Publicerat Januari 25, 201610 yr Tänkte skaffa ljuddämpare, Någon som har bra koll får gärna hjälpa mig! Jag har kaliber 6,5x55 och vill inte kapa pipan,så den ska inte bygga så mkt framåt, Jag går/skidor ofta långt, så helst lite vikt, Jag använder hölsterryggsäck (eberlestock x1) så den måste passa i den utan att krångla, Den ska dämpa bra, men behöver inte vara bäst i de, heller lätt och smidig än tystats på marknaden. Någon som har nått bra förslag?
Publicerat Januari 27, 201610 yr Svårt att få allt i samma dämpare (kort,smidig och bra dämpning) Förslag Hausken JD151 ( 230g, förlänger 7cm) Hausken JD184 (270g förlänger 10cm) AimZonic Triton 42 ( otroligt tålig, förlänger 11cm) Jaki Classic i (bra dämpning, förlänger 10cm) Jaki Forest (frontmonterad, förlänger 10cm) RCC T32 ( lätt, förlänger 10cm) RCC Carbon 44 compact ( snygg, förlänger 10cm, lätt)
Publicerat Januari 14, 20179 yr Hej igen ! Funderar på en ljuddämpare till min Tikka T3x 6,5*55 (som jag väntar på att våra grannar i öst skall leverera). Vilken modell bör jag satsa på och var kan jag finna en lämplig vapensmed till att gänga pipan ? Vad kostar en dylik (är begagnad ett alternativ ?), och hur fungerar det med licens för en dämpare, är det omständigt/svårt att få licens eller är det bara byråkrati, s a s ? Såg att signaturen Ragnarsson 96 hade liknande funderingar tidigare och jag kan konstatera att det finns/fanns en del betänkligheter jag inte hade kommit på själv. Helst vill jag inte kapa pipan och jag ämnar inte åka skidor, Däremot kommer jag nog att promenera en del i markerna (jag gillar att promenera). Av den anledningen bör/får det inte bli för tungt, för när bössa, kikarsikte, skjutstöd och ljuddämpare samtidigt skall bäras, då blir det en icke oansenlig vikt att bära på. Som vanligt tar jag tacksamt emot förslag och reflektioner i ämnet från er som vet med sig har svar på mina funderingar.
Publicerat Januari 14, 20179 yr 1 hour ago MrT. sa: Hej igen ! Funderar på en ljuddämpare till min Tikka T3x 6,5*55 (som jag väntar på att våra grannar i öst skall leverera). Vilken modell bör jag satsa på och var kan jag finna en lämplig vapensmed till att gänga pipan ? Vad kostar en dylik (är begagnad ett alternativ ?), och hur fungerar det med licens för en dämpare, är det omständigt/svårt att få licens eller är det bara byråkrati, s a s ? Såg att signaturen Ragnarsson 96 hade liknande funderingar tidigare och jag kan konstatera att det finns/fanns en del betänkligheter jag inte hade kommit på själv. Helst vill jag inte kapa pipan och jag ämnar inte åka skidor, Däremot kommer jag nog att promenera en del i markerna (jag gillar att promenera). Av den anledningen bör/får det inte bli för tungt, för när bössa, kikarsikte, skjutstöd och ljuddämpare samtidigt skall bäras, då blir det en icke oansenlig vikt att bära på. Som vanligt tar jag tacksamt emot förslag och reflektioner i ämnet från er som vet med sig har svar på mina funderingar. Jag har en Stalon compact på min 6,5x55. Sjukt nöjd på alla vis. Licensansökan är precis som på ett gevär. Klass ett och två är inga problem att få licens. Är väl bara .22 som nästan e omöjligt att få dämpare på. Vapensmedsfrågorna kan jag inte svara på, det får Dansken göra. Min gängning kostade 1000kr.
Publicerat Januari 14, 20179 yr 51 minutes ago 6.5x55SM sa: Jag har en Stalon compact på min 6,5x55. Sjukt nöjd på alla vis. Licensansökan är precis som på ett gevär. Klass ett och två är inga problem att få licens. Är väl bara .22 som nästan e omöjligt att få dämpare på. Vapensmedsfrågorna kan jag inte svara på, det får Dansken göra. Min gängning kostade 1000kr. Tackar för tipset, det kanske blir en Stalon W 110 . Skall bara försöka hitta en lämplig återförsäljare som har ett bra pris. Men jag kommer inte att köpa någon förrän jag fått bössan och våra vänner i det östra grannlandet tar sin tid innan dom levererar. 6 månader, otroligt !!
