Publicerat Oktober 20, 201510 yr http://jagareforbundet.se/aktuellt/forbundsnyheter/2015/10/gor-din-rost-hord-i-ny-medlemsundersokning/ Vi som fortfarande är medlemmar, (och det är faktiskt ganska många även om drevet mot SJF har gått ganska hårt här periodvis), har nu en utmärkt möjlighet att få våra synpunkter framförda. Konkret och bra av SJF att göra detta.
Publicerat Oktober 20, 201510 yr Saknar frågan.... Hur tycker du att förbundet har hanterat sin vapenpolicy? Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Publicerat Oktober 20, 201510 yr Bra initiativ, hoppas att man får vettiga svar samt att man verkligen lyssnar på svaren. Det hade ju onekligen varit ett gyllene tillfälle att fråga "populasen" vad de tycker om vapenpolicyn. Raggarö
Publicerat Oktober 20, 201510 yr Författare Det finns goda möjligheter att vältra sig i argument för vapenpolicyn under frågan om vad man anser förbundet ska jobba mer med, i kommentarsfältet. Det gjorde jag. tapatalk på Xperia
Publicerat Oktober 20, 201510 yr Det finns goda möjligheter att vältra sig i argument för vapenpolicyn under frågan om vad man anser förbundet ska jobba mer med, i kommentarsfältet. Det gjorde jag. tapatalk på Xperia Även jag passade på där.
Publicerat Oktober 20, 201510 yr Detta är en populär post. De skulle ha inkluderat forna medlemmar också så de kunde få svar på varför de har lämnat förbundet men den kritiken är de kanske inte redo att ta till sig än? Nu kommer ju bara de som fortfarande tycker SJF är bra att svara på frågorna och då blir det inte samma typ av kritik. Bara en tanke.
Publicerat November 4, 201510 yr Man kan vara missnöjd med delar av en förening och ändå stödja den. Däremot är det som du säger, en klok tanke, att fråga medlemmar varför det avslutar sitt medlemskap. Det hade lämpligen kunnat göras i direkt samband med att medlemskapet avslutades och gärna automatiskt så att alla får möjligheten att ge SvJ input.
Publicerat November 4, 201510 yr Det finns goda möjligheter att vältra sig i argument för vapenpolicyn under frågan om vad man anser förbundet ska jobba mer med, i kommentarsfältet. Det gjorde jag. tapatalk på Xperia Samma här. Tycker även att de ska jobba mer för att öka på övnings skyttet hos landets jägare, för där finns mycket att önska.
Publicerat November 4, 201510 yr Författare De skulle ha inkluderat forna medlemmar också så de kunde få svar på varför de har lämnat förbundet men den kritiken är de kanske inte redo att ta till sig än? Nu kommer ju bara de som fortfarande tycker SJF är bra att svara på frågorna och då blir det inte samma typ av kritik. Bara en tanke. Såg detta när du skrev det men har sedan glömt att kommentera. Allvarligt? En medlemsenkät är väl just det? Man bör naturligtvis be om motivering av var och en som säger upp sitt medlemskap och det hoppas jag man gör på något sätt, men jag vet inte. Man kan tycka att det vore i allra högsta grad intressant för vilken förening som helst att få veta orsaken till utträden, men det är väl en fråga om prioritering av resurser som alltid.
Publicerat November 4, 201510 yr De flesta utträden sker nog passivt, man väljer att inte betala avgiften. Men i vissa fall är det prioriteringar vilket gör att inbetalningen blir senare än förfallo men att man ändå betalar förr eller senare om än sent. Uppföljning görs nog bäst 1 år efter förfallodagen således, få organisationer har dock den funktionen.
Publicerat November 4, 201510 yr Författare @MKJ, du har en poäng i det med att de flesta nog bara låter medlemskapet löpa ut och svårigheten med uppföljning av det. Jag ser ändå att man gör rätt i att skilja på medlemmars åsikter och orsaker till utträde.
Publicerat November 7, 201510 yr De skulle ha inkluderat forna medlemmar också så de kunde få svar på varför de har lämnat förbundet men den kritiken är de kanske inte redo att ta till sig än? Nu kommer ju bara de som fortfarande tycker SJF är bra att svara på frågorna och då blir det inte samma typ av kritik. Bara en tanke. Problemet är att de använder medlemsnumret för att sålla bort medlemmar som svarar mer än en gång. Därför kan de inte inkludera föredetta medlemmar i denna enkäten. Jag tycker det är rätt att skilja på medlemmars åsikter och orsaken till utträde. Vill de ha reda på varför vissa medlemmar gått ut kan man alltid genomföra en sådan undersökning en gång om året om man har medlemmarnas e-postadresser. De som valt att avsluta sitt medlemskap kan då få en webbenkät skickad till sig med frågor om varför man valt att trädar ur organisationen.
Publicerat November 7, 201510 yr Jag letade reda på mitt gamla medlemsnummer, angav detta och svarade på frågorna i enkäten. Nu angav jag klart och tydligt att jag inte var medlem längre - sedan svarade jag på frågorna samt vad jag tyckte om vapenpolicyn. Raggarö
Publicerat November 8, 201510 yr Om man väljer att gå ur en organisation i vredesmod pga. missnöje i någon fråga så kan jag tycka att man själv har ett ansvar att framföra den kritiken. Att bara sluta betala och sedan sitta och vara arg för att de inte frågar varför man gått ur är ju ingen vidare tydlig protest. Bara en tanke... Menar inte att peka på någon särskild utan mer som en kommentar till att fd medlemmar ska vara med i en medlemsenkät.
Publicerat November 8, 201510 yr Jag försökte framföra just den kritiken ett flertal gånger innan jag gick ur men ingen är så döv som den som inte vill lyssna, och när jag valde att avsluta mitt medlemskap så gjorde jag det med en anledning varför men även då valde mitt lokalförbund att skita i min åsikt, eller ens svara på mitt brev. (men skicka inbetalningskort varje j-la år gör de ändå, trots att jag har sagt ifrån flera gånger och de sista två åren har jag även fått det elektroniskt, vilket jag stör mig på!) Jag är inte ensam om att ha varit väldigt tydlig med varför jag slutade men de få som fått någon respons har mest bara varit ett ryck på axlarna vilket har visat hur mycket de har brytt sig. De flesta av oss som har lämnat förbundet har gjort det pga förbundet inte lyssnar, och tror man då att de skall lyssna när man lämnar, ja då får man nog hoppas förgäves. Det enda som kan fånga upp den typen av problem är en större statistisk undersökning men inkluderas man inte så kommer det aldrig till ytan.
Publicerat November 9, 201510 yr Gå förbi lokalavdelningen och ta det direkt med medlemsavdelningen på central nivå istället.... Eller med Oscar direkt