Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Uttalandetifrån miljöpartisten i svenskjakt nyheter

Featured Replies

Publicerat

Hejsan.. läste idag att miljöpartisten Per Gahrton uttalade sig i svensk jakt nyheter.

Som jag uppfattade de så rent av hatade jägareförbundet miljöpartister.Och att jägareförbundet lika gärna skulle ha reklam där de stog"att folk som är medlemmar eller sympatiserar miljöpartiet inte är välkommna" om dom fortsatte på detta vis..

[move] MEN HATAR VERKLIGEN JÄGAREFÖRBUNDET MILJÖPARTIET?[/move]

De bästa vore kanske om en miljöpartist såg detta inlägg,så han/hon kunde svara på om han/hon känner sig hatad..

Men ajg vill såklart ha svar av alla som har något att tycka till om.

//Viktor

Publicerat

Hat är ett stakt ord i samanhanget. Sant är att att jägareförbub´ndet inte haft mycket draghjälp av miljönissarna. Hade inte borgarna vunnit valet kunde dom nog räknat med att byta Öster-Malma mot ett lägenhets hotel i Nyköping inom en snar framtid.

Men, inte ens jag hatar miljöpartister även om jag till en del djupt föraktar deras politik, så det tror jag är en överdrift.

MVH

Publicerat
  • Författare

Ja,jag hoppas inte jägareförbundet hatar miljönissarna.För alla ska ju få känna sig delaktig i jägareförbundet oavsett politk.

Men jag tror Per överdrev en del i sitt ganska slöddirga uttalande. Gemför riktiga jägare som sånna som tänker att skogen är en"köttmaskin" och rovdjuren baciller som bör totalutrotas :S

Publicerat

jag har väl inte sett skit till övers för miljöpartiets politik överhuvudtaget.

senast satt jag och läste deras debatt i riksdagen ang. vapenlagarna och dom vill nog inte att vi ska ha vapen överhuvudtaget...

Miljöpartiets egna ord inför valet:

--------------------------------------------------------------------------------

Miljöpartiet

Skälen till att rösta på Miljöpartiet är många; att man vill ha en ren och beboelig värld att överlämna till kommande generationer, att man är mot EU och för svenskt självbestämmande eller att man vill avveckla det svenska oljeberoendet.

När det gäller vapenfrågor är skälen många, varav några av de viktigaste är följande.

Miljöpartiets principiella inställning är att vapen endast skall få innehas och användas av den som har ett rimligt och legitimt skäl för detta. Det kan handla om allt från vapensamlande till jakt på vilt för husbehov eller vilt- och skogsvård. Vi är dock mot ren nöjesjakt och dylikt. Regleringen kring tillståndsgivning, förvaring och dylikt måste vara så klar och begriplig som möjligt, så att såväl myndigheter som enskild vapenägare förstår och kan tillämpa reglerna. Här verkar det finnas ett behov av förtydliganden och förenklingar från såväl regeringens som Rikspolisstyrelsens sida.

En felaktigt användning av vapen är farlig och vi vill därför skärpa tillsynen över hur vapen och ammunition hanteras i landet, för att minimera antalet tillbud och skador. På sikt kan detta leda till att det finns färre legala vapen och används mindre ammunition i Sverige, samtidigt som skyddet för och tilltron till innehavare av legala vapen ökar. Det är viktigt att inse att det finns ett behov av legala vapen med tillhörande ammunition, i Sverige.

Miljöpartiet vill att vapen- och ammunitionsanvändningens effekter på bl.a. miljö-, användare och omgivning skall bli föremål för utredning och ordentlig analys. På så vis kan okunskap och myter kring vapen och ammunition minskas och en sannare bild ges.

Vapen och vapnens användning har gett upphov till flera idrottsgrenar som kast med diskus och spjut, fäktning och bågskytte till de modernare idrottsgrenarna, skidskytte och vanligt banskytte. I dessa fall har användandet av vapnen kringgärdats med rigorösa bestämmelser för att minimera skaderisker. I dessa fall har vapnen en annan funktion än deras ursprungliga. Det vapenhistoriska samlandet av antika vapen inriktar sig oftast på vapen som har en mycket låg funktionalitet men med ett historiskt och ekonomiskt värde.

Att samla på vapen och ammunition med hög effektivitet och funktionalitet som dessutom kräver licens, ställer mycket höga krav på förvaring med tanke på stöldrisk och explosionsfara. Miljöpartiet ser att det "vapensamlandet" innebär en stor risk för ytterligare spridning av vapen i samhället. Allt för många, ursprungligen legala vapen har genom stölder kommit att användas i brottsliga sammanhang.

