Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bita i det sura äpplet och köpa pipbytare. R8? Annat?

Featured Replies

Publicerat

Försökte komma ut på jakt i år men kroppen var inte redo för hageljakt av rörlig modell och det enda kulvapnet jag har kvar i redo skick är min Sako 85 9.3x62 med H34L Aimpoint så det kändes inte rätt att klättra upp i ett torn med och sikta på rådjur ensådär 150-200 meter bort...

Min 6.5x55 kommer att hamna hos en polare inom kort som hade behov av en sådan och eftersom jag skall bygga en ny rigg för bukskytte när kroppen är redo så har jag inte så mycket utrymme i vapenskåpet att lira med och då har jag börjat fundera på det här med pipbytare igen... (om man fortfarande slipper räkna varje pipa som ett vapen?)

Min Sako 85 är stockad som om jag hade varit modell när den utvecklades så det är inte en bössa jag släpper i första taget och en ny bössa måste vara likartat stockad kvalitetsmässigt!

Jag var sugen på en R93 förr i tiden och när R8 släpptes så klämde jag lite på en sådan men tyckte den var rätt kort och klent tilltagen. Det var ingen kärlek vid första ögonkastet om man säger så...

Sauer 303 har jag hört lite för mycket problem med och nya Mauser med pipbyte är inget som lockar, så är det då bara Blaser R8 som återstår?

Självklart kan man ju inpassa en kolv så den passar ordentligt och det måste man ju göra på alla bössor, men hur är R8 att äga? Hur är det med precision t ex? Mina bössor skall skjuta hål i hål, dvs jag skall vara den enda felkällan, inte vapnet.

Jag är i dag 186 cm lång efter att ha krympt 26mm efter olyckan och har således rätt långa armar. Ni som har R8 och liknande längd - hur funkar det för er?

Läste någonstans att man kan köpa en R8 med GRS kolv från fabrik. Stämmer det? Det skulle kunna vara någonting kanske...?

Jag får nog finna mig i att det kommer att bli mest jakt från torn/motsvarande ett tag framöver - men bara jag kommer ut och kan börja jaga igen så spelar det föga roll huruvida jag sitter eller rör på mig!

• Svar 78
  • Visningar 11,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Och fortfarande finns det människor som räknas vara mentalt relativt uppegående och ända gladeligen lägger det dubbla på en Blaser....

• Han är ju lång o stor som ett skithus så borde vara bra referens.

• Jag har en R8 och är 186cm, långa armar och 106kg på vågen. Vid rätt anläggning passar en standardkolv bra, står man i en mer militärisk position är den 15mm för kort. Blaser har förlängningssatser dä

Publicerat

Jag har en R8 och är 186cm, långa armar och 106kg på vågen. Vid rätt anläggning passar en standardkolv bra, står man i en mer militärisk position är den 15mm för kort. Blaser har förlängningssatser där man sätter dit mellanlägg så ett eventuellt problem är snabbt avhjälpt.

Precisionen i mina pipor lämnar inget att önska!

Jag skjuter R8 med justerbar kolvkam samt matchpipa i 308. Med den tjockare pipan (22mm) blir den underbar trots sina 60cm. Den är totalt inte längre än en tikka t3 med 57cm pipa.

Grs kolven gillar jag inte för stående skytte, då köper jag hellre en sucess kolv. Tycker dock avtryckaren kommer för långt bak för min smak.

Köper du en så köp kolv med urtagning i pipkananen för matchpipa så får du i blasers alla pipor och slipper därmed fräsa upp den i efterhand om du vill ha något grövre än standard.

Vill du ha justerbar kolvkam är det lika gott att köpa en färdig från normark, då sparar du ca en tusenlapp mot att själv skicka in den. Kolvkam.se gör kolvkammen för blaser så den är bra gjord!

Vill man ha kolvkammen blir man låst till den gröna kolven dock. Finns även Savanna (brunaktig) samt en ful camo.

Publicerat
  • Författare

Jag har bara provat en GRS kolv liggande men jag förstår vad du menar. Inte optimalt för snabba skott direkt...

