Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Renovering av Baikalens kolv

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Startar en projekttråd istället så folk slipper läsa om det i dagboken.

Fick i höstas en Baikal Model IJ 58m av en kompis. Fick en liten morot att den är min om jag fixar uppskjutningen för hagel vilket jag också gjorde. Den har varit med på ett tiotal drevjakter men allt som ramlat för den än sålänge är en nötskrika tyvärr.

Kolven är av bok (tror jag att jag läst?) och betsad och lackad väldigt fult. Lacken har flagnat på sina ställen och det finns även en väl synlig spricka i kolven. Bestämde att nu när säsongen är över så ska den ordnas till. Tanken är att betsa om och dra på med tru-oil och sen lite polermedel för att få en matt yta på det hela. Köpte det här kitet: http://staffansvapen.se/vapentillbehor/vard-service/birchwood-casey/tra-produkter/birchwood-casey-complete-tru-oil-gun-stock-finish-kit/

Här var utgångsläget:

post-17250-1455707504967_thumb.jpg

post-17250-14557069427229_thumb.jpg

post-17250-14557069605396_thumb.jpg

post-17250-14557069512412_thumb.jpg

Började slipa bort allt jag kunde med slippapper i grovlek 80. Gick fint men tog nån timme (lite för pedantisk kanske..). Jävligt pilligt att föröka få bort lack och bets precis runt nätskärningen men gjorde så gott jag kunde iaf. Drog sen på färgborttagning i gelform över nätskärningen och borstade sen bort lacken med en tandborste. Tvättade av gelen och lät kolven torka och slipade sen igen med 80 papper innan jag reste trät igen.

post-17250-14557069742636_thumb.jpg

Idag fortsatte jag att slipa en stund med 80 papper för att få bort så mycket bets som möjligt runt nätskärningen. Gick sen över den grundligt med papper tills jag slipat med strl 400 och till sist stålull. Fuktade den lite med en disktrasa så fibrerna reste sig och slipade igen med 400 papper och stålull tills den var len som en nyvaxad spädbarnsstjärt.

Sen var det dags för bets och jag drog på ett lager av valnötsbetsen. En helt annan kolv kom fram och jag själv tycker det blev riktigt snyggt. Den har blivit lite ljusare nu när den torkat så det åker förmodligen på ett lager till då det var riktigt snyggt när det var blött.

post-17250-1455707285902_thumb.jpg

post-17250-1455707301004_thumb.jpg

Hade nästan glömt hur kul det var att jobba med trä, gjorde det mycket i grundskolan för några år sen men har inte haft möjlighet sen dess.

Fortsättning följer i mån av tid osv.

Publicerat
  • Författare

Betsen är torr. Tror ni det finns risk för att det blir för mörkt om man tar på ett lager till och sen oljar?

post-17250-14557106659033_thumb.jpg

Edit: drog på ett lager till men utspätt med lite vatten så får vi se hur det blir

Publicerat
  • Författare

Första strykningen olja är på. Blev väldigt nöjd med tonen på betsen i kombination med oljan, ville ha den rätt mörk. Nu är det ingen fin träbit men det är betydligt trevligare att kunna se lite ådring i alla fall

post-17250-14557222980607_thumb.jpg

Publicerat

Snyggt! :)

Publicerat

Ser att jag har ett uppdrag åt dig i vår, prydligt.

Publicerat
  • Författare

Ser att jag har ett uppdrag åt dig i vår, prydligt.

Beror på om jag får skjuta eller inte ;)

Publicerat

Trevligt projekt :thumbsup:

Även en bokstock kan ju i alla fall få förmedla träkänsla, en lackad stock gör ingen glad. Särskilt inte i det skicket.

Du behöver nog gå på med en ordentligt härdande olja så du får ett täckande ytskikt, annars är risken stor att betsen färgar av sig på händer och kläder.

bra jobbat så långt :wink:

Publicerat
  • Författare

Trevligt projekt :thumbsup:

Även en bokstock kan ju i alla fall få förmedla träkänsla, en lackad stock gör ingen glad. Särskilt inte i det skicket.

Du behöver nog gå på med en ordentligt härdande olja så du får ett täckande ytskikt, annars är risken stor att betsen färgar av sig på händer och kläder.

bra jobbat så långt :wink:

Nä, var rejält trött på bössan nu. Det blev helt klart ett lyft.

Absolut, förhoppningsvis ska väl 15 lager tru-oil göra jobbet

Publicerat
  • Författare

Funderar på att köpa en ny bakkappa till Baikalen då den befintliga är spräckt. Nån som vet vad som kan passa eller nån annan lämplig som vapensmeden kan slipa till? Rätt tunn då den befintliga bara är max 1 cm. Hur bra den dämpar är inte viktigt då den som är på nu är i plast.

Tycker röda är fräsigt på en träkolv men det gör sig väl inte riktigt på en gammal hagelbrakare. En brun pachmayr i läder eller nåt kanske men då ska jag veta att den passar också..

Publicerat

Är du klar med kolven? eller ska du göra något mer? fanns allt med i kittet?

S

Publicerat
  • Författare

Är du klar med kolven? eller ska du göra något mer? fanns allt med i kittet?

