Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Husqvarna 1640 Special 30-06, rimligt pris?

Featured Replies

Publicerat

Hej som titeln säger så går jag i tankarna att köpa en ny bössa, jag har tittat lite och har fastat för HVA 1600/1640 just för det är en billig bra och "fin" bössa.. 

Finns en på lokala vapenhandlaren som begär 2000 för en HVA 1600 Special i kaliber 30-06, lite märken på ena sidan efter nån ryggsäck eller nåt men annars väldigt fin.. Fin i låda å pipa osv.. 

Vad är ett rimligt pris för denna? Ska jag slå till på 2000 inkl klackar till kikare? 

Mvh Simon Carlsson

Publicerat

Rimligt?. .. räkna bort 20%, blir ju inte massor kvar åt en handlare som står med nån typ av garanti åtagande? Fundera på bruksvärde. .. och vill ha faktor. .. främst vill ha faktor. .. spekulation är nog inte fallet här :)

Experterna kan mer... Jag kan inte så värst ;)

Och framförallt! Välkommen hit! :)

Publicerat

Är det inga sprickor i stocken (inte ovanligt på dessa) så är det väl inte så mycket att orda om..

Publicerat
  • Författare

Rimligt?. .. räkna bort 20%, blir ju inte massor kvar åt en handlare som står med nån typ av garanti åtagande? Fundera på bruksvärde. .. och vill ha faktor. .. främst vill ha faktor. .. spekulation är nog inte fallet här :)

Experterna kan mer... Jag kan inte så värst ;)

Och framförallt! Välkommen hit! :)

Ja, alltså är inte så jättekräsen, den var fin och duger gott å väl till mig, men det är ett bra köp?  Tackar! :) 

Är det inga sprickor i stocken (inte ovanligt på dessa) så är det väl inte så mycket att orda om..

Såg inga men känns inte som en vapenhandlare skulle sälja någon bössa med sprickor i kolv/stock? Eller är jag för godtrogen? ^^ 

Publicerat

Ja, alltså är inte så jättekräsen, den var fin och duger gott å väl till mig, men det är ett bra köp?  Tackar! :)

Såg inga men känns inte som en vapenhandlare skulle sälja någon bössa med sprickor i kolv/stock? Eller är jag för godtrogen? ^^ 

Du är på tok för godtrogen.......

/T

Publicerat

Vad är det för kikare som ingår med en 2000 kr bössa hos en handlare? Det måste vara skit....

Om bössan kostar 1800 eller 2200 är egentligen skitsamma om den verkar bra...

Publicerat
  • Författare

Vad är det för kikare som ingår med en 2000 kr bössa hos en handlare? Det måste vara skit....

Om bössan kostar 1800 eller 2200 är egentligen skitsamma om den verkar bra...

ingår ingen kikare, ingick klackar till kikare.. ja men jag vet ju inte om värdet på en sånn är 1000 är ju inte så kunnig direkt ^^ VIll ju inte ge dubbla värdet liksom ;) 

Du är på tok för godtrogen.......

/T

Haha är det så? Tråkigt :/ 

Publicerat

Ska du ha den som den är då får du en billig fungerande bössa.

Ska du bygga om den som alla ska på grannkanalen- då blir det INTE billigt i slutändan

Då är du bättre betjänt med att köpa en begagnad Tikka som fungerar som den är

Publicerat

Haha är det så? Tråkigt :/ 

Tänk nu efter lite.......

Handlaren tar 2000 kr. Anta att han bytt in den för 1000kr. Efter moms, skatt och lite sånt är det kvar högt räknat 500 kr. Det ska täcka hanteringen och arbetstiden att sälja den.

Tror du på allvar att man då har tid på att skruva isär den och kolla om kolven är sprucken eller inte? Vill du köpa besiktigade vapen så får du lägga på 500kr bara för kollen, och sedan rakar vissa bössor upp en tusenlapp i pris för att täcka kostnaden för att limma den. Men då vill ingen köpa den för den kostar mindre på Blocket......

2000 kr är med andra ord skrattretande lite pengar för ett vapen egentligen.

