Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varför flyr (nästan) alla kvinnor efter några inlägg?

Featured Replies

Publicerat

Är det inte så här det ska va? kvinnor bjälar om blöjor och barnskjudomar på familjeliv.se och "vi" om jakt på jaktforumet (eller om bildelar på garaget.org). Obs ironisk.

Jag tycker det skulle va skitintressant om alla jagande kvinnor var deltagande här och att man inte kunde kryssa i "gender" på forumet bara för att se hur och om diskussionerna skulle bli annorlunda. 

Publicerat

Bra mycket med män på familjeliv nog minst 45%

Publicerat

Fanns ett par praktexempel på det på grannforat för ett tag sedan.

Sedan måste jag säga att jag tycker det här forumet har lyckats ovanligt bra vad gäller tonen. I alla fall vad jag har sett.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

En alternativ teori kan ju vara att alla bra killar på forumet är upptagna...

Så kvinnorna använder jaktsidan som jaktmark istället för som kunskapsbank?

Men jag har alltid undrat över begreppet "bra kille" - vad är det?

Är det någon som är bra i sängen, ser bra ut eller har vederbörande gott om pengar?

Då jag levt ensam hela livet och nu passerat bäst före datum med tjugo år eller så så hade det varit intressant att veta. Jag är högskoleutbildad, nykterist, tjänar hyggligt har hus och fast inkomst, springer inte ute och super men gillar att vara ute och jaga och fiska lite mer än genomsnittet. Men ser tydligen inte bra ut enligt kvinnor i gemen för det har jag fått höra sedan jag var 11 fram till jag var 35 ungefär då vände det och helt plötsligt så var det några som ville ha en avelshanne, något som jag inte var helt bekväm med även om jag alltid tyckt om ungar. En av mina kamrater däremot hade inget jobb ingen utbildning var alltid utan pengar men såg jävligt bra ut och hade tjejer hela tiden även om det aldrig höll så länge. Lika förbannat så var det jag som inte var någon riktig karl vilket jag fick slängt i ansiktet några gånger. Nu kom en av dessa kvinnor och bjöd mig att fiska lax hos henne efter 25 år men om hon nu inte respekterade mig som människa då så varför komma tillbaka nu?  Har alltid funderat över vad en riktig karl och bra kille är per definition så jag är tacksam för en förklaring.

Publicerat

Så kvinnorna använder jaktsidan som jaktmark istället för som kunskapsbank?

Men jag har alltid undrat över begreppet "bra kille" - vad är det?

Är det någon som är bra i sängen, ser bra ut eller har vederbörande gott om pengar?

Då jag levt ensam hela livet och nu passerat bäst före datum med tjugo år eller så så hade det varit intressant att veta. Jag är högskoleutbildad, nykterist, tjänar hyggligt har hus och fast inkomst, springer inte ute och super men gillar att vara ute och jaga och fiska lite mer än genomsnittet. Men ser tydligen inte bra ut enligt kvinnor i gemen för det har jag fått höra sedan jag var 11 fram till jag var 35 ungefär då vände det och helt plötsligt så var det några som ville ha en avelshanne, något som jag inte var helt bekväm med även om jag alltid tyckt om ungar. En av mina kamrater däremot hade inget jobb ingen utbildning var alltid utan pengar men såg jävligt bra ut och hade tjejer hela tiden även om det aldrig höll så länge. Lika förbannat så var det jag som inte var någon riktig karl vilket jag fick slängt i ansiktet några gånger. Nu kom en av dessa kvinnor och bjöd mig att fiska lax hos henne efter 25 år men om hon nu inte respekterade mig som människa då så varför komma tillbaka nu? Har alltid funderat över vad en riktig karl och bra kille är per definition så jag är tacksam för en förklaring.

Jag skrev ju min riktiga gissning på trådens fråga först och sedan tog jag med det som du citerar som en liten "knorr" på slutet. Inte allvarligt menat alltså.

Men för att svara på din fråga så tror jag att det finns lika många definitioner på "en bra kille" som det finns människor som gillar killar. Därför går ju inte din fråga att svara på.

