Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ljuddämparen skruvar av sig. vad göra?

Featured Replies

Publicerat

Nu hände det igen. Började helt ok på 100m. Allt va frid och fröjd. Backar bak till 200m och skjuter en serie på 38mm 4 skott c-c.

Sen skjuter jag 3st serier till och går fram. Känns märkligt med både träffläge och storlek på serien. Kommer tebax o kommer igenom allt.

Då har dendär dämparfan skruvat upp sig typ 1/4kvarv o hänger i gängorna. Har hänt förut kanske 2-3ggr. Det är sjukt irriterande! Spec när jag nu inte kan lita på kuldroppet på 200m inför morgondagens fågeljakt. Ammon slut och mörkt ute.

Kan man ha på någon typ av pasta på gängorna så det går trögare/sätter sig bättre. Eller ska man borra in en stoppskruv bak i hylsan som går på bössans gänga?

Publicerat

Gängan själv ska låsa dämparen!

Men nått lim som går att få bort kanske?

Publicerat
  • Författare

Jo det är jag helt med på. Men det verkar vara i olika ändar av toleransen för vad gängan ska vara så det är ganska glappt och verkar skruva av sig själv efter ett antal skott.

Går an på skjutbanan där man får huvudvärk på krånglande skitsaker och ger en högt blodtryck.

Men skulle den nu skruva upp sig lite under jakt utav någon outgrundlig anledning så skulle jag bli rejält sur!

Dämpare med "stor" gänga och pipa med "tajt" gänga vet jag det har hänt så förut för. Likaså det aldrig hänt med en anpassad gänga för just den dämparen.

Publicerat

Har haft samma problem själv och en möjlig del av problemet som jag identifierade är att kulan roterar i samma riktning som pipan är gängad och resonansen är då det som skruvar av dämparen!

Nästa rigg jag bygger skall dämparen vara vänstergängad, även om det kommer att kosta en slant extra för att hitta en vapensmed med svarv som kan skära de gängorna.

Problemet är egentligen att pipan inte är gängad med svarv utan det är en klåpare till vapensmed som skurit gängorna med gängsnitt. Klarar man inte av att skära gängorna med svarv så skall man inte hålla på och klafsa med vapen heller - det är min åsikt. Skära gängor med svarv var bland det första man fick lära sig i skolan (för de som läser skärande bearbetning) och är skitenkelt och man kan passa in dämparens gänga exakt.

Jag försökte med en tunn gummibricka men helt bra blev det aldrig. Gängan är helt enkelt förstörd och den enda lösningen är att kapa pipan, kröna om den och skära korrekt gänga i svarv.

Du kan prova med kopparpasta för det kommer att fylla ut gängan och göra det trögare. Det använder man på gängor för att det inte skall rosta under vatten etc så det är korrekt användning, även om syftet är ett annat.

Detta är min erfarenhet i alla fall.

Publicerat

prova lägga nåt mellan i gängorna typ bakplåtspapper. du ska inte lägga något i stödytan mellan dämparen och pipan för då får man ibland träfflägesförflyttning vilket är kass. 

Publicerat

Fabriks gänga?

S.

Publicerat

Jag märker av samma med mina dämpare!

Jag gissar att det till viss del beror på att det är två olika metaller som rör sig olika vid högre tempratur och att glappet blir lite större under skytte, det betyder väl att vid jaktsituationer där du skjuter 1-2-3 skott eller liknande så är det nog mindre risk medan banskytte kan bli lite problem.

Wisards vinkel mot kulrotationen hade jag inte tänkt på men den låter ju inte otrolig.

Du bör nog tänka dig för innan du lägger på något i gängorna så det tål värmen.

Jag kontrollerar dämparen manuellt när jag gör mig klar för att jaga eller skjuta, under banskytte så är det inte dumt att ha något emellan skinn och dämpare efter några serier  :ohmy:

Publicerat
  • Författare

Tror Wizard är inne på rätt linje angående varför den gör som den gör. Tyvärr är pipan för kort reda för mitt önskemål så att kapa o skära om gängan är inte aktuellt. Däremot prova med kopparpasta kanske kan vara något. Tänkte dämparpasta först men det är ju typ samma sak. Har iaf samma önskade egenskaper.

Gängan är skuren av christer i skövdetrakten så betvivlar att den inte skulle vara perfekt utförd. Däremot kanske anpassad för rcc dämparen som satt på bössan förut?

Dom brukar vara ganska öppna i storleken.

Frontmonterad dämpare så därför funderade jag om det inte hade funkat med att borra igenom hylsan på dämparen där det är gängat och slå gängor där i sen en stoppskruv. Borde funka på samma vis som det gör för laddverktygen. Men känns samtidigt som ett extrajobb som kan orsaka problem...

