "väldigt" billigt då det inte var lönt att ha ett stort lager. Mm mm. Man blev lite sårig i öronen av allt prat om hur bra alla vapnen inne i kasunen var men känslan och vikten på bössan tilltalade mig. Stocken är helt fel för mig så den måste ändå göras om.

 

Nu till funderingen: Bössan är stämplad 591 vilket borde ge att den är tillverkad första halvan av 91. Hur var kvalitén då?

Hur bra fungerar 6,5x55 i en drilling?

 

Och så det vanliga, vad kan den vara värd? Handlarn ville efter mycket funderande ha 30 kkr för den "då den var ny" men har den stått osåld sen 91 så är jag ju inte direkt rädd att den skall försvinna med en gång. Sen ska det nog gå att pruta lite också om jag bara har koll på vilket prisläge som borde va rätt:

 

Lite bilder:

post-14420-0-54499100-1443005754_thumb.j

post-14420-0-09129800-1443005756_thumb.j

post-14420-0-57827700-1443005757_thumb.j

post-14420-0-10696800-1443005759_thumb.j

post-14420-0-57963400-1443005760_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Botten har väl gått ur drillingmarknaden helt sedan dess... du ska kunna få den betydligt billigare i min värld, men törs inte spec:a vad som är rimligt för den kombinationen av kalibrar. Finns handlare som inte ens tar in drillingar i inbyte längre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 000 lät mycket. har en Merkel "lyx" som dom fint hette med den gravyren (tror jag) sedan fanns det en standard som var med blånerad låda. PMT har nog bättre koll här.

I vilket fall som helst så köpte jag min påk 85-86 någonstans och då var det ungefär halva priset. Möjligt att de gick upp i pris senare med några förändringar eller modell nr. men det kan inte jag svara på. Men det fanns lite fix att göra som att borra upp den mm. Min var i 7x57 och 12 så jag har ingen erfarenhet av 6,5x55. Mitt val var att jag ville ha en R hylsa på brytvapnet.

I övrigt så har den varit med under råjakten ända sedan inköp och alltid fungerat i vått o torrt så jag kan inte klaga på bössan så sett.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter att ha plöjt igenom alla drillingannonser på blocket så tror jag nog att halva summan vore vettigare. Men nu har man i varje fall börjat klämma och kan börja leta på allvar. Har förstått att man kan göra fynd i Tyskland via nätet, men känner inte att jag har någon vidare koll på grejorna än.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med prisbilden i Sverige tror inte jag längre att fyndmarknaden är längre bort än här, att köpa från Tyskland, vilket jag har gjort, är att köpa grisen i säcken, eller i varje fall lite som så.

 

Kul att du är intresserad av en drilling, fn jag önskar att jag kunde hitta en risig men i övrigt i gott skick DsDrilling i 8x57R/16, de hade varit en dröm och skäl att sälja ett kulvapen. 

 

/CHristian

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För mig hade den drillingen varit helt perfekt men jag lovar att inte åka och köpa den ;)

 

Dock känns det inte helt sanningsenligt att den skulle vara flång ny för nog sjutton tycker jag mig skönja ett visst slitage i blåneringen och det kan inte bara ha uppstått i stället hos handlaren?

Sen spelar det ingen roll vad de vill ha och jag förstår att den möjligen har stått sedan -91 om de inte fattar att justera prisbilden efter efterfrågan...

 

Jag hade bjudit 14k och sen avvaktat reaktion - men då skall man fanimig se i loppen att den är ny också!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Delar den önskan Christian! Kröp till korset och lämnade idag en ansökan om dsd i 9,3x74R/20 istället. Svårt att finna med klenare kula och grövre hagel. Tyvärr...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja du, jag tror att jag åker på att handla något tyskt från tiden mellan krigen. Men jag klarar inte helt 9,3x74r, det går ut över skyttet. Heders till den som skjutet väl, obehindrat med kalibern, iofs är väl mycket beroende av stockningen. Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och vikten, förstås. Kalibern var en anledning att jag sålde min Merkel, men inte den enda. Nu ramlade jag på en Krieghoff från ett dödsbo och kunde inte låta bli... Optiman väger mer än Merkeln; hoppas på att det bidrar till lugnare beteende.

 

Men vi har samma idealbild :yes:...

 

Sorry för OT M-Ola.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En ny bössa har inga fördelar gentemot en begagnad i gott skick. Du kan få drillingar av bättre märke och med lämpligare kulkaliber (7-8 mm randpatron) för halva priset eller under det.

