Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

12/65 förvirring

Featured Replies

Publicerat

En fundering som troligtvis visar på min sedvanliga osäkerhet...

Var och införskaffade ny hagelamunition till skotten, då Hulls Three Crowns lämnar endel att önska avseende täckning.

Det som fanns inne var Elet Impax, så rätt vad gäller papphylsa och fiber.

Men det som gjorde mig fundersam var, på asken stod: 67mm case for 2 1/2" chambers.

Har för mig att man ska vara försiktig/undvika 67mm hylsor om man inte är säker på att patronläget inte är för tvärt?

Så frågan är ska jag undvika dessa i mina 65mm stämplade patronlägen eller är det ok?

Eley listar ju dessa för 65mm.

Är det skillnad på papp och plasthylsor? Upptäckte nämligen att jag har ett par äldre askar Eley hi-flyer med samma text.

Skulle uppskatta lite info!

Publicerat

Om du inte har en väldigt gammal bössa spelar det ingen roll om det är 63, 65, 67,5 mm längd på patronerna. Patronläget är runt 68mm nämligen.

Plasthylsa eller papp har betydelse mest utifrån vilka förladdningar man bör använda. Kör du fabriksladdat spelar det kvitta.

T

Publicerat
  • Författare

Tack!

Om jag kommer ihåg rätt är den från tiden 1910-1924 enligt hjälpen jag fick att tyda stämplarna i grannkanalen.

Det är en James Kirk, sidolås.

Påverkar detta?

Det Eley köpeskott, gissar att hi-flyern, med plasthylsa även har plastförladdning.

Är det värt att damma iväg ett par skott och se om de skjutna hylsorna passar?

// J

Publicerat

Påverkar detta?

Nej

Det Eley köpeskott, gissar att hi-flyern, med plasthylsa även har plastförladdning.

Eftersom det är brittisk patron så är det alls inte säkert att det är så - britterna har ganska ofta förbud mot plastkoppar, så det är förr vanligare med fiber i brittiska patroner än plastkoppar. Men skär upp en och kolla.

Är det värt att damma iväg ett par skott och se om de skjutna hylsorna passar?

// J

Tja - det kommer att säga pang. Och det är ju alltid roligt. Men du kan aldrig i världen se om en hagelhylsa passar eller inte vare sig innan eller efter den skjutits - det funkar inte så. Det finns bara ett sätt att veta - trepunktsmikrometer.

/T

Publicerat
  • Författare

Du får ursäkta, men nu är jag inte helt med var vi landar...

Är dessa patroner ok att använda i bössan?

Eller ska jag mäta upp patronläget innan skott avlossas?

Om dessa nu inte är att rekommendera, hur f-n kan en engelsk amunitionstillverkare, skriva att de är anpassade för 12/65 om de inte är det. Trots allt bör deras hemmamarknad vara den absolut största för dylika puppor.

// J

Publicerat

Ja, de är ok att använda.

Men för att VETA hur ditt patronläge egentligen ser ut tarvar det en trepunktsmikrometer. Där finns det inga genvägar.

T

Publicerat

Skjut dig less med nämnda ammo! Inga problem :)

Publicerat
  • Författare

Ja, de är ok att använda.

Men för att VETA hur ditt patronläge egentligen ser ut tarvar det en trepunktsmikrometer. Där finns det inga genvägar.

T

Stort tack!

För både förklaring och tålamod.

Skjut dig less med nämnda ammo! Inga problem :)

Tack

Publicerat
  • Författare

Måste dubbelkolla, efter test.

Sköt en plugg av varje, plast och papp. Efter plasthylsan, bössan blev extremt trög att bryta och försökte jag "ladda" den skjutna hylsan gick inte bössan att stänga.

Efter papphylsan, inga problem att bryta bössan däremot hade hylsan spruckit på längden, hela vägen till culoten.

Detta känns småläskigt, men kanske bara jag som är känslig...

Vad säger ni?

// J

Publicerat
  • Författare

Testade ett par skott till, för att få bort slump.

Och det verkar finnas skillnader beroende på pipa.

Högerpipan har inga problem med plasthylsorna, dvs. det blir inte trögt att bryta bössan. Däremot spricker papphylsorna om de skjuts i denna pipa.

I vänsterpipan ser jag inga tendenser till spruckna hylsor, däremot blir den trög att bryta med plast.

Några reflektioner?

Bara jag som överanalyserar, eller bör bössan lämnas in för uppmätning och kontroll?

Tack!

Publicerat

mät, mät och, mät

Publicerat

Att plasthylsor nyper beror på kombinationen hylsa och patronläge. Annan hylsa så rinner den ut.