Publicerat Januari 14, 20179 yr Är det möjligen någon som använder jd151 som kan ge liten recension..
Publicerat Januari 14, 20179 yr 20 minutes ago Hunting4life sa: Är det möjligen någon som använder jd151 som kan ge liten recension.. MKJ använder den har jag för mig?. Jag har provat den i 308win på min bössa då kompisen hade en. Väger inget men small rätt mycket i gemförelse mot min a-tec jag hade då. S
Publicerat Januari 14, 20179 yr 1 minute ago hs_merkel sa: MKJ använder den har jag för mig?. Jag har provat den i 308win på min bössa då kompisen hade en. Väger inget men small rätt mycket i gemförelse mot min a-tec jag hade då. S 2:a på bollen Skulle precis skriva att kolla med MKJ
Publicerat Januari 16, 20179 yr På 1/14/2017 at 14:24 MrT. sa: Tackar för tipset, det kanske blir en Stalon W 110 . Skall bara försöka hitta en lämplig återförsäljare som har ett bra pris. Men jag kommer inte att köpa någon förrän jag fått bössan och våra vänner i det östra grannlandet tar sin tid innan dom levererar. 6 månader, otroligt !! När det gäller Stalon så verkar alla ta samma pris på dem. Jag köpte mina hos JG Jakt i Sävedalen. //RmK
Publicerat Januari 16, 20179 yr 1 hour ago RmK-GBG sa: När det gäller Stalon så verkar alla ta samma pris på dem. Jag köpte mina hos JG Jakt i Sävedalen. //RmK Vad gav du för den hos JG ? Och var fick du pipan gängad ? PNJakt tar 2895:- för Stalon W110.
Publicerat Januari 17, 20179 yr 13 hours ago MrT. sa: Vad gav du för den hos JG ? Och var fick du pipan gängad ? PNJakt tar 2895:- för Stalon W110. 2995:- fick jag ge. Pipan var redan gängad från fabrik. //RmK
Publicerat Januari 17, 20179 yr 25 minutes ago RmK-GBG sa: 2995:- fick jag ge. Pipan var redan gängad från fabrik. //RmK Tackar för det ! En hundring är ju inte så mycket att bråka om. Frågan som kvarstår är var jag skall vända mig för att få pipan gängad. Jag är medveten om att man kan få den gängad från fabrik, men jag har (på inrådan, skall nämnas) att inte ta det alternativet, utan istället skära gängor efter dämparen (av förekommen anledning). Hur skickar man t ex ett vapen ( i detta fall) ett gevär ? Att slutstycket stannar hemma, det begriper jag av egen kraft, men f ö ? Emballering förefaller bli en delikat uppgift, t ex.
Publicerat Januari 17, 20179 yr 3 hours ago MrT. sa: Hur skickar man t ex ett vapen ( i detta fall) ett gevär ? Att slutstycket stannar hemma, det begriper jag av egen kraft, men f ö ? Emballering förefaller bli en delikat uppgift, t ex. Vapen får endast skickas via postnord och då som "värde". Brukar ligga på runt 200-250kr för bössan och ca 350kr komplett då slutstycket skickas i separat kolli. Jag brukar åka till närmsta vapenhandel och tigga till mig någon gammal kartong från tikka, sako eller liknande som bössorna levererats i från fabrik. Sedan tar du bara och slår in det i vanlig brun packpapp typ http://m.clasohlson.com/se/Kraftpapper-MG/Pr342401000 (tejpa inte för mycket utan bara så att det precis håller ihop. När du sedan ber att få skicka som värde så tejpar posten med sin röda supersköra tejp som brukar gå av 8-10 gånger innan dom fått ihop paketet och då är det försäkrat upp till 50000kr om jag minns rätt. Mvh Joacim
Publicerat Januari 17, 20179 yr 2 hours ago Joacim sa: Vapen får endast skickas via postnord och då som "värde". Brukar ligga på runt 200-250kr för bössan och ca 350kr komplett då slutstycket skickas i separat kolli. Jag brukar åka till närmsta vapenhandel och tigga till mig någon gammal kartong från tikka, sako eller liknande som bössorna levererats i från fabrik. Sedan tar du bara och slår in det i vanlig brun packpapp typ http://m.clasohlson.com/se/Kraftpapper-MG/Pr342401000 (tejpa inte för mycket utan bara så att det precis håller ihop. När du sedan ber att få skicka som värde så tejpar posten med sin röda supersköra tejp som brukar gå av 8-10 gånger innan dom fått ihop paketet och då är det försäkrat upp till 50000kr om jag minns rätt. Mvh Joacim Tack Joacim ! Men om man skall skicka bössan för att få en gänga svarvad, inte behöver man skicka med slutstycket ?
