Publicerat Februari 2, 201610 yr Tjena! Satte i Lördags eftermiddag/kväll ut en rävfälla men tyvärr tog det inte mer än en timme förren någon i närheten som säkerligen sett oss sätta ut den gick dit och täckte över kameran samt stängde igen fällan. Tur i oturen tog han inte isönder något men det är fortfarande sabotage i min mening och det kan väl inte vara helt lagligt? Det finns väl lagar angående sånt?. Det jag skulle vilja göra är att skriva ut, och plasta in, ett A4 med lite lagar, regler, och föreskrifter, (om de nu finns...) som jag sätter upp och beskriver att det som han gör är olagligt/inte helt ok... Kan någon peka på var jag hittar sådana lagar och dess paragrafer?
Publicerat Februari 2, 201610 yr Din kamera är nog inte tillåten iom att du inget skriver om tillstånd från Lst, fällan om den är din och står på din jaktmark är skyddad mot åverkan och skadegörelse på det sätt som du omtalar att den påverkas, det är förvisso brott men kräver anmälan och vidare angivelse, dvs det utreds inte utan rätt omfattande underlag. Får jag föreslå att du släpper idén om att "lappa fällan" och istället lägger ett par ton med skit runt fällan, räven går i/över skiten, det lär inte din aktivist göra. /Christian
Publicerat Februari 2, 201610 yr Författare A jo, men de flesta kan säkert avskräckas om man listar upp några paragrafer från lagboken men du har tråkigt nog säkert rätt i det du säger...
Publicerat Februari 2, 201610 yr 12 kap 1 § Brb Den som förstör eller skadar egendom, fast eller lös, till men för annans rätt därtill, döms för skadegörelse till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (2003:85)" 12 kap 2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans obetydlighet och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för åverkan dömas till böter. Denna fälla är privat egendom och har ett högt egenvärde, envar som påträffas med att skada eller utöva åverkan å fällan kommer att lagföras. Copypajst och skriv ut för att laminera. För egen del tror jag att det är enklare att ordna med spridning av skit/slam eller på annat sätt avskräcka den eller de som ger sig på fällan. /Christian
Publicerat Februari 2, 201610 yr Christian.. en kamera som fotar INUTI fällan kan väl rimligen inte vara tillståndspliktig?
Publicerat Februari 2, 201610 yr Christian.. en kamera som fotar INUTI fällan kan väl rimligen inte vara tillståndspliktig? http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kameraovervakningslagen/ "kameraövervakningslagen gäller oavsett om allmänheten har tillträde till platsen eller inte. Huvudregeln är att det krävs tillstånd för kameraövervakning av platser dit allmänheten har tillträde, men ibland räcker det med endast en anmälan. Länsstyrelserna hanterar inom respektive län sådana tillståndsprövningar och anmälningar. Länsstyrelserna har också operativ tillsyn av kameraövervakning på sådana platser. I kameraövervakningslagen kan man läsa mer om vad som gäller för tillstånd och anmälningar. Den som planerar att bedriva kameraövervakning av platser dit allmänheten inte har tillträde behöver inget tillstånd. Men man måste se till att övervakningen är tillåten, det vill säga säkerställa att den följer kameraövervakningslagens bestämmelser. Lagen ger två möjligheter: Den ena är att den som ska övervakas lämnar sitt samtycke till övervakningen. Den andra möjligheten är att övervakningen sker efter att man tillämpat överviktsprincipen, vilken innebär att kameraövervakningen är tillåten om övervakningsintresset, som till exempel kan vara att förebygga, utreda och avslöja brott, förhindra olyckor, väger tyngre än den enskildes intresse av att inte bli övervakad. Datainspektionen har operativ tillsyn av kameraövervakning som sker på platser dit allmänheten inte har tillträde." Mitt förslag således är om man avser att bevaka insidan av fällan är att man sätter upp kameran där och sedan anger på fällan (font 8 att den som träder den nära lämnar sitt medgivande att bli fotad genom den åtgärden, att gå nära fällan) Bevakning av insidan av fällan för exempelvis kontroll av fångst, är NOG inte en sådan kameramontering som kräver tillstånd, jag skulle förvisso fråga om saken till Datainspektionen för att i varje fall ha ett uttalande att luta mig emot. Christian
Publicerat Februari 2, 201610 yr En lapp är inte dumt! Skriv att du försöker fånga en skabbangripen räv i området och att stänga fällan är djurplågeri.
Publicerat Februari 2, 201610 yr Jag tycker en kombination är bäst, av det Christian är inne på. Eller roligast i alla fall. Sprid ut bajs, gärna så personen får det på sig. På fällan skriver du en lapp som man bara ser när man är tillräckligt nära och redan har bajs på sig: "Människobajs"
Publicerat Februari 2, 201610 yr Nja.. sprid inte ut bajs, sprider man gödsel så är det lagkrav på att vänta på jorden inom ett dygn ..tror jag..
Publicerat Februari 3, 201610 yr Författare Har läst på en del ang. tillstånd och det är vääääldigt otydligt vad som gäller och jag är också inne på Hipshot's spår att vår övervakning där man endast ser in i fällan (såklart ser man lite bredvid den också men det går inga stigar där så det finns ingen som blir övervakad om hen är ute och går i skogen utan isåfall är det om någon går rätt upp till fällan....) men oavsett vad så var inte det vad frågan handlade om hehe... Tror nog jag ska försöka med en lapp faktiskt... Det kan ju inte skada! Kendo's förslag var ju väldigt roligt också och om man går ihop hela jaktlaget kan det ju inte ta så lång tid hmm... @Tjörnbon: Även om ditt förslag kanske får eventuell saboterare att tänka om så vill jag försöka hålla mig så ärlig som möjlig - det brukar alltid löna sig i längden - och så vitt jag vet har jag inte sett en enda skabbräv i området någonsin. @Christian N: tack för paragraferna!
Publicerat Februari 3, 201610 yr Författare Sätt dig med ghilliesuit och invänta gärningsmannen.. Hehe det går under skyddsjakt antar jag
Publicerat Februari 3, 201610 yr Om kameran enbart fotar inne i fällan och ingen annan kan hamna på bild krävs inget tillstånd. Fällan är inte att betrakta som att allmänheten har tillträde dit, enligt juristerna på jobbet som jobbar med kameratillstånd osv.
Publicerat Februari 3, 201610 yr Dagens polisväsende kommer att avskriva detta med vändande post, även "riktig" åverkan på fällan kommer gå samma väg tyvärr.
Publicerat Februari 3, 201610 yr Författare Dagens polisväsende kommer att avskriva detta med vändande post, även "riktig" åverkan på fällan kommer gå samma väg tyvärr. Jo det räknar jag tyvärr med men man kan hoppas att det avskräcker eller iaf får förövaren att tänka en andra gång.