Att hyllorna spricker beror antingen på att patronläget är för stort eller hyllorna är spröda pga felaktig förvaring.

Att dra några djupare slutsatser från en eller två sorters puppor är lite slumpmässigt......

T

Publicerat
  • Författare

Att plasthylsor nyper beror på kombinationen hylsa och patronläge. Annan hylsa så rinner den ut.

Att hyllorna spricker beror antingen på att patronläget är för stort eller hyllorna är spröda pga felaktig förvaring.

Att dra några djupare slutsatser från en eller två sorters puppor är lite slumpmässigt......

T

Tack för info.

Blir att testa ytterligare hylsor i högerpipan och se om det är generellt. Om det visar sig vara ett stort patronläge, något man bör/kan åtgärda?

Tolkar dig att det inte är något problem, att fortsätta med dessa puppor tills jag har mer koll?

Gott nytt!

Publicerat

Nja, hylsor som spricker ska man ha respekt för, har man alternativ eller det inte direkt dräller fasaner runt huvudet och man inte har annat.

Så, de hade jag nog lagt till sidan.....

T

Publicerat
  • Författare

God fortsättning!

Så ett ytterligare test, med Hull Three crowns, papphylsa.

Inga problem i vänsterpipan, men i högerpipan sprack en hylsa och en hade tydliga försvagningar (två längsgående "sträck").

Så det börjar tyda på att högerpipan har ett stort patronläge... Har dock inte sett några tendenser med plasthylsor, dock endast testat Eley.

Så vilka alternativ har jag?

Köra plast i högerpipan, finns något vettigt i 12/65?

Testa ytterligare pappatroner, tänkte försöka få tag på Pure Gold. Andra alternativ?

Finns det något sett att åtgärda ett stort patronläge?

Ska även ta en avstämning med handlaren, och få hans syn.

Låter detta vettigt? Något mer jag kan göra?

// J

Publicerat

12/65 i plasthylsa levererar bland annat NSI. English Classic heter dom. Inte alls testat dom men har en ask liggande som ska prövas framöver ifall de är nått att ha.

Publicerat

Den riktigt enkla är väl att dra upp den till 70mm.

Så är det en långt enklare fråga att lösa.

T

Publicerat
  • Författare

Den riktigt enkla är väl att dra upp den till 70mm.

Så är det en långt enklare fråga att lösa.

T

Helt klart ett alternativ, men är det inte lite av hädelse?

Tar ett snack med handlaren och hör vad de föreslår.

Hade ju gärna kört med papp, är fan så mycket trevligare...

Publicerat

Helt klart ett alternativ, men är det inte lite av hädelse?

Tar ett snack med handlaren och hör vad de föreslår.

Hade ju gärna kört med papp, är fan så mycket trevligare...

Tar du ett snack med handlaren så kan du räkna med allehanda förslag...

...med en sån här fråga skulle jag uppsöka en kompetent smed istället. Min tilltro till vapenmånglare är ytterst begränsad när det kommer till ren vapenkunskap :(

/M

Publicerat

Hädelse vet jag inte.... Man brukar inte kalla det hädelse med ett nytt topplock för att kunna köra på blyfri soppa.

Iom stjärnstukningens införande så blir ju 65mm lite som blyad bensin - nått som hör historien till.

T

Publicerat

Hädelse vet jag inte.... Man brukar inte kalla det hädelse med ett nytt topplock för att kunna köra på blyfri soppa.

Iom stjärnstukningens införande så blir ju 65mm lite som blyad bensin - nått som hör historien till.

T

Publicerat

T

Publicerat
  • Författare

Tar du ett snack med handlaren så kan du räkna med allehanda förslag...

...med en sån här fråga skulle jag uppsöka en kompetent smed istället. Min tilltro till vapenmånglare är ytterst begränsad när det kommer till ren vapenkunskap :(

/M

Point taken, vem pratar man med i dessa frågor?

T

Ok! Jag förstår vad du menar. Finns det någon pålitlig smed i Stockholmsområdet att ge uppdraget?

Eller vem vänder jag mig till?

// J

Publicerat

Fråga 1: Hans Englund, Klippan.

Fråga 2: Hand Englund, Klippan.

Skulle nu Hans inte ha tid pratar man med Nyhuus, även han i Klippan.

Även om jag själv är vapenhandlare så är det ett satans så inkompetent skrå,tyvärr.

T

Publicerat

Även om jag själv är vapenhandlare så är det ett satans så inkompetent skrå,tyvärr.

T

Det är ju som tur är en skillnad på vissa vapenhandlare och de mer allmänna frilufts- och jaktbutikshandlarna som även säljer vapen.... :)