Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vargdebatt i Stockholm!

Featured Replies

Publicerat

Det skulle ha varit intressant att kunna vara där och lyssna.

:D

Publicerat
  • Författare

Är det ingen i Stockholm som ska gå?

Publicerat

Jag ska ner till småland på rävjakt, så tyvärr.

//Roggman

Publicerat

Var du där?

Publicerat
  • Författare

Japp.

Jäkligt intressant. ca 150 personer på plats varav kanske 10 jägare.

Först pratade Olof Lidberg i 20 min om hans vargforskning, det var väldigt informativt och han fick prata ifred. Han pratade mycket om genetik, inavel och behovet av tillskott av nya vargar, problem för invandring genom renskötselområden i Ryssland, Finland, Norge och Sverige;) ;)

Sedan var det viltskadecenters representant, Jens Karlssons tur, bra framförande och inget förskönande, rak och tydligt om problemet med rovdjursrivna hundar och tamboskap. ;D ;D Han talade mycket om skyddsåtgärder såsom pinglor, västar och stängsel. Kostnaden för rovdjursstängsel är ca 9 MSEK per år.  :( :(

Hans von Essen tog sedan bollen och beskrev SvJF´s arbete. Dom är ganska luddiga, SvJF vill ha varg men egentligen inte, typ. Ingen bra representant för jägarna om jag ska vara helt ärlig men jag tror att han kände sig lite i underläge. :P :P :(

Sedan Rovdjursföreningens representant, Ann Dahléreus, typ övervintrat hippie från -68 rörelsen, lätt förvirrad och spelade mycket på känslor kring vargen. Det finns 6 miljarder människor på jorden och då borde vi ha plats för 600 000 vargar. Märklig jämförelse i mina ögon. Huvudkontoret för föreningen finns på Reimersholme, bara en sådan sak. Hon slog sig för brösten och sa att medlemmarna i rovdjursföreningen alltid ställde upp frivilligt för att sätta upp rovdjursstängsel men vem vet. ??? ???

Sedan blev det frågestund, den som fick mest "påhopp" var Hans von Essen. De flesta åhörarna gillade inte riktigt jägarnas mål på 150 djur, ev tjuvjakt, förändring av § 28 osv. Hans såg inte helt tillfreds med situationen kan man lugnt säga.

Olof Lidberg hade det ganska lugnt och skönt. Jag frågade om kostnaden för vargen och varje varg kostar totalt ca 1 MSEK, vilket Olof höll med om och tänker man då att det finns ca 115 - 130 vargar i Sverige blir det mycket pengar. tyvärr var detta i slutet så diskussionen dog, tyvärr.

Tanten från Rovdjursföreningen hade en del anhängare som ställde "konstiga" frågor som hon svamlade fram svaren på.

jens från viltskadecenter fick en del frågor om förebyggande åtgärde och om pinglan, min jaktledare ställde frågan om taxar kontra snö och snöfyllda pinglor och fick ett medhåll att detta var ju ett stort problem.

På det hela var det bra, ingen som störde, alla fick tala till punkt och utveckla både frågor och svar. :D :D Nästa gång kanske uppbackningen från jägarhåll förhoppningsvis vara större. vi var ganska ensamma.  ;) ;)

Det var en rovdjursförespråkare som var ganska aggresiv på SvJF och tyckte väl att jägarna skulle ha pli på sina hundar i skogen annars fick dom skylla sig själva. Han var själv hundägare och hans hundar lydde honom minsann, ingen i panelen orkade ens ge honom ett svar. :P :P

Tyvärr var det många "jägarna" får skylla sig själva kommentarer runt om men så är det när man ej förstår bättre. >:( >:(

Jag tror att detta var en ganska annorlunda debatt jämfört med hur det ser ut ute i landet. Jag tror också att vi jägare borde prova detta med pinglor på hundarna så länge set är barmark, det kan ju aldrig skada och inte en enda hund med pingla har hittills blivit attackerad av varg så varför inte..........

Jag la in detta även på Robsoft men nämnde inga pengar för då skenar diskussionen iväg alldeles för mycket där, dom kan ej ta i rovdjurs diskussioner utan att det bär hän...........

Publicerat
Olof Lidberg hade det ganska lugnt och skönt. Jag frågade om kostnaden för vargen och varje varg kostar totalt ca 1 MSEK, vilket Olof höll med om och tänker man då att det finns ca 115 - 130 vargar i Sverige blir det mycket pengar. tyvärr var detta i slutet så diskussionen dog, tyvärr.

