Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bita i det sura äpplet och köpa pipbytare. R8? Annat?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Min erfarenhet av T3 är den varmint i .308 jag köpte för några år sedan. Jag sköt inte ens ett skott med den innan jag demonterade den och satte i en Robertson kolv - och jag bytte också spaken, trycket och shroud i samma veva...

Så min bild av Tikka är kanske inte helt rättvis för min var ingen lågprisprodukt - men å andra sidan var det ju inte många originaldelar kvar heller...

Jag skall inte gissa, tro eller spekulera mer innan jag har varit och klämt på lite bössor och sen dra en slutsats av det. Det kommer jag nog att förlora minst sömn och stålars över ;)

• Svar 78
  • Visningar 11,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Och fortfarande finns det människor som räknas vara mentalt relativt uppegående och ända gladeligen lägger det dubbla på en Blaser....

• Han är ju lång o stor som ett skithus så borde vara bra referens.

• Jag har en R8 och är 186cm, långa armar och 106kg på vågen. Vid rätt anläggning passar en standardkolv bra, står man i en mer militärisk position är den 15mm för kort. Blaser har förlängningssatser dä

Publicerat

T3 är såklart funkis att bygga på, många gör ju det, men om man köper en T3a bara för att ha till donator och byter allt efter att ha blueprintat den, då kan man väl lika gärna gå på någon remingtonklon som är gjord rätt från början? Hansen, Pierce eller något liknande. Det blir ingen större skillnad i pris tror jag utan att ha räknat exakt.

Publicerat
  • Författare

Det var det jag lärde mig förra gången också.

Just nu är det ersättare till min 6.5x55 som skall hittas och det var därför jag var inne på en pipbytare - så man slipper samma tjafs nästa gång man vill ha in en kaliber, men jag tycks ha stött på samma argumentation och besvikelse även denna gången som förra gången jag letade exakt samma sak, så vi får se hur det blir. Det löser sig dock och det är ingen stress men det hade varit skönt att kunna veta att man hade en lösning som funkar sen... ;)

Publicerat

Fast det går ju att få en pipbytare om du verkligen vill ha det. Antingen genom ett bygge på din Sako-låda eller ett rent custombygge.

Eller så byter du in och köper en fabriksprodukt, t.ex Blaser R8 då...   De fungerar ju bra och väljer man syntetmodellen så kommer man lite närmare ordet "prisvärd" än de löjligt prissatta valnötskolvarna.

Väljer du att släppa tanken på en pipbytare så vimlar det av roliga alternativ.

Det gäller att bestämma sig "bara"   ;)

Publicerat

Det är svårt att tvinga sig till att tycka om en bössa som man tidigare förkastat. Pipbytare i all ära men personligen känns det bättre att köpa rätt bössa i rätt kaliber och vara nöjd.

Publicerat

Det gäller att bestämma sig "bara"   ;)

:biggrin:  Det är väl hela problemet :thumbsup:

Publicerat

Tillsyvende och sist handlar det väl om känslor och till viss del åsikter. Oavsett hur man vänder på det, T3 må vara en lågprisprodukt och Blaser själlös men de skjuter bra och träffar gör man, det är väl rationellt sett känslan i vapnet man vill åt och där är vi ute efter olika saker.

I alla dessa trådar bland likasinnade har jag hela tiden ett intryck av att vi var och en letar stöd och påstått rationella argument för att investera i utrustningen som ger oss den känsla vi är ute efter, oavsett om det är den robusta oömma känslan av plast och rostfritt eller en Brittisk 100plussare med den och den förreglingen.

(Själv går jag igång på hantverket i min gamla BRNO från 1953 där skruvarna inte bara är dragna på streck men varenda del också är numrerad för just detta vapen.)

Du får ursäkta utsvävningen Jens men det jag menar är att du ska gå på magkänslan, sannolikheten att du blir nöjd på sikt är större då. :thumbsup:

Publicerat

Testa det som känns bäst, det går ju alltid att byta sen om du inte blir nöjd.

