Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förfrysta tår

Featured Replies

Publicerat

Funderar lite på om detta är rätt tavla för en sådan tråd. Kom fram till att det är den minst dåliga ;-)

Jag har alltid varit lite frusen om mina tår. För kanske 10 år sedan började jag käka medicin mot mitt höga blodtryck (ni vet, den svenska folksjukan, som i mitt fall skylls på arv). Jakten har ju inneburit att man varit ute i skog och mark, inte minst i kyla och snö, betydligt mer än om man inte skulle jagat. Man har gett sig ut i väder då man annars skulle stannat inne och trynat ner sig under täcket. Det har varit givande och roligt, men samtidigt kostar det på. I mitt fall i form av att jag vid något tillfälle förfrusit två tår på vänster fot. Stortån och "ringfingertån". Att jag nämnde blodtrycksmedicin beror ju på att en av mina mediciner är en betablockerare, äter man sådana ökar risken för förfrysning har jag läst.

Tårna blir snabbt kalla. De är ofta röda och lite svullna. De gör såklart ont. Vid den här årstiden gör de nästan konstant ont. Stortån är för övrigt röd med ett par vita prickar. 

Min fårga blir nu hur ni andra med förfrusna tår (eller fingrar) gör för att minska obehag och underlätta både vardag och jakt?

Publicerat

För de kallaste dagarna när inte den egna kroppsvärmen räcker till så är det inte så dumt med extern värme, batteridrivna värmesulor.

Publicerat

Jag har bytt från tubsockor till ylle, och vilken skillnad det vart :biggrin: .

Publicerat

http://www.vikingfootwear.com/se/mens/thermoboots/icefighter

Köp dom och njut! Jag har känsliga fötter mot kyla medan kroppen paradoxalt är likt en kärnkraftsreaktor....vid -30 så hade jag fortfarande vanliga tunna strumpor och frös ej om fötterna. Var endast ute kanske 35-40 minuter men normalt sett borde jag frysa. Dock ej med Vikingstövlarna! :) Rekommenderas VARMT ;)

Publicerat

http://www.vikingfootwear.com/se/mens/thermoboots/icefighter

Köp dom och njut! Jag har känsliga fötter mot kyla medan kroppen paradoxalt är likt en kärnkraftsreaktor....vid -30 så hade jag fortfarande vanliga tunna strumpor och frös ej om fötterna. Var endast ute kanske 35-40 minuter men normalt sett borde jag frysa. Dock ej med Vikingstövlarna! :) Rekommenderas VARMT ;)

Fredde, vilket bra tips. Hur är dessa i storleken?

Publicerat

Dom är tämligen normala, beställde mina på nätet och tog samma storlek som jag har på vanliga skor och det blev kanon :)

Publicerat

nu har jag aldrig haft det problemet men lager på lager principen är aldrig fel vet man om att man lätt fryser om fötter/händer så skaffa lite störe handskar/skodon så du får en luft spallt mellan huden och yterlagret. mellan lager kan man lägga till om de behövs vilket helst ska vara ylle eller annat vämarnde/luftigt mattrial  (sk skohö som har nämnts) är ett utmärkt isolerings matrial^^ klä er ordentligt och rör på er ibland så ska kölden bli uthärdlig ;)

Publicerat

I mina skidpjäxor kör jag med batteridrivna värmesulor då lagerprincipen inte fungerar i dem då de ska sitta tight. Funkar bra, men är det riktigt kallt så drar batterierna ur sig rätt fort (läs köp såna med bra batterier).

När jag sitter på pass kör jag med ett par Sorel-kängor modell Caribou. Köpte mina två nummer för stora så jag får plats med en tunn ullstrumpa samt en tjock ullsocka utan att kängan sitter tight (gott om luft i dem mao). Det funkar riktigt bra. Dock är de ganska klumpiga att gå i, men till och från ett pass samt kvällspromenaden med hunden är inga problem.

Publicerat

Om du läser på lite om livsstilsförändringar och hypertoni, ställer in dig på att ändra livsstil så kommer problemet nog att bli mycket bättre. För vissa helt bra. Hypertoni (högt blodtryck) har till stor del med matintag, alkohol, nikotinmissbruk, motion och stress (livsstil) att göra. Det kräver stora omställningar i vardagen och motivation, nästan i Gundes klass. Men om du lyckas kan du leva längre än förväntat utifrån din nuvarande sjukdomsbild. Du kan dessutom lägga pengarna på roligare saker än eluppvärmda sulor, tjocka handskar, stora skor och annat sikt. Tufft att ta ställning till och tufft att höra. Tufft att inte kunna vara ute i den miljö man trivs bäst i pga onödigt högt blodtryck och medicinering också. Skit! Kanske inte det man vill höra. Men lycka till....

Publicerat
  • Författare

Om du läser på lite om livsstilsförändringar och hypertoni, ställer in dig på att ändra livsstil så kommer problemet nog att bli mycket bättre. För vissa helt bra. Hypertoni (högt blodtryck) har till stor del med matintag, alkohol, nikotinmissbruk, motion och stress (livsstil) att göra. Det kräver stora omställningar i vardagen och motivation, nästan i Gundes klass. Men om du lyckas kan du leva längre än förväntat utifrån din nuvarande sjukdomsbild. Du kan dessutom lägga pengarna på roligare saker än eluppvärmda sulor, tjocka handskar, stora skor och annat sikt. Tufft att ta ställning till och tufft att höra. Tufft att inte kunna vara ute i den miljö man trivs bäst i pga onödigt högt blodtryck och medicinering också. Skit! Kanske inte det man vill höra. Men lycka till....

Alkohol dricker jag extremt sällan. Nikotin rör jag inte. 

Mat... Tja, mer protein än kolhydrater om man säger så. 

Motion, klart över snittet. Har BMI på 22,8.

Skulle vara livsstilen då. Den är klart svårast att göra något åt....

Publicerat
  • Författare

I mina skidpjäxor kör jag med batteridrivna värmesulor då lagerprincipen inte fungerar i dem då de ska sitta tight. Funkar bra, men är det riktigt kallt så drar batterierna ur sig rätt fort (läs köp såna med bra batterier).

När jag sitter på pass kör jag med ett par Sorel-kängor modell Caribou. Köpte mina två nummer för stora så jag får plats med en tunn ullstrumpa samt en tjock ullsocka utan att kängan sitter tight (gott om luft i dem mao). Det funkar riktigt bra. Dock är de ganska klumpiga att gå i, men till och från ett pass samt kvällspromenaden med hunden är inga problem.

Senast jag var på XXL blev det faktiskt ett par rejäla Sorelkängor... Känns rätt ännu så länge. 

Publicerat

Grattis! Du startar ju med ett bra ämne. Många har betydligt sämre förutsättningar. Lycka till!

Publicerat

Senast jag var på XXL blev det faktiskt ett par rejäla Sorelkängor... Känns rätt ännu så länge.

Har kört med mina 3 säsonger och är fortfarande supernöjd med resultatet. Funderar på att sätta i en extra filtsula eller liknande för att se om det tar bort den sista lilla kylan som kan komma mot slutet av dagen...