Läste samma uppgift i jaktjournalen och det borde ju finnas bättre sätt att använda dessa pengar än att skydda en ej utrotningshotad art. Sen är det ju så att den skandivasika stammen en gång för alla är utrotad vilket är synd. Så de vargar vi har i Sverige härstammar från Finland och Ryssland vilket gör det ännu mer konstigt, att vi i Sverige måste skydda och ha dessa djur i relativt tätbefolkade områden ???

Publicerat

Hade gärna varit där, tycker diskussioner där mina åsikter strider mot majoritetens är rätt underhållande ;D tyvärr gick det inte igår.

Det börjar nog bli dax för Hans v Essen och hans SJF kollegor att visa framfötterna lite nu efter regeringsskiftet. Nu har dom ju regeringen ocjh ansvarig minister i ryggen i de närmsta 4 åren iaf.

Det är väl bara att gasa på nu, om 4 år kan miljöpartiet vara tillbaka på planen igen. :o

På SJFs hemsida finns en klok man som heter Bo Lindevall som ställde sig frågan i sin krönika varför det är så svårt att övertyga de resterande 120000 jaktkortslösarna att bli medlemmar i förbundet.

En klok fråga av en modig man som kan hantera sanningen. Jag skrev iegenskap av icke medlem och sa att ord måste bli handling (kortfattat), innan dess har jag svårt att ta deras Svensk jakt propaganda på allvar. Tyvärr går just nu lite för mycket tid till att lösa interna meningsskiljaktigheter inom SJF.

Opinionen från jägarna är lättläst i rovdjurs frågan då 90% av oss vill ha drastiska förändringar. Deras jobb är att lobba medlemmarnas åsikter, inte resterande del av samhällets då det finns organisationer för det än då.  :- mötet i Sth verkar ha varit ett bra exempel på det.

MVH

Publicerat

Om ! Vargen kommit hit självmant så får den väl reprodusera sig med den DNA.bank som finns. Jag vet inte om de är känsligare mot inavel än tex vitsvanshjortarna i Finland, dovvilitet här samt vildsvinen som ju kommer från små populationer inna.

Det hade kanske varit lämpligare att lägga dessa summor på förslagsvis den spillra myskoxar vi har eller visenten nere i europa.

Läste i en gammal Svensk jakt från -68 tror jag det var att nån rovdjursgrupp hade tagit kontakt med sovjet angående att få köpa varg för att plantera in i sverige.

För stora kostnader gentemot vinst i mitt tycke!

MVH Roggman66

Publicerat

Man hade klockor på kor förr i tiden för att veta var dom fanns. Tror inte vargen bryr sig mer än att det blir ännu lättare att hitta och ta död på hundarna. Däremot täcken med kapslar av illasmakande medel som gör hunden oätlig om den angrips kanske fungerar. Vi ska komma ihåg att vargen är ett hunddjur som klarar av att lära sig saker ganska snabbt och överföra det till valpar inom gruppen.

Publicerat
  • Författare

Det roliga var att Hans von Essens tyckte att det var helt ok att importera varg för att minska risken för inavel. Vi kolllade detta med david Ligné, jaktkonsultent, och detta är en linje som Hans kör på eget initiativ. Helt otroligt! >:( >:(

Publicerat

HMMM, Hans är alltså riksjaktvårdskonsulent och således operativ chef över alla länsjaktvårdskonsulenter inklusive Ligné...inte undra på att dom träter internt då :o

Bättre blir det inte av att Von Essen anses vara  SJFs chefslobbyist mot riksdag och regering, media etc i jaktfrågor. Jag säger då det...... >:(

Publicerat

Görtrist om SJF inte räckte till.

Vem ska företräda oss jägare , om den stora organisationen inte är kapabel ?

Publicerat

Att "den stora organisationen" inte räcker till har jag insett för länge sedan och har slutat att ens lyssna på dem.

Men det är nog tyvärr den enda organisation som kan företräda jägarna så de får ta och skärpa sig och föra fram vad jägarna anser och inte sina privata åsikter. >:(

Tanken med inblandning av nytt blod var säkert att ju större genetisk skillnad mellan de olika vargindividerna det är, desto färre vargar går det att ha utan att de dör ut. Läste det i senaste jaktjournalen...

Jaja, lider med er som har varg på markerna. Det är svårt att inse att det inte går att släppa hunden utan att oroa sig om den kommer tillbaka eller ej om man inte har problemet.