Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Knivlagen, intressant dom från HD med praktiska konsekvenser.

Featured Replies

Publicerat

Vet inte om det får så mycket praktiska konsekvenser, listan tar inte upp något nytt utan det känns som jag kan fortsätta på min linje av sunt förnuft där jag bara bråkar på folk som jag tror bär kniv i syfte att skada eller skrämma andra människor, nu är jag ju inte polis (men väktare/OV) har dock inte uppfattat att poliserna jag haft med att göra ser annorlunda på saken.

Publicerat

Trevligt med lite pragmatisk lagtolkning!

Man önskar ju bara att det hade fungerat likadant med t.ex. rovdjursförvaltningen - men jag vågar inte hålla andan i väntan på att så skall ske...

MVH
Alias

Publicerat

Ja, jag har sedan nästan ett år en yxa, en fiskars röjkniv och en vanlig fällkniv i bilen.

De ligger dock i en back i bagageluckan tillsammans med reflexväst, kängor och div. andra "bra och ha"-saker, så jag tycker de är befogade om länsman skulle ha invändningar. Jag använder allt till passröjning och ser inte problemet i och med att de ligger i bagageluckan.

Jag passar mig dock från att ha sådana saker i cupén - man vet aldrig!

Publicerat
  • Författare

Vet inte om det får så mycket praktiska konsekvenser, listan tar inte upp något nytt utan det känns som jag kan fortsätta på min linje av sunt förnuft där jag bara bråkar på folk som jag tror bär kniv i syfte att skada eller skrämma andra människor, nu är jag ju inte polis (men väktare/OV) har dock inte uppfattat att poliserna jag haft med att göra ser annorlunda på saken.

Jag har inga länkar men menar att jag läst om ett par fall med fällande tingsrättsdomar där man haft kniv på väg till skogen eller annat. I så fall borde denna domen faktiskt kunna göra skillnad.

tapatalk på Xperia

Publicerat

Pedagogisk dom med relevanta och sunda överväganden, HD har skapat god rätt i mycket den sista tiden. Christian

Publicerat

Jag har inga länkar men menar att jag läst om ett par fall med fällande tingsrättsdomar där man haft kniv på väg till skogen eller annat. I så fall borde denna domen faktiskt kunna göra skillnad.

tapatalk på Xperia

Dom fall jag sett så har det ju framkommit så småningom att personen inte enbart varit påväg till och från skogen utan att det finns andra omständigheter som gjort att polisen kanske är lite mera nitiska än vad dom brukar. Detta fall handlar ju om en person som är berusad och ger sig in i ett bråk, då polis kommer till platsen så uppträder hon ju inte heller särkilt lugnt och sansat. 

Här har vi ju också ett fall som till en början såg ut som att man helt fått för sig att plocka en person som hade kniv i bilen även fast han kanske hade legitima skäl till det, men hade han inte "diskuterat" med patrullen på ett sätt som gjorde att dom blev mer intresserade av att sätta dit honom så hade kniven antagligen inte upptäckts öht och även om den hade upptäckts hade det antagligen inte blivit en stor grej av det hela.

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/05/rattsfall-om-kniv-i-bil-paverkar-jagare/

Publicerat
  • Författare

Oavsett vad man tror om praktiska konsekvenser är jag övertygad om att ett förtydligande från HD endast är positivt i detta fall. Det kommer helt klart att göra det lättare för oss inom scouterna att förklara för ungdomarna vad som gäller, det har varit långt ifrån kristallklart hittills.

tapatalk på Xperia

Publicerat

Jag passar mig dock från att ha sådana saker i cupén - man vet aldrig!

Ja det var ju någon som blev stoppad i rutinkontroll som dömdes för att han hade en Mora i dörrfacket, även om jag inte vet omständigheterna.

Publicerat

Förtydligar en del, men eftersom lagens förarbeten gjorde klart att lagen aldrig fick  hindra nyttigt användade av knivar inte så förvånande. (Finns ju sen tidigare en dom (fast kanske inte HD) som gör det klart att eftersom en hemlös inte har nån annan stans att förvara kniven, så... )

En sak bekymrar mig och det är skrivningen om att det ibland kan vara nödvändigt att transportera på nåt annat sätt än med kollektiva färdmedel.