Tjörnbon: skjuter bara finskytte med den pipan så på sin höjd blir dämparen varm :D aldrig tokvarm :) men helt klart bra råd då man hört både 1 och 2 ggr om folk som varit lite smartare med händerna än kroppen o känna på dämparen :D

Publicerat

Tänkte direkt på vanlig VVS gängtejp!

Publicerat
  • Författare

Tänkte direkt på vanlig VVS gängtejp!

Tror du den är så bra o ha i gängorna trots relativt låg temperatur. Den klarar ju vatten upp till ca 90grader utan problem men därefter? Annars var det en klart bra ide. Lött o lägga på och ta bort. Kostar skit och ingenting o fyller ut bra

Publicerat

Ibland gör dom så- ibland inte.

Känn efter på dämparen då och då om du skjuter mycket i stället.

Jag har gjort till vana att "känna" på dämparen efter ett par serier.

Ge fan i allt "hokuspokusklister" på gängan- använd Stalons ljuddämparpasta.

Publicerat
  • Författare

Stalons gängpasta är väl tämligen lik vanlig pasta man har när man fixar med bilen?

Visst brukar jag känna på den till och från men ändå ett sjukt störande beteende och såklart händer det när man inte känner på den...

Inte så att jag vill ha något för o slippa känna på dämparen. Jag vill snarare ha något som kompletterar det för att slippa dylika insidenter.

Publicerat

Hur känns det när dämparen bottnar?

Tar det inte tvärt stop är det antingen inte rakt eller grader någonstans och då kan det vibrera lös

Publicerat

Alla mina gängor är slagna av några av de mest aktade namnen i branchen.

På en av mina bössor har jag samma problem men inte på övriga.

Orsak har jag ingen aning om.

/Mike

Publicerat

Numera kör jag alla gängor i samma tolerans då går alla dämpare att få dit, tyvärr så glappar nån dämpare

pga att dom kör med en annan tolerans.

RCC har en "vanlig" tolerans på sina dämpare

Lars är inne på en sak om dämparen känns stum när du drar åt?

mvh christer från skövdetrakten

ps jag skär gängorna i maskin

Publicerat

Vad är de för dämpare?

S.

Publicerat
  • Författare

Ska känna när jag kommit hem hur det känns. Känner dock inget konstigt när jag har skruvat på och av men har å andra sidan inte känt efter heller.

Dämparen är min aimzonic compact dämpare. Varit med många gånger på många vapen. Rejält misshandlad men funkar bra för storleken. Ska dock bytas ut till en triton 42a istället här framöver.

Att gängan skulle vara dålig betvivlar jag oxå så ingen misstro mot varken dämparen eller smeden som gjort jobbet :)

Återkommer här när jag har testat ikväll hur den upplevs att skruva på

Publicerat

Håll dig på 100meter för du skriver själv att när du backat till 200meter så lossar ljuddämparen ;)

Jag och vi andra i jaktlaget som har ljuddämpare på bössan har som vana/ovana att känna över dämparen så den sitter dragen i botten rätt ofta.

Publicerat

Tror du den är så bra o ha i gängorna trots relativt låg temperatur. Den klarar ju vatten upp till ca 90grader utan problem men därefter? Annars var det en klart bra ide. Lött o lägga på och ta bort. Kostar skit och ingenting o fyller ut bra

Kände bara att den kunde öka på friktionen i gängorna och därmed kunde funka + alla plus du nämnde, det kostar väl typ 20:- att prova och funkarf det har du väl tejp för en lååång tid framöver. Som sagt, har ju inte en aning, det var mer en känsla jag fick!

Publicerat
  • Författare

Får testa med gängtejp på pipan på 308an som blir varmare och se vad som händer. Kostar 4.95kr och jag säljer dom om dagarna så kan vara värt ett försök ;)

Publicerat

Den klarar betydligt högre temperaturer än så. Används flitigt bland de som bygger egna 3d-skrivare för att montera ihop vissa saker i "upphettnings"-delen som smälter plast med 200-300 grader. Detta främst för att den klarar temperatur så bra. 

Publicerat

My nickname is Qvarnhill but you can call me just Q!

:thumbsup::biggrin:

Publicerat

Superlim eller epoxy kanske?

Får iof skjuta några serier för att ta loss skiten sen :)

/Baner

Publicerat

Lim och gängtejp är inget jag skulle använda, Skulle satsa på att dra fast den hårdare istället och känna på den med jämna mellanrum

Publicerat
  • Författare

Något lim kommer inte testas öht. Gängtejp känns sådär ändå så tror jag provar med lite pasta på gängorna. Får ha gängtejpen i reserv ut i fall att ;)

Ska testa gängan om en liten stund o se om de känns stumt.