Publicerat Januari 7, 201610 yr Är det mågot att ha eller bara en grej som låter bra? Swedteam eller Neverlost? Finns det fler märken?
Publicerat Januari 7, 201610 yr en fråga bara vad är en grabb bag? är de typ som survivalisternas BOB (bug out bag) dvs den står alltid redo med dem grejorna man behöver eller är de något annat? ^^
Publicerat Januari 7, 201610 yr Författare en fråga bara vad är en grabb bag? är de typ som survivalisternas BOB (bug out bag) dvs den står alltid redo med dem grejorna man behöver eller är de något annat? ^^ Nä, så stirrig är jag inte . Det är en bag med många fack för att hålla ordning på saker. Idag har jag bra ordning på vissa grejer i en ryggsäck och en bag med kaos i. Höll lite ordning i bagen tidigare men nu skvalpar grejerna mest runt. Gillar egentligen ordning. Frågan är om det blir bättre med en bättre bag. Lutar iaf åt en grab bag.
Publicerat Januari 7, 201610 yr Författare Biltemas Patrolbag kostar 1/3 och är riktigt bra. Bra där! En 500hundring är som hittat, ser ju ok ut på bild. Den blir det vid nästa tur söderut
Publicerat Januari 7, 201610 yr Kör neverlosts variant. Sjukt misshandlad av mig men håller ändå ihop. Inte ens lyckats haft sönder en dragkedja än! Inte dåligt mtp hur jag har lastat o slängt runt med den
Publicerat Januari 8, 201610 yr Jag har kört en säsong med Biltemas variant. Ser inga nackdelar med den än så länge.. Riktigt skönt att ha alla saker i ordning (pejlar, batterier, radio, reservdelar, vapenvård m.m. m.m.) och bara lyfta med sig väskan när man ska ut på jakt.
Publicerat Januari 8, 201610 yr Detta är en populär post. Ingenting är testat på riktigt förrän sorken ifrån färjelägret har provat, håller det där då är det bra grejer.
Publicerat Januari 8, 201610 yr Författare Kört med neverlost ett par och min håller också.. Och du nöter ju en del på materialet så det måste vara gott betyg.
Publicerat Januari 8, 201610 yr Hobbe, vad typiskt har du i en Grab-bag? Hela grejen känns för mig lite kaka på kaka. Basen är ju bilen, där finns ju allt mellan himmel och jord i lådor. Där kan man ju också ladda all elektronik, har ombyten, spårningsutrustning, pannlampor, batterier, extra ammo, blixtpuckar, grillpinnar, kartor, kaffe, skithuspapper etc, etc. I min eberlestock har jag förutom bössan vid normal dagjakt. 1/2 liter vatten, en chokladbit, tändstickor, braständare, första förband, stickkniv, en uppsättning AA + 2032 batterier, en extra 155a, en snörstump, kompass och lite snitselband, väger alles zusammen 1200g ex vapen. I bälte/byxor, extra ammo, kniv, universalverktyg och hundkoppel. Vid eftersök har jag en förfylld rygga i bilen med lampor, batterier spårsele/lina, redbull, första förband, stickkniv, blixtpuck, snitselband m.m. Mitt system är ju inte vattentätt men det känns som en hundförare behöver flera uppsättningar redo, en grab-bag kan säkert funka för passkytten men vad tillför den dig som HF?
Publicerat Januari 8, 201610 yr "Vid eftersök har jag en förfylld rygga i bilen med lampor, batterier spårsele/lina, redbull, första förband, stickkniv, blixtpuck, snitselband m.m." = grab bag, eller har jag missat något i översättningen, jag skulle tro Magnus att du redan har koll på detta, ja det verkliga behovet för att få saken gjord dvs, för egen del har jag så pass spretiga "behov" trots att jag mest är passkytt att jag inte kan ha en "påse" packad utan det är ett par olika, att kalla dem grab bag har aldrig, trots en lätt anglifiering från min sida kommit för att göra. Iom att jag vet att du har lite germanska rötter tog jag mig friheten att översätta (google) grab bag till tyska, "Wundertüte" skall det tydligen heta, jag tyckte det var ett rätt fint ord. /Christian
Publicerat Januari 8, 201610 yr Hobbe, vad typiskt har du i en Grab-bag? Hela grejen känns för mig lite kaka på kaka. Basen är ju bilen, där finns ju allt mellan himmel och jord i lådor. Där kan man ju också ladda all elektronik, har ombyten, spårningsutrustning, pannlampor, batterier, extra ammo, blixtpuckar, grillpinnar, kartor, kaffe, skithuspapper etc, etc. I min eberlestock har jag förutom bössan vid normal dagjakt. 1/2 liter vatten, en chokladbit, tändstickor, braständare, första förband, stickkniv, en uppsättning AA + 2032 batterier, en extra 155a, en snörstump, kompass och lite snitselband, väger alles zusammen 1200g ex vapen. I bälte/byxor, extra ammo, kniv, universalverktyg och hundkoppel. Vid eftersök har jag en förfylld rygga i bilen med lampor, batterier spårsele/lina, redbull, första förband, stickkniv, blixtpuck, snitselband m.m. Mitt system är ju inte vattentätt men det känns som en hundförare behöver flera uppsättningar redo, en grab-bag kan säkert funka för passkytten men vad tillför den dig som HF? Ett mycket hett tips är #Trummvirvel# fler Terriers .