Rekommenderar än en gång vapenvärldens Volvo V70...R8:an. Skittråkig och totalt själlös, men den gör det den ska och väldigt bra dessutom. Andrahandsmarknaden på dessa är också bra så du lär bli av med den om du inte är nöjd.

Publicerat

Den här säsongen är ju snart över så varför köpa en färdig kompromissprodukt när du har tid att bygga drömriggen helt efter dina önskemål?

/Mike

Publicerat

Japp, det handlar om känslor - så är det.  Det är därför man har det som intresse och plånbokstömmare  

Ska man bara vara rationell och letar efter ett jaktverktyg så kan man lika gärna stövla in och köpa det som står på hyllan hos Jaktia.  Det funkar, det smäller, osv...   Men kul?

Jag läste nyligen i Allt om J&V om ett bygge på en Shilen DGA-låda med pipor 6mm BR och .358W om jag minns rätt.

Jag har bl.a. sett en otroligt välgjord studsare med pipor i 6,5 och 9,3, byggd på HS Precision-delar av Bo Walther.

Då blir det lite mer "ha begär" än en  fabriksbössa, kan jag lova 

Men ska man låta bygga så gäller det återigen att ha bestämt sig för det.  Börjar man vela efter vägen så kan det hela bli dyrt och drygt bara.

Publicerat

Dom flesta bössorna är ju shiftbarrel av naturen. Bara att köpa fler pipor och passa in. Jag har 7st extra pipor själv och det passar mina behov.

Publicerat

En sak har jag kommit fram till. Pipor och stockar kommer och går men lådor består. Bara lådan är rätt kan allt köpas fler och mer av

Publicerat

Den här tråden fick mig att beställa en 6,5mm matchpipa idag.

Publicerat

Hunnit kolla i butik än wizard ?

Publicerat
  • Författare

Hunnit kolla i butik än wizard ?

Nej tyvärr inte. Mancold deluxe för tillfället... 

Publicerat

Nu då? :D

• 11 months later...
Publicerat
På ‎2016‎-‎01‎-‎28 at 14:16 Wizard sa:

Nej tyvärr inte. Mancold deluxe för tillfället... 

Har förkylningen gått över nu? :D

6,5 creedmore finns nu att beställa direkt från blaser

over and out

Publicerat
  • Författare

Jag klämde ett par gånger på ett par olika R8:or men det uppstod aldrig någon harmoni. Jo, en av bössorna gav lite vibbar men det var en R8 black med ohyggligt fin valnöt och en prislapp därefter - och då skulle man stocka om den eller sätta sågen i den? Det fick vara.

Nu blev det ju en kanon i stället i form av en .416 Rigby som skall bli en old-school safaribössa, men pipbytartankarna lade jag åt sidan.

Visst skulle man rent tekniskt kunna bygga om denna riggen till pipbytare men med tanke på vilken hylsbotten det blir baserat på så är det inte så mycket mer än .338 Lapua som skulle kunna bli en sekundär kaliber och den har man ingen glädje av i ett sådant utförande...

Publicerat
Just now Wizard sa:

Jag klämde ett par gånger på ett par olika R8:or men det uppstod aldrig någon harmoni. Jo, en av bössorna gav lite vibbar men det var en R8 black med ohyggligt fin valnöt och en prislapp därefter - och då skulle man stocka om den eller sätta sågen i den? Det fick vara.

Nu blev det ju en kanon i stället i form av en .416 Rigby som skall bli en old-school safaribössa, men pipbytartankarna lade jag åt sidan.

Visst skulle man rent tekniskt kunna bygga om denna riggen till pipbytare men med tanke på vilken hylsbotten det blir baserat på så är det inte så mycket mer än .338 Lapua som skulle kunna bli en sekundär kaliber och den har man ingen glädje av i ett sådant utförande...

Man kan väl passa in ett till slutstycke ;)

Publicerat
  • Författare
5 hours ago Buck sa:

Man kan väl passa in ett till slutstycke ;)

Absolut! Men med tanke på hur lite jag jagar, och har jagat de sista fem åren, så vete tusan om det är rätt väg att gå just nu - men framtiden kan ju se annorlunda ut... ;) 

Men min förhoppning om att ha ett vapen med utbytbara delar och pipor för att passa all (rörlig) jakt har jag lagt på is, men tanken är god med ett modulärt system fast det ordet får man ju i princip inte säga längre eftersom modulärt = militärt, och det är ju aja baja...