Publicerat

R- som en spontan kommentar till just ställningstaganden kring kollektiv trafik är att all annan transportering är mer privat, avskild och således än mer tillåten än vad en hemresa på Tunnelbanan är.

Man skall dock komma ihåg att oaktat ovanstående doms goda innehåll är det inte per definition ok att ha stora/farliga eggverktyg lösa i hytten/invid förarsätet på en bil, dvs förvarande såsom att användas vid anfall eller försvar mot annan person.

Eggverktyg bor bak i bilen, är man "på" jobbet får de vara på dig som person eller i ett verktygsbälte eller motsvarande.

Det är dock inte som man kan förstå utan större fantasi tillåtet att ha en yxa eller machete löst liggande i förardörren eller på mattan under stolen, det är typiskt sätt inte sådana saker som man har ett "rimligt behov av"./CHristian

Publicerat

R- som en spontan kommentar till just ställningstaganden kring kollektiv trafik är att all annan transportering är mer privat, avskild och således än mer tillåten än vad en hemresa på Tunnelbanan är.

Man skall dock komma ihåg att oaktat ovanstående doms goda innehåll är det inte per definition ok att ha stora/farliga eggverktyg lösa i hytten/invid förarsätet på en bil, dvs förvarande såsom att användas vid anfall eller försvar mot annan person.

Eggverktyg bor bak i bilen, är man "på" jobbet får de vara på dig som person eller i ett verktygsbälte eller motsvarande.

Det är dock inte som man kan förstå utan större fantasi tillåtet att ha en yxa eller machete löst liggande i förardörren eller på mattan under stolen, det är typiskt sätt inte sådana saker som man har ett "rimligt behov av"./CHristian

Om man tänker sig det helt teoretiska scenariot yxa under mattan i bagagerummet (bakluckan) för att exempelvis avliva trafikskadat vilt med. 

Tror du att det faller under rimligt behov eller är det helt galet?

(Alltså personligen tycker jag ju att det är lite mer praktiskt och större chans att lyckas avliva ett djur medelst yxa än låt oss säga fälgkorset men ser ju naturligtvis problematiken med att det också är bättre att ha en yxa i bagageluckan än ett fälgkors om jag har uppsåtet att ge mig på och skada en annan människa)

Publicerat

Undrar över vilken ställning dom tar till personer i uniform.  Jag har tre knivar på mig när jag tjänstgör inom försvarsmakten.  En i bältet, en på stridsvästen och en på ett helt annat ställe.

Ibland har man fått åka kollektivt i full utrustning.

Publicerat

Om man tänker sig det helt teoretiska scenariot yxa under mattan i bagagerummet (bakluckan) för att exempelvis avliva trafikskadat vilt med. 

(Alltså personligen tycker jag ju att det är lite mer praktiskt och större chans att lyckas avliva ett djur medelst yxa än låt oss säga fälgkorset men ser ju naturligtvis problematiken med att det också är bättre att ha en yxa i bagageluckan än ett fälgkors om jag har uppsåtet att ge mig på och skada en annan människa)

Man kan ju lägga yxan ovanpå reservdäcket om det nu ligger i kofferten för där blir det ju ingen konstig bula som det skulle bli under en matta i kofferten?

Givetvis om man får plats med en där. X-tra utrymmen börjar det bli dåligt med i dagens moderna bilar. Jag får rum med en mindre yxa i min bil men det är inte mer.

Jag har även ett läderskydd för eggen på yxan så att den inte ligger o skramlar mot fälgen el. kan åsamka skada på däcket.

Publicerat

I bagageutrymmet är det ingen fara som jag ser det, läser domen, vidare är det nog som så att jag anser att man skall låta bli att "gömma" prylarna, jag har tidigare haft en klar plastback med prylar för jakt/eftersök mm, det är helt i sin ordning enligt mig och numera även enligt en HD dom.

