Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varför minskar det aldrig?

Featured Replies

Hej!

Kan någon kunnig och begriplig människa ge mig en förklaring varför antalet viltolyckor med fordon

ökar något år för år.

Antalet ökar som sagt något år för år, men det är ju en nästan otroligt jämn siffra. Är det den nya generationens bilar som ger falsk säkerhet och i gengäld ger en sämre förare? Visst, det dras nya vägar, men jag har hängt upp mig på varför siffran blir så ofantligt jämn från år till år.  :confused: 

http://www.viltolycka.se/statistik/viltolyckor-de-senaste-5-aren/

Intressant frågeställning! Visst byggs det nya vägar i nysträckning med viltstängsel, som ersättning för gamla vägar. Nu i somras öppnades exempelvis ny riksväg 40, sista biten fram till Ulricehamn från Borås sett.

Samtidigt ökar trafikarbetet årligen i Sverige. Fler människor kör mer bil, trafiken ökar. Därmed ökar också sannolikheten för att det kommer en bil när viltet väl passerar.

Jag tror framför allt att 5 år är en för kort tidsperiod för att kunna utläsa en säkerställd trend.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Author

Intressant frågeställning! Visst byggs det nya vägar i nysträckning med viltstängsel, som ersättning för gamla vägar. Nu i somras öppnades exempelvis ny riksväg 40, sista biten fram till Ulricehamn från Borås sett.

Samtidigt ökar trafikarbetet årligen i Sverige. Fler människor kör mer bil, trafiken ökar. Därmed ökar också sannolikheten för att det kommer en bil när viltet väl passerar.

Jag tror framför allt att 5 år är en för kort tidsperiod för att kunna utläsa en säkerställd trend.

Nu vill Nationella viltolycksrådet inte ge mer statistik än fem år tillbaka. Men personligen har jag hållit ett litet extra öga längre tillbaks än så. Det ökar som sagt något åt från år men siffran blir alltså väldigt jämn. Och detta anser jag är lite skumt :yes:

2001 satt jag på dåvarande Vägverket Region väst och registrerade trafikolyckor i deras databas, baserat på inkomna polisrapporter. Några år efter det vet jag att Vägverket, senare Trafikverket, slutade registrera olyckor som inte innebar personskador. Och merparten av viltolyckorna föll därmed bort. Dessutom började man registrera sjukhusrapporterade olyckor istället (då de per definition var en följd av personskador) vilket gav en del dubbelregistreringar i det som kallas STRADA (https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik-och-register/STRADA-informationssystem-for-olyckor-skador/). Jag vet inte varifrån nationella viltolycksrådet hämtar sin data, vet du? Det är ju högst relevant för statistiska slutsatser...!

• Author

2001 satt jag på dåvarande Vägverket Region väst och registrerade trafikolyckor i deras databas, baserat på inkomna polisrapporter. Några år efter det vet jag att Vägverket, senare Trafikverket, slutade registrera olyckor som inte innebar personskador. Och merparten av viltolyckorna föll därmed bort. Dessutom började man registrera sjukhusrapporterade olyckor istället (då de per definition var en följd av personskador) vilket gav en del dubbelregistreringar i det som kallas STRADA (https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik-och-register/STRADA-informationssystem-for-olyckor-skador/). Jag vet inte varifrån nationella viltolycksrådet hämtar sin data, vet du? Det är ju högst relevant för statistiska slutsatser...!

Som du ser på deras hemsida så är det många samarbetspartners inblandade( kanske för många :sad: ). För min personliga del så ligger viltets välmående i första hand. Statistik kan man som bekant vända och vrida på till domedag.  :down: Men, siffran pekar ju på att det inte görs tillräckligt för vårt vilt, kontra vägar. :sad: Tar man viltolyckor + framtiden( ja,trafikolyckorna ökar sakta men säkert), vad blir det kvar? Hur ser nödbromsen ut?   

Smartare teknik i framtidens bilar, smartare vägutformning, tekniska system som håller borta viltet från vägen, den som lever får se!?

Vid planerandet av ny infrastruktur så tas större hänsyn till natur- och kulturmiljö än för 20 år sedan. Jag har själv varit med på samråd med jaktlag vid planerandet av nya vägar så utvecklingen går framåt, även om det är lång väg kvar.

Jag vet att Trafikverket just nu utreder att bygga en så kallad ekodukt över E6:an mellan Göteborg och Kungsbacka, där det är en del viltolyckor.

(Off topic, det är gott om vildsvin väster om E6 idag men inte öster om. Jag bor öster om... Är det dags att anlägga åtel på radhustomten nu ;-) ).

