Hoppa till innehåll

https://www.Reservdelar24.SE

exabit

Ny jaktkula - Hornady ELD-X

Recommended Posts

exabit

Mad Mike: dags att sälja av A-Max:arna och skaffa dessa ;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
MarkusR

Kom å köp konserverad gröt...

Det är säkert bra kulor, men frågan är om det är något som verkligen fyller en lucka i marknaden. Hur många upplever att kulans kapacitet när det gäller precision och konsekvent ballistiska egenskaper sätter begränsningarna i jaktsituationer?

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Mad Mike

Dom har fått till en skaplig höjning av B.c.

Bortsett från det är detta en A-max med mekaniskt blylås,ett svar på marknaden eller varför mängder med jänkare föredrar A-max före interlock.

Jag lär nog inte kunna hålla mig från att testa.om och när några kulor går att få tag på för en liten svensk.........

/Mike

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
exabit

Är ju en viss fördel att den är klassad som jaktkula iaf. Inget snack liksom :thumbsup:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MarkusR

Är ju en viss fördel att den är klassad som jaktkula iaf. Inget snack liksom [emoji106]

Just det ja, A-max går ju inte att jaga med :-D

tapatalk på Xperia

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
exabit

Just det ja, A-max går ju inte att jaga med :-D

tapatalk på Xperia

Jo, men denna är av tillverkaren specificerad som just jaktkula. Vilket A-Max inte varit sista åren, om jag inte minns fel. Om man nu räds RPS Sonderkommando som rappelerar ner från hustaket och flyger in genom ditt fönster med kronograf och kulvåg i högsta hugg ;)

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MarkusR

Joo, jag vet. Galne Mike är långt från den enda som glömt berätta för de beskjutna djuren att de inte dör bra nog av A-max. ;-)

tapatalk på Xperia

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Peder_w

Vad skulle vi lägga tiden på annars om vi inte ständigt får nya kulor att testa / utvärdera. Ska bli intressant att se hur de fungerar :)

www.longrangedesign.com (Hemsida)

www.langhallsskytte.com (Blog)

L.R.D

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
exabit

Vad skulle vi lägga tiden på annars om vi inte ständigt får nya kulor att testa / utvärdera. Ska bli intressant att se hur de fungerar :)

Äntligen lite optimistisk respons! ;)

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MarkusR

Ursäkta en gammal surgubbe...

Såklart är det kul med nya produkter, jag skrev också först att kulorna säkert är bra. Det jag uttryckte min skepsis mot är argumenten i marknadsföringen.

(Jag tror ännu mindre på att normas ecostrike tillför något mer än befintliga kopparkulor trots offensiv marknadsföring.)

tapatalk på Xperia

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Malx

Får man namnge saker hur vilseledande som helst? Satt och förväntade mig en värmesköld som skulle skydda något icke värmebeständigt bakom... intehar bly speciellt hög smältpunkt men den lär nog tåla mer än den polymer de valt för spetsen hursomhelst.

Men visst, "heat resistant tip" låter ju inte lika avancerat som det falska "heat shield tip". 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Mad Mike

Precis vad jag behöver: En jaktkula som har samma BC i olika hastigheter och på avstånd ut till 800 yards.

Djuren kommer att känna en enorm skillnad på dom avstånd jag jagar på :wink:

Eftersom jag skjuter på lite längre håll än dom allra flesta jag känner så är kulan intressant om det faktiskt är så att kulan ger bättre precision än vad motsvarande idag ger.

Likaså om den levererar samma expansion från 100m till 800m.

Den är inte konstruerad för eller kommer marknadsföras för normalhållskyttar så den är lika ointressant för dig som Norma Alaska är för mig :thumbsup:

/Mike

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Islänningen

Frågan är, när den kommer till Sverige?  Testar den gärna.  Har blivit ladd-o-holic :tongue:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Nils l

Min licens en 6,5x55AI dimper ner vilken dag som helst och visst hade det varit kul att testa med den kulan på längre håll. Blir nog en sväng ut på myrarna i vinter med skogsskidorna och testa. Det blir däremot ingen mängdträning då varje sväng fram och tillbaka på 500-1000m för att markera kommer att ta sin lilla tid.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Raggarö

Jag tror att kulan kommer att sälja som smör (om den inte blir astronomiskt dyr).