Publicerat Januari 8, 201610 yr Är väll inte heller en VAO, men just vid jakt är det pisstråkigt att leta prylar i sista sekunden. Sen är det rätt bekvämt att allt är med när man ger sig ut på eftersök. Så, efter för många mornar då jag letat till sista sekund, för att sen köra som en idiot.. så har jag packat sakerna. Eftersöks prylar en en låda, och jaktprylar i en back. Underlättar även städningen av bilen efter jakt. Nu kommer mbbohman att spräcka illusionen att jag är en ordnings person, då jag oftast inte ändå har med mig allt (typ slutstycket...)
Publicerat Januari 8, 201610 yr Börjar faktiskt att tänka i denna riktning själv nu. För närvarande har jag allt i stol ryggsäcken, men det blir lite jobbigt när man för en gångs skull skall sitta på pass. Då tömmer jag ut allt i baksätet, blir en jävla röra . Och nu när jag har haft strul med min jaktbil, och varit tvungen att låna frugans så är det inte lätt att få med sig allt.
Publicerat Januari 8, 201610 yr Hade fullkomligt kaos i bilen innan med alla prylar. Köpte mig en plastback som står i bagaget och i den ligger allt som hör jakten till. Allt på ett ställe även om det i backen inte ligger snyggt och prydligt så ser man innehållet betydligt bättre. Enkelt med att bära in och ur bilen.
Publicerat Januari 8, 201610 yr Nu faller vi långt bort från ämnet men jag gillar klara, stapelbara plastbackar, de är otroligt bra att samla, sortera, lagra i. Min plan är att få sätta in två små i bilen med lite nödvändigt i, en för typ liten bilolycka, en för typ liten viltolycka./Christian
Publicerat Januari 8, 201610 yr Författare Jag har ingen dedikerad bil eller hundar, bor i lägenhet (ett tag till) så dålig uppsyn på bilen och dessutom ska barnvagn och annat få plats så att lämna grejer i bilen är inte ett alternativ. Mitt behov är att kunna ha extrakläder, extra batterier, radios och allt annnat samlat och ordnat för att slippa plocka i/ur och glömma grejer. Grab it, och allt extra är med, tror jag blir en bra lösning på mitt behov, det är ju så jag gör idag men mindre organiserat. Sen har jag annat mer nödvändigt i ryggsäcken som följer med på pass.
Publicerat Januari 8, 201610 yr Jag har allt i min neverlost. Vid jakt tar jag bara väskan och bössan och åker
Publicerat Januari 9, 201610 yr Det mesta jag behöver för hundjakten finns i kärran... Och har separat batteri där allt kan laddas. Går utan väska eller ryggsäck eftersom tyskarna inte jagar dygn eller mil ifrån mig;-) Det nödvändigaste har jag i ett bälte: första förband,tejp, tamponger, stick kniv, dragsele , 2 koppel, böss ficklampa och patron ficka. Plast påse i Benfickan med märkband i olika färger, dass papper och batterier till gps... I bagen ligger mest kompletterande utrustning.. Kikare,avståndsmätare, mer första hjälpen prylar, extra Power bars,kläder, ammo, knivar,stark pannlampa, en mindre verktygslåda med div verktyg lim, dubbel häftade tejp, extra batterier, vatten, energi dryck,torr mat, jet boil..mm Har även en separat bag för sjukprylar...som ligger i bilen hela tiden
Publicerat Januari 11, 201610 yr Jag som simpel passkytt har alltid följande i min ryggsäck: Första förband + lite mer dylikt Toapapper i en återförslutbar plastpåse Tejp Kikare Avståndsmätare Extra kniv Godis Laddat batteri till radion "Power bank", dvs laddare till mobilen inkl. sladd Extra vantar och sockor Regnponcho Hundkoppel/dragband (Neverlost, nytt för veckan) Walkstool pall och sittunderlag hänger fastspända utanpå, likaså en kompass som alltid hänger från en D-ring på ett av bärbanden När jag ska ut kliver jag i kläderna och stoppar ner mackor och varm saft samt kaffe och sedan är det bara att hänga på sig bössan (som om den någonsin behövs) och en ask jaktammo. Ryggsäcken är en praktisk och billig historia, 299kr från Garderoben (fast min är helgrön och möpigt brandad Mil-Tec). Rekommenderas, men dragkedjorna är inte tejpade.
Publicerat Januari 12, 201610 yr Författare Powerbank ska jag skaffa, bra grej när jakten drar ut på tiden!
Publicerat Januari 12, 201610 yr Har Biltemas variant och tycker den är mycket prisvärd. Jag har väldigt mycket bra att ha saker i den, ombyten, större första förbandkit, saker för att göra upp eld, kort och gott kan man säga att det som jag har på mig och med i lilla ryggsäcken, det finns det reservsaker av i bagen ifall något oväntat händer eller om jag glömt något nån gång.
Publicerat Januari 12, 201610 yr Har Biltemas. De som inte finns i denna är inte värt att ha med. Mycket smidig. När de ringer mitt i natten är de bössa, hund och väska sen är man på rull. S.