Kan inte en komponent vara att folk blivit bättre på att rapportera viltolyckor? Då ser det ju ut som att antalet ökat.

• Author

Smartare teknik i framtidens bilar, smartare vägutformning, tekniska system som håller borta viltet från vägen, den som lever får se!?

Vid planerandet av ny infrastruktur så tas större hänsyn till natur- och kulturmiljö än för 20 år sedan. Jag har själv varit med på samråd med jaktlag vid planerandet av nya vägar så utvecklingen går framåt, även om det är lång väg kvar.

Jag vet att Trafikverket just nu utreder att bygga en så kallad ekodukt över E6:an mellan Göteborg och Kungsbacka, där det är en del viltolyckor.

(Off topic, det är gott om vildsvin väster om E6 idag men inte öster om. Jag bor öster om... Är det dags att anlägga åtel på radhustomten nu ;-) ).

Du "pratar" lite som framtidens ingenjörer gör i " Illustrerad vetenskap". Framtiden kan ligga långt fram. Men verkligheten ligger faktiskt bara runt knuten. Men  med omtanke hur olyckorna ökar, så känns det inte som att det finns plats för drömmar i framtiden. 

• Author

Kan inte en komponent vara att folk blivit bättre på att rapportera viltolyckor? Då ser det ju ut som att antalet ökat.

Eller för att det svider då försäkringsbolagen tänker till :yes:  

"Du "pratar" lite som framtidens ingenjörer gör i " Illustrerad vetenskap"."

Nu råkar jag ju vara ingenjör så det är kanske inte så konstigt :-)

Jämför då med dödsolyckor i trafiken. Även om åtskilliga miljarder pumpas in i infrastruktur årligen så tar förändringen låååååång tid.
Detta diagrammet visar antalet döda i trafiken sedan 1950. En viss nedgång 1967 (högertrafikomläggningen), sedan en ännu tydligare nedgång andra halvan av 70-talet (som en uppenbar följd av bälteslagen 1975).
18d95c1d0309beffe56aaf584259de9f.jpg
Båda tämligen visionära åtgärder men med stor effekt. Därefter en kontinuerlig nedgång (vajerräcken, sidoräcken mm)
Jag är ledsen, men jag tror inte det finns någon quick-fix för problemet du tar upp.

• Author

"Du "pratar" lite som framtidens ingenjörer gör i " Illustrerad vetenskap"."

Nu råkar jag ju vara ingenjör så det är kanske inte så konstigt :-)

Jämför då med dödsolyckor i trafiken. Även om åtskilliga miljarder pumpas in i infrastruktur årligen så tar förändringen låååååång tid.

Detta diagrammet visar antalet döda i trafiken sedan 1950. En viss nedgång 1967 (högertrafikomläggningen), sedan en ännu tydligare nedgång andra halvan av 70-talet (som en uppenbar följd av bälteslagen 1975).

18d95c1d0309beffe56aaf584259de9f.jpg

Båda tämligen visionära åtgärder men med stor effekt. Därefter en kontinuerlig nedgång (vajerräcken, sidoräcken mm)

Jag är ledsen, men jag tror inte det finns någon quick-fix för problemet du tar upp.

Åter igen, mitt intresse med tråden var- Vad kan vi göra för att minska viltolyckorna. Att människor dör i trafiken kan vi inte komma undan. Tiotusen kronors frågan var- hur får vi bort viltet från vägarna. Människan har jag sedan länge tappat intresse för, men vårt vilts levene och välfärd i dagens snabba utveckling, står högt i kurs för mig.  :yes:

Åter igen, mitt intresse med tråden var- Vad kan vi göra för att minska viltolyckorna. 

OK, I did my best ur ett infrastrukturperspektiv :-) Mer viltstängsel och planskilda passager för viltet i utpekade stråk. 

Det måste väl finnas nån inom exempelvis fordonsindustrin här som kan svara hur tongångarna går där? Om jag läst rätt mellan raderna är väl både TekDr och Exabit sammanhängande med stora bilfabriken i Torslanda :-)

Att människor dör i trafiken kan vi inte komma undan.

Jo. Tyvärr inte alla, men många. Se diagrammet ovan.

Mer fordon x större viltstammar = mer viltolyckor.