Kollar nu på jakt.se och även de har samarbete med kolvkam.se men tydligen bara på plastkolvar? Kanske det blir annat om när man beställer i butik? Vill ha trä - solid eller laminat spelar mindre roll.

Hade hoppats kunna köpa en pipa kamrad i 260 Rem men det var ju bara att glömma så skall man ge sig in i detta så blir det en omgång velande & våndande att bestämma sig för en ny kaliber... suck. Dock har de 6.5-284 så helt kört är det ju inte ;)

Dessutom borde det ju gå att köpa en 6.5x55 och brotscha upp patronläget till en .260 Rem? Fast patronerna kanske blir för långa för magasinet eller att det blir något tjafs med matningen... Synd, gillar den kalibern.

Jag får ta och åka ner i veckan till Kjell Sport och klämma lite och fundera. Det kommer att ta emot att byta bort min Sako 85 eftersom den bössan är som skapt för mig, men med våra regler kring garderoben samtidigt som jag har hagel och en 22:a för övningsskytte så blir det inte så mycket spelrum - men det är ingen höjdare att jaga rådjur med 9.3x62, så är det bara.

Det var dock inte så dyrt som jag hade befarat, vilket är positivt! Kanske var det så att jag tittade på en R8 Black sist och har det priset i minnet?  :huh:

Blir det en R8 så får man väl vara noga när man repeterar så man inte får slutstycket i ansiktet, men det var kanske bara R93 som hade gjort så?

Jag tittar inte på R8 för att den är rak-repeterande utan enbart för att det är en pipbytare.

Publicerat

.260 Rem är ju kortare än 6.5x55 så magasinet borde ju räcka till, men inbillar mig att det då blir svårt att brotscha upp patronläget... :-)

Publicerat

Betänk att en smed kan bygga en pipa till dig om 260rem är det mest intressanta :)

De olyckor jag känner till med 93an har berot på övertryck, att samma sak kan hända med en R8 tror jag inte är möjligt, den är rätt mycket kraftigare byggd

Publicerat

Man ska även vara klar över att allt går att få från blaser, men det kostar....

Publicerat

Varför inte ta 6,5x47 ?

Publicerat
  • Författare

.260 Rem är ju kortare än 6.5x55 så magasinet borde ju räcka till, men inbillar mig att det då blir svårt att brotscha upp patronläget... :-)

Man får backa pipan några mm, men jag tror nog man kan beställa precis vilken kaliber man vill - bara man betalar för sig ;)

Publicerat

Man får backa pipan några mm, men jag tror nog man kan beställa precis vilken kaliber man vill - bara man betalar för sig ;)

Det tror jag absolut det går om man vill betala för sig. :-)

Men helt allvarligt, skulle det verkligen gå att backa en 6,5x55-pipa och ändra patronläget så det skulle lira med en .260 Rem??

Publicerat
  • Författare

Varför inte ta 6,5x47 ?

Har inte 6.5x47 Lapua liten tändhatt med allt tjorv som medföljer då?

Annars är det ju inte stor skillnad mellan .260 Rem, 6.5x47 och 6.5 Creedmoor men när jag genomgick kalibervalets lidelse när jag skissade fram min kommande rigg så vann .260 Rem till slut utan tvekan och därför är jag sugen på det som ersättare till 6.5x55 som åker nu - och det känns ju lite korkat att ha två olika kalibrar i 6.5 när de är så lika varandra i prestanda?

Hmm... Det är fanimig aldrig enkelt här i livet!  :tongue:

Publicerat
  • Författare

Det tror jag absolut det går om man vill betala för sig. :-)

Men helt allvarligt, skulle det verkligen gå att backa en 6,5x55-pipa och ändra patronläget så det skulle lira med en .260 Rem??

Det har jag verkligen ingen aning om eftersom jag inte vet hur en Blaser R8 pipa är konstruerad. Det är nog tveklöst både enklast och billigast att låta en vapensmed svarva till en pipa från ett pipämne och få det helt rätt från början.

Publicerat

Har inte 6.5x47 Lapua liten tändhatt med allt tjorv som medföljer då?

