Publicerat Januari 17, 20179 yr Detta är en populär post. Just now MrT. sa: Gillar inte riktigt det där "men" . Vad jobbar du själv med? Har något aldrig gått snett på ditt arbete? Isf behöver du ingen ficklampa när det är mörkt: Då måste glorian lysa tillräckligt
Publicerat Januari 17, 20179 yr 3 hours ago Dansken sa: Vad jobbar du själv med? Har något aldrig gått snett på ditt arbete? Isf behöver du ingen ficklampa när det är mörkt: Då måste glorian lysa tillräckligt Oh ja, visst har jag klantat till det i jobbet, mer än en gång. Men nu snackar vi om ett vapen (som jag dessutom är skyldig att ha uppsikt över, hur nu det låter sig göras när det ligger på posten). Dessutom så har postnord skaffat sig ett tveksamt rykte på senare tid. Av precis samma anledning släpper jag inte bössan i händerna på någon som jag inte har absolut förtroende för att klara uppgiften att gänga pipan, då man (i min tankevärld), får man bara en chans. Men det problemet förefaller vara löst i vart fall . Nu hänger det bara på Sako . Jag söker inte licens på dämpare förrän jag fått bössan. Så fort den ligger i min varma famn, kommer jag att ta en riktigt rejäl grabbnäve långt ner i plånboken och komplettera med alla andra (i det inledande skedet) nödvändiga prylar, som tidigare nämnts.
Publicerat Januari 17, 20179 yr Aha... så det är vapensmeden som ska vara ett ofelbarligt helgon... Och till "rätt pris" dessutom Men du har gjort fel själv....
Publicerat Januari 17, 20179 yr 3 hours ago Dansken sa: Aha... så det är vapensmeden som ska vara ett ofelbarligt helgon... Preeeciiissss ! 3 hours ago Dansken sa: Och till "rätt pris" dessutom Priset är en intressant sak att diskutera. Låt mig ta en jämförelse: Så småningom kommer jag att införskaffa ett hagelvapen (men vi tar den diskussionen senare). Jag har fått intrycket att just hagelvapen är lite grann av ett smycke i jägarens vapengarderob, rätt eller fel. Till saken hör att jag är svag för vackra saker (och kvinnor) och jag skulle gärna ha ett vapen med vacker gravyr, framstock och kolv i min ägo. Men till saken hör att jag har inte lust att lägga en årslön på ett sådant vapen, så jag kommer sannolikt att avstå. Dessutom tror jag inte att mitt jaktliga resultat blir så mycket bättre bara för att jag har ett vackert vapen. Vapen skjuter som bekant inte av sig själva. Så jag kommer sannolikt att satsa på ett vapen som ligger betydligt mer modest i prisklass, men som levererar ett fullgott resultat. Det är ungefär i dessa banor jag tänker, när jag tänker på priset för det utförda arbetet på bössan. Men jag har ingen aning om vad man förväntas få betala för ett sådant jobb. Vad jag vet är att PNjakt tar 995:- och på XXL här i Göteborg kunde säljaren förmedla vapnet till "sin smed" och få jobbet utfärt för ~1300 :-, så någonstans där borde väl priset ligga, skulle jag tro. Om jag har fel i min uppfattning, lär jag bli varse om den saken. 3 hours ago Dansken sa: Men du har gjort fel själv.... Du är underbar, Dansken ! Du vet precis på vilka knappar du skall trycka på, hos någon som lider av svårartad beslutsångest ! Men jag kan väl säga så här; Så länge det inte är "dagen efter" så känner jag mig ganska trygg .
Publicerat Januari 17, 20179 yr 56 minutes ago MrT. sa: Om den saken kan jag inte uttala mig om, men när jag läste tester ( ja, jag vet Ptm, tabellonani är en förrädisk syssla), så blev Stalon W110 "bäst i test". Därav föll valet på den. Jo Stalon dämpar bra. Men är inte den allra smidigaste i.o.m att diametern är 50 mm. Jag har en Stalon VM110 på en 30-06a (57 cm pipa) som jag använder för lite mer stationär jakt. Och en AimZonic Triton 42 som jag snart har monterad på en 358 win med 46 cm pipa som används för rörlig jakt.
Publicerat Januari 17, 20179 yr 5 minutes ago Dr Krall sa: Jo Stalon dämpar bra. Men är inte den allra smidigaste i.o.m att diametern är 50 mm. Jag säger inte emot. men det får väl bli en fråga om att anpassa sig till den utrustning man har, eller tänker jag fel nu .
Publicerat Januari 17, 20179 yr 5 minutes ago Dr Krall sa: Och en AimZonic Triton 42 som jag snart har monterad på en 358 win med 46 cm pipa som används för rörlig jakt. Skall jag vara helt ärlig, så gick jag bara på "bäst i test" när jag läste testet. Och att några andra forumister lovordade just Stalondämparen.
Publicerat Januari 17, 20179 yr 10 minutes ago Dr Krall sa: Jag har en Stalon VM110 på en 30-06a (57 cm pipa) Tikkan som jag väntar på, har 57 cm pipa.
