Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drilling? Hjälp!

Featured Replies

Publicerat

Tjena! 

Går i tankarna om att skaffa en drilling framöver och då helst en 12/12/6,5x55! 

Vilka märken/bössor kan ni rekommendera, kravet är att den ska smälla... i alla lägen alltså driftsäker men gärna nätt och fin så de inte blir någon klump att bära, kommer nog bli lo och rådjursjakt den används mest till men även rävjakt hade jag tänkt börja använda den till :) Fina riktmedel får den gärna också ha men kommer nog hamna en aim-point micro på den men... Ös på med vad ni tycker är bästa bössan osv! :)

Tacksam för svar! :)

Publicerat

Kaliber 12 och 6,5 är att skjuta sig rätt i foten om bössan ska vara driftsäker och smidig då 6,5x55 inte är en randpatron och kaliber 12 gör bössan fet och bökig.

Därutöver kan du sänka priset rejält om du går på en klass 2 drilling vilket bör passa din jakt.

Publicerat

Du har inte övervägt en kaliber med randpatron istället för 6,5*55 i kulpipan?

Kör själv Sauer&Sohn 3000, men skulle jag köpa någon lite dyrare så hade nog en Krieghoff av något slag legat nära tillhands.

Sen beror det ju helt på hur mycket pengar man vill lägga på bössan.

Edit: såg att sidelock hunnit före med rek. om randpatron.

MVH
Alias

Publicerat

Helt enig med sidelock. Förövrigt så rekommenderar jag kal 16 eller hellre 20 och 5.6x52r. Så har du en bättre lämpad bössa för med nättare format för ditt ändamål.

Publicerat

Håller med ovanstående jag har 12 12 222r visst kan fixa iväg 2 kulskott på älgbanan men får kämpa för det

en randpatron glider lätt ur själv sen så är den ett as att bära på pga av kaliber 12 på pipor

Publicerat

Tjena! 

Går i tankarna om att skaffa en drilling framöver och då helst en 12/12/6,5x55! 

Vilka märken/bössor kan ni rekommendera, kravet är att den ska smälla... i alla lägen alltså driftsäker men gärna nätt och fin så de inte blir någon klump att bära, kommer nog bli lo och rådjursjakt den används mest till men även rävjakt hade jag tänkt börja använda den till :) Fina riktmedel får den gärna också ha men kommer nog hamna en aim-point micro på den men... Ös på med vad ni tycker är bästa bössan osv! :)

Tacksam för svar! :)

Vad som är den bästa bössan ger jag mig inte in att svara på, men jag har en Krieghoff Trumpf Dural i just de kalibrar du nämner och jag är galet nöjd! Hög kvalitet och vikten tycker jag är helt ok! Riktmedel på den är ett Trijicon 1-4. Jag hade tidigare en Aimpoint på den men kommer inte överens med den + vill kunna förstora upp lite för att ha möjlighet att skjuta säkra skott på lite längre avstånd än vad jag anser att man klarar med en Aimpoint.

Publicerat

Jag utgår från att det är begagnat som gäller. Då är mitt tips att inte snöa in på kaliber i förväg utan gå till ett par olika vapenhandlare. Känn igenom de drillingar som står där, det är väldigt stor skillnad i känslan. Jag gjorde så på Torsbo. Kände förutsättningslöst igenom 25-30 drillingar (iofs inom den budget jag tyckte var rimlig). En av dem stack ut i den bemärkelsen att den låg bättre än övriga mot min axel. Den var även såväl mer svingbar som lättare än övriga bössor. Nackdelen var att det var den obsoleta kalibern 8x57jr. Fördelen var att den var både vacker och välarbetad. En riktigt fin förkrigsdrilling. Inte vad jag tänkt mig från början, men vad jag föll för. 

Om du sedan landar i en klass 1 eller 2 är underordnat, likaså om det blir kaliber 20, 16 eller 12. Det viktiga är att bössan är rätt för dig, eller att du känner att den inte blev så dyr att du drar dig för att anpassa den till din kropp. 

Publicerat
  • Författare

Kan lika gärna bli ny som begagnad, varför ja vill ha 6,5x55 är för att ja vill att den uppfyller klass 1 men ska ta mej en funderare om det är nödvändigt, tack för tipsen iallafall

Publicerat

7x57r eller 8x57irs uppfyller klass 1.

Publicerat
  • Författare

7x65 r är de en liknande kaliber? bra val till drilling? 

Publicerat

7x65r har jag i min drilling. Funkar fint.

Publicerat

7*65r är det mer ös i om man säger så gentemot 7*57 som är närmast i prestanda till din 6,5a. 8*57 har jag i min drilling och älskar kalibern! Skulle rösta på 7*57 eller 8*57 !