/Taxfan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag väntar ett tag men sen ska jag nog åka dit och ge ett bud i klass med vad Wizard tänkte. Så får vi se hur det går.

Skickat från paddan med Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jag fick 17k för min August Jung förkrigare i 16-8x57IR med hakat 2,75-10, inklusive laddverktyg, hylsor och en bunt kulor. Trots att jag lagt lite pengar på den här hemma efter köpet från Tyskland tjänade jag en liten slant, och vågar man sig inte på köp från Tyskland inbillar jag mig att köparen också fick en trevlig pang för de pengarna.

 

Jag hade inte sålt den om det inte dykt upp en Sauer & Sohn 16-7x57R från 1931 med hakad fast 6x och uppgiven vikt på ~2,5kg till ett pris som var så lågt att jag ansåg det värt att chansa på en eventuell grissäck. Förvisso kommer inte pengarna i köpet svida mest om det går åt skogen med nya, utan att jag gjort mig av med den jag hade :/

 

Nu har jag bara varit i svängen några år, men har fastnat för drilling och i år har jag använt den till all hageljakt. Det innebär att jag brukar klämma på de drillings som finns när jag är i vapenbutiker - och de moderna varianter jag då stött på skulle jag inte ta i med tång trots att de kostar markant mer och (min) drilling är mitt favoritvapen. Det finns säkert moderna som kan konkurrera med förkrigare, men då lär priserna hamna väl högt för en annan...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har gått vidare och har nu hittat en drilling till. Det är en Krieghoff från 1929 i kaliber 16 och 9,3x74R.

Har inte fått något pris ännu men undrar lite om kulkalibern. Är ju lite i kraftigaste laget och det verkar inte finnas en uppsjö av kulor att välja på. 

Men hur är rekylen egentligen? 

Annars verkar det att vara en trevlig drilling. Ska försöka ta mig förbi säljaren och provskjuta bössan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har gått vidare och har nu hittat en drilling till. Det är en Krieghoff från 1929 i kaliber 16 och 9,3x74R.

Har inte fått något pris ännu men undrar lite om kulkalibern. Är ju lite i kraftigaste laget och det verkar inte finnas en uppsjö av kulor att välja på.

Men hur är rekylen egentligen?

Annars verkar det att vara en trevlig drilling. Ska försöka ta mig förbi säljaren och provskjuta bössan.

Kulutbudet är mer än tillräckligt, rekylen är jämförbar med 9,3x62 dvs kraftfull men hanterbar i min mening.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om prisläget men vad gäller 6,5X55 i en brytbössa så tycker jag den är perfekt, vet att alla förståsigpåare och de som kan, tycker att det ska vara en R patron på brytvapen, men jag jagade en himla massa år med en kombi i 6,5 och hade aldrig några problem, 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Har ingen aning om prisläget men vad gäller 6,5X55 i en brytbössa så tycker jag den är perfekt, vet att alla förståsigpåare och de som kan, tycker att det ska vara en R patron på brytvapen, men jag jagade en himla massa år med en kombi i 6,5 och hade aldrig några problem, 

 

AHA, kanske ska läsa sista inlägget innan jag lägger mig i ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har jagat med min Merkel 96 12/6,5*55 sedan 2002, aldrig haft något som helst problem med avsaknad av randpatron.

 

Tror också att ett rimligt pris ligger mellan 14-17 kkr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag hade en Merkel kaliber 20 förut som var tillverkad i november 1990 och kvalitén var förskräcklig. Merkel spottade upp sig på 90 talet när Thüringen hamnade i Bundesrepublik Deutchland, jag tror att de drillingarna heter/hette 96?

 

Iaf är en bra drilling ett riktigt fint jägarvapen. Jag har en från 31 kaliber 16-8x57IR och visst hade 7x57R varit att föredra men man får välja vapet framför kalibern ibland.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var o tittade på en beg. Merkel 96 k. Det var ytrost över hela bössan. Han pratade om att han hade skött bössan efter konstens alla regler.

Möjligt, en del känns ju som att dom suger till sig ytrosten. Har inte haft så stora problem med min 30 åriga Merkel och den är med i ur o skur. Men visst kräver den skötsel efter en blöt dag men det gör ju alla bössor, mer eller mindre. Kanske de är lite känsligare men är osäker då jag tycker att alla mina bössor behöver vård när det varit en blöt dag.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Då var det dags igen. Hittade en Krieghoff Trumpf på blocket i kväll. Lite kort kolv men det går att åtgärda. Men vad säger panelen om den annars. Prisläge?

Drilling

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...