Annars är det ju inte stor skillnad mellan .260 Rem, 6.5x47 och 6.5 Creedmoor men när jag genomgick kalibervalets lidelse när jag skissade fram min kommande rigg så vann .260 Rem till slut utan tvekan och därför är jag sugen på det som ersättare till 6.5x55 som åker nu - och det känns ju lite korkat att ha två olika kalibrar i 6.5 när de är så lika varandra i prestanda?

Hmm... Det är fanimig aldrig enkelt här i livet! :tongue:

Hur det skiljer sig där vet jag inte, men jag tänkte eftersom att blaser kamrar x47 så vore det enkelt :)

Publicerat

Skulle vilja haka på Jocke's spår här ovan. Har en R8 med Evo kolvkam som jag är jättenöjd med, men om jag stod inför ett byte/köp idag så skulle det nog bli en Sauer 404. Underbart vapen med samma fördelar som R8:an har. Är i mina ögon bara pipbytarförfarandet som väger över till blasern men det är en så liten detalj att den knappast räknas.

Sauern känns som ett "fullvuxet" vapen i jämförelse med den korta (smidiga förvisso) R8:an.

Publicerat
  • Författare

Väljer man en Sauer 404 så har man ju ännu färre kalibrar att välja bland och dessutom verkar det vara öppna riktmedel på alla pipor - vilket jag inte vill ha, men jag håller med om att Sauer gör fullvuxna vapen som är minst lika bra stockade som Sako 85 - om inte bättre. (finish i alla fall är bättre hos Sauer)

Det jag gillar med Blaser är det modulära systemet som faktiskt möjliggör rätt stor flexibilitet på samma platform. Hur snabbt man byter en pipa eller ej är helt ointressant för det kommer inte att vara ofta man byter pipa, och när man gör det så gör man det i god tid innan man skall iväg så man hinner provskjuta så man är säker på träffläget.

Skall åka ner och klämma någon dag framöver så får vi se om något av alternativen känns bra men jag fattar fortfarande inte varför Sako helt har bommat att göra en pipbytare på sina jaktvapen när de redan har ett fullt fungerande system?

Det hade varit superbra och jag hade varit hur nöjd som helst...

Dock var det en besvikelse att se att ingen av dessa gör en pipa kamrad i .22LR men det kanske skulle bli knepigt med slutycke och magasin... Väldigt dyr 22:a om man säger så men optimalt för övningsskyttet!

Publicerat

Slå en signal till Ausch, han är rätt stabil i socklästen och har flera pipor till sin R8.

Publicerat
  • Författare

Slå en signal till Ausch, han är rätt stabil i socklästen och har flera pipor till sin R8.

Jag hade missat att han hade skaffat en R8 så det var ett bra tips!

Publicerat

Jag var nöjd med min R8 och jag är 1,93 ;) Med full slaglängd på repeteringen kan slutstycket toucha kinden. Löses genom kortare patroner såsom 308 med dess slaglängdsbegränsare på magasinet.

Blir det en pipbytare igen så blir det utan tvekan en R8. Sauer 404 är fina bössor men jag skulle personligen bara skaffa en om jag bara ville använda en pipa hela tiden. Eller om man har i en 6,5-pipa halva året och sen byter till grövre pipa till hösten. Iom att fästet på R8/93 sitter direkt på pipan så blir det minimala avvikelser i träffläge med förstaskottet efter pipbyte. På min tidigare Sauer 202 TD upplevde jag en liten avvikelse i detta avseende, men det är möjligt att det går att komma fram till en fungerande procedur om man laborerar lite.

Tilläggas bör att jag bara klämt på en 404 på Elmia men aldrig använt en. Det är möjligt att träffläget efter pipbyte är bättre än jag tror.

Publicerat

Har inte 404 samma sjukdomar som 202?

Sauer har pipor utan riktmedel med :)

Relevant i sammanhanget tycker jag är om du ska använda en ljuddämpare?

Jag tycker R8 med standardpipa känns otroligt viftig, att skjuta med en sådan klarar jag inte utan jag vill ha en viss tyngd i grejerna men det får inte göra den klumpig, ska du skjuta utan dämp är det semi eller match som gäller, alltså ca 300 samt 400 gram mer än standardpipan, då dessa inte tillverkas i alla kalibrar så blir man låst där med gällande kalibervalet.