Publicerat

7x65 r är de en liknande kaliber? bra val till drilling?

Japp, men lite mer rekyl i den.

Publicerat

Tror 12 -12-7x57r är optimalt till rå och lo.

Har en Merkel från -80 själv och tycker den duger.

Känns lite onödigt att ha en "finare" eftersom den

hänger med i ur och skur.

När lon kommer i pass,kanske en gång i livet, vill iallafall

jag ha en tolva för max effekt. (har hänt mig två gånger)

Till rå där man får skottchanser oftare och kan välja

skott tillfälle duger säkert 16 och 20.

Publicerat

En 80-tals Merkel i kaliber 12 är ett sovietiskt järnspett dvs raka motsatsen till smidig.

Om du hade jagat med kaliber 16 eller 20 så hade du märkt att det inte gör någon nämnvärd skillnad mot kaliber 12.

Publicerat

Sidelock sammanfattade det hela ganska bra.

Har man absolut ingen aning så kan man fråga istället för att komma med påståenden. Det vilseleder bara andra som tror du faktiskt vet vad du pratar om

Publicerat

Älgflugornas Herre har sammanfattat det klockrent,snöa inte in på varken kul eller hagelkaliber utan hitta den som känns rätt.

Jag har haft en kal 20 drilling och har idag en kal 12 drilling,visst var 20 drillingen lätt och mysig att bära runt på men jag skjuter hagel rejält mycket bättre med min 12 drilling,liksom ÄH föll jag för just denna pga att den bara passar mig perfekt.

/Mike

Publicerat

Mike,, så du menar att kaliber 12 gör att du skjuter bättre?

tror nog det handlar om annat,, visst kaliber 12 är tuffare mot viltet än en kaliber 20,,,,, därför måste man ju ha 375H/H till älgjakt,,, dom dör ca 2,5 sec fortare då :wallbash: :wallbash: :wallbash:

nej kaliber 20 är enligt mig givet

kulkalibern är det mer att kolla på enligt mig, vad klarar en 6,5x57r, heter den väl?

men annars så är nog 7x57R att föredra,  en tanke där är väl att 7x65r antagligen har bättre kulbana på längre håll, medans en 8x57jrs går att skjuta tyngre kulor i, 220 grain va?

men jag tror min bror har en merkel kaliber 12 och 5,6x50r /52r eller vad heter den randpatronen,, som jag kan fråga om den är till salu, gissar på ca 15-18k

Publicerat

oj , vad elak jag var mot min käre mike, sorry:):)

Publicerat

Jo du läste inlägget lite noggrannare va;)

/Mike

Publicerat

En 80-tals Merkel i kaliber 12 är ett sovietiskt järnspett dvs raka motsatsen till smidig.

Om du hade jagat med kaliber 16 eller 20 så hade du märkt att det inte gör någon nämnvärd skillnad mot kaliber 12.

Har jagat en hel del Sovjet och forna sovjetstater mestadels med lånade vapen.

Allt från IZ,Toz och en del militära vapen som SKS mm och där skulle även ett rostigt

dåligt hopkommet måndags exemplar av -80tals Merkeldrilling ses som ett riktigt lyxvapen. :smile:

Publicerat

Det mest prisvärda och säkra köpet borde vara Sauer & Sohn tillverkade i västyskland på 50-talet. Dom är ofta trevliga i balansen fast inte lika lätta som innan kriget. På auktionerna i Stockholm brukar det finnas en del.. Köper du en med hakbaser så får du nya ringar inpassade för ca 4500kr och får då ett jättefint montage. Jag har själv en förkrigare Emil Eckoldt 16 och 8x57IR, men det är ett entuiastval som kräver lite extra ansträngning. 

• 2 months later...
Publicerat

jag köpte förra hösten, för min del så kom jag fram till en sauer & son 3000 16/7*57R var både lätt och smidigt och rimlig i pris, under 15k finns de en del. den väger väl ca 3kg, och passar mig prefekt :)

Publicerat

Jag har likaså en tidig JP Sauer & Sohn 3000 i 16/70-16/70-7X65R och instämmer i lovsången över kaliber 16. Visst rekylerar 7X65R men inget som inte är hanterbart på något vis. Jag gav 13k för den med en Hensoldt Diavari 1,5-6X36 i fyrfots hakmontage. Jag har därefter låtit passa in en Zeiss Diatal Z 4X32 och ett Meosight II i samma baser. Jag finner denna bössa avgjort trevligare än t.ex. nya Krieghoff Optima och Zoli. I ett brytvapen tar jag för övrigt avgjort hellre en randpatron än en randlös dito..