Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lerduveskytte på havet, lagligt eller ej? Här är svaret.

Featured Replies

Publicerat

Då jag själv bor vid havet vid västkusten och har tillgång till båt så slog mig tanken att montera en lerduve kastare i fören och stå å skjuta miljövänliga duvor till havs eller kasta potatis eller vad man nu har råd med samt skjuta med stålhagel. Mailade polisen och fick detta svaret:

Hej, 

Ordningslagen lägger inget hinder mot föreslagen aktivitet. Vad som krävs vid avlossande av licenspliktigt skjutvapen regleras bland annat i ordningslagen:

3 kap. 6 §

Sprängning och skjutning med eldvapen får inte utan tillstånd av Polismyndigheten äga rum inom område som omfattas av detaljplan.

Av RPSFS 2000:26 framgår föreskrifter och allmänna råd om utförande av besiktning av skjutbana:

Privat plats för inskjutning av vapen bör inte anses som en tillståndspliktig skjutbana enligt 3 kap. 6 § tredje stycket ordningslagen (1993:1617), om skyttet bedrivs av den som disponerar platsen eller av andra i hans närvaro och om platsen inte ligger inom detaljplanelagt område.

Såvida säkerheten kan garanteras avseende farleder och sjönära fritidsaktiviteter finner inte Polismyndigheten något förbud mot aktiviteten. Ansvaret för detta åligger den enskilde, likväl avseende vad gäller övrig reglering till havs och avseende miljöaspekten. 

Med vänlig hälsning

Maria Thulin

Kommissarie /

Verksamhetsansvarig vapen

Polismyndigheten

Rättsavdelningen

Box 12256

102 26 Stockholm

Besök: Polhemsgatan 30

E-post: maria.thulin@polisen.se

Publicerat

Kul idé. Tänk på förladdningen också.

Publicerat

Spännande! Detta borde kunna tillämpas för långhållskytte också?

Publicerat

Spännande! Detta borde kunna tillämpas för långhållskytte också?

Har du funderat lite på riskzonen då? När militären skjuter nere i södra Sverige stänger man av farleder helt, ett riskområde på 1,5-4 km bakom målet i en 45-90 gradig kon är rimlig att räkna med, annars kan du ta SäkB direkt att räkna från,

jag skulle aldrig skjuta ut över vatten med vatten som tänkt kulfång,en liten båt kan gömma sig bakom jordens krökning, dvs din horisont men fortfarande vara i riskzonen för att träffas.

Det är inte alls omöjligt att Thulin skulle svara med motsvarande svar på en fråga om långhållsskytte, frågan är bara, var hittar man en sådan plats där man kan vara säker på att 4 km bakom målet finns det inget skada vid en träff? /Christian 

Publicerat

Se till att du befinner dig på så kallade " Frivatten "   Jag äger tex vatten och rätten att jaga därpå  och skulle ha åsikter om nån utomstående gjorde som du planerat ,

för övrigt tycker jag det låter som en utmärkt ide .. Fast hur det rimmar med  "trasraggarnas" önskemål om tyst skärgård vet fan  :tongue:

/ P

Publicerat

Riskzonen för hagel går inte att jämföra mot kulans riskzon. Riskzonen för stål 7,5:or som skjuts "mot blått" sträcker sig inte långt ut från strandkanten. Se bara till att du skjuter från egen strandkant eller strandkant där du äger jakträtt/lov om att bära skjutvapen. I övrigt vill jag också påpeka att övningsstål har oftast plastförladdningar. Det är dumt om det skulle bli en massa såna efter dig.

Publicerat
  • Författare

Det finns en skjutbana längs hallandsåsen runt falkenberg/helsingborgs trakten (man ser den när man har vattnet en ca 300m från vägen) där skjutbane vallen är riktad ut mot havet. Det ser ut som att dom skjuter kula där. 

• 4 weeks later...
Publicerat

Enligt jaktlagstiftningen får man inte färdas över annans jaktmark med vapen som kan användas för jakt. Så äger du inte hela havet eller har tillstånd från den som gör det så kan du inte färdas där med vapen...

Publicerat

för övrigt tycker jag det låter som en utmärkt ide .. Fast hur det rimmar med  "trasraggarnas" önskemål om tyst skärgård vet fan  :tongue:

Skärgården är rätt tom från september och fram till maj. Om man nu undviker de två första hummerfiskeveckorna vill säga.

Publicerat

Enligt jaktlagstiftningen får man inte färdas över annans jaktmark med vapen som kan användas för jakt. Så äger du inte hela havet eller har tillstånd från den som gör det så kan du inte färdas där med vapen...

Men det måste vara ok att förvara vapnet pss som i bil på väg till marken. Annars skulle det ju vara omöjligt att jaga på platser dit det krävs båt för att ta sig. Men sen måste ju skyttet ske där man har jakträtten...
Publicerat

Undantaget i 35 § jaktlagen pratar om "vägar som är upplåtna för allmänheten" och sådana är det inte gott om på havet, endast fast mark.

Publicerat

Nu anser jag idén som sådan rätt dum att ställa sig på öppet hav för att träna hagelskytte, så det hinder som Ola påminner om i lagstiftningen har jag inga invändningar emot, men bara för att svaret skall vara allomfattande,

Ola, det förekommer inget i förarbetena till jaktlagen om frågan om hur farleder på allmänt vatten skall hanteras?

Det vill säga om det finns någon naturlig begränsning, undantag till den regel du hänvisar till. Min uppfattning och jag kan ha fel är att man/läs någon trots att det ligger en farled på ett vattensträcka samtidigt kan ha jakträtten på sagda vattenkropp.

/CHristian 

Publicerat

Nu anser jag idén som sådan rätt dum att ställa sig på öppet hav för att träna hagelskytte, så det hinder som Ola påminner om i lagstiftningen har jag inga invändningar emot, men bara för att svaret skall vara allomfattande,

Ola, det förekommer inget i förarbetena till jaktlagen om frågan om hur farleder på allmänt vatten skall hanteras?

Det vill säga om det finns någon naturlig begränsning, undantag till den regel du hänvisar till. Min uppfattning och jag kan ha fel är att man/läs någon trots att det ligger en farled på ett vattensträcka samtidigt kan ha jakträtten på sagda vattenkropp.

/CHristian 

Det kan vara jäkligt nyttigt att träna flyktskytte fr båt  och öppet hav , speciellt  om man har bra  dykandsjakt. 

Jag har både egna öar och vatten  där vi ibland övar till det rörliga friluftslivet stora förtret  :biggrin:  :biggrin:  Så dom vore nog gladare om jag höll mig till havs ( tji fick dom )  :tongue:

/ P

Publicerat

Skillnaden då är att du har både anledning till skyttet och har jakträtt. 

/Christian

Publicerat

Så om jag vill jaga sjöfågel på min kompis öar i skärgården dit jag måste ta mig med båt. Hur ska jag transportera mitt vapen? Rimligen kan det väl inte vara ett problem om jag har vapnet i fodral (med vital del avlägsnad)?

Jag kommer ju att passera andras jaktmarker.

Publicerat

Undantaget i 35 § jaktlagen pratar om "vägar som är upplåtna för allmänheten" och sådana är det inte gott om på havet, endast fast mark.

Mina vapen och alla andras åker båt  i fodral ut till dit man ska , och har så alltid gjort.

Finns det någon  dom att uppvisa som förkunnar att man gör sig skyldig till något olagligt ?? 

Tror det faller  på sin orimlighet + att man lär få sätta vartenda jägare i finkan om det skulle vara så.

/ P