Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ammunition till min nya hagelbössa

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag har fått en gammal Baikal 358 av en vän som jag har tänkt att jaga med och behöver lite hjälp med vilken ammunition som kan tänkas passa.

Den är i kaliber 12/70 och har 73 cm pipor. Vänstra pipan har full trångborrning och högra har halv, ganska trångt åtminstone i ena pipan alltså. Kommer detta funka eller behöver jag brotcha upp dom?

Det jag kommer att jaga är rådjur främst, skjuter även räv om tillfälle ges. Vill även prova på lite fågeljakt, typ duvor, svartfågel och fasaner.

Har hyfsad koll på hagelstorlekarna, men behöver hjälp med vilken vikt jag ska kolla på samt vilken typ av förladdning som bör passa bäst för att passa dessa viltarter med 1/2 och 1/1 borrning. Antar att filt är att föredra då jag har en full pipa, men blir det för stor spridning i den halva? Utbudet här på ön är inte enormt, utgår ifrån att jag bara får tag på gyttorp.

Finns det någon begränsning på hur tunga laddningar man bör skjuta med en gammal svs?

Hälsningar,

Jonatan

Publicerat

Jag tycker inte du behöver oroa dig speciellt. Jag har jagat det mesta med halv och full och det har fungerat utan några mängder trasigt vilt osv. Prova åtminstone före du börjar mixtra. Borra upp kan dock vara bra om du ska skjuta stål i vänster pipa.

För vanlig pälsviltjakt behöver du knappast fundera på laddvikten för bössans skull, och kommer du på bana eller bra fågeljakt så kommer du självmant sänka laddvikterna för att skona axeln.

Lägg inte för mycket oro på laddvikt/hagelstorlek heller. Det är absolut så att en viss kombination därav kan vara bättre än en annan, men så länge du är i hyfsat rätt härad så kommer det funka för dig! Skriv gärna vilka butikskedjor du har tillgängliga så är det lättare att få en bild av vad de kan tänkas ta hem åt dig.

Publicerat
  • Författare

Jag tycker inte du behöver oroa dig speciellt. Jag har jagat det mesta med halv och full och det har fungerat utan några mängder trasigt vilt osv. Prova åtminstone före du börjar mixtra. Borra upp kan dock vara bra om du ska skjuta stål i vänster pipa.

För vanlig pälsviltjakt behöver du knappast fundera på laddvikten för bössans skull, och kommer du på bana eller bra fågeljakt så kommer du självmant sänka laddvikterna för att skona axeln.

Lägg inte för mycket oro på laddvikt/hagelstorlek heller. Det är absolut så att en viss kombination därav kan vara bättre än en annan, men så länge du är i hyfsat rätt härad så kommer det funka för dig! Skriv gärna vilka butikskedjor du har tillgängliga så är det lättare att få en bild av vad de kan tänkas ta hem åt dig.

Tack för ett bra svar! Tolkar det alltså som det kan funka med piporna ändå? Var lite rädd att full borrning skulle vara i princip obrukbart på vettiga avstånd.

Funderat på att testa typ gyttorp röda 3or, mellan 30 och 36 gram, minns inte vilka varianter som fanns. Som jag fattat det sprider det lite mer med filt än med plastförladdning.

Jadu, butikskedjor.. :D Här på ön finns ammo på järnaffären, de har vissa gyttorp och norma i de vanligaste kalibrarna och varianterna. Var ett jävla gissel att ens få tag på FMJ till min .223. Ska åka dit och kolla vad som finns. Gyttorp Special vet jag med säkerhet att dom har.

Publicerat

Blir ju en liten resa men Hamra vapen i Burgsvik borde ha grejer hemma :-)

Publicerat
  • Författare

Blir ju en liten resa men Hamra vapen i Burgsvik borde ha grejer hemma :-)

Är en bra bit dit ja ;) får kolla upp det!

Publicerat

Slå han en signal rätt trevlig att snacka med.

Publicerat

Tack för ett bra svar! Tolkar det alltså som det kan funka med piporna ändå? Var lite rädd att full borrning skulle vara i princip obrukbart på vettiga avstånd.

Funderat på att testa typ gyttorp röda 3or, mellan 30 och 36 gram, minns inte vilka varianter som fanns. Som jag fattat det sprider det lite mer med filt än med plastförladdning.

Jadu, butikskedjor.. :D Här på ön finns ammo på järnaffären, de har vissa gyttorp och norma i de vanligaste kalibrarna och varianterna. Var ett jävla gissel att ens få tag på FMJ till min .223. Ska åka dit och kolla vad som finns. Gyttorp Special vet jag med säkerhet att dom har.