Miljöpartiet de Gröna avser att agera så att antalet funktionella handeldvapen minskar i samhället.

Vi kräver att det skall införas en tillfällig vapenamnesti, liknande den som tidigare genomförts, som innebär att de som innehar vapen eller ammunition utan vederbörligt tillstånd skall få möjlighet att överlämna dessa till polisen utan att riskera åtal för olaga vapeninnehav. Vi ser inte ägandet eller samlandet i sig som en grundad orsak eller motiv för licensgivning och innehav.

I Miljöpartiet finns många medlemmar och väljare som är vapeninnehavare och vet att Miljöpartiet inte har något emot en ordnad legal användning av vapen och ammunition. Partiet vill däremot att skadliga effekter på människor, djur och miljö skall minimeras och där delar vi alla samma övertygelse.

------------------------------------------------------------

som sagt, dom är ute och cycklar och har inte koll på mycket av det dom uttalar sig om, och nu slipper vi dom i minst fyra år, må det bli längre...

Publicerat
  • Författare

Jadu Nito.. de där lät ju helt enkelt förfärligt.. De låter som att dom har tagit allt ur en Sagobok.

Hursäkta mej alla som är Miljöpartister inte alls meningen att nedvärdera dehär. Men de skulle som sagt vara väldigt roligt om en admin ifrån jaktisidan kunde få hit en miljöpartist, så dom kunde förklara begreppen och åsikterna påren svenska..För de där är rena kinesiskan för mig, fattar inte alls vad dom fått allt ifrån..

//Viktor

Publicerat

jag har tyvärr formaterat burken och tappat allt (när fan ska man lära sig att ta backup på sånt man är rädd om?) och jag hade en utskrift från en riksdagsdebatt där miljöpartiet förmodligen använt naturens mer exotiska grässorter lite väl hårt.....

den miljöpartist som bedrev debatt mot allt vapenägande i sverige var helt ute och cycklade med helt vansinnig statistik om stulna jakt/sportskytte vapen som enligt henne användes vid varje brott i hela sverige osv.

men jag törs inte citera henne mera efterosm jag inte har kvar utdraget, någon annan här kanske känner igen detta och har samma länk?

Publicerat

Jag tycker det var ett bra inlägg av per Garthon i Jaktnyheter, synd att han inte tog upp hans eget partis politiska linje kontra jakt.  >:( >:(

Om man kollar på deras hemsida så ligger jakt frågorna under Djurrätt medan Skog/jordbruk/Fiske har en egen del. Detta säger en hel del om deras inriktning på politiken. ;) ;)

Publicerat
  • Författare

men jag tycker hela karl är lite dubbelmoral..

Han jagar djur,och han är med i miljöpartiet och för sin politik så som han gör.

Visst,miljöpartister kan oxå jaga,för dom är ju inte helt imot jakten.. Men jagar han med en rent miljöpartilag eller? För de måste ju finnas "riktiga jägare som ser skogen som en köttfabrik" riktiga jägare med i jaktlagen oxå?  Om det finns de så kan han inte vara så omtyckt av jaktlaget. För dom flesta här på jaktsidan tycker ju att de ska skjutas betydligt mer varg tex.. Så jag fattar inte hur han får ihop de. Men han kanske lyckas bra :)

Publicerat

Han är säkert en sån där högljudd jäkel som ingen i laget ids diskutera med för sämjan i laget.

Publicerat

Håller med dig Roggman.

Publicerat

citat "Vi är dock mot ren nöjesjakt och dylikt" ???

Skulle all nöjes jakt förbjudas så tror jag ingen i det här landet skulle få jaga..... för inte fan jagar jag för att det är tråkigt.

Personligen är det nöjes jakt för min del.... visst jag är kött jägare oxå.....

Men vad har ni för åsikter?

Publicerat
  • Författare

hahaha.... Han jagar ju med all säkerthet för nöjes skull själv ju  :D

Han tjänar nog tillräckligtmed deg i månaden för att han ska slippa jaga för matens skull..

Dedär var de sämsta jag hört ngn gång.. vad menar han med nöjes jakt då? att man tar hagelsprakarn och en låda hagelknallar,går ut i skogen och skjuter på allt som rör sig? :D men isåfall tror ja ingen på detta forum"nöjes jagar"

jadu,som sagt, kunde karl prata klarspråk så skulle jag förstå han..

Publicerat

Med tanke på de jaktfientliga mitionerna som mp skrivit så borde även Garthon förstå förbundets inställning.

