Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grythundsras

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Högställd jack russell..

Mindre än en foxterrier.. min tik ligger väl på 6kg ungefär. En liten hund rör sig bättre och kommer åt att stressa räven.

Som andra val hade jag tagit en foxterrier och som tredje val en borderterrier.

Kolla föräldradjurens storlek och arbetssätt.

En sprängare skall vara rörlig.

Du menar en parson?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Publicerat

Nej. Inte en parson.En engelsktypad jack russell.

Det är den linjen som avlats för grytjakt sen urminnes tider..

Övriga grytraser har avlats mycket för utställning tyvärr och blivit stora i formatet.

Publicerat
  • Författare

Nej. Inte en parson.En engelsktypad jack russell.

Det är den linjen som avlats för grytjakt sen urminnes tider..

Övriga grytraser har avlats mycket för utställning tyvärr och blivit stora i formatet.

Då är jag med, hur ser det ut med kennlar. Finns det några bra?

Publicerat

jaja, jag vet labbar som hugger barn med, vet en hamiltonstövare som sprang över allt och alla när det knackade på dörren men det är ju kända farliga hundraser!

med det sagt menar jag inte att det inte finns tyskar som är olämpliga som familjehundar men det handlar mest om hur dom behandlas, en tyska ska givetvis inte stå i en hundgård eller  inte få göra något flera veckor, det är en aktiv hund som ska tränas/jagas med.

Jag vill nog påstå att mina älskade KH vorsteh var farligare för femåringar än min nu varande tjt, fick kh inte aktivera sig så gick det inte i 190 utan 430 genom huset!

Jag vet också om tjt som dom inte tränat lydnad med och beter sig som vildhundar men inte f-n beror det på hunden utan föraren/familjen som inte tränat, utan bara sagt jajaja det är en tysk dom får bete sig så.

ber lite om ursäkt för detta svaret, då jag håller med TS om att tjt är inte den optimala grythunden, men kunde inte låta bli.

Lycka till i valet av hund, ett tips är att snacka med rasklubbarna och höra om sjukdomsbilder på border och fox, du kanske får höra nått du gillar eller ogillar där, det är trots allt du som ska leva och glädjas med hunden många år!

Menar självklart inte tyskar att regelmässigt skulle bita ungar. Dock tror jag att en hunds egenskaper är av betydligt större betydelse för hur den kommer agera i olika situationer än hemmet den bor i. En hård och skarp tysk är inte lättaste att hantera och kanske inte att förvänta sig att övriga familjemedlemmar har kunskaper och intresse att på ett framgångsrikt sätt kunna hantera den typen av hund. Och jag anser att utgångsläget för en familjehund är att den just skall kunna hanteras av hela familjen.

Jag tror inte att det är slump att det finns så gott om tyskar som beter sig vildhundar, många är helt enkelt för svårförda, säkert i kombination med ägare som inte gör sitt men ändå rätt talande.

Sorry för urspårningen av tråden...

Publicerat

Det är ofta dom veka och osäkra hundarna man skall vara "försiktig" med.....oavsett ras...hellre en riktigt skarp tysk än en vek tysk, i alla lägen;)

Publicerat
  • Författare

Jag har i dagsläget en stövare som enbart (nästan) driver räv och då passar det ju bra att ta dit terriern. Men när ska jag börja med detta, hunden går väl inte ner om den inte är mogen. Men om den gör det och får stryk blir det ju inte så bra. Så ska man vänta med att ha hunden vid gryt tills den blivit mogen och kanske upp emot året? Liten är ju risken att den stöter på en grävling då jag kommer att ta den till stövarns gryt och inte släppa i "random" gryt.

Publicerat

Jag har i dagsläget en stövare som enbart (nästan) driver räv och då passar det ju bra att ta dit terriern. Men när ska jag börja med detta, hunden går väl inte ner om den inte är mogen. Men om den gör det och får stryk blir det ju inte så bra. Så ska man vänta med att ha hunden vid gryt tills den blivit mogen och kanske upp emot året? Liten är ju risken att den stöter på en grävling då jag kommer att ta den till stövarns gryt och inte släppa i "random" gryt.

Din första tanke är god, låt hunden mogna riktigt. Erfarna grytjägare släpper ofta tidigare, men så är de kunniga i att bedömma hundens mognadsgrad med.

Däremot känner du en falsk trygghet för rävgryt, rävar ger ofta värre skador på hunden än vad en grävling gör.

Publicerat
  • Författare

Din första tanke är god, låt hunden mogna riktigt. Erfarna grytjägare släpper ofta tidigare, men så är de kunniga i att bedömma hundens mognadsgrad med.

Däremot känner du en falsk trygghet för rävgryt, rävar ger ofta värre skador på hunden än vad en grävling gör.

Jaså, där ser man. Då får jag försöka avgöra när hunden känns mogen. Men kring 1 år ca brukar man säga va?

Vad gör ni annars under det första året, kamske passande att träna viltspår eller jaga in ovan jord om man nu även skulle vilja ha en kortdrivare på rådjur?

• 3 weeks later...
Publicerat

Jag skulle rekommendera att prova hunden i ett konstfryst innan den släpps i naturen. Där får du möjlighet att se hur den jobbar samt att det finns erfarna gryttränare/-jägare som hjälper dig på rätt väg.

Första året har du god tid till att få en god grundlydnad (finns inget mer frustrerande än en grythund du inte kan kalla ut ur grytet...), jobba in spårandet samt som du skriver börja släppa ovan jord.

Jag slår ett slag för borderterrier

Finns en bra kennel Jexmo i Sundsvall, www.jexmo.nu

Publicerat

lydnadsträning, apport, viltspår,, allt som du inte hinner med då hunden börjar jaga på riktigt.

Publicerat
  • Författare

Tack för all hjälp, tips och råd. Det uppskattas! Har bestämt att det kommer att bli en foxterrier som kommer att paras nästa vårvinter. Lyckats hitta ett par kennlar som håller fina jaktlinjer med små hundar.

Stod länge och väl mellan Parson och Fox, men nu har jag alltså bestämt mig vilket känns skönt. Bara att börja ringa runt till de jag kollat upp och snacka lite grytjakt och valpar!

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Uppdatering, har tingat en hanvalp av foxterrier från en kull jag tror väldigt mycket på. Tiken löper i feb så det blir lagom att hämta den i början av sommaren. Var tvungen att ordna ett andraval om det inte skulle bli någon kull/hanvalp och där har jag lyckats hitta en fin parsonkull där det jagas mycket. Även där ska det paras på vårkanten. Så nu har jag två fina val som det känns.

Dock lite drygt när man vill komma igång och det är dryga året från det att man får hem valpen man kan börja nyttja den. Känns skönt att jag hunnit knyta kontakter hemmavid där folk kommer med terrier då hunden kört under räven.

• 1 year later...
Publicerat

Bra tråd, stått och funderat i samma banor men ja fastna för tysk pga deras mångsidighet så hunden inte blir stående en massa pga att gryt är de enda den används till :)