Publicerat Januari 17, 20179 yr 40 minutes ago MrT. sa: Jag säger inte emot. men det får väl bli en fråga om att anpassa sig till den utrustning man har, eller tänker jag fel nu . "Fel"...det finns inga fel. Det är ju du som ska använda grejjorna. Snöa inte in dig alltför mycket på vad andra tycker. Smaken och preferenserna är som baken...
Publicerat Januari 17, 20179 yr 35 minutes ago MrT. sa: Skall jag vara helt ärlig, så gick jag bara på "bäst i test" när jag läste testet. Och att några andra forumister lovordade just Stalondämparen. Finns precis lika många som dissar Stalon...gå in på grannkanalen får du se..."read it and wipe"
Publicerat Januari 17, 20179 yr 1 minute ago Dr Krall sa: "Fel"...det finns inga fel. Det är ju du som ska använda grejjorna. Snöa inte in dig alltför mycket på vad andra tycker. Smaken och preferenserna är som baken... Jo, det är ju sant, men eftersom jag saknar egna erfarenheter av vapen och jakt, så blir jag tvungen att ta in av andras erfarenheter i de olika frågorna som dyker upp. Och visst, myntet har ju två sidor, men utifrån de svar jag får, försöker jag ändå dra någon sort slutsats och fatta ett eget beslut. Dessutom har du själv en stalon W110, så du kan ju själv uttala dig om din upplevelse av den, i egenskap av just dämpare.
Publicerat Januari 17, 20179 yr Min erfarenhet av dämpare är att de flesta faktiskt dämpar skapligt, åtminstone för jaktändamål när man inte skjuter så många skott i följd. Och skjuter du mycket på bana är knappast dämpare optimalt hursom, pga att problemet med mirage är mer eller mindre uttalat med alla dämpare. Ganska enkelt kan sägas att volym framför pipan ger den mesta dämpningen. Feta dämpare som bygger långt framför pipan tenderar alltså att dämpa bäst. Sen får man göra avkall på detta pga krav på förighet och smidighet hos bössan. Och där får du avgöra själv vad du 'gillar'. Egentligen är det inte så mycket mer komplicerat än så. Sen kan vissa märken ha 'värstinglösningar' med stålull/stålstrumpor och annat i dämparna för att få till ännu mer dämpning (t.ex Hausken Xtrem), men då brukar det synas på såväl pris som vikt.
Publicerat Januari 17, 20179 yr 1 minute ago Dr Krall sa: Och där får du avgöra själv vad du 'gillar'. Har ingen aning, eftersom jag saknar all erfarenhet av dylik.
Publicerat Januari 17, 20179 yr 5 minutes ago MrT. sa: Har ingen aning, eftersom jag saknar all erfarenhet av dylik. Ja men det är ju jättesvårt för andra att tala om för dig vilken konformation på dina bössor du gillar..."de här skorna ska du ha för de passar på mina fötter"...typ Alltså; välj inte primärt dämpare efter hur mycket de dämpar i det ena eller andra testet. Välj efter hur de känns på just din typ av bössa, och efter vilken typ av bössa du vill ha. Ett långt spett för stillasittande jakt, eller en mer smidig pang. Testa kompisars bössor, be att få känna på bössor på skjutbanor, känn på bössor med dämpare monterat hos vapenhandlare osv Frågar du på forum som detta kommer 99% ändå bara hissa det de själva har, och det ger inte dig så mycket egentligen. Ett ytterst fåtal har testat tillräckligt många olika dämpare för att kunna uttala sig vettigt
Publicerat Januari 17, 20179 yr 24 minutes ago Dr Krall sa: Ja men det är ju jättesvårt för andra att tala om för dig vilken konformation på dina bössor du gillar..."de här skorna ska du ha för de passar på mina fötter"...typ Självklart, men jag vill också påminna om att jag tidigare skrivit att jag försöker dra egna slutsatser utifrån de svar jag får här på forumet, i diverse frågeställningar. 24 minutes ago Dr Krall sa: Alltså; välj inte primärt dämpare efter hur mycket de dämpar i det ena eller andra testet. Välj efter hur de känns på just din typ av bössa Visst, men det blir som sagt svårt, eftersom jag ännu inte har någon bössa och aldrig tidigare ägt någon heller. 24 minutes ago Dr Krall sa: och efter vilken typ av bössa du vill ha Väntar på leverans av en Tikka T3x. 24 minutes ago Dr Krall sa: Testa kompisars bössor, Känner inga som jagar... 24 minutes ago Dr Krall sa: be att få känna på bössor på skjutbanor, Blir först när jag har en egen bössa i hand, s a s. 24 minutes ago Dr Krall sa: känn på bössor med dämpare monterat hos vapenhandlare osv . Ba tips !! 24 minutes ago Dr Krall sa: Frågar du på forum som detta kommer 99% ändå bara hissa det de själva har, och det ger inte dig så mycket egentligen. Så är det ju onekligen. Därför tittar jag lite på tuben också . 24 minutes ago Dr Krall sa: Ett ytterst fåtal har testat tillräckligt många olika dämpare för att kunna uttala sig vettigt Inte mina ord.... Men jag uppskattar uppriktigheten i vad du skriver.