Publicerat
8 minutes ago Wizard sa:

Absolut! Men med tanke på hur lite jag jagar, och har jagat de sista fem åren, så vete tusan om det är rätt väg att gå just nu - men framtiden kan ju se annorlunda ut... ;) 

Men min förhoppning om att ha ett vapen med utbytbara delar och pipor för att passa all (rörlig) jakt har jag lagt på is, men tanken är god med ett modulärt system fast det ordet får man ju i princip inte säga längre eftersom modulärt = militärt, och det är ju aja baja...

Ja, det är ju sant.

Tiderna förändras ju, en vacker dag är du där och springer runt i skogen :)

Såg att du haft en T3 innan, nu när den nya T3X kommit är den ju perfekt att göra en pipbytare av då pipan är gängad och inte pressad. Iaf så förstod jag det så.

Jag tycker dock om min blaser, nu är det ju inget unikt vapen men med tanke på vapengarderoben så är den praktisk.

Publicerat
  • Författare
35 minutes ago Buck sa:

Ja, det är ju sant.

Tiderna förändras ju, en vacker dag är du där och springer runt i skogen :)

Såg att du haft en T3 innan, nu när den nya T3X kommit är den ju perfekt att göra en pipbytare av då pipan är gängad och inte pressad. Iaf så förstod jag det så.

Jag tycker dock om min blaser, nu är det ju inget unikt vapen men med tanke på vapengarderoben så är den praktisk.

Jag var fruktansvärt imponerad av min T3, även om den i originalutförande kändes som en snikvariant på min Sako 85, men precisionen var snuskigt bra - när den hade hamnat i rätt kläder och hölls i ordentligt. 

Jag hade inte planerat någon ny bössa i dagsläget så när nästa blir kan nog dröja väldigt länge, men det som ligger på ritbordet - och där är färdig - är en rigg för bukskytte/jakt och det är ett Pierce lås med AIAX chassi kamrad i 260 Remington. Den skall bli pipbytare om det går att göra utan att påverka precisionen och det funkar med det chassit ty kommer jag igång med det skyttet igen så blir det fort en utsliten pipa. Om jag någonsin kommer att få råd med en slik pang igen som sjukpensionär är tveksamt, men man får inte låta fantasin begränsas av sådana saker! ;) 

Blaser har jag dock tittat färdigt på.

Publicerat
46 minutes ago Buck sa:

T3 har aldrig haft någon pressad pipa :rolleyes:

Däremot har T3x rekylklack av stål samt bakstycke på slutstycket av alu. 

Mvh Joacim 

Publicerat
20 minutes ago Joacim sa:

T3 har aldrig haft någon pressad pipa :rolleyes:

Däremot har T3x rekylklack av stål samt bakstycke på slutstycket av alu. 

Mvh Joacim 

ok :)

Publicerat
24 minutes ago Wizard sa:

Jag var fruktansvärt imponerad av min T3, även om den i originalutförande kändes som en snikvariant på min Sako 85, men precisionen var snuskigt bra - när den hade hamnat i rätt kläder och hölls i ordentligt. 

Jag hade inte planerat någon ny bössa i dagsläget så när nästa blir kan nog dröja väldigt länge, men det som ligger på ritbordet - och där är färdig - är en rigg för bukskytte/jakt och det är ett Pierce lås med AIAX chassi kamrad i 260 Remington. Den skall bli pipbytare om det går att göra utan att påverka precisionen och det funkar med det chassit ty kommer jag igång med det skyttet igen så blir det fort en utsliten pipa. Om jag någonsin kommer att få råd med en slik pang igen som sjukpensionär är tveksamt, men man får inte låta fantasin begränsas av sådana saker! ;) 

Blaser har jag dock tittat färdigt på.

Med tanke på din kunskap är det knappast svårt att tjäna ihop den pengen :)