Däremot så har ju dina erfarenheter av kvinnor dykt upp några gånger på forumet nu. Ett tips i all välmening är att gå och prata med nån om dina känslor runt detta. Det känns som om du bär på rätt mycket ilska angående detta vilket inte är så nyttigt.

Publicerat
  • Författare

Jag vårdar mina demoner ganska ömt numera. De har räddat mig från att begå allt för stora misstag i mitt vuxna liv men även om det var på skämt så hade inte en sådan kommentar passerat obemärkt från det andra könet. Det var ju en ganska rejäl motorsågskapning jämns med fotknölarna på alla singlar här på forumet vilket jag reagerar jävligt skarpt på efter alla år. En sån där kommentar ringer ganska rejält i mina öron, det är som att blåsa av dubbla hagelpipor med mynningen två dm på sidan om skallen. Jag har inget emot kvinnor överhuvudtaget och tycker att det är jävligt tråkigt att vi inte kan vårda de tjejer som är verkligt intresserade av att lära sig jakten. Det får man inte genom att gå en tvåveckors jägarexamensutbildning och alla kan inte vara troll med ont i sinnet som söker sig hit. Många har noll och inget att falla tillbaka på för att få en möjlighet att komma vidare utan stoppas av ett oöverstigligt hinder då man inte tror sig om att gå ut i skogen själv.

Publicerat

Nils.

Du verkar gjort en del undersökning om detta och hur många tjejer snackar vi om egentligen,tycker inte jag känner igen detta.

Har du även gjort samma undersökning på killar som gjort upp till 30 inlägg för att sedan försvinna som jämförelse?

/Mike

Publicerat

Skulle säga att många generellt flyr härifrån. Vi håller som nämnt en god ton här, men också en mycket hög kunskapsnivå som gör att man lätt utan sin egen vetskap klankar ner på de okunniga. Vissa vill ju faktiskt "bara" jaga och bryr sig inte desto mer om det som finns utöver jakten.

När de går med i forumet förväntar det sig inte att hitta folk som vänder upp och ner på hela jaktens värld och precisionsmässigt plockar ut varenda liten detalj och skriver 4000 ord med text om just den detaljen. Den detaljen bryr sig inte den som "bara" jagar sig om och tycker kanske forumet är över dennes nivå.

/Filip

Publicerat

jag gissar på att ha jakten som livsstil kanske är vanligare bland män. 
Sen är grabbigheten något som uppstår, på forum där det trotts allt är mer än 95% aktiva manliga medlemmar.

Hade förstås inte haft något emot att det  skulle finnas fler av motsatt kön på detta forum. Men jag kan inte sticka under stolen med att även jag bidrar till den grabbiga tonen, men försöker iaf hålla mig ifrån att vara burdus.

Men jag kan ha fel.

Publicerat

Det var ju en ganska rejäl motorsågskapning jämns med fotknölarna på alla singlar här på forumet vilket jag reagerar jävligt skarpt på efter alla år. En sån där kommentar ringer ganska rejält i mina öron, det är som att blåsa av dubbla hagelpipor med mynningen två dm på sidan om skallen

Kommentaren var som sagt inte illa menad men jag inser att det var lite klumpigt uttryckt. Jag vill därför be om ursäkt till alla som tagit illa vid sig!

Jag har inget emot kvinnor överhuvudtaget och tycker att det är jävligt tråkigt att vi inte kan vårda de tjejer som är verkligt intresserade av att lära sig jakten. Det får man inte genom att gå en tvåveckors jägarexamensutbildning och alla kan inte vara troll med ont i sinnet som söker sig hit. Många har noll och inget att falla tillbaka på för att få en möjlighet att komma vidare utan stoppas av ett oöverstigligt hinder då man inte tror sig om att gå ut i skogen själv.