Publicerat Januari 17, 20179 yr 1 hour ago MrT. sa: Tack Joacim ! Men om man skall skicka bössan för att få en gänga svarvad, inte behöver man skicka med slutstycket ? Nej, det behövs inte för arbetet... Men om smeden bor långt från dig kan det vara bra att han drar några provsmällar med vapnet för att kolla att allt är OK. Då slipper du få den hem och upptäcka felet och behöva skicka fram och tillbaka för åtgärd.. I detta fall vore det bra om han hade slutstycket Men risken ATT något blir fel är försvinnande liten. MEN......
Publicerat Januari 17, 20179 yr 1 hour ago MrT. sa: Tack Joacim ! Men om man skall skicka bössan för att få en gänga svarvad, inte behöver man skicka med slutstycket ? Snacka med JG annars. De har smeder som de anlitar. Eller så kanske "Robban" på grannkanalen kan göra pipgängan åt dig. Vet inte hur man får tag på honom dock //RmK
Publicerat Januari 17, 20179 yr 2 hours ago MrT. sa: Tack Joacim ! Men om man skall skicka bössan för att få en gänga svarvad, inte behöver man skicka med slutstycket ? Som Dansken redan skrivit så behövs det egentligen inte, men det skadar inte att skicka med. Det var därför jag delade upp fraktsumman i "bössa" och "komplett". Mvh Joacim
Publicerat Januari 17, 20179 yr Min personliga uppfattning om dämpares 'smidighet', är att diametern har stor betydelse. 50 mm dämpare upplever jag som klumpiga, även om de är ganska korta och bygger lite framåt. En 38-42 mm dämpare upplever jag däremot betydligt smidigare i skogen, och kanske ffa i hölstersäck. De tunnare dämpar ju dock ofta aningen sämre, men för enstaka jaktskott brukar inte det vara prio 1.
Publicerat Januari 17, 20179 yr 1 hour ago Dansken sa: Ett PM vore skitsmart.. Eller hur Det kommer !
Publicerat Januari 17, 20179 yr 9 minutes ago Dr Krall sa: Min personliga uppfattning om dämpares 'smidighet', är att diametern har stor betydelse. 50 mm dämpare upplever jag som klumpiga, även om de är ganska korta och bygger lite framåt. En 38-42 mm dämpare upplever jag däremot betydligt smidigare i skogen, och kanske ffa i hölstersäck. De tunnare dämpar ju dock ofta aningen sämre, men för enstaka jaktskott brukar inte det vara prio 1. Om den saken kan jag inte uttala mig om, men när jag läste tester ( ja, jag vet Ptm, tabellonani är en förrädisk syssla), så blev Stalon W110 "bäst i test". Därav föll valet på den.
Publicerat Januari 17, 20179 yr 45 minutes ago Joacim sa: Som Dansken redan skrivit så behövs det egentligen inte, men det skadar inte att skicka med. Det var därför jag delade upp fraktsumman i "bössa" och "komplett". Mvh Joacim Jag är med på banan .
Publicerat Januari 17, 20179 yr 1 hour ago Dansken sa: Nej, det behövs inte för arbetet... Men om smeden bor långt från dig kan det vara bra att han drar några provsmällar med vapnet för att kolla att allt är OK. Då slipper du få den hem och upptäcka felet och behöva skicka fram och tillbaka för åtgärd.. I detta fall vore det bra om han hade slutstycket Men risken ATT något blir fel är försvinnande liten. MEN...... Gillar inte riktigt det där "men" .