Hoppa till innehåll

Miljövänliga lerduvor


Maniac

Recommended Posts

Hallå!

 

Jag har kollat upp lite när det gäller miljöaspekten med tanke på att vi ska skjuta lite ute på en åker och vi vill göra så rätt som möjligt.

 

Tog kontakt med några leverantörer/tillverkare för att få svar/miljöcertifikat, det var inga stora problem att få lite svar, svaren kan däremot vara svåra att bedöma.

 

 

 

HDF Gyttorp jakt duvorna är SAMMA som Super Star duvorna, bekräftat av Gyttorp samt fick samma certifikat från båda två.Superstar kostar som grundpris 0,75:-/st

 

Lahti (Nasta) duvorna från Dalby viltmål verkar bra, har fått certifikat och ska vara miljövänliga/nerbrytbara enligt alla muntliga/mailade uppgifter från importören samt en skjutbana som använder dom sedan några år tillbaka. dessa kostar som grundpris 0,75:-/st

 

Detsamma gäller för Eurotargets standardduvor som säljs av en stor butik och som även driver en stor skjutbana, dessa kostar som grundpris 1:-/st

 

 

Är det någon som har något att tillföra till mitt val av lerduvor, all info är av intresse.

 

Super Star duvorna har rykte om sig att inte gå sänder speciellt lätt trots många hagelträffar.

Lahtiduvorna har jag skjutit på, dom är bra.

Eurotarget har jag inte skjutit.

 

Miljöaspekten samt inköpspriset är viktigast, inte om dom är lite hårdskjutna eller andra aspekter.

 

 

//M

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Billiga lerduvor har kort livslängd och kommer det det minsta väta på dem så kan man i princip bara kasta bort dem för nästa gång kommer de alla att gå sönder i kastaren - och det suger kan jag lova!

Har aldrig stött på en icke-miljövänlig lerduva men vill man inte ha en massa lerduvekross på marken (som i princip inte bryts ner) så köper man den varianten som fullständigt blir till damm av minsta träff med hagel. Det är den varianten man använder på större tävlingar för att det skall vara mer tydligt för publiken om det var en träff eller bom, men jag tror de kostar en smula mer och de brukar vara rosa oftast.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lahti är hårda, Superstar går sönder lättare. Finns även Laporte som i mina ögon är jämförbara med Superstar. Dvs bra.

Sen finns det duvor gjorda av majsstärkelse just av miljöaspekten. De förmultnar. Nackdelen är att de är minst lika hårda som Lahti.

Västerås (Stockkumlabanan) använder dessa (åtminstone för ett par år sedan), jag minns dock inte fabrikat. Kontakta jägareförbundet Lars Björk Västerås för mer info om det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte ett svar, men ytterligare en aspekt i frågan, plastförladdningar! När jag skjutit lerduvor över åker brukar vi alltid gå och samla upp så många som möjligt efteråt. Finns det nån ammunitionstillverkare som använder nerbrytbara förladdningar? Det är ganska tidskrävande plus att man alltid missar ganska många (om man inte skjuter över en kort-betad vall, men det är inte så ofta, vill ju inte riskera att djuren får i sig rester när dom ska beta där senare)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gyttorp steelmax förladdningar ska visst vara UV nedbrytbara...det är visst därför en skjutbana jag brukar gå till använder den ammon.

 

Någon som har stenkoll ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

All plast är UV nedbrytbar, det är bara en fråga om tid,

 

iom att de inte säljs med den premium som annan Biowad ammo gör så tror jag inte alls på den uppgiften, eller snarare, de bryts visst ner men det tar 5-10 år i solen såsom med all annan plast. /CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var inne hos en handlare som ringde till gyttorp och kollade, deras plastförladdningar är inte nedbrytbara, man jobbar på det men det är lagerhållningen som spökar fortfarande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Maniac- det där är en uppgift som är ytterst löslig, biowads är i storleken 10-15 öre dyrare per förladdning än vanliga, det skulle göra minst motsvarande på ammopriset och med tanke på hur de ser ut och vad som styr köp hos enskilda har jag svårt att se att man kommer att göra överläggningen till dessa, 

 

i varje fall inte utan miljökrav eller krav från köpare. /CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För mig är det fortfarande ett mysterium varför man hela tiden skall leta de billigaste pluggen utan att helt bry sig om kvalitet eller prestanda?

Ok, skall man skjuta på 10 meter så spelar det föga roll om man har premiumprylar eller sunkigaste sunk-pluggen men ganska snart så börjar det göra skillnad och hur skall man då kunna avgöra om man bommande pga eget slarv eller ammunitionen var ojämn?