Jag anser att man bör vårda alla intresserade nybörjare som kommer till forumet, inte bara tjejerna. Det finns ju rätt många killar som behöver hjälp och stöd i början av sin jägarkarriär. Som flera har varit inne på så är det nog rätt många som bara skriver några få inlägg innan de vandrar vidare. Då får man fundera på vad det beror på. Jag tror att ålandsfilip är inne på något i sitt inlägg där han skriver om att det är en väldigt hög kunskapsnivå på forumet och vissa har inte det intresset för detaljer.
Publicerat

Ponera att 100 personergår med i jaktsidan. Fem stycken kanske är kvinnor? Ingen egentlig källa bakom, men en gissning utifrån vad jag som banal jägare sett under jakter och vad jag har läst.

Jag skulle tro att en tredjedel som går med i forumet förväntar sig andra saker och lämnar det. Det lämnar 2-4 tjejer per ca 60 personer som går med... GROVT räknat. Är det inte lite så det ser ut bland aktiva medlemmar?

Förslagsvis skulle jaktdagböckerna kunna läsas tidigare för att behålla fler läsare. De flesta dagböcker kräver ingen vidare kunskapsnivå att tala om för att läsa och kommentera.

Edit: Klistrade trådar som enkelt förklarar saker som Ballistisk Koefficient och liknande skulle även det väcka intresse snabbare.

/Filip

Publicerat

å har märkt att en del kvinnor som är med här söker ganska mycket uppmärksammhet .  å då får dom det då det är en hög med "tokiga" killar som ger dom det .

Publicerat

Vad är egentligen problemet?

Vi har väl alla provat på saker i livet som man var nyfiken på men rätt snart insåg att detta var inget för mig och letar vidare.

Jag tycker inte att det behövs någon djupare rannsakning eller ändring av hur vi agerar här,antingen trivs man här eller inte och för dom finns garanterat något annat forum med mer trivsel.

/Mike

Vid närmare eftertanke håller jag med dig.

Publicerat

å har märkt att en del kvinnor som är med här söker ganska mycket uppmärksammhet .  å då får dom det då det är en hög med "tokiga" killar som ger dom det .

Det är väl inget fel i det, mera damer här är bara trevligt. Jag gillar dem, trots en bra fru :yes: .

Publicerat

Ponera att 100 personergår med i jaktsidan. Fem stycken kanske är kvinnor? Ingen egentlig källa bakom, men en gissning utifrån vad jag som banal jägare sett under jakter och vad jag har läst.

Jag skulle tro att en tredjedel som går med i forumet förväntar sig andra saker och lämnar det. Det lämnar 2-4 tjejer per ca 60 personer som går med... GROVT räknat. Är det inte lite så det ser ut bland aktiva medlemmar?

Förslagsvis skulle jaktdagböckerna kunna läsas tidigare för att behålla fler läsare. De flesta dagböcker kräver ingen vidare kunskapsnivå att tala om för att läsa och kommentera.

Edit: Klistrade trådar som enkelt förklarar saker som Ballistisk Koefficient och liknande skulle även det väcka intresse snabbare.

/Filip

Jag kan hålla med dig om att dagböckerna och "runt lägerelden" är bland de intressantare delarna av forumet (inget ont sagt om de andra delarna heller), och det var en av anledningarna till att jag själv reggade mig här för ett antal år sedan (man blev ju lite nyfiken kring vad det var som folk hänvisade till i andra trådar utanför denna arena).

Det som jag ser som en fördel med en kvalificering med (är det 50 inlägg numera?, tror det var lägre innan) är att moderatorerna får chans att upptäcka ev. internettroll innan de kommer åt dagböckerna m.m., där folk tenderar att vara lite mindre anonyma än på resten av forumet - samt att kanske en och annan bild kan ha publicerats som man kanske är tveksam till att lägga upp på den öppna delen av forumet.

MVH

Alias

Publicerat

Om gränsen numera är 50 är det helt inom rimliga gränser. Ett krav måste finnas enligt mitt tycke. Vi vill inte ha "troll" här med diverse negativa implikationer.

Kan hålla med Mike om att ingenting skall förändras, men samtidigt tycker jag inte klistrade informationstrådar förändrar någonting till det negativa.