Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken är bästa Husqvarna studsaren?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag undrar vilken Husqvarna studsare som är den bästa om man tänker på kvalitet och funktion? Priset bryr jag mig inte om.

Bössan ska skjutas mycket med på banan. 

Jag uppskattar alla slags svar och tankar runt detta. 

MVH Anton

Publicerat

Hva 1900. Är i bästa fall som en remington 700.

Annars har du någon av dom äldre m98. Dom är iaf klassiska o bygga på.

Publicerat

Om priset inte spelar roll och bössan ska banskjutas mycket - så säger jag också 1900.

Den fungerar utmärkt och är lätt att använda i normla kalibrar.

Jag har sett 40-45 år gamla 1900 som används som klubbvapen. MASSOR av skott skjutna och noll vapenvård...

På sin höjd lite kronfett en gång om året.

Om du råkar snubbla till och kan tänka dig något annat fabrikat så finns det en hel del att välja på  :wink:

Publicerat

.............

Jag har sett 40-45 år gamla 1900 som används som klubbvapen. MASSOR av skott skjutna och noll vapenvård...

På sin höjd lite kronfett en gång om året.

..............

'

Om du provat ett sådant misshandelsoffer brukar de inte skjuta specielt bra . avsett tillverkare. Man kan gno ihop ett guldmärk med dem om man är flitig och håller i träbiten - men bra skjuter de icke längre......

Givet att HVA inte tillverkat någon studsare på snart 40 år så blir det ju en fråga om vad man kan hitta som är oskjutet om du nu vill skjuta mycket - givet att de flesta borde skjuta 100-150 skott om året på banan så har borde de flesta vara slutskjutna vid det här laget. En normal klass1 pipa brukar hålla 5-6000 skott. Och HVA är liksom inte kända för att vara extra långlivade på den punkten.

Spontant torde väl en av modellerna med Krico-låda vara det vettigaste valet. 1900'an är för dyr och 246'rona är för sällsynta.

/T

Publicerat

1900 :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar. Jag ska tänka på det som ni sagt.

MVH Anton

Publicerat

Blir det en standard el. en sporter med tyngre pipa i så fall? :smile:

Publicerat

Om det är älgbanan du menar så kommer pipan att slitas rätt fort.

Finns det någon speciell anledning att det är just Husqvarna du söker.

Publicerat

1651 i 358 norma magnum.

Publicerat

1651 i 358 norma magnum.

Inte för o va taskig. Men de va nog bland de sämsta förslag jag läst i denna eller liknande tråd. All heder åt bössan annars. Sparkar som en häst o djuret dör!

Publicerat

Missade att det skulle skjutas mycket på bana.. då håller jag med om att det var ett dåligt förslag!

Tycker du att dom sparkas som en häst så rekomenderar jag att börja äta gröt. För det är inte så besvärlig rekyl i dom.

Publicerat

Missade att det skulle skjutas mycket på bana.. då håller jag med om att det var ett dåligt förslag!

Tycker du att dom sparkas som en häst så rekomenderar jag att börja äta gröt. För det är inte så besvärlig rekyl i dom.

Tack för omtanken men jag klarar mig gott utan dylika järnspett samt gröt äter jag ganska regelbubdet så står mig där oxå. Däremot ingen fanatiker av dylika skrothögar

Publicerat

Om du provat ett sådant misshandelsoffer brukar de inte skjuta specielt bra . avsett tillverkare. Man kan gno ihop ett guldmärk med dem om man är flitig och håller i träbiten - men bra skjuter de icke längre......

Ja, det är faktiskt mina klubbar som är skyldiga.

Vi har / har haft 1900:or som är slutskjutna vid det här laget.  Jag lyckades rädda någon pipa en säsong till genom att gnugga bort förträngningar som en besatt.

Men det ska tilläggas att de flesta elever som vill skjuta bra och jämnt på viltmålet väljer klubbens Tikka 695 istället.

Publicerat

Pmt.