Jag får bita i det sura äpplet och betala mina skulder: Jag som trodde Hornady skulle göra en Berger och upphöja en skyttekula (A-Max) till jaktkula.....

(Som exabit var inne på tidigare, hoppas att det nu står "hunting" på kulpaketet så att diverse "Bror Duktig" blir nöjda.)

Raggarö

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
faxe

(Som exabit var inne på tidigare, hoppas att det nu står "hunting" på kulpaketet så att diverse "Bror Duktig" blir nöjda.)

Raggarö

Du kan vara lugn :smile:  

Klipp från Hornadys sida.

ELD-X-bullet-cutaway.jpg

Extend your range and never compromise at any distance!

ELD-X™ (Extremely Low Drag - eXpanding)

The ELD-X™ bullet is a technologically advanced, match accurate, ALL-RANGE hunting bullet featuring highest-in-class ballistic coefficients and consistent, controlled expansion at ALL practical hunting distances.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Islänningen

Enligt deras sida, så är den för jakt. 

ELD-X™ Extremely Low Drag - eXpanding

Match accurate hunting bullet
Streamlined secant ogive with optimum boattail design + highly concentric AMP® bullet jackets + patent pending Heat Shield™ tip combine for radically superior aerodynamic efficiency.

Devastating conventional range performance
With high velocity, 0-400 yard impact, the bullet continually expands throughout its penetration path. The thick shank of the jacket and high Interlock® ring keep the core and jacket together providing 50-60% weight retention.

Best extended range terminal available
Upon low velocity, 400+ yard impacts, Heat Shield™ tip drives backward into bullet to initiate expansion. Exhibiting expansion with a large and 85-90% retained weight the provides deep penetration and large cavities.Available as component bullets or in factory loaded Precision Hunter™ ammunition.

http://www.hornady.com/store/6.5mm-.264-143-gr-ELD-X/

(Faxe hann före)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Raggarö

Tack faxe/islänningen, nu borde marknadsföringen räcka till för de som tycker det är viktigt med "användningsområdesdeklaration" på kulaskarna........

Raggarö

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
exabit

Tack faxe/islänningen, nu borde marknadsföringen räcka till för de som tycker det är viktigt med "användningsområdesdeklaration" på kulaskarna........

Bara lugn, såna här reaktioner kommer fortsätta vare sig du vill eller inte ;)

"Sa di Alijaska? Nähä. Ehum, e den verkligen gouschännder???"

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Raggarö

Jotack exabit, det kommer nog att fortsätta.....i någon form, det finns alltid några Rickard Rättrådig/Bror Duktig som inte gillar att tänka själva :wallbash:

Raggarö

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Islänningen

Mailade Hornady igår.  Dom är inte så sugna på att skicka till privatpersoner, utan hänvisade mig till imortören.  Än så länge, så hade dom inte fått någon beställning från Sverige, men om några fler är intresserade, så skriver jag gärna upp mig på en önskelista.  Ska vi försöka få jaguargruppen att ta hem en omgång?

Jag tar då 2 askar 140gr i 6.5mm

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Steinbok

Ska bli kul att testa dessa kulor! 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Wizard

Ursäkta en som inte är invigd i Hornadys mer extrema specifikationer men är inte detta bara en A-Max med en teflonspets? 

Nu är även jag en sucker på att testa nya bevisade-med-en-youtube-film-att-det-är-skitbra produkter och är det så att den gamla plastspetsen deformerades under flykt är ju detta en bra förbättring men varför sätter man då inte bara denna nya spetsen på alla sina sådana kulor? V-Max tex?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.