/T

Publicerat
  • Författare

Ska du ha den som den är då får du en billig fungerande bössa.

Ska du bygga om den som alla ska på grannkanalen- då blir det INTE billigt i slutändan

Då är du bättre betjänt med att köpa en begagnad Tikka som fungerar som den är

ja jo det är klart.. men har inte tänkt bygga om massa saker :) 

Tänk nu efter lite.......

Handlaren tar 2000 kr. Anta att han bytt in den för 1000kr. Efter moms, skatt och lite sånt är det kvar högt räknat 500 kr. Det ska täcka hanteringen och arbetstiden att sälja den.

Tror du på allvar att man då har tid på att skruva isär den och kolla om kolven är sprucken eller inte? Vill du köpa besiktigade vapen så får du lägga på 500kr bara för kollen, och sedan rakar vissa bössor upp en tusenlapp i pris för att täcka kostnaden för att limma den. Men då vill ingen köpa den för den kostar mindre på Blocket......

2000 kr är med andra ord skrattretande lite pengar för ett vapen egentligen.

/T

jp det är klart men om lådan bara sitter med 2 skruv så kanske man kan kolla det på plats? VIll verkligen inte göra nåt dumt köp då jag redan gjort det en gång med en hagelbössa.. Sprucken inuti kolven, reste i golvet och hela skiten sprack! :( 

Publicerat

Man kan inte köpa elefanter för småpengar...

Publicerat

Har du redan licens?

I så fall brukar man ju kunna låna den och provskjuta då kan ju en kompis som är duktig kolla på den hemma i lugn och ro. .. annars får du ta med kompisen dit :)

Publicerat

jp det är klart men om lådan bara sitter med 2 skruv så kanske man kan kolla det på plats? VIll verkligen inte göra nåt dumt köp då jag redan gjort det en gång med en hagelbössa.. Sprucken inuti kolven, reste i golvet och hela skiten sprack! :(

Tja - om du frågar mig hade i alla fal inte jag låtit vem som skruva ur ett system. Gör man fel eller kolven är knäckt så är ju bössan osäljbar efter det. Då är det helt enkelt enklare att "inte veta" - för 2000kr lär du knappast kunna hävda "dolt fel" heller.

Vill du slippa sånt här klydd, dubbla din budget och lyssna på dansken.

/T

Publicerat
  • Författare

Har du redan licens?

I så fall brukar man ju kunna låna den och provskjuta då kan ju en kompis som är duktig kolla på den hemma i lugn och ro. .. annars får du ta med kompisen dit :)

ja ajg har licens, ja men vet inte om någon skjutbana o har inge vapenskåp i denna bostad och inte har jag nån kunnig kompis heller :/ 

Tja - om du frågar mig hade i alla fal inte jag låtit vem som skruva ur ett system. Gör man fel eller kolven är knäckt så är ju bössan osäljbar efter det. Då är det helt enkelt enklare att "inte veta" - för 2000kr lär du knappast kunna hävda "dolt fel" heller.

Vill du slippa sånt här klydd, dubbla din budget och lyssna på dansken.

/T

Okej! mm sant, men man har ju budget av anledningar.. ?!

Publicerat

Det är snart jul... Du kan önska pengar.....

Publicerat

..........

Okej! mm sant, men man har ju budget av anledningar.. ?!

Det är - för att vara en smula klyshig - dyrt att vara fattig. Desto billigare pris, desto större risk.

Du trålar i skrotbunken - och det gör jag med så ofta jag kan. Men med den skillnaden att jag vet vad jag gör när jag är där. Det vet du uppenbarligen inte. Därför är skrotbunken en risk för dig, men en tillgång för mig. Tyvärr finns det ingen rättvisa i denna världen och man kan inte vara garanterad ett bra köp billigt.

/T

Publicerat

Jag vet vart det finns en fin äldre Sako kaliber .308W för 3000 kronor..

Då spelar vi i en helt annan division- och du behöver varken byta kolv eller trycke.....

Publicerat

Då spelar vi i en helt annan division- och du behöver varken byta kolv eller trycke.....