Jag använder nästan bara Full under jakt när jag kånkar på min halvautomat så det är ingen fara.

Blir du illa tvungen att köpa Gyttorp så hade jag köpt Gyttorp Gås 36g till rådjur/räv, us nr 3-4.

Var bor farbror egentligen? :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Slå han en signal rätt trevlig att snacka med.

Inte säker på att han gillar mig, bokade en bössa han hade hemma som jag sen avbokade, fick inget svar hehe.

Nä men ska kolla vad han kan ha! Tycker dock han kan flytta upp en bit ;)

Publicerat
  • Författare

Jag använder nästan bara Full under jakt när jag kånkar på min halvautomat så det är ingen fara.

Blir du illa tvungen att köpa Gyttorp så hade jag köpt Gyttorp Gås 36g till rådjur/räv, us nr 3-4.

Var bor farbror egentligen? :biggrin:

Då förstår jag! Då ska det väl funka tycker jag.

Farbror bor i Visby ;)

Publicerat

Då förstår jag! Då ska det väl funka tycker jag.

Farbror bor i Visby ;)

Är du nån gång i Sverige? ;)

Och var i så fall? :)

Publicerat
  • Författare

Är du nån gång i Sverige? ;)

Och var i så fall? :)

Det var då fan vad mobbad man är på den här sidan :D

Om du menar fastlandet så är jag där lite ibland. Tävlade förut i skytte och reste landet runt på helgerna, numera blir det nästan inga båtresor alls. Stockholm i två dagar på sin höjd, hehe. Blir man erbjuden jakt kan man väl däremot åka längre ;)

Publicerat

Då får du ju passa på och proviantera medan du är över. :) så får du med riktig plugg som river upp vitt bös när de slår i kalkstenen. ;)

Publicerat

Jag använder nästan bara Full under jakt när jag kånkar på min halvautomat så det är ingen fara.

Blir du illa tvungen att köpa Gyttorp så hade jag köpt Gyttorp Gås 36g till rådjur/räv, us nr 3-4.

Var bor farbror egentligen? :biggrin:

Gyttorp Gås idag innehåller nästan exakt samma komponenter som Gyttorp 36 special på Shullströms tid ,

Dock är hagelkvaliten inte samma idag vilket självklart drar ner poängen.

Laddrecepten jag fick ifrån Gyttorps loggbok ca 2002-2003 löd

Cheddite cx2000 jk6b 1,78x36 sg17 och idag ser de ut så här

Cheddite cx2000 A1sp 1,78x36 sg17 Och Vectan A1sp är i princip likvärdigt Jk6b

/P

Publicerat

Kör själv med gammal svs kal 12 med 3/4 o 1/2. samt en kombi med full. Perfekt för rådjur och räv. Kör oftast med gyttorp röda papp 3:or. Men får fina träffbilder med rotweil och det mesta av bättre kvalitet man stoppar i dem. Herrn i hamra har för övrigt det mesta hemma när det gäller hagel.

Publicerat
  • Författare

Kör själv med gammal svs kal 12 med 3/4 o 1/2. samt en kombi med full. Perfekt för rådjur och räv. Kör oftast med gyttorp röda papp 3:or. Men får fina träffbilder med rotweil och det mesta av bättre kvalitet man stoppar i dem. Herrn i hamra har för övrigt det mesta hemma när det gäller hagel.

Låter bra, ska kolla med honom. Tack!

Publicerat
  • Författare

Fick tag på Rottweil Waidmannsheil HV 3or 36 g. Är väl tyvärr plastförladdning men jag får testa och se hur det funkar helt enkelt.

Dom hade några Rottweil på lager, vilka har filtförladdning av de vanligaste sorterna?

Publicerat

Ingen Rottweil.. 

 

Den puppan i din högerpipa och du sänker ett stillastående rådjur på 45 meter.. Provskjut om du inte tror mej.. provskjut oavsett förresten  :tongue:  De håller ihop duktigt, sett en bogskjuten killing som kompisen sköt på 30 meter med fullchoke. Hela kärven satt i spjälstaketet, såg väldigt snyggt och prydligt ut och rådjuret var jätte jättedött!

 

Gyttorps Röda eller Traditionel eller vafan de heter har väl filt nu mera men vanligast är nog plastkopp.

Publicerat
  • Författare

Ingen Rottweil.. 

 

Den puppan i din högerpipa och du sänker ett stillastående rådjur på 45 meter.. Provskjut om du inte tror mej.. provskjut oavsett förresten  :tongue:  De håller ihop duktigt, sett en bogskjuten killing som kompisen sköt på 30 meter med fullchoke. Hela kärven satt i spjälstaketet, såg väldigt snyggt och prydligt ut och rådjuret var jätte jättedött!