 

Visst blir det fort pengar om man slår ut det över 10000 skott men skytte är en materialsport. Man blir ju ingen bättre fotbollsspelare på matchen om man tränar med en plastboll hemma på parkeringen :P

 

Jag köpte alltid ammunition i bulk och det gjorde rätt bra skillnad i pris per plugg att köpa en hel pall ammunition jämfört mot en ask eller två, men så kunde jag förvara ammunitionen också och så hade jag en tämligen hög åtgång på dem.

 

Försök hitta bra lerduvor som inte går sönder i kastaren. Skall ni skjuta på mark där det går betande djur eller man tar ensilage så måste ni ha nedbrytningsbara wads och framförallt vara överens med bonden så det inte blir några problem för hans djur. 

I England fick vi synnerligen INTE skjuta med plastförladdningar på klubbtävlingarna eftersom de markerna i princip alltid nyttjades till jordbruk eller djurhållning. Dock var detta inte något större problem eftersom alla skjuter med blyhagel där borta och nästan all ammunition har filtförladdning, men med de nya kraven på stål i dag så finns i princip bara plastförladdningar och då måste man tänka på vad man lämnar efter sig i naturen också. (visst kan man diskutera blyhaglens vara eller icke vara i naturen men håller man sig till åkrar och liknande och inte våtmark så är risken minimal att den pickas upp av några fåglar)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så hellre blyhagel med filtförladdning än stålhagel med plastförladdning ???

 

Fast bly låter nog värre för markägaren än plast....

 

Men nu är det ju förbjudet med bly för övning så man har väl inget val som jag förstår.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Maniac- om markägaren har djur på marken så är en (1) plastförladdning rena döden för dem, nåja en av dem, det samma om de får en sådan i fodret, nu är hästar iofs lite smartare men kor äter allt och riskerar således att dö av plastförladdningar,

 

bly hagel är inte värre än plastförladdningar, särskilt inte om det inte är frågan om våtmarker. Tänk på detta när du agerar och förhandlar med markägaren. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Maniac- om markägaren har djur på marken så är en (1) plastförladdning rena döden för dem, nåja en av dem, det samma om de får en sådan i fodret, nu är hästar iofs lite smartare men kor äter allt och riskerar således att dö av plastförladdningar,

 

bly hagel är inte värre än plastförladdningar, särskilt inte om det inte är frågan om våtmarker. Tänk på detta när du agerar och förhandlar med markägaren. /Christian

 

Tack!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säkerligen, de äter ensilageplast, eller ja en del äter den om man inte avplastar korrekt. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så hellre blyhagel med filtförladdning än stålhagel med plastförladdning ???

 

Fast bly låter nog värre för markägaren än plast....

 

Men nu är det ju förbjudet med bly för övning så man har väl inget val som jag förstår.

 

Tja, man plockar regelbundet upp blykulor från diverse slag och bataljer från 1700-talet som fortfarande inte har den minsta tecken till oxidation så ur den aspekten ser jag det verkligen inte som något hot mot miljön.

Vidare skall man också betänka att skjuter man med stålhagel i en skogsmiljö så är de träden direkt helt oanvändbara eftersom stålhagel blir en mycket dyr historia för den som lämnar det trädet till sågverket...

 

Jämför vi vad hagelskyttarna i England lämnar i markerna jämfört med gräsklipparna i England så är det typ 1:1000, eller om det var 1:100000 (minns inte), i förhållande vad man släpper ut och då har vi inte ens börjat prata om bilar än.

Dock är det ingen ursäkt för att skita ner miljön men tittar vi på en hage t ex där det finns betande djur, eller man tar ensilage, så är plast en gigantiskt mycket större bov än vad något blyhagel någonsin kommer att vara.

Nu får vi inte övningsskjuta med blyhagel längre i Sverige och själv har jag nästan helt sadlat om till Bismuth - just med tanke på andfåglar och rovfåglar, men plastförladdningar är jag extremt restriktiv med att använda och under fältjakten har jag aldrig plastförladdning - och jag plockar alltid upp de jag ser när jag är ute i skog och mark.

