Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nytt luftgevär

Featured Replies

Publicerat

Tänkte köpa ett nytt luftgevär, har redan en hatsan striker s. Ska nog skaffa licens så jag kan jaga stor råttorna lagligt i lagdugården!;)

Har tittat på en Benjamin marauder. Är det något att ha vad rekommenderar ni?? Budgeten ligger på runt 5000-6000 utan sikte men skulle kunna sträcka mig till runt 7000 om det skulle behövas! Tack för svar!

Publicerat

Marauder är en bra bössa, tror inte Mike ändrat uppfattning? Får du licens då? Kan vara knepigt..

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Jag är fortfarande supernöjd med min Marauder, enkel konstruktion ger många problemfria skott.

Visst saknar den finesser som ställbar hastighet men det ser jag inget behov av.

Med rätt ammo skjuter den bättre än något annat jag har i vapenskåpet ut till 40m.

/Mike

Publicerat

Färre saker som kan fippla betyder mindre strul i aktivt bruk, jag kan nog med viss insikt om de flesta PCP-luftgevär påstå att de är minst sagt felkonstruerade och flippriga, mer av fixarnas paradis än användarnas bästa.

Men oaktat det, om situationen kräver det så finns det inget som verkar så effektivt, tyst och precis som ett välfungerande PCP. /Christian 

Publicerat
  • Författare

Marauder är en bra bössa, tror inte Mike ändrat uppfattning? Får du licens då? Kan vara knepigt..

Jag vet inte riktigt om jag kan få licens, men hur svårt är det? Jag har en fråga till: vad ska man ha för kaliber 22 eller 4,5mm. 25 är nog lite för kraftig för mina behov!

Publicerat

Ska du jaga så är väl .22 vettigast, .25 blir väl kraftigt och du får stor åtgång på luft vid varje skott. Motsatt gäller för 4,5, många skott per påfyllning vilket iofs är en vinst. Jag vet inte.. 

Att få licens kräver någon form av uppdrag antingen från kommun eller från ett antal näringsidkare där uppdraget går ut på att hålla efter fågel inomhus eller i känsliga miljöer där en 22 lr inte gör sig.

Inte helt enkelt att lösa.

Publicerat

4,5 mm ger inte underlag för tillstånd, enbart .22  eller uppåt är det som kan motivera tillstånd, i övrigt, såsom Hippen anger det. 

/Christian

Publicerat
  • Författare

Ska du jaga så är väl .22 vettigast, .25 blir väl kraftigt och du får stor åtgång på luft vid varje skott. Motsatt gäller för 4,5, många skott per påfyllning vilket iofs är en vinst. Jag vet inte..

Att få licens kräver någon form av uppdrag antingen från kommun eller från ett antal näringsidkare där uppdraget går ut på att hålla efter fågel inomhus eller i känsliga miljöer där en 22 lr inte gör sig.

Inte helt enkelt att lösa.

Jag kommer då ta 22. För det var det enda lagliga. En kille som jag inte känner så bra har en bondgård som jag bara har 700meter till, jag har varit inne i hans ladugård där han har sina mjölk kor där har han problem med fågel. Han har oxå problem med kajor och kråkor men gården ligger bara 400m från en skolan och runt skolan ligger en massa hus men det är endå lite ute på landet! Där skulle nog luftgevär vara perfa. Ska fråga honom om han behöver hjälp med fåglarna. Men hur gör man sen? Vem går man till och frågar om licens, och blir det då så att jag måste sälja en bössa har nämligen 6st redan i vapenskåpet (för jakt) eller går luftgeväret in på någon annan licens så man slipper sälja en bössa! Tack för alla snabba svar!:)

Publicerat

Tycker att .25 är en ypperlig jaktkaliber. Har haft ett par gevär i den kalibern. :)

Publicerat
  • Författare

Tycker att .25 är en ypperlig jaktkaliber. Har haft ett par gevär i den kalibern. :)

Ok. Vad jagade du med den och vad låg anslags energin på??

Publicerat

Skyddsjakt på Kråkfågel i fruktodling.