 

Gyttorps Röda eller Traditionel eller vafan de heter har väl filt nu mera men vanligast är nog plastkopp.

 

Borde ramla om man träffar någorlunda med andra ord? Hur stor skillnad är det egentligen mellan filt och plast vad gäller spridning? Är det några hagel färre i träffområdet eller rör det sig om rätt stor skillnad? Personalen i järnaffären försökte ge mig ett paket Gyttorp Magnum 42 g när jag sa att jag skulle ha det till rådjur, men det kändes lite väl mäktigt i gammelbössan utan gummikappa.

 

Får bunkra upp när jag ska till huvudstaden nästa månad, Walter Borg bör väl ha någon av dessa kan man tycka.

 

Köpte även Private Label 5or 32g till lite skräpfågel, även den borde väl få omkull ett rådjur tämligen snabbt kan jag tycka. Folk tjoar om att man ska ha 3or på vinterpälsen men gör det sån jävla stor skillnad?

Publicerat
  • Författare

Såg tipset om gyttorp gås längre upp, det fanns där. Har dom bättre spridning eller varför är just dem bra? Bör jag byta till ett paket såna istället?

Publicerat

Köp några olika askar, ta med dig en rulle vindpapp eller lite kartonger till skogen eller skjutbanan o testa på lite olika avstånd hur träffbilderna blir i din pipa med olika ammo, det kan skilja sig rätt rejält mellan bössor.

Publicerat

Såg tipset om gyttorp gås längre upp, det fanns där. Har dom bättre spridning eller varför är just dem bra? Bör jag byta till ett paket såna istället?

Det är bra grejer ( komponenter ) i dom, haglen är iofs inte premium  men okay ,

 Sen blir inte en patron bättre bara för den har superhög culot + massa superlativ text påtryckt.

 

/ P

Publicerat

 Sen blir inte en patron bättre bara för den har superhög culot

 

/ P

 VADÅ?? Nu förstår jag inte??

 

 

:biggrin:

Publicerat

Klokt att undvika magnum, behövs inte och bara aj i axeln o stökigt andraskott.

 

Privat Label.. Det är nog samma lika över allt. De finns i massor av upplagor, folk som beställer många eller betalar lite mer kan få sina egna namn tryckta på pluggen. Ser lite kul ut men i grund och botten samma puppa. Sist jag använde den så klickade det frekvent, jag dumpade dem reptilsnabbt.. ska jag vara ärlig så använde jag dem inte öht och firade stora triumfer bland fasanerna när övriga bössor klickade  :yes:  :biggrin:

 

Dessutom.. de hör väl till de slöaste som finns att hitta. Generellt sett så kan dessa lättare laddningar komma upp i bra hastigheter dvs + 400m/s men dessa rackare ligger på 375 m/s trots endast 30 gr hagel. Så i min värld suger de.. brukar få dem titt som tätt och några har jag faktiskt dragit på kråkorna men de absolut flesta har jag givit bort. 

Publicerat

Det är bra grejer ( komponenter ) i dom, haglen är iofs inte premium  men okay ,

 Sen blir inte en patron bättre bara för den har superhög culot + massa superlativ text påtryckt.

 

/ P

 

 

ÅÅÅÅÅåååååååjoooo den blir skitbra då,

 

ärligt talat har C rätt men ett par frågor att tänka på, rätt mycket hagelammo blir väldigt trött på vintern i kyla, värt att hålla koll på, filtförladdat är trevligare än plast, i varje fall om man måste städa efter sig.

 

Det hjälper inte att gå upp i vikt, i laddning om farten saknas, jagar hellre med en rapp 28 grams laddning än 42 gram. /Christian 

Publicerat
  • Författare

Nå, expertisen, ska någon av dessa få ligga i piporna i vinter?

Rottweil halv borrning (lite låg träff)

post-17250-14476832617781_thumb.jpg

Rottweil full borrning

post-17250-14476832978335_thumb.jpg

Private Label halv borrning

post-17250-14476833136472_thumb.jpg

Private Label full borrning

post-17250-14476833304888_thumb.jpg

20 m skjutavstånd på alla. Skulle gissa på att pappen är ca 50x100 cm och de lila arken är ca 40x100 cm

Vad säger ni? Bör jag prova nåt annat, i så fall vad? Gås? Special? Röd eller traditional hade dom inte vad jag kunde se iaf

Lite bit i rottweilen var det allt, bara skjutit 24-grammare innan :D :D det är kul när det smäller!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.