Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkfågel (något att äta eller rävåtel?)

Featured Replies

Publicerat

kråka skata kaja korp nötskrika mås det finns många olika varianter ( å verkar vara jäkla vanligt förekommande här uppe i krokarna)  så jag undrar om man kan/bör äta dem eller är det något som gör sig bäst på åteln/ i fällan. ? om det är något att ha så tipsa gärna hur ni helst tillagar dem, alltid roligt om man kan slänga några bröstfiler i frysen efter en dag ;)

Publicerat

Nötskrika är den enda jag testat av ovanstående, funkar. :)

Publicerat
  • Författare

okej ^^ mm får se om man lyckas fälla nån nöt då och prova ;) är det bara att steka dem som kyckling bröst eller blir dem bättre i nåntyp av stuvning?

Publicerat

okej ^^ mm får se om man lyckas fälla nån nöt då och prova ;) är det bara att steka dem som kyckling bröst eller blir dem bättre i nåntyp av stuvning?

Lättstekt görs sig bra.
Publicerat
  • Författare

aa okej^^ mm nån som provat nån annan fågel än just nötskrika?

Publicerat

Ungkråka äts väl i skåne

Publicerat

Har tyvärr inte ätit nån av ovanstående fåglar, men det är ju rovfåglar,så jag antar att det kan finnas trikiner i köttet? Då behövs ju köttet hettas upp ordentligt, vilket inte passar bra på fågel..........bara en tanke.

Publicerat

Trodde inte det fanns Trikiner i fågelkött!!

Är jag fel ute?

Publicerat

Råka är iofs ingen rovfågel, inte uttalat,

jag har provat nötskrika, ung råka och ung kråka, inget är någon form av njutning, inte smakmässigt eller som tankemässigt koncept. 

/Christian

Publicerat

Trodde inte det fanns Trikiner i fågelkött!!

Är jag fel ute?

Bra fråga! Jag tog det för givet helt enkelt, men det kanske är så.

Publicerat

Googlade lite!

Det är mycket ovanligt men förekommer ,men det är också dåligt forskat i så ingen verkar ha koll.

Publicerat
  • Författare

oj här var det aktiviitet vad kul! :smile: aa så d förekommer trikiner i fågel? mm de var ju mindre bra :/ men ja finns de nån modig själ där ute som känner för att göra en korp ala vinee så meddela gärna resultatet här så vi andra får veta ;)

• 2 months later...
Publicerat

För två veckor sedan så var jag och en kompis på jakt vid norra atlantkusten.

Det blev ett par skarvar, en gråmås, en kråka och en korp. Allt hamnade på tallriken samma kväll. Vi styckade fåglarna i fält inte mer än 15 minuter efter de var skutna. Detta är framförallt viktigt på skarv. Skarven har gult fett och hinnor som man bör skrapa/skära bort så mycket som möjligt av för att undvika transmak. Samma med måsen. Köttet sköljdes av i salt havsvatten innan vi tog med det hem för middagslagning.

Skarven och måsen stektes lätt på panna i smör och sattes sedan i lergryta med lock i ugnen med lite steksky, lök, morot, vitvin, salt och peppar.

På grund av viss skeptisism/fruktan för trikiner eller andra farliga konstigheter så stektes korpen och kråka, på hög värme länge och väl i stekpann. Köttet blir ju såklart segt av denna agressiva tillagning men smaken var det inget fel på.

Korpen smakade faktiskt som oxkött. Hade det inte varit för att man visste vad det var så hade betyget varit - Delikat! Kråkan likaså men med något torrare smak. Skarven var det som frestade allra mest och den smakade fantastiskt och har mört kött. Ganska mycket kött på en skarv. Fileerna är minst dubbelt så stora som på en stor orre. Måsen smakade helt ok men var lite seg.

Konklusionen är att samtliga av dessa fåglar mycket väl kan ätas med god aptit! Med en liten parentes för att det kan finnas risk för trikiner (detta är inget som jag vet säkert).