 

I min värld borde man enkelt kunna göra förladdningar av majsstärkelse - vilket jag förmodar de miljövänliga redan är gjorda av - men jag har inte studerat detta fenomenet i så djup detalj om jag skall vara ärlig eftersom jag är old-school och använder filtförladdade patroner nästan uteslutet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så att vara laglydig och miljömedveten lerduveskytt är i stort sett omöjligt, hmmmmm, man får väl göra så gott man kan då med de möjligheter som finns.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så att vara laglydig och miljömedveten lerduveskytt är i stort sett omöjligt, hmmmmm, man får väl göra så gott man kan då med de möjligheter som finns.

 

 

Absolut inte, men det kostar på om man samtidigt avser att nyttja mark där djur betar eller där djur foder odlas, om man exempelvis väljer miljöduvor och stålhagel med biowad så kommer man inte att behöva ha de bekymren alternativt skjuter på en plats där man inte behöver bekymra sig om förladdningarna. 

 

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lerduvorna har jag koll på nu, har fått miljöcertifikaten för

Q Line-Nasta (Lettland) (kallas ibland ”Lahti”i sverige), säljs via Dalby Viltmål

Eurotarget (Italien), säljs via Widforss

 

 

Har inte gett upp det här med ammunition ännu....

 

Är det nån som vet var man i SVERIGE kan köpa stålammunition med nån form av bio-wad för övningsskytte på lerduvor ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Maniac- det där är en uppgift som är ytterst löslig, biowads är i storleken 10-15 öre dyrare per förladdning än vanliga, det skulle göra minst motsvarande på ammopriset och med tanke på hur de ser ut och vad som styr köp hos enskilda har jag svårt att se att man kommer att göra överläggningen till dessa, 

 

i varje fall inte utan miljökrav eller krav från köpare. /CHristian

 

Grejen är att man har stoooora problem med "bio wads" och förvaring över lite tid. Inför vi "biowads" så lär det blir knöligt som tusan för alla inblandade för då blir det krav på att distributionen måste blir duktigt snabbare och med lagerhållningen på nivå med nära noll något som vi med den tramsigt lilla marknaden vi har i Sverige kommer att ha fenomenalt svårt att kunna hantera.

 

Ska man införa krav på bio wads - vilket är den enda egentliga vägen om det ska få ngt nämnvärt genomslag - så är det fetslut med att ränna runt och "tigga ören" eller "köpa bulk" när man tycker man behöver. Du får förmodligen köpa på termin under de omständigheterna. Köp (och betala) 1500 plugg den 1/11, leverans den 1/3-1/5 med en förväntad bästföre datum per den 1/11. Hamnar du över ditt bäst före är risken hög att förladdningen inte fungerar - då kan du räkna ut hur träffbilderna blir och i värsta fall hur pipan ser ut efter ett tag med.....

 

Så jag är lite tveksam till de däringa biowadsen - inte tekniskt sett, men det skulle innebära att de flesta kommer att få köpa askvis över disk. De som skjuter mycket kommer förmodligen att kräva att klubbarna ska hantera det (vilket vore logiskt) men kräver att klubbarna då får ammunitionshandelstillstånd. Ja, ni ser.....

 

Jag skulle inte ha nämnvärda problem själv, men "sällan-skjutarna" som inte skjuter regelbundet kommer ju knappast att gynnas av att stå sist i kön. Och den som vill ha ngt lite mer speciellt lär få se sig i månen efter det eftersom kravet på leveranserna kommer att bli lite som med mjölk - och därmed priset med: få modeller och versioner från EN tillverkare, och garanterat inget udda. För just mjölk ligger 60-75% av priset på distribution och förpackning, men så är det en färskvara - så det är dit biowadsen kommer att föra oss. Till ammunition som en färskvara om man inte knäcker problemen med livlängden.

 

Eller så köper vi att det tar nått år innan förladdningarna är borta. Liksom lerduvorna, så länge de är svarta tycker jag inte att det så himla knastigt med dem egentligen - det är ju inte direkt gifitigt material även om det tar ett tag att bryta ner det materialet med.

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack alla för er input, känner att jag i nuläget har gjort vad som är görbart när det gäller att skjuta så miljövänligt som möjligt, det är varken våtmark eller betesmark där jag ska skjuta men vill ändå göra vad som är möjligt ur miljösynpunkt.

 

-Lerduvorna utan PAH bryts ner utan att efterlämna något giftigt i naturen.

-Stålhagel för att efterfölja lagen om övningsskytte och inte efterlämna bly i naturen, plastförladdningarna bryts också ner till slut.

 

 

//M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Torsbo säljer Laporte duvor som kallas "lerduva miljö". Har ingen aning om vad det innebär då det inte finns ytterligare info på deras hemsida. http://www.torsbohandels.com/ammunition/lerduvor

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...