Publicerat

Vad som är nöjejakt kan ju disskuteras? Och hur man definerar begreppet? Tycker att "nöje" blir lite fel, om man säger nöje så förknippar jag det med att åka karuseller eller gå på krogen, etc. Det är ju klart, de är ju förmodligen ingen i Sverige som absolut måste jaga för sin överlevnad, men samtidigt så blir ju älgköttet kanske billigare i längden än att köpa kött från butiken, samtidigt som man har de trevligt.

När jag fäller ett vilt så är de ju precis inte så att man hoppar, studsar och skriker av glädje. Utan man tar det mer som stolthet och blir mer glad innombords. Tyckte att när dom danska kvinnorna sköt sina djur så började dom skrka, tjoa och krama varandra innan dom ens gått fram och sett djuret, blir lite fel i mina ögon. Vet inte om det har med min uppfostran att göra, men ex om man kollar på våra jaktbilder så är det inte värsta överdimensionella leendet, utan mer att man ser nöjd ut och att man visar upp viltet fint och respektabelt, och det behöver inte vara 10 ripor man lagt ned för att vara värt att ta en bild, de räcker med 1 också.

Tror det går mer och mer emot att djuren måste ha mer och mer status, man ska ha största tjädern, största mängderna med ripor eller största Tjuren. För mig spelar det inte så stor roll om orren vad har för storlek, men självklart är det alltid lite roligare om den är lite äldre. Jag är i första hand ute efter spänningen, den känslan jag endast fått på jakt hittils i mitt liv. Jag nöjer mig med att skjuta några ripor per dag, kanske 2-4 st är lagom även fast man får skjuta 8. Tänk så många minnen och fina upplevelser man hinner få! Under mitt liv har jag fällt 2 fåglar i topp, och tänk, hur många gånger har man inte legat o tänkt på det ögonblicket, helt obeskrivligt. Inte kul när en del människor vill ta det ifrån en.

Även fast det följer med mycket skit med alliansen så tycker jag att de är bra att dom vann, får man iaf jaga 4 år till. Förstår inte varför S ska sammarbeta med MP och V, vilken miss alltså. Dom skulle kunnat söka sammarbete med ex C, hade nog blivit en bra regering enligt mig. Men det är säkert väldigt många svenska medborgare som inte samtycker med mig. Förmodligen så kommer ju S tebax om 4 år, ja då är man ju iaf vuxen, kan man väl börja tjuvjaga under eget ansvar. För sluta jaga tänker jag då inte.

Tycker ni förresten inte att de är konstigt att ex V vill att alla ska vara värda lika mycket, och ändå vill dom att samerna ska få egen makt över "deras egna marker", men vi andra är välkomna dit för att utöva sina intressen? Jämnlikhet, att kategorisera människor pga av blodsband, tolka det hur ni vill.. Personligen tycker jag att många samer jag talat med är trevliga människor, men de finns även många som gör dålig reklam för dem.

Publicerat

Garthons debattartikel var precis av samma slag som kommun... förlåt vänsterpartisten som innan valet skrev en lång harang om att han personligen tyckte om jakt även om hans partikamrater inte gjorde det och uppmanade alla jägare att finse att det viktigaste var nog klasskampen i alla fall. Tragiskt men ändå lite gulligt.

Det är Per Garthon som har problemet, inte SJF. Det kan inte vara lätt att jobba MOT jakten måndag till fredag och sedan vilja jaga lördag till söndag. Det är klart man blir knäpp av att befinna sig i en sådan livssituation. Att SJF uppmärksammar sina medlemmar på att ett politiskt parti vill "förbjuda nöjesjakt" är självklart, att Per Garthon blir sur är inget annat än rent politiskt hot.

Om ni inte är jävligt lydiga kommer det allmänna uppdraget att fara åt fanders när vi får makten nästa gång - det är så vi skall läsa Garthons inlägg.

Publicerat
  • Författare

jadu :D ja tänker då inte rösta på miljöpartiet (:

Publicerat

Miljöpartiet har aldrig fått min röst och kommer aldriga att få den heller. Jag anser att detta parti är ett flumparti. Sen att en stor del av deras medlemmar är imot jakt gör inte saken bätre.

Publicerat
  • Författare
Miljöpartiet har aldrig fått min röst och kommer aldriga att få den heller. Jag anser att detta parti är ett flumparti. Sen att en stor del av deras medlemmar är imot jakt gör inte saken bätre.

Men som ngn sa tidigare, Per Gahrton MOTARBETAR nöjesjakten måndag - Fredag, för att sedan lördag - söndag åka ut och "jaga för köttets skull?" skulle inte tro de. De är nog bara rent NÖJE. Förstår inte deras politik.. Sen att dom andra i partiet motarbetar jakten,ojoj. Per Gahrton  kan inte ha det lätt. han måste ju endå vara klyven?