Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken ras?

Featured Replies

Publicerat

Ska inte köpa hund just nu men planerar att göra till nästa år. Förutsättningarna är .

Jakten bedrivs i huvudsak på mark som är 135-250 hektar

I huvudsak jagas älg rådjur och hare, vill primärt kunna använda hunden till kortare drev på rå

Finns också ok med duva och gräsand så hag vill kunna använda den till apport.

Vill kunna gå eftersök så att jag slipper förlita mig på annat ekipage.

I övrigt har jag två barn, 10 och 5 år som vill umgås med hunden!

Jag har viss hundvana då hag är uppväxt med hund men har aldrig haft jakthund.

Vad tycker ni att jag ska ha?

Publicerat

Beagle... Goare hund finns inte!

Publicerat
  • Författare

Jag gillar Beagle! Kompisen har en som är helt rådjursren som vi jagar hare med. Han har inte haft några andra jakthundar och använder den bara till hare. Hur funkar de för eftersök? Och finns det beagles som apporterar?

De raser jag funderat hittills på är;

Spaniel, labrador, munsterländer, tjt och wachtel. Verkar ha sina för och nackdelar när man försöker läsa på.

Vill helst att den driver med skall, det talar väl mot labben?

Tjt verkar Ha en tendens till att gå i gryt och verkar vara lite svårare som familjehund ( har hört att de är skälliga) är det rätt?

Wachtel var det en kompis som sa att det finns många dåliga. Finns det också många bra?

Munsterländer och spaniel verkar ju vara ganska lika?

Ja funderingarna är många som ni märker. Men hund ska det bli. Saknar!

Publicerat

Är ungefär i samma funderingar som du, fast jag jagar på något större marker. Den ras jag nu försöker läsa in mig på är Alpenländische Dachsbracke, vilken enligt rasbeskrivningen passar väl in på dina önskemål. Tyvärr verkar utbudet av valpar vara synnerligen skralt här i landet.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Publicerat

Är ungefär i samma funderingar som du, fast jag jagar på något större marker. Den ras jag nu försöker läsa in mig på är Alpenländische Dachsbracke, vilken enligt rasbeskrivningen passar väl in på dina önskemål. Tyvärr verkar utbudet av valpar vara synnerligen skralt här i landet.

Valpar finns, men tyvärr är det ytterst få om inga mes godkända föräldrar. Lite synd. Är intresserad av rasen då den hade passat en kompis väl men tycker det är lite för mycket hysch hysch och det gnälls på de som gör det alla borde - Frågasätra avel på ej godkända hundar. Inom andra raser skulle ett sådant ställningstagande anses självklart!

Fick tips, av en annan forumist att ta hjälp av en sturlander och skall förmedla detta vidare. Tydligen skall man söka sig utom Sverige när det gäller denna ras. Synd när en ras får detta öde. Hoppas det blir bättring då det verkar vara en mångsidig ras.

Publicerat
  • Författare

Jag vill ha en någorlunda etablerad ras med uppfödare som har rekomenationer och rykte som seriösa. ADB verkar bra, inte minst till eftersök, men känns lite för oetablerad i Sverige för min smak. (Möjligen lite trist inställning). Vad tror ni om de raset jag listade?

Publicerat

Min tanke är att det nog är svårt att hitta en enda hund till alla dina önskemål. I bästa fall får du en hund som är bra på nån del och hyfsad på resten. Jag kan tänka mig att någon kontinental stående fågelhund eller wachtel kommer närmast. Mitt förslag är att du väljer det du helst vill ha hunden till och väljer ras utefter det så kan du ju komplettera med andra hundar senare om du fortfarande känner behovet.

En annan väg kan vara att du köper en hund för klövdjuren och harar och sedan köper du en labbe åt frugan (om du har någon) som hon får träna. Med en liten gnutta tur (inte mer tur än att få en beagle som apporterar ;) ) så får hon upp ett intresse för detta så har du huxflux en egen apportör eller t.o.m en dubbelt så stor vapengarderob. :thumbsup:

Publicerat

Beagle har väldigt bra nos och många är oxå vch

Publicerat

Beagle har väldigt bra nos och många är oxå vch

Det tvivlar jag inte en sekund på men hur är de som apportörer?
Publicerat
  • Författare

Nja, mer än en hund är inte intressant. Är väl medveten om att en allroundhund inte kommer att vara bäst på nåt. Det kan jag leva med. Men att få en att bli en bra spårare och en hyfsad apportör och som klarar korta drev eller vice versa borde väl vara görligt eller? Naturligtvis med gott om träning....

Publicerat

Jag slår ett slag för wachtel!

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Anle: Vad är det du gillar med Wachteln? En del jag pratat med menar att rasen är ojämn, å en del hyllar den!

Har du erfarenhet av wachteln som rapportör?

Publicerat

En vorsteh ryms innaför dina önskemål, en sträv.

Publicerat

En faktor som jag själv har i beaktande är möjligheten att som hundförare själv få skottchanser, för mig är det önskvärt. Därför känner jag att t ex vorsteh blir fel typ av hund.

Men jag är ju otroligt grön på hundförarområdet.

Publicerat

En faktor som jag själv har i beaktande är möjligheten att som hundförare själv få skottchanser, för mig är det önskvärt. Därför känner jag att t ex vorsteh blir fel typ av hund.

Men jag är ju otroligt grön på hundförarområdet.

Svarade primärt på Storbocken och han har även fågel med i ekvationen, endast klöv blir det annat. Men visst får jag skottchanser och lyckas skjuta nåt ibland, hur markerna ser ut och hur vilttätt det är spelar såklart en stor roll.
Publicerat

En wachtel som går kort är nog inte fel men får du en långdrivare så är nog marken i minsta laget. Men själv skulle jag välja en spaniel eller vorsteh med dom förutsättningarna.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Publicerat

Är det inte Wachteln som ansetts gått ner sig ordentligt jaktmässigt pga stor avel?

Publicerat

Vorsteh eller varför inte en Munsterländer?

Publicerat
  • Författare

Maxhof: har du koll på vilka drevtider en wachtel brukar ligga på?

Publicerat
  • Författare

Om man går själv med hund. Vilken ras ger enligt er uppfattning i så fall flest skottchanser?

Publicerat

Drever!

Publicerat

Hur är drever och ADB som apportör?

Publicerat

Tax :) buktande rådjurs drev för en tax, bättre finns det inte ;)

Publicerat

Hur är drever och ADB som apportör?

Den biten sköter LabbeUbbe om, bara boka sig för kurs.
Publicerat

Maxhof: har du koll på vilka drevtider en wachtel brukar ligga på?

Från noll minuter och uppåt timman... Jag tror man dras med rätt stora variationer inom rasen, förmodligen har inte avelsarbetet hängt med ökningen.

Skickat från min D5803 via Tapatalk