Smaken av samtliga dessa fåglar är god och saknar den skarpa "viltsmaken" som ofta finns i ripa och orre.

Publicerat

Ungkråka äts väl i skåne

Jomen det säger väl mer om skåningen än kråkan ;):D :D

/M

Publicerat

Jomen det säger väl mer om skåningen än kråkan ;):D :D

/M

UngRÅKA äter man/vi här nere. Kråkorna kan ni ha för er själva...

/M

Publicerat

UngRÅKA äter man/vi här nere. Kråkorna kan ni ha för er själva...

/M

Var snäll mot norrlänningarna, dom är bara avundsjuka att vi har fler skottchanser per år än vad dom ser vilt på en livstid.. ;-)

För att återgå till ämnet, UngRÅKA är välsmakande. Kråka har jag inte provat, det bär mig emot på nåt sätt. Däremot har jag provat Currymås, smakade inte alls gott får jag nog säga..

• 1 month later...
Publicerat

För två veckor sedan så var jag och en kompis på jakt vid norra atlantkusten.

Det blev ett par skarvar, en gråmås, en kråka och en korp. Allt hamnade på tallriken samma kväll. Vi styckade fåglarna i fält inte mer än 15 minuter efter de var skutna. Detta är framförallt viktigt på skarv. Skarven har gult fett och hinnor som man bör skrapa/skära bort så mycket som möjligt av för att undvika transmak. Samma med måsen. Köttet sköljdes av i salt havsvatten innan vi tog med det hem för middagslagning.

Skarven och måsen stektes lätt på panna i smör och sattes sedan i lergryta med lock i ugnen med lite steksky, lök, morot, vitvin, salt och peppar.

På grund av viss skeptisism/fruktan för trikiner eller andra farliga konstigheter så stektes korpen och kråka, på hög värme länge och väl i stekpann. Köttet blir ju såklart segt av denna agressiva tillagning men smaken var det inget fel på.

Korpen smakade faktiskt som oxkött. Hade det inte varit för att man visste vad det var så hade betyget varit - Delikat! Kråkan likaså men med något torrare smak. Skarven var det som frestade allra mest och den smakade fantastiskt och har mört kött. Ganska mycket kött på en skarv. Fileerna är minst dubbelt så stora som på en stor orre. Måsen smakade helt ok men var lite seg.

Konklusionen är att samtliga av dessa fåglar mycket väl kan ätas med god aptit! Med en liten parentes för att det kan finnas risk för trikiner (detta är inget som jag vet säkert).

Smaken av samtliga dessa fåglar är god och saknar den skarpa "viltsmaken" som ofta finns i ripa och orre.

Skarv och korp låter intressant at prova. Någon i krokarna av Stockholm som har tillgång och kan dela med sig, döda eller på rot? 

• 7 months later...
Publicerat

Restaurang Tennstopet i Stockholm har lång tradition av att servera "Vårkråka". Det är oerhört populärt och är fullbokat långt i förväg.
Har dock aldrig kommit dit själv för att prova.

Finns redan nu en blänkare på deras websida om att premiären för vårkråka är den 4:e april.

http://www.tennstopet.se/

Publicerat

Är Hippen leverantör:D

Publicerat

Inte helt säker på att jag vill veta vart mina fåglar hamnar :D

• 2 weeks later...
Publicerat
På 17 december 2015 at 14:08 charlie sa:

Jomen det säger väl mer om skåningen än kråkan ;):D:D

/M

Har visserligen bara hört talas om att man skjuter råkungar.....men visst det finns många smaker.

Hade jag varit utan mat på bordet-Absolut, allt med kött.

Publicerat

Råk-ungar som inte har flugit är delikatess hemma på Bornholm....

Publicerat

Så även på Österlen. När jag var ung så hade Hammenhögs gästis alltid ungråka på vårmenyn.