Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kronhjortskött - tips på recept mottages tacksamt

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Ja, som ämnesraden antyder så är jag på jakt efter lite recept som passar att göra på kronhjortskött. Jag har aldrig fått kött från detta viltslag tidigare och funderar därför på om man skall tänka annorlunda jämfört med t.ex. älg och rådjur vad det gäller t.ex. kryddning m.m.

Har fått väl hängmörat kött från en vuxen hjort skjuten under senare delen av december.

Det är lite blandade styckningsdetaljer; ryggbiffar, innanlår, bogstek, saltrulle m.m. samt färs.

Bogköttet är kanske lämpligt att göra någon gryta av (någon som har ett favoritrecept att dela med sig av)?

Ryggbiff och innanlår känns som att man gärna kan hålla rätt enkelt när det gäller kryddning och tillagning (steka i smör och olja med salt och peppar), men vad skall man ha till när det kommer till såser och tillbehör?

Hur använder man färsen bäst så att den kommer till sin rätt (känns mer lockande att göra biffar el. dylikt jämfört med köttfärssås)?

Sist kommer den stora frågan; Saltrullen - vad gör man bäst med den? Jag tycker det är en lite svårtillagad bit även på älg, så jag tar tacksamt emot recept som passar även för älg.

Tack på förhand!

MVH
Alias

Publicerat

Har bara lagat kronkalv en gång men tycker att det var likt dov så om vi utgår från att det är samma sak (allt enligt mitt tycke och smak):

Hjort är inte lika finfibrigt som rådjur så du du kan köra det på lägre temp utan att det blir leverpastejskoncistens.

Genomstekt eller genomstekt-till-rosa är inte särskilt gott. Genomstekt smakar lever, på ett dåligt sätt. I gryta funkar det dock bra.

52-55g sluttemp är att rekommendera. Jag bryner på hög värme och kör klart i ugn på 125.

Rullen på dov funkar fint att bryna och köra klart i ugn som stek.

Älgrulle är en utmärkt tjälknöl. Eller skiva och gör sjömansbiff.

Grönpeppar gillar jag till dov.

Och det är riktigt gott som råbiff.

Publicerat
  • Författare

Har bara lagat kronkalv en gång men tycker att det var likt dov så om vi utgår från att det är samma sak (allt enligt mitt tycke och smak):

Hjort är inte lika finfibrigt som rådjur så du du kan köra det på lägre temp utan att det blir leverpastejskoncistens.

Genomstekt eller genomstekt-till-rosa är inte särskilt gott. Genomstekt smakar lever, på ett dåligt sätt. I gryta funkar det dock bra.

52-55g sluttemp är att rekommendera. Jag bryner på hög värme och kör klart i ugn på 125.

Rullen på dov funkar fint att bryna och köra klart i ugn som stek.

Älgrulle är en utmärkt tjälknöl. Eller skiva och gör sjömansbiff.

Grönpeppar gillar jag till dov.

Och det är riktigt gott som råbiff.

Ok, tack för din input!

Angående att köra rullen som stek så är jag rädd att den blir lite hård/kompakt (tycker att det har varit lätt att det blir det med älg - kan ju vara handhavandefel från min sida också) och sjömansbiff tillhör inte favoriträtterna för egen del.

Tjälknöl lät som ett lockande alternativ - både för saltrulle av älg och hjort.

Grönpeppar får man kanske lov att testa till någon detalj. Har nog aldrig använt det i matlagningen själv tidigare, men någon gång skall ju vara den första.

MVH

Alias

Publicerat
  • Författare

Hittade den här sajten idag

http://www.brahjort.se/sidor/recept.htm

Intressant sida - får kolla närmare på den innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra med de olika styckningsdetaljerna.

MVH

Alias

Publicerat

Devlida.se har en hel del recept också