Jag ät nyfiken på varför en 6,5mm kaliber är det som gäller? Jag tycker det är en mysig storlek men jag tycker att det som kalibern bjuder extra jämfört med en kaliber .30 är orelevant då det är en jaktbössa. Men du kanske har andra avsikter med riggen också? Eller helt enkelt jagar på längre håll än mig :)

Publicerat

Är inte det enklaste att byta till en Sako 85 i snnan kaliber?

Publicerat

Är inte det enklaste att byta till en Sako 85 i snnan kaliber?

Nu sabbade du stämningen här :);)

Publicerat

Jag vet inte om någon bössa i dag som ger den där "A-ha" upplevelse som jag drömmer om.

Det är för mycket cnc fräst pressat bleckplåt plast junk i dom allihopa.

För mig ska en bössa först och främst SE UT på ett vist sätt, samtidigt som det ska fungera och ha god kvalitet.

I dag är det en massa futuristisk flashigt årsmodell-skit som folk sitter med chipspåsen och en folköl framför dumburken och kollar på Tyskens jakt-porr filmer från Aimpoint...

Må vara att man knappt kan skjuta brons på pappälgen. men när det gäller "grisjävlar" kan man skjuta "snabba skott" i trånga pass- om man har drevjakts-slutstycke, drevjakts-magasin och drevjakts-hatt... Bara man har rätt bössa

Förr var det inte så mycket prestige och man köpte en bössa av järn på jaktaffären....

Med dagens plastbössor är det mycket som kan gå sönder- Murphy ser till att det går sönder när det är mest olägligt...

Jag råkade köpa en ny Sako 75 då dom kom ut... Den funkar och är i mina ögon den sista "Sako"...

I 60 års-present till mig själv köpte jag då en ny Sako 85 till mig själv... Det vart en följetong i en tråd på grannkanalen som nu är borttagen.. Ynkligt glest virke, snustorrt som är RIKLIGT urfräst i stocken och inpassat med ett fjuttigt rekylplåtsparodi som sitter med 2 IKEA skruvar i stocken och ett litet spår i lådan (i o m man har gjort lådan kvadratisk spar man material och produktionstid) Man kan kasta in en dagstidning runt lådstjärten och pipan går att rucka i sidled tack vare rekylklacken..

I frustration och irritation över eländet lämnade jag den tillbaka och köpte en Blaser R8 Classic Sporter...

Det var "väl" bra- då kom den här känslan "ja-ha" vad nu då? Det är alldeles för mycket plast och pillidutter i magasin.. Förra vinter då jag fick självsprickor i tummen kunde jag inte spänna upp spänn-tangenten (som även kan fastna mellan tangent och kikarsiktet) för det gjorde förbannad ont

När trycket gradvis var lättare och lättare KAN DETTA INTE ÅTGÄRDAS I SVERIGE- den är i Tyskland nu för att få ett hårdare och anständigare trycke för jakt..

Då kom alla dessa tanker om "för dyr bössa att släpa runt i båten" och andrahandsvärde så jag försökte sälja den, men då ingen nappade beslöt jag att behålla och ha som "slit och släng bössa"- den är min, den är betald och jag har inga barn.. Men den var inte vad jag hade tänkt.

Hela detta krångel-smågrejs-idioti började nog med CG-3000. Tysk ingeniörs-onani med alldeles för många små idiotgrejer i trycket och ett bleckplåstmagasin. För all del ett fint vapen med en underbar slutstycksgång, men en hyls-sträckare av rang- och onödigt komplicerad jaktvapen..

Merkels rakrepeterare har jag sett ett par stycken krångla.. förstå att vara på jakt i Kalahari och behöva ett nytt "växellådsdrev"

Sauer 303 har jag haft här där ägaren stod med en liten plastdetalj som hade ramlat ur bössan när han tappade den utanför vapenskåpet. Ingenting fungerade... Kollade sprägskissar och grubblade innan jag hittade ett ställe på magasinet där den passade.. Då funkade bössan igen.. Nästa gång- ute i snön då?