Publicerat
  • Författare

Skyddsjakt på Kråkfågel i fruktodling.

Ok, om jag nu får lov att skjuta bort fåglar där på bondgården så blir det nog mycket kaja och kråka. Hur långt håll är en .25 pricksäker och har nog med kraft för att döda en kaja effektivt?:)

Publicerat

Eftersträva alltid jaktskott inom 30 meter, men skulle vilja påstå att ett normalkraftigt .25 vapen kan döda ut mot 70 meter.

Publicerat
  • Författare

Eftersträva alltid jaktskott inom 30 meter, men skulle vilja påstå att ett normalkraftigt .25 vapen kan döda ut mot 70 meter.

Ok jag har tror att det nästan aldrig har varigt någon på den där bondgården och jagat så man borde kunna komma ganska nära!:)

Publicerat
  • Författare

Nu så ska vi se här. :)

Har kollat runt lite mer på luftgevär. Är det någon som har koll på något bra .25 gevär?

Är Maraudern i .25 bra? Eller ska man köra på ett fx? Vet inte vart man kan fylla på dykarflaska men det kan man ta reda på. Och är det värt att skaffa pump eller dykarflaska direkt??

Publicerat

Tyvärr har BSA slutat tillverka fjäderbössor i cal. 25, annars är min favorit där "Super Sport Carbine". Ett riktigt välgjort, välskjutande och smidigt vapen för jakt. :)

Publicerat

Tyvärr har BSA slutat tillverka fjäderbössor i cal. 25, annars är min favorit där "Super Sport Carbine". Ett riktigt välgjort, välskjutande och smidigt vapen för jakt. :)

Mmm Testat att BSA i nämnd kaliber.. eller om det var 6,35, minns inte exakt. Hur som, rätt jobbigt att ladda faktiskt. Ska man då skjuta ur någon byggnad med fågel så blir det rent jobbigt.. Där är PCP avgjort bättre.

Publicerat
  • Författare

Mmm Testat att BSA i nämnd kaliber.. eller om det var 6,35, minns inte exakt. Hur som, rätt jobbigt att ladda faktiskt. Ska man då skjuta ur någon byggnad med fågel så blir det rent jobbigt.. Där är PCP avgjort bättre.

Har kollat på en cyclone men den finns inte i .25 funderar på .22 pga att det finns mer ammo att välja mellan. Och så är det bra för mig att kunna ändra hastigheten då jag kommer jaga både inomhus och utomhus! Vad tycker ni om den bössan?? Går den lätt att pumpa med pump eller måste man ha flaska??:)

Publicerat

Har Cyconen .22. Visst funkar pumpen men man ruttnar väldigt fort på den och skaffar flaska. 

Ska man nörda in sig på detta så är Cyclonen rätt. Att kunna skifta mellan hastigheter är värdefullt, skjuter alltid 180 inomhus och fullflås utomhus. Under vissa förutsättningar är bössan eller systemet med PCP helt genialt, lyckats stänga in stora mängder kajor i byggnader några gånger och då kommer bössan till sin rätt big time! 

Sen är Cyclonen mysig att skjuta med och hela köret.. men.. det känns lite sårbart. Jag har fått generalhaveri en gång, magasinet matade inte fram utan låstes totalt = tvingades bryta den natten. Sen har det strulat några gånger med matningen men har varit fixbart. 

Ska du skjuta lite tavla och lyckas få licens och knacka lite fågel inomhus så tror jag Cyclonen fungerar utmärkt. Ska du åta dej fler uppdrag och måste ha en bössa som levererar varje gång.. men känslan av finess är mindre eller vad jag ska säga så hade jag valt Marudern utan tvekan! Sen ska du ha Fx så måste du fixa antingen dämpare eller Shoudad pipa för ljudets skull. Odämpad Fx smäller faktiskt rätt friskt!

Publicerat

6,35 och .25 är samma kaliber. :) Kan hålla med om att ett PCP gevär är smidigare vid mera frekvent skytte.