Publicerat Januari 17, 20179 yr Jag kör med AimZonic Triton 42 på 308:an och är riktigt nöjd med den. Välgjord, dämpar bra. Sen har ja precis köpt en Stalon RM, men den är för klass 3 och 4 och bara testad än så jag kan inte ge någon utförligare recension av den än tyvärr men den är smdig.
Publicerat Januari 17, 20179 yr Har inte skjutit fullt ut med kombinationen ännu, men Stalon w110 och Tikka T3x (laminatgolv och rostfritt) med 57cm pipa känns än så länge mer än riktigt ok. Aningen framtungt men det får man nog räkna med om man sätter på en pipvikt/dämpare. Något jag hade önskat med dämparen är just lägre vikt i fram, men tror att det är något jag tycker man får acceptera om man väljer att ha dämpare på. Själv är jag inte så där superkänslig med totalvikt och letar inte direkt efter lightvarianter på vapen utan det är andra saker som är viktiga för mig när det gäller "smidighet". Blir det för tungt, träna styrketräning.. ungefär. Funderar på att balansera upp bössan med vikter dolda i kolven om framtyngden blir besvärlig vid skytte på rörliga mål (inte skjutit älgbana med kombon än, ny bössa och ny dämpare.) Tikka T3 med 57cm pipa och Ljuddämpare är däremot en rätt lång kombination, vilket man bör vara medveten om. Men, jag skjuter .270 winchester och jag tror, andra bättre vetande kan rätta mig här, att 6.5an förtjänar lite piplängd också. Valde att låta handlaren, Jakt och friluftsgården i Dalby senast, välja smed mm vad det gäller gängan och det känns tight och bra vid av och påmontering; hade jag slagit sådana gängor på Verkstadsskolan i Laxå så hade mina betyg varit bättre. jag har stort förtroende för smeder och lokala handlare som vet vad de pratar om. Låter de sköta bössorna förutom träjobbet (för att det är kul att putsa) och aldrig haft något att klaga på.
Publicerat Januari 17, 20179 yr 3 hours ago Tapio sa: Har inte skjutit fullt ut med kombinationen ännu, men Stalon w110 och Tikka T3x (laminatgolv och rostfritt) med 57cm pipa känns än så länge mer än riktigt ok. Känns än så länge mer än riktigt ok. betyder det att det är över förväntan bra ? 3 hours ago Tapio sa: Något jag hade önskat med dämparen är just lägre vikt i fram, men tror att det är något jag tycker man får acceptera om man väljer att ha dämpare på. Det förefaller vara rimligt, ja. 3 hours ago Tapio sa: Blir det för tungt, träna styrketräning.. ungefär. Förstår dina tankegångar. Vet inte hur gammal du är, men jag är 52 år fyllda, och de prylar jag nu skaffar för ändamålet jakt har jag tänkt använda livet ut, och prylar tenderar inte att bli lättare med stigande ålder . Dessutom skall jag (utöver dämpare) komplettera med skjutstöd (sådana man monterar undertill) och kikare. Om man sedan lägger till magasin och patroner, då närmar man sig fyra kilo att bära omkring på . 3 hours ago Tapio sa: Funderar på att balansera upp bössan med vikter dolda i kolven om framtyngden blir besvärlig vid skytte på rörliga mål Innan du bestämmer dig för ett sådant ingrepp, fundera över om du kan tänkas behöva en kolvkamsförhöjare innan. Om du fyller kolven med bly (eller annat) så blir det (sannolikt) svårare att få till en snygg lösning på en kolvkamsförhöjare. 3 hours ago Tapio sa: Valde att låta handlaren, Jakt och friluftsgården i Dalby senast, välja smed mm vad det gäller gängan och det känns tight och bra vid av och påmontering När det gäller smed så har jag haft turen att få kontakt med en välrenommerad sådan här på forumet, som jag känner mig helt trygg i att få ett fullgott arbete utfört av, så det problemet är ett minne blott. Sedan är det inte så där jätte bråttom med att få till en gänga faktiskt, även om det skulle vara skönt att få det överstökat. Vad det anbelangar träjobb, så kommer det (i mitt fall) att handla om att olja in stocken, och det kommer att ta sin lilla tid, som jag förstått det. Sammantaget lär det initialt inte att bli så mycket skjutande i början, som sagt. Dämparen kommer (sannolikt) bara att användas på jakt. På bana får det bli utan. Jo, jag förstår att man behöver öva med dämparen på, men det kan man göra hemma, utan att avlossa massa skott (eller tänker jag fel nu ?) 3 hours ago Tapio sa: att 6.5an förtjänar lite piplängd också Här kapas ingenting i pipan, bara gängning, basta !