På en del Sauer verkar dom delade kolvar spricka bakom lådan vid mycket användande- det var väl det dom var tänkt för- eller?

Det verkar vara viktigt på dagens vapen att det ska vara NYTT och fräscht.. Vad får man då? pressat plåt, plastöverdraget trä som ser ut som det har dyrare ådring n verkligheten, pressade eller laserskurna nätskärningar i en futuristisk design som gör att alla kan se nästa år när "nya" edition av bössan kommer att "jamen han den har gamla modellen"

Det är det samma med hagelbössor: Allt för att spara pengar och se dyrare ut än det är: små guldfåglar på sidan, och plåtbleck invändigt där det tidigare var maskinbearbetade detaljer. Gäller även Beretta och Browning..

Vilken NY bössa skulle jag köpa i dag? jag vet verkligen inte- det ser för mig ut som sminkat skit allt ihop...

Lite av mina funderingar...

Publicerat
  • Författare

Min nuvarande Sako 85 är inte alls i behov av att bytas ut - tvärtom är det den i särklass bästa jaktbössa jag har ägt i mitt liv och jag är sjukt nöjd med den. Problemet är som för så många andra som jagar på plattmarken att man behöver mer än en kaliber och med trång garderob så är enda sättet att skaffa en pipbytare om man vill kunna fortsätta jaga med hagel och ha en 22:a och skjuta på gården med. Därav hela trådens start.

Min Sako 85 Hunter Laminated Stainless har jag inte alls upplevt några bekymmer med utan den är solid och skjuter tätare än vad jag mäktar med att prestera!

Så med det sagt så tänker jag inte göra mig av med 9.3x62 eftersom det är min favoritkaliber på större djur, men när jag sitter i torn och skall jaga lite mindre djur som rådjur och hjort så vill jag ha en 6.5mm kula. Egentligen skulle jag vara jättenöjd med en 6mm kula men då skiter sig kravet på klass 1, och jag vill ha klass 1 även på den bössan eftersom lika gärna som rådjur kan nasse dyka upp och jag jagar för köket.

Nu skulle jag visserligen kunna få tummen ur baken och slutföra min beställning på min AIAX/Pierce i .260 Rem och använda den när jag sitter i torn och spejar efter rådjur och liknande och behålla min Sako - men om jag skall vara ärlig så har jag funderingar på även en tredje kaliber som komplement till utrustningen jag har i dag och då måste antingen hagel eller .22LR ryka och det är stört omöjligt. Således är en pipbytare det vettigaste valet för mig.

Oron jag har är att jag skall hamna med en "sådär" bössa igen och ångra att jag sålde min Sako och därför bör jag nog klämma en del innan jag ens tar detta till nästa fas.

Allt hade varit så mycket enklare om Sako hade haft pipbytare men det är som sagt ett mysterium för mig att de inte har?

På frågan huruvida jag tänkt ha dämpare eller ej så är svaret ja på den frågan, om det inte är en lång pipa på den. Har ingen på min Sako men på mina andra kulvapen har jag det och det är för att jag är rädd om både min och hundarnas hörsel. Därav att jag inte vill ha några öppna riktmedel som bara blir i vägen och fult när man plockar bort det främre kornet när dämparen är på.

Jag är personen som gärna jagar med schnelltrycke och jag vill ha extremt lätta trycken så Danskens beskrivning av trycket på hans R8 låter bra i mina öron, fast det är fel för honom.

Kan jag hitta en R8 eller liknande som motsvarar min kravspec samt att den efter inpassning sitter lika bra som min Sako i anläggningen kan det bli affär, annars får jag stånga huvudet i väggen några månader till medans jag våndas över detta stora problem som vi jägare utsätts för! :P

Publicerat

Vilken piplängd kräver 260 rem? Har 66cm pipa på min sako i 260 men det säger ju inget om det tyvärr. Återigen tror jag 6,5x47 klär sig bäst i blaserkostym.

du får nog snarare måla upp hur riggen ska vara, piplängd etc och sedan bestämma kaliber efter det :/