Islänningen, i Sverige och med den aktuella knivlagen är du undantagen dess tillämpning helt, med HD:s dom i ryggen är det inte alls fel av dig att åka med kniven, å andra sidan är det kanske lite avvikande att åka runt iförd stridsvästen?

/Christian 

Publicerat

Man kan ju lägga yxan ovanpå reservdäcket om det nu ligger i kofferten för där blir det ju ingen konstig bula som det skulle bli under en matta i kofferten?

Givetvis om man får plats med en där. X-tra utrymmen börjar det bli dåligt med i dagens moderna bilar. Jag får rum med en mindre yxa i min bil men det är inte mer.

Jag har även ett läderskydd för eggen på yxan så att den inte ligger o skramlar mot fälgen el. kan åsamka skada på däcket.

Tja jo i Kugan vi har så är det gott om plats att göra så vid reservhjulet så att yxan skulle synas är inget problem.

Men frågan är huruvida det ändå är ett brott mot knivlagen, jag använder ju (hoppeligen i alla fall) inte yxan varje gång jag kör bilen.

Edit: Christian hann svara innan jag skrev detta

Publicerat

Christian,

Om man har en LK100 med 25kg packning, hjälm, stridsväst mm. så blir det lite knöligt att transportera.  Enklaste sättet är ju att ha den på sig.

Publicerat

Jag hade för mig att yxa och kniv hörde till standardutrustnigen i alla bilar...

Publicerat

Tja jo i Kugan vi har så är det gott om plats att göra så vid reservhjulet så att yxan skulle synas är inget problem.

Men frågan är huruvida det ändå är ett brott mot knivlagen, jag använder ju (hoppeligen i alla fall) inte yxan varje gång jag kör bilen.

Edit: Christian hann svara innan jag skrev detta

Ja, jag ser det! Jag har diskuterat detta med polisen här. Tydligen så ser dom lagen på olika sätt i landet våra poliser.

Enl. honom så var det inga problem med att gå in på ica, coop, m. fl. med kniv på sig om man kom från skogen, älven, sjön, m. m. 

Publicerat

Jag hade för mig att yxa och kniv hörde till standardutrustnigen i alla bilar...

Det gör den för många tror jag i norr o även en skyffel/spade vintertid om man skulle fastna i snön någonstans. :thumbsup:

Publicerat

Det är just det jag inte gillar. Att man bedömer kniven och dess lämplighet till användningen för att avgöra om det var legitigmt, det kan jag förstå. Min uppfattning har varit att transport till/från användandet, som ju enligt förarbetena inte får hindras, definitionsmässigt måste vara legitim också.

Men här står det att det är OK att köpa kniv och sen gå på bio, vilket jag ser som ett mycket mindre nödvändigt led i hemtransporten än att åka tunnelbana.

Publicerat

R- Jag förstår inte helt vad du skriver men det kanske blir klart senare, 

en spekulation från min sida om detta med bio och hemtransport av köpt kniv är för att belysa att det inte finns ett krav att omgående och omedelbart transportera hem en nyinköpt kniv, att det är ok och ett socialt accepterat agerande.

Det är i det tidigare ledet som jag inte förstår vad du menar, om innehavet av kniven är motiverat är transporten av den nästan alltid godkänd, så gott som alltid om transporten är nödvändig, är den inte det, typ att man har ett skåp på jobbet som byggare/snickare/elektriker och man utgår därifrån, att man som kock utan fast arbetsplats har med sig sina knivar, men som med fast arbetsplats kanske kan förväntas att inte alltid ta med kockknivarna,

samtidigt talar HD:s avgörande i stora ord om att det handlar om hanteringen under transport, dvs att det inte är ok att ha kniven exponerad/dold på ett sätt som är hotfullt eller som talar för att man bär den som vapen, dvs, när jag bär en balisongkniv innanför jeanslinningen då är det inte ok, men när jag bär min nya fina inköpta Busse WTH i sin förpackning i en påse är det helt ok.

Nästa moment är det att man för att allt ovanstående skall vara förenligt med reglerna måste vara nykter och ha ett relativt sansat agerande, klarar man inte av det så har man/får man bekymmer.