Du brukar ha koll men nu tror jag du är ute och cyklar. Jag skulle bli positivt överaskad om ens en tredjedel av alla gamla husqvarnor skjutits över 100skott/år i genomsnitt. Det har genom åren funnits allt för många jägare som knappt ens skjutit in bössan årligen.

Publicerat

Pmt.

Du brukar ha koll men nu tror jag du är ute och cyklar. Jag skulle bli positivt överaskad om ens en tredjedel av alla gamla husqvarnor skjutits över 100skott/år i genomsnitt. Det har genom åren funnits allt för många jägare som knappt ens skjutit in bössan årligen.

Det äger i allra högsta grad sin sanning - men faktum kvarstår: på över 50 år är det som regel en inte föraktlig del skott som gått genom pipan, om man nu vill ha ngt med lite livslängd. Sedan kan man pipa om med. 

Men en 1900 i 6,5 eller 308 som inte är matt i pipan tror jag ärligt talat aldrig att jag sett........ Inget problem om du skjuter 10-20 skott med den om året. Men jag räknar iskallt med att jag skjuter ut en pipa på si-så-där 6 - 7 år - sedan får den gå på älgbanan nått år innan den är helt slut. Varför då köpa en bössa med en pipa som kan leva i 2-3 år?

Notera, jag betraktar mig inte som en speciellt flitig kulskytt i sammanhanget.

/T

Publicerat

Det finns nog ett stort antal som är rejält slitna. Sedan finns det de som likt min fars bössa gått 40-50 skott/år de senaste tio åren. Och innan det sköts den in med några års mellanrum. Säger jag totalt tusen skott räknar vi väldigt högt. Sedan känner jag till åtminstone två bössor som inhandlades innan kraven på jägarexamen kom bara för att man skulle ha en klass etta i skåpet utifall att. Båda personerna är över 80 så de bössorna kommer nog ut på marknaden inom några år. Om inte jag hinner först... ser det inte som troligt att jag känner till tre bössor som inte passat din beskrivning utan att det skulle finnas en hög ytterligare. Men letar du på skjutbanorna är det självklart långt dem emellan!

Publicerat

1651 i 358 norma magnum.

Det här är en rekommendation som jag ärligt talet aldrig skulle ge någon annan än den som av rent nostalgiska skäl söker efter en bit svensk vapenhistoria.

Jag har nog knappt aldrig sett någon 1651 som inte haft spräckt kolv, vilket i och för sig kan ses som en fördel eftersom den är vidrig att skjuta med i originalutförande.

//Henrik

• 2 weeks later...
Publicerat

Husqvarna 146

Publicerat

Husqvarna 146

Vad specifikt tycker du gör den till den bästa Husqvarnan.
Publicerat

Det är en M98-klon, den andas kvalitet, den är skön att skjuta med om man stannar vid öppna riktmedel. Ångrar att jag sålde min med mycket fin kolv och fin balans.

Publicerat

Det är en M98-klon, den andas kvalitet, den är skön att skjuta med om man stannar vid öppna riktmedel. Ångrar att jag sålde min med mycket fin kolv och fin balans.

Ingen fara det finns fler du kan köpa därute. Jag själv var inte lika nöjd med min 146 även om jag bytte trycke och kolv.
Publicerat

Jag tycker ju att 146:orna och tillika de tidiga 640:na är riktiga goa bössor. Det är vapen som är byggda för hård användning och bevisligen tål det.

Sen kanske slutstycksgång och trycke osv inte är det vassaste men det beror på hur man prioriterar och vad man ska ha den till... jag, personligen, kör hellre en gammal 245:a som jag kan laga med en hammare än en V70 som behöver lagas av en raketingenjör :);)

Publicerat

Min volvo v60 2012 har ju gått 18000 mil så jag använder bilar rätt hårt och likadant med vapen. Har ju en sauer som gått 80000 skott still going strong ;).

Jag personligen gillar komfort och slitstyrka i samma paket.;)