Publicerat Februari 4, 201610 yr Afrika lockar ju men vad finns mer för ca 30k?Vårjakt på björn men det blir väl dyrare?
Publicerat Februari 4, 201610 yr Författare Men vad sjutton, sa randen står i 0,52 kr 10 dagars jakt med flyg 1500 s kr! sen tillkommer trofeavgifter, men en impala kostar max 1000kr med denna valuta, en oryx 3500kr! nu blir det afrika 11 mars,,,, tror jag, måste kolla med regeringen
Publicerat Februari 4, 201610 yr Författare Så om ni ska jaga i afrika så blir det nog inte billigare!
Publicerat Februari 4, 201610 yr Författare Frugan sa ja, så nu är det snabba papper, för att hinna åka 11 mars!
Publicerat Februari 5, 201610 yr Författare Detta är en populär post. Nu är Afrika bokat 11-22mars Kudu here i come!
Publicerat Februari 26, 201610 yr Författare Det blir 2 dagar i kalahari, kompisarna ska jaga lejon, fattiga jag får jaga Oryx. sen blir det bushen i limpopo i 6 dagar här jagar jag Kudu. sen öppna landskap i free estate i 2 dagar, klipspringer oryx mm om 14 dagar sitter man på flyget
Publicerat Februari 26, 201610 yr Snabba puckar. Ska bli roligt att följa. Shit, valutan alltså. Halverat i "värde" senaste 10 åren. Finns en bössa jag länge sneglat på därnere som ligger och skvalpar hos en handlare. Kanske borde ta och köpa den ändå. Lite bök att få upp hit, men det går ju.
Publicerat Februari 26, 201610 yr Författare Vad för bössa? Det blir Namibia de första dygnen, högre priser men oryxen ska vara väldigt fina
Publicerat Februari 26, 201610 yr En Musgrave 90 .375HH från tidig 80talet. Den är lite rolig - en sydafrikansk bössa som tillverkats i landet medans de ff producerades där. I prima skick och i klassisk safarikaliber då. Träet är då inte SA. Jag var inne på att låta det göras om som en riktigt vacker custom, egentligen mest för att det hade varit otroligt kul att ha en ganska unik bössa hemifrån (född och uppvuxen där). Men det är en del jobb och kostnad för något som inte kommer bli en primärbössa. Jag är av den bestämda uppfattning att prylar ska användas. Ev edits = språkfix
Publicerat Februari 27, 201610 yr Författare fel av mig, det blir sa även de första dygnen,men mot gränsen till Namibia, rätt ska vara rätt!
Publicerat Mars 2, 201610 yr Författare Inskjutning 235 grains rhino i 375H/H hastighet 870m/s spridning 3 skott i bänk, 11mm ställde in med 2 cm överslag på 80m kikaren med bt satt på 100m,200m,300m,400m efter swarres ballistiska program1 väntar på montering av BT på 2,5-15x56, sen skjuts den in likvärdigt med 150 grains rhino i 308(hastighet 880m/s) tanken är att ha 375 i bushen och 308 i mer öppen terräng!
Publicerat Mars 5, 201610 yr Författare Detta är en populär post. Nu är 308an inskjuten med j-a vad fin det blev, 5 skott satt till slut 1,8 cm över målet på 80 meter med 13mm spridning, även här rhino men hård laddning och 150 grains kula. så nu ska jag bara baka snus för 11 dagar och hämta mina rand på banken, sen på med shortsen sen sticker jag!
Publicerat Mars 8, 201610 yr Får man spörja vart det bär hän lite mer specifikt och vilken resväg (inklusive flygbolag) du tar från Svedala?
Publicerat Mars 8, 201610 yr Författare Luger nybro-kastrup tåg kastrup-paris-Johannesburgh, air France johannesburg-kalahari-limpoppo-free estate åker med ph Kalahari är en superfin camp, 5 stjärnigt. limpoppo var jag förra året, helt ok, men inget 5 stjärnigt, men egen bungalow med dusch o pool utanför free estate vet jag inte hur vi bor ännu, men allt har varit bättre än vad jag behövt, är inte i afrika för att bada:) Planerar för en ev lejonjakt nästa år i Kalahari, men då måste pållarna springa duktigt
Publicerat Mars 10, 201610 yr Författare Detta är en populär post. FN om 12h timmar börjar resan, lite nervös..har jag med allt? jagar på Kalahari om ca 48 timmar! måtte jag få en Kudu denna gång så jag slipper att åka ner igen, men nästa års resa är snart bokad:)
Publicerat Mars 13, 201610 yr Författare Detta är en populär post. Idag var det lejonhannar, bar med som backup! Efter vi spårat av vägarna så spårade vi två stora hannar kontakt redan efter en timme! Den första sköt ena kompisen odramatiskt med 2 375 or! Den andra blev mer spännande då lejonet rundade oss på 30 m håll, så även jag fick skjuta lejon även om det var skadat! Men snacka om adrenalin , dom är inte små Eftermiddagen blir Walk and stalk efter Oryx
Publicerat Mars 13, 201610 yr Författare Detta är en populär post. Eftermiddagen blev lång Gick nog 10km innan vi fick syn på en oryx,500 m bort Gick upp i rätt vind o avancerade men oryxen var orolig, jag hade tre tillfälle till skott men han rörde sig hela tiden och kag vågade inte avlossa skott. Vi spårade ca 1 km men inget mer tillfälle gavs! Tillbaks mot bilen så ser vi en oryx, en jättevacker! 300 m bort , jag avböjer att skjuta på det hållet vi smyger närmare. På ca 100 m får jag chansen snett bakifrån på 100 m, allt känns rätt och jag skjuter, den lägger sig efter ca 75 m men då kommer farmägarens hund och kör upp den. Får Skottland rakt framifrån på 60 m håll o 308 får tala! Jobbigt att ha koll på hunden i detta läge så det blir stressigt att skjuta men allt gick bra och en Oryx kan jag boka av på listan! Hornens längd var 97 VM dom blir 38och en 1/4 del so troligen silver. Så ännu en underbar jakt i Afrika. I morgon lång resa mot limpoppo för Kudu , kompisarna hoppar av på vägen för buffel o hippojskt!
Publicerat Mars 14, 201610 yr Idag var det lejonhannar, bar med som backup! Efter vi spårat av vägarna så spårade vi två stora hannar kontakt redan efter en timme! Den första sköt ena kompisen odramatiskt med 2 375 or! Den andra blev mer spännande då lejonet rundade oss på 30 m håll, så även jag fick skjuta lejon även om det var skadat! Men snacka om adrenalin , dom är inte små Eftermiddagen blir Walk and stalk efter Oryx vill så gärna skriva grattis men svartsjukan tillåter mig inte. Vad får man pröjsa för ett lejon ??
Publicerat Mars 14, 201610 yr Författare 150k rand Ca85k svkr Bilder när jag har bättre linje Nu mot limpoppo .