Åter igen, mitt intresse med tråden var- Vad kan vi göra för att minska viltolyckorna. Att människor dör i trafiken kan vi inte komma undan. Tiotusen kronors frågan var- hur får vi bort viltet från vägarna. Människan har jag sedan länge tappat intresse för, men vårt vilts levene och välfärd i dagens snabba utveckling, står högt i kurs för mig.  :yes:

Med den trafikrytmen o det smala synfältet som många bilister har så är det väl inte så konstigt att trafikolyckor med vilt ökar samt den exploderande vildsvinsstammen i södra Svedala upp till Uppland, Dalarna över till Värmland för det är väl så långt upp som det finns en stark vildsvinsstam. Sedan har ju några svin passerat den linjen o gått vidare norr ut men inte så mycket längre än till Gästrikland o någon enstaka till Hälsingland. 

Visst gör viltstängsel nytta men hur mycket vet jag inte.

Så sant som det är sagt Magnus.

Visst är det så! Antalet fordonskilometer som rullar i Sverige årligen har fördubblats sedan 1970. Det tar ut sin rätt på viltet.

Är det inte i Kronobergs län man fått ner trafikolyckorna med vildsvin genom högt jakttryck?

• Author

Att värna om vårt vilt, har aldrig varit så aktuellt som i dag. Det är som om människan har gett sig f-n på att klamra sig fast på den där förbaskade pedestal och utropa sig som kung.Viltvård består inte bara av att utfodra vilt för stunden. Vi tar hand om dem precis som med människan- generation efter generation.  :yes: Alla ska vi leva, på gott och ont. Men vi behöver hjälp för att underlätta,den så i många ögon "enkla" bit. 

• Author

Med den trafikrytmen o det smala synfältet som många bilister har så är det väl inte så konstigt att trafikolyckor med vilt ökar samt den exploderande vildsvinsstammen i södra Svedala upp till Uppland, Dalarna över till Värmland för det är väl så långt upp som det finns en stark vildsvinsstam. Sedan har ju några svin passerat den linjen o gått vidare norr ut men inte så mycket längre än till Gästrikland o någon enstaka till Hälsingland. 

Visst gör viltstängsel nytta men hur mycket vet jag inte.

OCH??? Det är ju för fan inte det tråden handlar om!!!! 

• Author

Visst är det så! Antalet fordonskilometer som rullar i Sverige årligen har fördubblats sedan 1970. Det tar ut sin rätt på viltet.

Är det inte i Kronobergs län man fått ner trafikolyckorna med vildsvin genom högt jakttryck?

Jaja,vänt på det till din egen bästa kappsida. Vi har mer än vildsvin i Kronobergs län!!!. Viltolyckorna med vilt har ökat och det fortsätter i stilla takt. Vad gör man? Skjuter ännu mer?? Vad slutar detta??

Jaja,vänt på det till din egen bästa kappsida. Vi har mer än vildsvin i Kronobergs län!!!. Viltolyckorna med vilt har ökat och det fortsätter i stilla takt. Vad gör man? Skjuter ännu mer?? Vad slutar detta??

Och precis där backar jag ur detta resonemang... Lycka till och titta inte för djupt i flaskan denna lill-lördag.

• Author

Och precis där backar jag ur detta resonemang... Lycka till och titta inte för djupt i flaskan denna lill-lördag.

Sorry grabben, stiger på jobbet klockan 23:00.  ;) Bara för att man får lite mothugg betyder det inte onykter. Välkommen till verkliga livet!!!

OCH??? Det är ju för fan inte det tråden handlar om!!!! 

Jaha, då får jag väl läsa det en gång till då. :sad: 

Viltolyckorna kommer inte att minska förrän vi får bilar som antingen kör själva eller har utrustning som bromsar bilen när djur finns i närheten.

I skåne så tycker jag man märker att de flesta som kör bil i dag inte har förmåga att läsa av vägen och eventuella djur i dess närhet. Jag har vid ett flertal tillfällen varit med om att bli omkörd när jag saktat ner för att jag ser djur på väg över vägen eller ser reflexerna i ögonen på natten. Har satt på varningsblinkers och ljustutan mot mötande utan minsta reaktion. Hade en älg på vägen för några år sen och stannade för att den skulle få komma av men när jag står där med varningsblinkers på så kommer det en bil bakom mig som i full fart kör om och missar älgen med ca 10 cm. Tror inte den bilföraren över huvud taget insåg att det stod något på vägen.

Så enklaste sättet att minska viltolyckorna är att få bort bilarna från vägarna eller se till att de körs av något annat än människor som bara bryr sig om att hinna hem till sporten eller filmen eller något annat oviktigt.

Var det inte någon ny volvomodell som hade en viltkollisionsvarnare i senaste säkerhetssystem? Liknande deras varningssystem för fotgängare men var anpassad på nåt sätt just efter vilt. Ska googla lite.