Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Göra egen pasta..

Featured Replies

Publicerat

Nu tänkte jag äntligen få "tummen ur" och prova min pastamaskin som jag köpte för 1,5 månad sen....

 

I receptet som medföljer maskinen ska det vara bara mjöl (hälften vetemjöl och hälften durum) samt ägg och inget annat. Möjligen vatten om degen är för hård eller för att byta ut äggen så var det mineralvatten. 

 

På påsen med Durumvetemjölet står det både olja och salt i receptet....

 

Ni som har gjort pasta själva - vad rekommenderar ni? I de man köper står det inget om varken salt eller olja i innehållsförteckningen....

 

Vad har ni för recept? 

 

Tar tacksamt emot tips! :)

 

 

Publicerat

Jag använder enbart ägg och durumvetemjöl. Balansera med vatten vid behov. Salt har jag i vattnet.

Publicerat
  • Författare

Det verkar som ett ägg/100 mjöl är lagom?

Publicerat

Jag räknar sällan på proportioner, mest för att ägg är olika stora.

En hög mjöl, lämpligt antal ägg. Är det för löst, mer mjöl, för hårt, lite vatten.

Du kommer att hitta rätt.

 

Det kan även vara så att man (efter att degen vilat klart) när det är dags att köra i maskinen får finjustera med mjöl och vatten för att få det perfekt.

Publicerat
  • Författare

Ska bli spännande! 

 

Enligt receptet på durumpåsen så är det 300 g mjöl och tre ägg... I receptet till maskinen 500 g mjöl och 5 ägg.... det var därför jag undrade om proportionerna.

 

Något som var lite lustigt (eller frustrerande beroende på synvinkel...) var att man kunde byta ut äggen mot ett glas mineralvatten, enligt maskinens recept. Hur mycket är ett glas mineralvatten?  :huh: Och varför just mineralvatten:blink:

 

Jaja, what ever. Ska använda ägg.  :yes:

Publicerat

3ägg och 3dl durum vetemjöl, en matsked olja om man vill, se bara till och vila degen den där timmen. 

 

Om man vill kan man byta ut ett ägg om mot mosad kokt rödbeta och få mörk fin pasta, eller lite spenat eller kanske tomatpuré. Bara prova på!!

 

Något jag tycker blir gott är med grovkrossad peppar i degen...

Publicerat
  • Författare

Låter som det kan bli lite spännande tider i mitt kök!  :yes:

 

Tackar för tipsen, båda två!  :smile:

Publicerat
  • Författare

Nu ligger degen och vilar... :)

Följdfråga:

Det blir lite väl mycket pasta för en person (gjorde på 300g durum och 3 ägg samt en liten skvätt vatten). Hur förvarar man det man inte tillagar direkt? Hur förvarar man pastan och hur länge kan den sparas? När jag har köpt färsk pasta så har den legat i plastförpackning och svalt. Kan jag lägga den i vanlig plastburk med lock? Fryspåse? Ikeas burk med ångventil?

Publicerat

Torka pastan på någon pinne eller liknande, så blir den som vanlig torr pasta du köper i affären. Fast godare!! [emoji6]

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Torka pastan på någon pinne eller liknande, så blir den som vanlig torr pasta du köper i affären. Fast godare!! [emoji6]

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Dags att säga det nu...   Den ihopklibbade klumpen fick hamna i soptunnan. Så mycket jobb och så blev det bara en klump. Fattar inte varför jag inte kom på det själv, bara. :wallbash:  Det är ju egentligen logiskt att man måste hänga den. Jag ska se om jag inte kan uppfinna mig någon variant av torkställning.. Kan ju inte vara så svårt att göra själv  :rolleyes:

Publicerat

Dags att säga det nu...   Den ihopklibbade klumpen fick hamna i soptunnan. Så mycket jobb och så blev det bara en klump. Fattar inte varför jag inte kom på det själv, bara. :wallbash:  Det är ju egentligen logiskt att man måste hänga den. Jag ska se om jag inte kan uppfinna mig någon variant av torkställning.. Kan ju inte vara så svårt att göra själv  :rolleyes:

Ett kvastskaft/moppskaft funkar i brist på annat...  :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Ok. Måste ju ha skaftet någonstans också... ;) Kommer nog att lösa det vad det lider. :yes:

 

Tack för tipset! :)

Publicerat

Jag kan tipsa om att ha i lite saffran i pastan. Blir riktigt gott. Jag köpte min pastamaskin från Clas Ohlson. Fungerar fint!

Publicerat

Ok. Måste ju ha skaftet någonstans också... ;) Kommer nog att lösa det vad det lider. :yes:

 

Tack för tipset! :)

 

I värsta fall ta piporna till hagelgeväret och spänn upp med ett snöre igenom ena pipan...?! ;)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.