Man kan inte köpa elefanter för småpengar... 

Man skriver inte heller vart, utan var. Förutsatt att man kan svenska...

Publicerat
  • Författare

Det är snart jul... Du kan önska pengar.....

Känner att jag inte vill lägga ut mer pengar på en bössa just nu, studerar för tillfället.. 

Det är - för att vara en smula klyshig - dyrt att vara fattig. Desto billigare pris, desto större risk.

Du trålar i skrotbunken - och det gör jag med så ofta jag kan. Men med den skillnaden att jag vet vad jag gör när jag är där. Det vet du uppenbarligen inte. Därför är skrotbunken en risk för dig, men en tillgång för mig. Tyvärr finns det ingen rättvisa i denna världen och man kan inte vara garanterad ett bra köp billigt.

/T

Ja är ju det som är så tråkigt. Att inte ha kunskapen :( 

Nej kanske får chansa å hoppas på det bästa ^^ 

På vilket sätt är den så mycket bättre då? Varför är sako bättre än HVA?

Publicerat

För att gubbarna på Sako var helt ok på att skruva bössor, medan man inte allt för sällan ser med blotta ögat hur krokigt en hva är gjord. Det mesta blir bättre på en genomsnittlig sako.

Publicerat

Till att börja med jämför vi päron och morrötter - det skiljer nog bortemot 90 år i teknikutveckling dem emellan. Därmed inte sagt att en 1640 inte funkar, men det är kanske lite mer för oss som kör old school och anpassar oss efter det. Utöver det är de stockade så man undrar hur mycket tandvärk folk hade förr i tiden.

Så den dagen du vill montera en kikare på den är det omständigt värre, och kolven kommer inte att lira med en kikare. Det är inte en slump att en gammal krokig hva-kolv är bland det hemskaste som finns att skjuta med, även i en så pass tam kaliber som 30-06.

Sedan är det ett ganska stort hopp upp i material och finish från HVA's snikmauser (för det är vad det är om vi ska vara ärliga) till en 50 år nyare Sako. Till skillnad mot Hva kunde Sako både konstruera och tillverka bra grejor och gå med vinst - det lyckades Hva med i princip bara med ett år av fem. Alltså en av de tre sakerna, aldrig alla tre samtidigt.....

Så stockningen är överlägsen, slutstycksgången en helt annan sak - det är ju mot 1640 den heliga 1900an liksom jämfördes, att då göra något som klämde och kinkade mer är snudd på tekniskt en omöjlighet. Och när det kommer till kikarmontaget så är det en stilla sommarbris i jmf med halvsneda 1600or den lita udda Sakolösningen till trots.

Men visst är du old school så är du välkommen, men då slutar som regel med att den stockas om och på sikt pipas om med. Och sedan ska det svetsas, borras och gängas både här och där. Men sen har du kanske en jäkligt fräsig bössa si-så-där 20-30 000:- senare....

Frågar du mig är danskens Sako ett fynd i jmf.

T

Publicerat

Visst är Sakon ett bättre köp, men även dyrare om nu det spelar roll. Om din studentbudget säger max 2000 så är det en ok bössa för det priset. När du så småningom sitter i en annan ekonomisk sits byter du bara bössa. Det är viktigare vilken optik du väljer; om du har en begränsad budget så lägg den tusenlappen på bättre optik och montage istället. Det är en bättre prioritering. Senare kan du byta bössa och flytta över kikaren, eller byta hela rasket. Men jag hade lånat, provskjutit och skruvat isär.

Min första älgstudsare kostade 600:- med kikare och fick vara med så länge den orkade... även om den snart kompletterades.

Publicerat

Min första studsare var en Arme Mauser som jag köpte för 300 kronor och byggde om... och byggde om... och byggde om. Då jag tyckte jag var klar hade den kostat mera än en ny studsare, men det var fortfarande något gammalt skit jag släpade runt på- fast ombyggd- och dyr.

Publicerat

Käka nudlar en månad, köp Danskens Sako, önska dig ett begagnat Leupold i julklapp, ät upp dig igen över julen.