Fördelen med fjädergevär är att man slipper släpa extern pump med sig, man har liksom kraftkällan med sig

alltid. :)

Publicerat
  • Författare

Har Cyconen .22. Visst funkar pumpen men man ruttnar väldigt fort på den och skaffar flaska.

Ska man nörda in sig på detta så är Cyclonen rätt. Att kunna skifta mellan hastigheter är värdefullt, skjuter alltid 180 inomhus och fullflås utomhus. Under vissa förutsättningar är bössan eller systemet med PCP helt genialt, lyckats stänga in stora mängder kajor i byggnader några gånger och då kommer bössan till sin rätt big time!

Sen är Cyclonen mysig att skjuta med och hela köret.. men.. det känns lite sårbart. Jag har fått generalhaveri en gång, magasinet matade inte fram utan låstes totalt = tvingades bryta den natten. Sen har det strulat några gånger med matningen men har varit fixbart.

Ska du skjuta lite tavla och lyckas få licens och knacka lite fågel inomhus så tror jag Cyclonen fungerar utmärkt. Ska du åta dej fler uppdrag och måste ha en bössa som levererar varje gång.. men känslan av finess är mindre eller vad jag ska säga så hade jag valt Marudern utan tvekan! Sen ska du ha Fx så måste du fixa antingen dämpare eller Shoudad pipa för ljudets skull. Odämpad Fx smäller faktiskt rätt friskt!

Jag vet inte hur mycket man kommer hinna vara ute o jaga med den, men när jag kommer jaga blir det mycket inomhus på kajor och stadsduvor, så det får nog bli cyclonen till att börja med. Man kan ju alltid uppgradera om man villa ha något annat. Hur är Cyclones precision inom 30m?

Publicerat

Fullgod. Upplever att det är liiite svårare att skjuta luftgevär då du har kulan i pipan marginellt längre tid än normalt kulvapen. Du måste alltså hålla stilla lite längre eller vad jag ska säga. Går inte att fuska med avfyrning för då blir det knas.

Skjutit +100 kajor några gånger inomhus och jag skulle aldrig utsätta mej för detta med ett brytvapen..

Men välja vapen är nog det lättare för dej, fixa licensen är inte skitenkelt. Googla är ett tips, finns garanterat trådar här och på luftvapenforum att läsa även.

Publicerat

Ok, om jag nu får lov att skjuta bort fåglar där på bondgården så blir det nog mycket kaja och kråka. Hur långt håll är en .25 pricksäker och har nog med kraft för att döda en kaja effektivt?:)

Ska du skjuta kråka så är det ingen mening med att krångla med licens för det är ändå olagligt med ett luftgevär ;)

En fx i .25 med fullfart sänker med lätthet en kråka på 100m, är mer skyttens kunskap/skytte teknik som sätts på prov och inte vapnets.

Sen så är ställbar hastighet omöjligt att leva utan enligt mig.

Publicerat

Ogster det är för att du misstar ett PCP med ett krutdrivet vapen, är det längre håll än säg 40 meter max är det alltid bättre med en 22lr/17 kaliber eller motsvarande.

Min uppfattning är att personer som kommer från luftsidan förvisso vet mer om att mecka och optimera PCP:er men även om de skjuter bra, vissa otroligt bra så brister det i horisont/omdöme. Bara för att man kan skjuta på väldigt långa håll, även i vind med så är båda luftvapen, sub .30 kalibrarna och kantantända kalibrar typ 22LR inte särskilt bra på avstånd över 70 meter, 17 kalibrarna undantagna, talar man 100 meter så är det bara att räkna på saken, en missbedömning av vind eller avstånd med 1 m/s eller 5 meter så missar man målet eller skadeskjutet viltet.

Men å andra sidan du förefaller veta detta.

Som praktiker är det viktigare med jämn effekt och lagom effekt utan strul än 100 meters kapacitet. Christian

Publicerat

Erfarenhetsmässigt av FX gevären är att det är mycket god precision. Hade ett FX 2000 Deluxe för många år sedan, minns att jag prickade ölburkar på ungefär 100+ meter med det. :)