S

Nä den ska få 10-15 lager tru-oil till och till sist poleras matt tänkte jag. Allt fanns i kittet; bets, olja, polermedel, sandpapper 120-400 i grovlek samt stålull, en trasa och instruktioner. Man kan köpa till ett medel för porfyllning om man vill, jag struntade i det. Ska man inte betsa kan man porfylla med oljan och sandpapper. Är det en hyfsad träbit kan man väl lägga en stund och lite pengar på att göra det kanske men kändes inte värt.

Finns en video om kittet här: http://youtu.be/PaCBHb0wDls

Publicerat

Det är din bössa... och jag tycker det ser riktigt bra ut :) nog tycker jag att den gamla med logotyp baikal är stilig. ;)

Om du vill sätta dit en efter marknad får du räkna med att slipa in den. Bandslip är nog modellen. Men bössan ser så bra ut så jag är rätt säker på att du skulle få till en bakkappa ;)

Publicerat
  • Författare

Det är din bössa... och jag tycker det ser riktigt bra ut :) nog tycker jag att den gamla med logotyp baikal är stilig. ;)

Om du vill sätta dit en efter marknad får du räkna med att slipa in den. Bandslip är nog modellen. Men bössan ser så bra ut så jag är rätt säker på att du skulle få till en bakkappa ;)

Slipa in bakkappa är inte nåt jag ger mig in på, särskilt då jag inte har nån bandslip... Tror det blir jobbigt med sandpapper ;)

Publicerat
  • Författare

4 lager olja. Börjar se ok ut. Väldigt blank. Ska slipa med lite stålull efter nästa lager tänkte jag

deac08fe893490e562fa7c5a88316e3e.jpg

1e38b3282e80e2fad41047164e9b6dff.jpg

Publicerat
  • Författare

7 lager olja, stålull efter 5e. Va säker på att jag skulle polera med slipmedel och ha en matt yta men nu vetefan? Tycker det ser rätt bra ut med högblankt? Får slipa den matt efter 15 lager och gillar jag blankt bättre drar jag på 5 lager till.

615d8e8597c0598c433a97d388086ffc.jpg

354f77d4044beebec0a2a9f86bc87939.jpg

Publicerat

Snyggt. att slipa in en bakkappa är nog standardjobb för de flesta dom jobbar med vapen. Den du länkat dämpar bra men är sträv och kan lugga i kläderna när du ska göra snabba anläggningar. Många undviker det på hagelvapen.

tapatalk på Xperia

Publicerat
  • Författare

Snyggt. att slipa in en bakkappa är nog standardjobb för de flesta dom jobbar med vapen. Den du länkat dämpar bra men är sträv och kan lugga i kläderna när du ska göra snabba anläggningar. Många undviker det på hagelvapen.

tapatalk på Xperia

Vad ska jag kolla efter för bakkappa då, typ? Rätt smal och brun/ljusröd tänkte jag.. Den behöver inte dämpa så fruktansvärt, sköt 60 skott på banan med plastkappan utan problem, till många skott och tyngre laddningar kommer jag ha Benellin. Enstaka 36 g går fint på drevjakterna. En tunn i plast eller metall kanske?
Publicerat

Vanlig bakelitbakkappa brukar funka på en hagelbössa.

tapatalk på Xperia

Publicerat

tapatalk på Xperia

Jag sekunderar detta förslaget. Och låt kolven va blank [emoji6]

Publicerat
  • Författare

tapatalk på Xperia

Tackar, ska kolla med smeden vad han kan fixa.

Publicerat
  • Författare

Drog på slipmedel och mattade ner ytan efter lager nr 9 för att få en jämn yta och har sen lagt på två lager olja till. Blev fint.

Har dock problem med att det är småsmå dammpartiklar lite överallt om man kollar i rätt ljus så det blänker. Vet inte riktigt hur jag ska få bukt med detta? Slipa med stålull mellan varje oljning kanske..? Inget som syns om man kollar lite snabbt men kollar man mer noga är det inte den där spegelblanka, perfekta ytan som jag skulle vilja ha.. Applicerar oljan med fingret och det är inte dammigare i min lägenhet än i nån annans.

Publicerat
  • Författare

Börjar fan bli lite trött på fanskapet nu. Provat att slipa mellan varje lager samt torka bort damm med fuktig trasa och torka torrt men hur fan jag än gör så är det små dammpartiklar lite överallt och det stör perfektionisten i mig nåt förbannat. Får nog bli att polera den matt. Tyvärr, för den gjorde sig jävligt bra som högblank.

Fick tips på grannforumet om att göra en egen bakkappa i trä, det lät skoj.. Nåt man skulle kika lite på kanske

Publicerat
  • Författare

Efter 19 lager börjar jag se slutet. Som sagt haft problem med damm så jag polerade ner oljan med slipmedel som ska funka men det blev flammigt och jävligt så den får va högblank med nåt dammkorn i. Är trots allt bara en rysk bruksbössa.

Nätskärningen fick två lager olja och polerades sen matt, på bilden glänser det dock fortfarande då jag inte hade polerat.

Lite skillnad blev det allt

2f56c83d89319f5ec6f60add07f7664c.jpg

Publicerat

Fantastisk! :)